אנבידיה הפכה לחברה היקרה בעולם - תצליח לשמור על הכתר?
ענקית השבבים NVIDIA CORP עקפה את אפל APPLE ומיקרוסופט MICROSOFT והפכה רשמית לחברה היקרה בעולם לפי שווי שוק. היום (רביעי) השווקים בארצות הברית סגורים לרגל יום השחרור מעבדות, מה שאומר שאנבידיה יכולה קצת להנות בנחת מהמעמד החדש. יצרנית השבבים נסחרת כעת לפי שווי של 3.335 טריליון דולר, בעוד אפל ומיקרוסופט נסחרות כל אחת לפי 3.286 ו-3.317 טריליון דולר בהתאמה.
בוול-סטריט סבורים כי יתכן ואנבידיה תחזיק בתואר החדש לזמן ארוך יותר. ב-Rosenblatt העלו את מחיר היעד למניית אנבידיה ל-200 דולר מ-140 דולר והציבו שיא חדש למחיר היעד של אנבידיה תוך שהם שומרים על המלצת הקנייה. מחיר היעד החדש מבוסס על מכפיל רווח עתידי ל-2026 של 40.
מדובר בתחזית אופטימית יותר ממה שמחזיקים רוב האנליסטים. התחזית הממוצעת לרווח למניה ב-2026 היא 4.10 דולר ומחיר היעד המוצע עומד על 126.24 דולר בלבד. האופטימיות הזו נובעת מהרווחים שהאנליסטים ב-Rosenblatt צופים שיגיעו דווקא מכיוון מגזר התוכנה של אנבידיה, כאשר הם סבורים כי תוכנה שמשלימה את החומרה תגדיל משמעותית את המכירות בעשור הקרוב ונראה שאנבידיה כבר פועלת בכיוון.
ענקית השבבים הסכימה לאחרונה לרכוש את Shoreline.io, סטרטאפ למפתחי תוכנה, בעסקה המוערכת בכ-100 מיליון דולר.
אנבידיה ממשיכה לשבור שיאים - מה עשוי לעצור אותה?
מניית אנבידיה זינקה כבר ב-174% מתחילת השנה וב-217% ב-12 החודשים האחרונים.המגמה החיובית במניית יצרנית השבבים רק התחזקה לאחרונה לאחר הפיצול של המניה של 1 ל-10 ולאחר שהמנכ"ל ג'נסן הואנג הכריז על תוכניות עבור שבב ה-Blackwell Ultra בשנת 2025 ופלטפורמת הדור הבא Rubin שתושק ב-2026.
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- אנבידיה משתלטת על מתחרה - חברת השבבים גרוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בוול-סטריט תוהים האם העלייה במנייה אולי מבוססת יותר מדי על יצירת שבבים ופלטפורמות להפעלת יישומי בינה מלאכותית וחלק מהאנליסטים חוששים כי בועת ה-AI תתפוצץ במידה וחברות הרוכשות את מוצריה של אנבידיה לא יראו מספיק רווחים מההשקעות שלהן, מה שיקריס את המניה. לעומת יצרנית השבבים, אפל ומיקרוסופט מחזיקות בעסקים רחבים בהרבה, שיכולים לעזור להן בטווח הארוך.
למרות ההצלחה המרשימה של החברה, לא ניתן להתעלם מהאתגרים הפוטנציאליים העומדים בפני אנבידיה. אחת מהסכנות היא כאמור התלות הרבה בבינה מלאכותית. אם השוק יתברר כלא רווחי כפי שמצפים, או אם תחול ירידה בביקוש ליישומי AI, אנבידיה עלולה למצוא את עצמה במצב קשה. כמו כן, התחרות בשוק השבבים היא עזה, וחברות אחרות כמו AMD ואינטל פועלות בלי הפסקה לשיפור המוצרים שלהן ולגזילת נתח שוק מאנבידיה.
