סקטור השבבים נופל - אז למה אינטל עולה?
רוב מניות השבבים נסחרות בירידות שערים היום בעקבות התבטאויות של הנשיא לשעבר וככל הנראה הנשיא המיועד של ארצות הברית, דונלד טראמפ, בנוגע ליחסי טייוואן וארצות הברית. עם זאת, ענקית שבבים אחת דווקא נסחרת בעליות שערים. נראה כי אינטל INTEL CORPORATION סומנה כאלטרנטיבה המקומית היחידה בעלת היכולת והקנה מידה לייצר שבבים בהיקפים גדולים ולספק אלטרנטיבה ל-TSMC.
"הם אכן היו אחראים לבערך 100% מעסקי השבבים שלנו", אמר טראמפ. "טיוואן צריכה לשלם לנו על ההגנה". אם זה לא מספיק, טראמפ עוד הוסיף, "לא הייתי מרגיש כל כך בטוח כרגע, אם הייתי הם", כשהוא מתייחס כמובן לטיוואן.
טיוואן אחראית כיום ליותר מ-90% מייצור השבבים המתקדמים ביותר בעולם. רוב הקיבולת מגיעה מ-TSMC TAIWAN SEMICOND MNFCG CO , שהוקמה בשנת 1987 ושימשה כחלוצה בייצור שבבים עבור לקוחות חיצוניים. מניית היצרנית הטיוואנית נופלת כעת ב-7%, כאשר גם המניות של חברות השבבים הגדולות, שרבות מהן לקוחות של TSMC, נופלות בעקבותיה. קרן הסל SOXX, העוקבת אחר הביצועים של מדד המוליכים למחצה ICE, יורדת ב-4%.
עסקי הפאונדרי של אינטל
חזרה לאינטל. פט גלסינגר, שהפך למנכ"ל אינטל ב-2021, סימן את עסקי הפאונדרי (Foundry) , ייצור ויציקה של שבבים עבור חברות אחרות של החברה כמרכיב המפתח בתוכנית שלו להחזיר את אינטל לימים טובים יותר. יצרנית השבבים כאמור נחשבת ליצרנית האמריקאית המתאימה ביותר לייצור שבבים בהיקפים גדולים והחברה אף הכריזה על השקעה של 20 מיליארד דולר לצורך הקמת שני מפעלי ייצור שבבים חדשים באריזונה, שנועדו לתת מענה לשוק האמריקאי והאירופאי, כאשר קיבלה גם מימון בסך של עד 8.5 מיליארד דולר מממשל ביידן מחוק השבבים והמדע בארה"ב.
בשנת 2023 הציגה אינטל צמיחה של 13% בפעילות הפאונדרי ל-637 מיליון דולר. בנוסף, בחודש פברואר הודיעה החברה על העסקה המשמעותית ביותר בתחום, לאחר שחתמה על הסכם לייצור שבבים עבור ענקית הטכנולוגיה מיקרוסופט בהיקף של 15 מיליארד דולר. העסקה המשמעותית ביותר עבור חטיבת הפאונדרי, שעד כה דיווחה על עסקאות קטנות בהרבה, וכזו שעשויה לפתוח עבורה דלתות נוספות.
- אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, יקח זמן עד שהעסק יתייצב. לפני מספר חודשים פרסמה אינטל לראשונה את התוצאות של פעילות הייצור בנפרד מהפעילויות האחרות, במהלך שנת 2023. על פי הדוחות, יחידת הייצור שלה הציגה במהלך השנה כולה הכנסות של 18.9 מיליארד דולר, ירידה של 31% לעומת 27.49 מיליארד דולר בשנת 2022. ההפסד תפעולי של החברה בשנה כולה עמד על 7 מיליארד דולר, גבוה משמעותית מהפסד תפעולי של 5.2 מיליארד דולר אשתקד.
כחלק ממצגת למשקיעים, אמר המנכ"ל, פט גלסינגר, ש-2024 צפויה להיות השנה עם ההפסדים התפעוליים הגרועים ביותר בכל הקשור לעסקי ייצור השבבים, וכי היא צופה לחזור לרווחיות תפעולית רק בשנת 2027. גלסינגר אמר כי החולשה בעסקי היציקה נבעה מהחלטות גרועות שבוצעו בעבר, כולל ההחלטה שלא להשתמש במכונות אולטרה סגול קיצוניות (EUV) מבית היוצר של חברת ASML ההולנדית. החלטה שהביאה את אינטל להוציא 30% מפעילות הייצור למיקור חוץ אצל חברות כמו TSMC. אלא כעת השקיעה החברה סכומים גדולים לרכישת מכונות EUV, כדי לצמצם את הצורך בחברות נוספות, ומקווה לקצור את הפירות בעתיד.
