מדד המחירים לצרכן בארה"ב עלה ב-0.3%, מתחת לצפי
מדד המחירים לצרכן בארה"ב לחודש אפריל עלה ב-0.3% כאשר בשיעור שנתי האינפלציה עמדה על 3.4%. הכלכלנים בארה"ב צפו עלייה חודשית של 0.4% במדד, ועלייה שנתית של 3.4% (לעומת 3.5% בחודש הקודם). מדד הליבה עלה ב-0.3% בהתאם לצפי.
האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עמדה כאמור על 3.4%, אומנם האטה קלה מ-3.5% בחודש מרץ, אך עדיין רחוק מיעד האינפלציה של הפד שעומד על 2%. המדד אומנם הפתיע מעט כלפי מטה אך כנראה אין בו מספיק בשביל לגרום לפד' להוריד ריבית באחת מההחלטות הקרובות, כאשר כרגע ההערכות האופטימיות צופות הורדת ריבית רק בחודש ספטמבר.
"ההפתעה היום מהווה משב רוח דפלציוני מרענן", כתב יוני פנינג, אסטרטג ראשי חדר עסקאות מזרחי טפחות. "אבל חשוב לשים לב שהנטייה לכיוון 0.3% הייתה גבולית קצת. ורוב האינדיקציות האחרות (שינוי שנתי, ליבה) עומדות על הצפי. כנ"ל, הסדרה הזו מנוכת עונתיות, והנתון של היום מגיע לאחר עליות חזקות מתחילת השנה, המשלימות למעשה ל-1.4% אינפלציה בארבעה חודשים, קרי, קצב אינפלציה שנתי של מעט מעל ל-4% עד כה השנה – לא נעים, וקשה גם לראות איך פתיחה כזו תתכנס בקרוב למשהו שיאפשר עמידה ביעד האינפלציה של הפד.
אם נחפש את הצד החיובי, נעיר כי הקטליזטור העיקרי לאותה פתיחה חזקה נובעת במידה רבה ממחירי הנפט – אם בדצמבר אשתקד היה צריך להיפרד מכ-72 דולר בלבד עבור חבית נפט בארה"ב, הנתונים החזקים יותר משוק התעסוקה, האינדיקציות האינפלציוניות, ולא פחות מאלה, עליית מפלס החששות הגיאופוליטי כבר העלו את זה לממוצע של כ-85 דולר, באפריל. העלייה הזו מסבירה הרבה מהאינפלציה בסדרות כמו מחירי הדלק בתחנה, או אפילו הטיסות לחו"ל, בנתוני מדד המחירים היום. מאז, ראוי לציין, ירדנו אל מתחת לרמת ה-80 דולר לחבית, בין היתר תודות לרוח הפנים הראויה לציון מנתוני שוק התעסוקה האחרונים".
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"רכיבי השכירויות ממשיכים להוות את הגורם האינפלציוני העיקרי בארה"ב", מוסיף פנינג. "עם משקל של קרוב ל-35% במדד המחירים האמריקאי, ועליית מחירים דביקה של קרוב, ל-5.5% במדד, הקטגוריה הזו ממשיכה לתרום קרוב ל-2% לאינפלציה הכוללת לבדה, קרי, קרוב לסך יעד האינפלציה של הפד.
- 4.את מי מעניין כלכלת ישראל?? מה אתה מערבב עם כלכלת ארה"ב. (ל"ת)נו באמת 15/05/2024 16:43הגב לתגובה זו
- 3.עוקב של אבא של בבר 15/05/2024 16:14הגב לתגובה זושכונה. העיקר ענד בצפי האנליסטים. רמז ממני, האינפלציה תמשיך לתת בראש אז שלא יעבדו עליכם.
- 2.כלכלת ארה"ב מבוססת חובות אסטרונומיים - הקריסה קרובה !!! (ל"ת)דן 15/05/2024 16:08הגב לתגובה זו
- לדן 15/05/2024 18:35הגב לתגובה זוחובות בסך 350 טריליון דולר שלעולם לא יוחזרו שהרי אין אפילו מספיק נייר במדפסות להדפיס כל כל הרבה זבל אמריקאי...ארצות הברית בדרך לאבדון כלכלי ולמעשה לא רק....
- כן גם כולנו נמות בסוף.. נו באמת. (ל"ת)ממש 15/05/2024 16:43הגב לתגובה זו
- 1.רון גל 15/05/2024 15:42הגב לתגובה זוכל כך לא התגעגעתי לתורים הארוכים בנתב"ג של כל אלו שאין להם שקל על התחת אבל לוקחים הלוואות מפה עד הודעה חדשה כי הריבית אפסית.
- סע כבר לאמריקה נודניק (ל"ת)חח 15/05/2024 16:44הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
