גנסן הואנג אנבידיה
צילום: טוויטר

אנבידיה הפכה לחברה היקרה בעולם - תצליח לשמור על הכתר?

יצרנית השבבים ממשיכה לשבור שיאים, ובוול סטריט אף הציבו שיא חדש למחיר היעד למניית אנבידיה, שהגיע ל-200 דולר. האנליסטים סבורים כי בהמשך ההכנסות יגדלו דווקא הודות למגזר התוכנה
אדיר בן עמי | (2)

ענקית השבבים NVIDIA CORP עקפה את אפל APPLE ומיקרוסופט MICROSOFT והפכה רשמית לחברה היקרה בעולם לפי שווי שוק. היום (רביעי) השווקים בארצות הברית סגורים לרגל יום השחרור מעבדות, מה שאומר שאנבידיה יכולה קצת להנות בנחת מהמעמד החדש. יצרנית השבבים נסחרת כעת לפי שווי של 3.335 טריליון דולר, בעוד אפל ומיקרוסופט נסחרות כל אחת לפי 3.286 ו-3.317 טריליון דולר בהתאמה.

בוול-סטריט סבורים כי יתכן ואנבידיה תחזיק בתואר החדש לזמן ארוך יותר. ב-Rosenblatt העלו את מחיר היעד למניית אנבידיה ל-200 דולר מ-140 דולר והציבו שיא חדש למחיר היעד של אנבידיה תוך שהם שומרים על המלצת הקנייה. מחיר היעד החדש מבוסס על מכפיל רווח עתידי ל-2026 של 40.

מדובר בתחזית אופטימית יותר ממה שמחזיקים רוב האנליסטים. התחזית הממוצעת לרווח למניה ב-2026 היא 4.10 דולר ומחיר היעד המוצע עומד על 126.24 דולר בלבד. האופטימיות הזו נובעת מהרווחים שהאנליסטים ב-Rosenblatt צופים שיגיעו דווקא מכיוון מגזר התוכנה של אנבידיה, כאשר הם סבורים כי תוכנה שמשלימה את החומרה תגדיל משמעותית את המכירות בעשור הקרוב ונראה שאנבידיה כבר פועלת בכיוון.

ענקית השבבים הסכימה לאחרונה לרכוש את Shoreline.io, סטרטאפ למפתחי תוכנה, בעסקה המוערכת בכ-100 מיליון דולר.

 

אנבידיה ממשיכה לשבור שיאים - מה עשוי לעצור אותה?

מניית אנבידיה זינקה כבר ב-174% מתחילת השנה וב-217% ב-12 החודשים האחרונים.

המגמה החיובית במניית יצרנית השבבים רק התחזקה לאחרונה לאחר הפיצול של המניה של 1 ל-10 ולאחר שהמנכ"ל ג'נסן הואנג הכריז על תוכניות עבור שבב ה-Blackwell Ultra בשנת 2025 ופלטפורמת הדור הבא Rubin שתושק ב-2026.

בוול-סטריט תוהים האם העלייה במנייה אולי מבוססת יותר מדי על יצירת שבבים ופלטפורמות להפעלת יישומי בינה מלאכותית וחלק מהאנליסטים חוששים כי בועת ה-AI תתפוצץ במידה וחברות הרוכשות את מוצריה של אנבידיה לא יראו מספיק רווחים מההשקעות שלהן, מה שיקריס את המניה. לעומת יצרנית השבבים, אפל ומיקרוסופט מחזיקות בעסקים רחבים בהרבה, שיכולים לעזור להן בטווח הארוך. 

למרות ההצלחה המרשימה של החברה, לא ניתן להתעלם מהאתגרים הפוטנציאליים העומדים בפני אנבידיה. אחת מהסכנות היא כאמור התלות הרבה בבינה מלאכותית. אם השוק יתברר כלא רווחי כפי שמצפים, או אם תחול ירידה בביקוש ליישומי AI, אנבידיה עלולה למצוא את עצמה במצב קשה. כמו כן, התחרות בשוק השבבים היא עזה, וחברות אחרות כמו AMD ואינטל פועלות בלי הפסקה לשיפור המוצרים שלהן ולגזילת נתח שוק מאנבידיה.