התחרות הגוברת וחוסר הגיוון במוצרים
אינטל היא חברת אלקטרוניקה המבוססת על פיתוח ואספקת מיקרו-מעבדים, מעגלים משולבים, מערכות שבבים ללוחות אם, שבבים גרפיים, ויחידות מחשוב אחרות ליצרני מערכות מחשבים (HP ,Dell וכו'). מרבית הכנסות החברה מגיעות מתחום הפעילות המסורתי של ייצור מיקרו-מעבדים ורכיבים עבור מחשבים אישיים.
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
בשנים האחרונות מתמודדת החברה עם תחרות משמעותית מצד שורה של שחקנים וביניהם אנבידיה, TSMC, AMD וחברות טכנולוגיה אחרות. תחרות אשר שחקה במידה רבה את כוחה ומעמדה בשוק. לכך מצטרפת העובדה שהעדר הגיוון במוצרים והעובדה שהחברה נשענת באופן משמעותי על שוק המחשבים, אשר נמצא בירידה מתמדת, דבר שהביא גם לשחיקה בהכנסותיה.
בעבר ביצעה אינטל ניסיונות שונים לגוון את פעילותה, אך הצליחה רק בצורה מוגבלת. אחד מהניסיונות הללו, הוא רכישת חברת הרכב האוטונומי הישראלית מובילאיי, תמורת סכום של 15.3 מיליארד דולר. בכך העמיקה החברה את פעילותה בתחום הרכב, והפכה במהרה לאחת החטיבות החשובות והרווחיות של החברה.
הדוחות לרבעון הראשון
הכנסות החברה ברבעון הראשון הגיעו ל-12.7 מיליארד דולר, צמיחה של 9% לעומת הרבעון המקביל, ובאמצע טווח התחזיות של החברה שהיה בין 12.2 מיליארד ל-13.2 מיליארד דולר. הרווח המתואם הגיע ל-18 סנט למניה, מעל לתחזית האנליסטים ל-14 סנט למניה.
בחלוקה לסקטורים רשמה החברה צמיחה של 31% בהכנסות סקטור המחשוב האישי, 5% במרכזי הנתונים ובינה מלאכותית ואילו סגמנט הרשתות רשם ירידה של 8%.
למרות שהיכתה את התחזיות מנית החברה דווקא הגיבה בירידה כל כ-8% במסחר המאוחר. הסיבה לירידה במניה היא התחזית שפרסמה החברה לרבעון השני, לפיה ההכנסות יהיו בטווח שבין 12.5 ל-13.5 מיליארד דולר והרווח המתואם למניה יעמוד על 10 סנט, בעוד בוול סטריט ציפו לרווח של 26 סנט למניה על הכנסות של 13.7 מיליארד דולר.
"אנחנו מתקדמים בצורה יציבה לקראת סדרי העדיפיות והביצועים שלנו ברבעון סולידי" אמר מנכ"ל החברה פט גלסינגר, "אנחנו בטוחים בתוכניות שלנו להניע צמיחה רציפה במשך השנה כשאנחנו מאיצים את פתרונות הבינה המלאכותית שלנו ושומרים על פוקוס בלתי פוסק על ביצוע, משמעת תפעולית ויצירת ערך לבעלי המניות בשוק דינמי".
יצרנית השבבים צפויה לפרסם את דוחותיה לרבעון השני ב-1 באוגוסט ונסחרת כעת לפי שווי של 148.9 מיליארד דולר, זאת לאחר שמניית החברה איבדה 30% מתחילת השנה ועלתה ב-3% ב-12 החודשים האחרונים.
- 2.בחירה בטראמפ תהיה אסון קולוסלי (ל"ת)יפקיר את טיוואן 18/07/2024 10:42הגב לתגובה זו
- 1.חוסר מעוף 17/07/2024 22:31הגב לתגובה זויצור עצמי בזול רה אירגון אופטימיזציה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
