וול סטריט מסחר בורסה
צילום: רוי שיינמן

לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים

מדד המחירים לצרכן שהפתיע כלפי מטה ביוני הביא לתגובה מפתיעה בשוק - המניות הגדולות ירדו והקטנות עלו; מה קרה בפעמים הקודמות בחודשים לפני הורדת ריבית ואילו חברות ידווחו השבוע?
רוי שיינמן | (3)

וול סטריט עדיין מעכלת את נתוני מדד המחירים לצרכן שבמידה שם את החותמת על הורדת ריבית בחודש ספטמבר או אפילו לפני כן. עוד לפני פרסום המדד גברו ההערכות להורדת ריבית בספטמבר, אבל כתבנו כאן שהנתונים לא בהכרח תומכים בכך ושהורדה בדצמבר היא כנראה תרחיש סביר יותר.

עם זאת, מדד המחירים לצרכן לחודש יוני פורסם ביום חמישי האחרון והפתיע את כולם - האינפלציה בחודש יוני הייתה שלילית, כלומר במהלך החודש המחירים ירדו ב-0.1%, זא לעומת הצפי שהיה לעלייה חודשית של 0.2%. מדובר במדד שתומך מאוד בטענה שהאינפלציה מתקררת ומגביר את הסבירות להורדת ריבית בספטמבר.

הורדת ריבית טובה לשווקי המניות, אך מה שקרה לאחר פרסום המדד היה מפתיע - מדד הנאסד"ק 100 איבד 1.9% ומנגד מדד הראסל 2000 זינק ב-5%. הורדת הריבית תביא יותר כסף פנוי לשוק אבל מסתמן שהכסף הזה הולך לזרום למניות הקטנות יותר. בתקופת הריבית הגבוהה המשקיעים העדיפו להשקיע במניות הגדולות ובראשן מניות הטכנולוגיה ולראיה מדד הנאסד"ק 100 עלה ב-30% ב-12 החודשים האחרונים לעומת עלייה של 11% של הראסל 2000. עכשיו כשהריבית תרד המשקיעים ירגישו בנוח יותר לקחת יותר "סיכון" במניות הקטנות.

 

מחירי השירותים מתקררים

רכיב השירותים הוא זה שהיה אחראי לאינפציה הגבוהה בתקופה האחרונה ומסתמנת התקררות שם, כפי שמציין יוני פנינג, האסטרטג הראשי של מזרחי טפחות: "בשירותים בלטו שירותי התחבורה, מוטי הטיסות, שירדו ב-0.5% בחודש האחרון, אחרי עלייה דומה במאי. נעריך כי יהיה פה תיקון ביולי לאור עליית מחירי הדלק, כולל הדיזל והנפט. אבל ניכר כי השפעות היציאה מהקורונה דיי מיצו את עצמן באפיק הזה. אז ככל שתהיינה עליות, הן תהיינה מוגבלות, להערכתנו. כנ"ל, נמשכת העלייה המתונה בשירותי בריאות (0.2%). בהמשך למגמה זו שירותי החינוך ללא שינוי בחודש יוני".

מן הצד השני, כפי שמציין פנינג, במדד המחירים ליצרן חלה עלייה: "בניגוד בולט ל-CPI, מדד המחירים ליצרן בארה"ב הפתיע מעט כלפי מעלה, עם עלייה חודשית של 0.2%. ויחד עם עדכון קל של 0.2% נוספים כלפי מעלה גם כן, במדד מאי, הסדרה עלתה לאינפלציית יצרן של 2.6% - שיא של 15 חודשים. פירוט הסעיפים פה ממשיך להדגיש את חלקם של רכיבי השירותים, גם מהסה"כ (כ-90%) וגם מהגידול החודשי בקצב האינפלציה", כותב פנינג. "בפרט בענפי השירותים, ניכר זינוק של 1.9% במחירי השירותים בענפי המסחר. על פי ה-BLS, הסעיף הזה בודק את המרווחים הסיטונאיים והקמעונאיים בענפי השירותים".

איזה מקומות בשוק מעניינים לאור הורדת הריבית הצפויה?

כפי שציינו בפתיחה, התגובה להורדת הריבית באה לידי ביטוי דווקא במניות הקטנות יותר. אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב, בדק היסטורית את ביצועי המניות בתקופות שלפני הורדת ריבית: "בדקנו את ביצועי המניות בחתכים שונים בתקופות של בין חודשיים לפני הורדת הריבית הראשונה ועד חצי שנה אחריה ב-6 מחזורי הורדות ריבית בארה"ב שהיו מתחילת שנות ה-90. להלן הממצאים.

בדרך כלל, תקופה זו הייתה חיובית למניות. מרבית הזמן המדדים עלו, אך לא תמיד. ב-2007 כל המדדים ירדו. בשנת 2000 ה-S&P 500 ובמיוחד ה-NASDAQ 100 ירדו, אך המניות הקטנות עלו. ב-1998 קרה ההפך.

קיראו עוד ב"גלובל"

ברמה הסקטוריאלית במדד S&P 500, סקטור הטכנולוגיה השיג אומנם עודף תשואה משמעותי על פני המדד הכללי, אך זאת בסטיות תקן גבוהות מאוד. סקטור שירותי הבריאות ותעשייה הציגו תוצאות לא רחוקות מהטכנולוגיה, אך בסטיית תקן הרבה יותר נמוכה. את הביצועים החלשים ביותר הציגו מניות הפיננסיים (בנקים וביטוח), החומרים, האנרגיה והתשתיות". כותב זבז'ינסקי.

 

עונת הדוחות נפתחת - הלו"ז המלא לשבוע

בגזרת הדוחות, אחרי מספר דוחות בודדים בשבוע שעבר, בינהם דו"ח חברת התעופה דלתא  DELTA AIR LINES , השבוע עונת הדוחות תיפתח רשמית, הנה הלוז לשבוע:

יום שני

לפני המסחר: גולדמן סאקס GOLDMAN SACHS , בלאקרוק BLACKROCK INC .

אחרי המסחר: פירסט בנק FIRST BANCORP NC .

יום שלישי

לפני המסחר: בנק אוף אמריקה BANK OF AMERICA , יונייטד הלת' UNITEDHEALTH GROUP , פרוגרסיב PROGRESSIVE CORP THE , מורגן סטנלי MORGAN STANLEY , צ'ארלס שוואב THE CHARLES SCHWAB .

אחרי המסחר: אינטראקטיב INTERACTIVE BROKERS .

יום רביעי

לפני המסחר: ASML ASML HLD NV ORD SHS , ג'ונסון אנד ג'ונסון JOHNSON & JOHNSON .

אחרי המסחר: יונייטד UNITED AIRLINES .

יום חמישי

לפני המסחר: TSMC TAIWAN SEMICOND MNFCG CO , דומינו'ס פיצה DOMINO'S PIZZA INC .

אחרי המסחר: נטפליקס NETFLIX .

יום שישי

לפני המסחר: אמריקן אקספרס  AMERICAN EXPRESS .

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    סוחר ותיק 14/07/2024 20:40
    הגב לתגובה זו
    אתה לא כותב את הדבר הכי משמעותי שקיים והוא נסיון ההתנקשות של טראמפ ואיך ישפיע על השווקים. פשוט הזיה וחוסר מקצועיות.
  • צודק האנליסט 15/07/2024 07:15
    הגב לתגובה זו
    מינורית ולא ברת התייחסות,נהרות יזרמו עד נובמבר
  • לא ישפיע (ל"ת)
    Ron DeSantis 15/07/2024 04:01
    הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.