 

התחרות תגדל

השוק של אנבידיה תחרותי מאוד, תחום שבבי ה-AI תחרותי. AMD עם מוצר וגם אינטל השיקה לפני מספר חודשים. נכון להיום הן עדיין רחוקות מאנבידיה בהיקף המכירות. אנבידיה תמכור במעל 100 מיליארד השנה, AMD ב-4-5 מיליארד דולר ואינטל בחצי מיליארד.השאלה מה יקרב בשנה הבאה, בעוד שנתיים, והאמת שהשאלה היותר חשובה היא מתי וול סטריט תעריך שהתחרות תהפוך למשהו משמעותי.

קיראו עוד ב"גלובל"

אנבידיה מרוויחה בשיעורים האלו לתקופה מוגבלת, כשוול סטריט תתחיל לחזות ירידה בשיעורי הרווח בשל תחרות, זה יכול להיות אכזרי למניה. 

האחרונה שהצטרפה לתחרות היא החברה הטייוואנית Kneron, סטארט-אפ שבבי בינה מלאכותית בתמיכת קוואלקום, שהשיקה ביום רביעי את מוצר ה-KNEO 330 שלה. המוצר החדש עובד באופן שונה ממודלי AI מבוססי ענן, המופעלים לרוב על ידי שבביה של אנבידיה עתירי האנרגיה. ה-KNEO 330 עוצב בצורה כזו שהוא צורך פחות חשמל בהרצת מודלים של בינה מלאכותית.

עוד לפני החברה הטייוואנית, לאחרונה דווח גם כי סופטבנק היפנית נמצאת במגעים לרכישת מפתחת שבבי הבינה המלאכותית הבריטית Graphcore. חברת Graphcore מכרה בעיקר חומרה לסטארט-אפים של בינה מלאכותית המעוניינים לאמן מודלים בעלות נמוכה יותר. החברה הוערכה בעבר ב-2.8 מיליארד דולר, אך עסקה עם מיקרוסופט נפלה וגרמה לחברה להתמודד עם הפסדים הולכים וגדלים. רכישת מפתחת השבבים הבריטית עשויה להיות הצעד הראשון בתוכנית גדולה יותר. מייסד סופטבנק שקל לייצר מיזם שבבים של 100 מיליארד דולר שיתחבר עם מעצבת השבבים שבבעלות החברה - Arm.

 

הדוחות לרבעון הראשון

בדוחותיה האחרונים רשמה אנבידיה רווח למניה של 6.12 דולר על הכנסות של 26 מיליארד דולר. הצפי בוול-סטריט היה לרווח למניה של 5.59 על הכנסות של 24.51 מיליארד דולר. לרבעון השני החברה צפתה הכנסות של 28 מיליארד דולר, עם סטייה של 2% למעלה או למטה. טוב מצפי האנליסטים ל-26.62 מיליארד דולר.

ההכנסות ממרכזי הנתונים הסתכמו ל-22.6 מיליארד דולר, עלייה של 23% מהרבעון הרביעי של 2023 ו-427% משנה קודם לכן. תזרים המזומנים החופשי עומד על 14.94 מיליארד דולר, עלייה של 466% משנה לשנה. 

הביקוש לשבבים של אנבידיה נשאר ללא תחרות, כאשר ענקיות הטכנולוגיה המשיכו להוציא מיליארדים על מנת לרכוש שבבים מתקדמים ליישומים השונים של בינה מלאכותית. אלפבית, מיקרוסופט, אמזון וחברות נוספות מתמודדות על היצע מצומצם של השבבים המתקדמים של אנבידיה במטרה לתפוס את ההובלה ב-AI.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    nvidia -הדרך ל-40/65 $ פתוחה . תבנית חוד ופערי מחירים (ל"ת)
    קשקש 20/06/2024 07:51
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    זאת רק ההתחלה (ל"ת)
    אנבידיה 19/06/2024 22:15
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".