אבישי אברהמי וויקס
צילום: אלן צצקין
ניתוח

האם WIX תדע להתמודד עם מהפכת ה-AI?; הדוחות בינתיים טובים

החברה היכתה את הצפי בשורה העליונה והתחתונה - דיווחה על רווח של 1.29 דולר למניה לעומת הצפי שהיה ל-1.03 דולר; החברה העלתה בחצי אחוז בלבד את את תחזית ההכנסות השנתית ל-1.74-1.76 מיליארד דולר - בהתאם לצפי האנליסטים
רוי שיינמן |

מניית ויקס WIX עלתה ב-15% מתחילת השנה לרמה של 136 דולר - שווי של 7.6 מיליארד דולר. הדוחות והתחזית קדימה טובות, אבל כנראה לא כאלו שמפילות את המשקיעים מהכסא. התחזית קדימה השתפרה בחצי אחוז בלבד, ולמרות שוויקס יודעת לעשות יותר כסף מהצמיחה - יש איום שמפחיד את המשקיעים.

היכולות של ה-AI מתנגשות במודל העסקי של וויקס וחברות אחרות. כולן כמובן טוענות שהמודל שלהן מתחבר ל-AI והן רק ייהנו וירייוחו יותר ממהפכת הבינה המלאכותית, אבל בסוף ה-AI יכול להקים אתרים. וויקס היא כבר יותר מחברה שמקימה אתרים, אבל זה הבסיס שלה. 

החשש הזה לא מתבטא בינתיים בדוחות האנליסטים וגם לא בדוחות הכספיים הנוכחיים של החברה, אבל ככל שמערכות ה-AI ישתכללו, זה עלול לחלחל לדוחות. בינתיים כאמור, וויקס בדוחות טובים - ההכנסות הסתכמו ב-419.8 מיליון דולר, עלייה של 12% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ומעל לצפי האנליסטים שהיה להכנסות של 417.8 מיליון דולר. החברה ציינה כי עלייה זו נובעת מהמומנטום המתמשך בעסקי ה-Partners ומשקפת עלייה בנתח השוק לצד עלייה גבוהה מהצפוי בשימוש ב-Wix Studio. בשורה התחתונה החברה דיווחה על רווח מתואם של 1.29 דולר, זאת לעומת צפי האנליסטים שהיה לרווח מתואם למניה של 1.03 דולר.

לצד זאת, החברה רשמה bookings של 457.3 מיליון דולר, עלייה של 10% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הרווח התפעולי על בסיס GAAP עמד על 9.7 מיליון דולר, מה שמסמן רבעון שני ברציפות של רווחיות על בסיס GAAP ומקרב את החברה לרווחיות על בסיס GAAP לכל שנת 2024.

סך ההכנסות ממנויי Creative הסתכם ב-304.3 מיליון דולר, עליה של 9% לעומת הרבעון המקביל, כאשר ה-ARR בסגמנט עלה ל-1.24 מיליארד דולר, עליה של 10% לעומת הרבעון המקביל. ההכנסות ממגזר פתרונות עסקיים הסתכם ב-115.5 מיליון דולר, עליה של 20% לעומת הרבעון המקביל. ההכנסות ממגזר ה-Partners הסתכמו ב-138.4 מיליון דולר, עליה של 33% לעומת הרבעון המקביל.

תזרים המזומנים הבנע מפעילות שוטפת הסתכם ב-113.8 מיליון דולר, כאשר ה-Cap-Ex הסתכם ב-8.1 מיליון דולר, מה שהוביל לתזרים מזומנים חופשי של 105.7 מיליון דולר.

החברה הודיעה כי השלימה תכנית לרכישה עצמית של מניותיה בסך כולל של 300 מיליון דולר, במחיר ממוצע למניה של 124.91 דולר. לצד זאת, החברה עדכנה כי נכון לתום הרבעון היו בחברה 5,235 עובדים, ירידה של 1% לעומת הרבעון המקביל.

התחזית

לאור עקיפת התחזית של החברה עצמה ברבעון הראשון, הודיעה החברה כי היא מעלה את התחזית לשנה כולה: כעת בוויקס צופים הכנסות של בין 1.74-1.76 מיליארד דולר בשנת 2023, מה שמשמקף צמיחה של בין 13%-11%. נקודת האמצע של התחזית גבוהה בערך ב-8 מיליון דולר מנקודת האמצע של התחזית הקודמת. האנליסטים צופים לוויקס הכנסות של 1.75 מיליארד דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

לרבעון השני החברה צופה הכנסות של בין 431-435 מיליון דולר, צמיחה של 11%-12% לעומת התקופה המקבילה. האנליסטים צופים הכנסות של 435.2 מיליון דולר.