התחרות תגדל
השוק של אנבידיה תחרותי מאוד, תחום שבבי ה-AI תחרותי. AMD עם מוצר וגם אינטל השיקה לפני מספר חודשים. נכון להיום הן עדיין רחוקות מאנבידיה בהיקף המכירות. אנבידיה תמכור במעל 100 מיליארד השנה, AMD ב-4-5 מיליארד דולר ואינטל בחצי מיליארד.השאלה מה יקרב בשנה הבאה, בעוד שנתיים, והאמת שהשאלה היותר חשובה היא מתי וול סטריט תעריך שהתחרות תהפוך למשהו משמעותי.- עשירי הטכנולוגיה צברו 2.5 טריליון דולר ב-2025: מאסק מוביל ומה קרה לביל גייטס?
- פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
אנבידיה מרוויחה בשיעורים האלו לתקופה מוגבלת, כשוול סטריט תתחיל לחזות ירידה בשיעורי הרווח בשל תחרות, זה יכול להיות אכזרי למניה.
האחרונה שהצטרפה לתחרות היא החברה הטייוואנית Kneron, סטארט-אפ שבבי בינה מלאכותית בתמיכת קוואלקום, שהשיקה ביום רביעי את מוצר ה-KNEO 330 שלה. המוצר החדש עובד באופן שונה ממודלי AI מבוססי ענן, המופעלים לרוב על ידי שבביה של אנבידיה עתירי האנרגיה. ה-KNEO 330 עוצב בצורה כזו שהוא צורך פחות חשמל בהרצת מודלים של בינה מלאכותית.
עוד לפני החברה הטייוואנית, לאחרונה דווח גם כי סופטבנק היפנית נמצאת במגעים לרכישת מפתחת שבבי הבינה המלאכותית הבריטית Graphcore. חברת Graphcore מכרה בעיקר חומרה לסטארט-אפים של בינה מלאכותית המעוניינים לאמן מודלים בעלות נמוכה יותר. החברה הוערכה בעבר ב-2.8 מיליארד דולר, אך עסקה עם מיקרוסופט נפלה וגרמה לחברה להתמודד עם הפסדים הולכים וגדלים. רכישת מפתחת השבבים הבריטית עשויה להיות הצעד הראשון בתוכנית גדולה יותר. מייסד סופטבנק שקל לייצר מיזם שבבים של 100 מיליארד דולר שיתחבר עם מעצבת השבבים שבבעלות החברה - Arm.
הדוחות לרבעון הראשון
בדוחותיה האחרונים רשמה אנבידיה רווח למניה של 6.12 דולר על הכנסות של 26 מיליארד דולר. הצפי בוול-סטריט היה לרווח למניה של 5.59 על הכנסות של 24.51 מיליארד דולר. לרבעון השני החברה צפתה הכנסות של 28 מיליארד דולר, עם סטייה של 2% למעלה או למטה. טוב מצפי האנליסטים ל-26.62 מיליארד דולר.
ההכנסות ממרכזי הנתונים הסתכמו ל-22.6 מיליארד דולר, עלייה של 23% מהרבעון הרביעי של 2023 ו-427% משנה קודם לכן. תזרים המזומנים החופשי עומד על 14.94 מיליארד דולר, עלייה של 466% משנה לשנה.
הביקוש לשבבים של אנבידיה נשאר ללא תחרות, כאשר ענקיות הטכנולוגיה המשיכו להוציא מיליארדים על מנת לרכוש שבבים מתקדמים ליישומים השונים של בינה מלאכותית. אלפבית, מיקרוסופט, אמזון וחברות נוספות מתמודדות על היצע מצומצם של השבבים המתקדמים של אנבידיה במטרה לתפוס את ההובלה ב-AI.
- 2.nvidia -הדרך ל-40/65 $ פתוחה . תבנית חוד ופערי מחירים (ל"ת)קשקש 20/06/2024 07:51הגב לתגובה זו
- 1.זאת רק ההתחלה (ל"ת)אנבידיה 19/06/2024 22:15הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
