סייברטראק
צילום: אתר טסלה

נתוני המסירות של הסייברטראק נחשפים - והם די מאכזבים

טסלה הודיעה על ריקול לדגמי הסייברטראק שלה וממספר הרכבים שנפגעו ניתן להסיק את מספר הרכבים שטסלה מסרה עד כה; רמז - היא כנראה לא תמכור 125 אלף רכבים השנה כמו שאמרה
רוי שיינמן | (2)

טסלה  TESLA INC לא נוהגת לפרסם את נתוני המסירות שלה לדגם הסייברטראק בדיווחים הרבעוניים, אבל לאחרונה היא ביצעה ריקול ל-11,688 רכבים בגלל תקלה במגב הקדמי, מה שאומר שמספר הרכבים שמסרה כנראה קרוב למספר הזה, או לפחות לא נמוך ממנו.

מהמספרים האלה ניתן להבין איפה עומדים נתוני המסירות של טסלה - טסלה חשפה כי בחודש דצמבר, החודש בו השיקה את הדגם, היא מסרה 1,163 רכבים, מה שאומר שב-2024 היא מסרה 10,525 רכבים שמעמיד ממוצע של 1,754 רכבים בחודש, זאת כאשר עדיין נותרו כמה ימים לחודש יוני.

לפי המספרים האלה טסלה צפויה למכור סדר גודל של 23,500 סייברטראקים עד סוף השנה, מספרים יפים, אבל לא בהשוואה לאלה שאילון מאסק הציג בכנס המשקיעים של החברה לפני שבועיים. בכנס מאסק אמר שהייצור הגיע לקצב של 1,500 סייברטראקים בשבוע כאשר המטרה היא להגיע ל-2,500 רכבים עד סוף השנה. 

ייצור של 2,500 סייברטראק בשבוע אומר תיאורטית 125,000 רכבים בשנה, הרבה יותר מהמספרים שעולים מקצב המכירות הנוכחי של הדגם, פי 5.3 יותר ליתר דיוק. מאסק ציין בעבר שיש ביקושים גדולים מאוד לדגם, וגם אם הייצור יגיע לקצבים האלה השאלה שנשאלת היא האם יהיה מי שיקנה?

התשובה היא כנראה לא. הביקושים לרכבים חשמליים מאטים בתקופה האחרונה וטסלה היא לא זרה למאבקים במלאים שמצטברים. טסלה הורידה את מחירי הרכבים שלה במעל 20% בשנתיים האחרונות כדי להתמודד עם הביקושים החלשים אבל גם עם התחרות מהחברות הסיניות שמציגות מחירים תחרותיים בהרבה.

גם המחיר של הסייברטראק לא יעזור לטסלה להיפטר מ-125 אלף הרכבים שהיא צפויה לייצר השנה. הדגם הבסיסי של הסייברטראק מתחיל במחיר גבוה של 102 אלף דולר כאשר קיימת גרסה פשוטה יותר ב-96 אלף דולר, אבל גם הגרסה הפשוטה עוד יותר שטסלה עשויה להשיק בתקופה הקרובה לא צפויה לעזור כאשר המחיר שלה צפוי לעמוד על 76 אלף דולר.

אפילו מאסק בעצמו הודה שהמצב בשוק כרגע לא מזהיר: "זה מצב לא פשוט בשוק הרכב החשמלי כרגע," אמר מאסק בכנס המשקיעים האחרון של החברה, והוסיף שהמתחרים גם כן מפחיתים את ההשקעות והייצור של רכבים חשמליים.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

טסלה צפויה לדווח על נתוני המסירות הכוללים שלה לרבעון השני בתחילת השבוע הבא. האנליסטים בשוק צופים 441 אלף מסירות לרבעון, נתון שיהיה גבוה יותר מ-386.8 אלף הרכבים שנמסרו ברבעון הראשון אך נמוך יותר מ-466.1 אלף שנמסרו לפני שנה.

בינתיים, גם המנייה של טסלה מדשדשת כמו שוק הרכבים החשמליים כולו. היא נסחרת כיום לפי שווי של 587 מיליארד דולר אחרי שירדה ב-24.5% מתחילת השנה וב-22% ב-12 החודשים האחרונים.

מניית טסלה ב-12 החודשים האחרונים

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    רכב מכוער (ל"ת)
    אזני סינוואר 28/06/2024 22:52
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    סטש 28/06/2024 15:24
    הגב לתגובה זו
    כמה רוע לב על חברה שעושה כל כך הרבה למען העולם
מקסוס eDeliver 5 Combi מסחרית חשמלית דו שימושית. צילום יצרןמקסוס eDeliver 5 Combi מסחרית חשמלית דו שימושית. צילום יצרן

מקסוס eDeliver 5 Combi - מסחרית חשמלית דו שימושית

אוטו חן יבואנית דגמי מקסוס לישראל החלה בשיווק המקסוס eDeliver 5 Combi - רכב מסחרי סגור המשלב מקום לנהג + חמישה נוסעים, יחד עם ארגז מטען סגור וגדול. 

המחיר 205,000 ש"ח.

יואב פולס |

אוטו חן יבואנית דגמי מקסוס לישראל החלה בשיווק המקסוס eDeliver 5 Combi רכב מסחרי חשמלי דו שימושי. ה eDeliver 5 Combi מרחיב את היצע הדגמים המסחריים עם שימושיות גבוהה כשהוא מאפשר הובלת נוסעים בו זמנית עם נפח הטענה גבוה.

ה eDeliver 5 Combi הוא בראש ובראשונה וואן מסחרי חשמלי ושימושי. יחד עם הנהג הוא מציע מקום לשישה נוסעים, שלושה מקדימה ( נהג + 2) ועוד שלושה בשורת המושבים השניה. לצד מקום לשישה נוסעים מציע ה eDeliver 5 Combi תא מטען סגור בנפח 3800 ליטר וכושר העמסה של 1060 ק"ג.


מקסוס eDeliver 5 Combi - סביבת נהג. צילום יצרן


ה eDeliver 5 Combi מבוסס על פלטפורמה מודולרית של מקסוס, והוא מציג מידות שימושיות עם אורך כולל של 4.8 מטר, רוחב של 1.87 מטר וגובה של 1.96 מטר. בסיס הגלגלים 3.1 מטר. לטובת נוחות הנוסעים מאחור מצויד הרכב בשתי דלתות הזזה. הדלתות האחוריות נפתחות בזוית של 180° לטובת נוחות העמסה ופריקת סחורה.

למסחרית השימושית של מקסוס מנוע חשמלי בהספק של 163 כ"ס ומומנט של 24.5 קג"מ, עם סוללה בקיבולת של 64Kwh. טעינה איטית AC בהספק של עד 11Kw וטעינה מהירה DC בהספק של עד 70Kw. הטווח המוצהר 338 ק"מ בנסיעה משולבת או 483 ק"מ בנסיעה עירונית, שתיהן בתקן WLTP המחייב.  התאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש אורכת 10.7 שניות.


BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?