החברה גם מעלה את תחזית שיעור הצמיחה של ה-bookings לחציון השני של 2024 ל-16% לעומת השנה שעברה, בהשוואה לתחזית הקודמת שעמדה על 15%. החברה מעלה גם את תחזית שולי תזרים המזומנים החופשי לשנת 2024 ל-26%~, לאחר שעברה את יעדי התוכנית התלת שנתית בה חזתה החברה הגעה לשולי תזרים מזומנים חופשי של 25%+ רק בשנת 2025. 

"בהתבססות על אבני דרך שהושגו ב-2023, נכנסנו לרבעון הראשון עם התנופה הזו וביצענו פתיחה חזקה ל-2024 עם תוצאות הממחישות את היעילות של אסטרטגיית המוצר שלנו, ביצוע של יוזמות הצמיחה שלנו ומחויבות בלתי פוסקת לצמיחה רווחית מאוזנת. כתוצאה מכך, תוצאות הרבעון הראשון עלו על הציפיות", אמר אבישי אברהמי, ממייסדי ומנכ"ל Wix. "ביצועים אלו נתמכו על ידי יסודות עסקיים חזקים ובמיוחד על ידי דרישת מוצר חזקה, במיוחד עבור היצע מוצרי בינה מלאכותית רחב שלנו ו-Wix Studio. ראוי לציין, שראינו שימוש חזק מאוד בבונה האתרים באמצעות בינה מלאכותית שלנו שהושק מוקדם יותר ברבעון, עם מאות אלפי אתרים שכבר נוצרו באמצעות הכלי תוך מספר חודשים בלבד. Wix Studio ממשיך גם לספק ביצועים, עם למעלה ממיליון חשבונות Studio שנוצרו מאז ההשקה שלנו באוגוסט. חשוב לציין, שחשבונות אלה הובילו למספר מנויי פרימיום גבוה מהצפוי מכיוון שמשתמשי Studio המירו בשיעור גבוה".

סמנכ"ל התפעול של החברה, ניר זוהר וסמנכ"ל הכספים, ליאור שמש עלו לשיחה לאחר הדוחות לספק נקודות נוספות לגבי הרבעון. "אנחנו הופכים פרטנרים שעד כה קיבלו סכום חד פעמי עבור בניית אתר למקבלי הכנסות למנויים ומשתתפים איתם בהכנסות, זה דבר די מדהים", אומר שמש. "השילוב של זה עם פלטפורמת ה-Studio הוא מנצח מכיוון שנוסף על הפלטפורמה יש לפרטנרים גם תמריץ עסקי לעבור למוצר הזה".

השניים נשאלו גם מדוע כל התחזיות עלו התחזית לרווח התפעולי Non-GAAP שירד: "אני חושב שהרווח התפעולי לא עלה כו תזרים המזומנים החופשי מכיוון שאנחנו מוציאים יותר על שיווק בעיקר בשביל Studio", השיב שמש. "השקנו את הפלטפורמה הזו ואנחנו רואים שהיא הולכת טוב אז אנחנו רוצים לקדם אותה. הוצאות השיווק לעומת השנה הקודמת עלו אבל הרווח GAAP משקף את כך שלמרות שההוצאות התפעוליות עלו בדולרים באחוזים זה נשאר אותו דבר אבל ההכנסות עלו, מה שמתורגם ליותר כסף בשורה התחתונה".

השניים גם נשאלו האם הם מרגישים שהזהות שלהם כחברה ישראלית משפיעה עליהם לרעה בקרב לקוחות צעירים ממדינות אחרות: "אנחנו לא מסתירים את זה שאנחנו חברה ישראלית אבל מי שמגיע אלינו מגיע בגלל המוצר ולא בגלל הזהות", השיב זוהר. "לא נתקלנו בשום אירוע כזה עד כה, גם לא בקרב הפרטנרים. כן היה לנו אירוע עוד באוקטובר עם עובדת באירלנד אך מאז לא היו אירועים חריגים. זו סביבה מורכבת וזה לא טריוויאלי לפעול בסביבה הזאת. אנחנו מקווים שאנחנו מציחים להיות שגרירים טובים של המדינה גם בתקופה זו".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.