הייטק משרדים
צילום: איירון סורס
ניתוח

אחרי תקופה של דשדוש: העניין המחודש בהייטק מחזיר את השוק השניוני לחיים

השוק השניוני, המאפשר לקרנות למכור את אחזקותיהם בחברות פרטיות, נהנה בתקופה האחרונה מעלייה בהיקף הפעילות בו הודות להתאוששות של סקטור ההייטק מהשפל אליו הגיע בשנה שעברה; מה זה אומר ואילו הזדמנויות זה מייצר למשקיעים?
חיים שיף | (6)

שתי עסקאות סקנדרי בולטות נרשמו לאחרונה בשוק הישראלי, משקיעי היוניקורן Redis מכרו מניות במסגרת עסקת סקנדרי, ואילו יוניקורן הסייבר Wiz משלים בימים אלה סבב גיוס סקנדרי, במסגרתו מכרו מספר משקיעים ותיקים בחברה חלק מאחזקותיהם. עסקאות אלו הן חלק ממגמה נוכחית של משקיעים וקרנות שמנזילים כעת את אחזקותיהם דרך עסקאות בשוק השניוני.

נתונים משוק הסקנדרי העולמי מראים כי לאחר תקופה ארוכה של דשדוש, מתחילת שנת 2024 עסקאות הסקנדרי שבות וצוברות תאוצה. כלומר, השוק מתרחב עם יותר חברות שמניותיהן נסחרות, והמשקיעים שוב מתעניינים בשוק השניוני. אומנם השוק רחוק מרמות השיא של 2021, אך המשקיעים חוזרים לאט לאט ומסמנים בעיקר חברות מסקטורים חמים. כך למשל, אם בפברואר 2024 עמדה עסקה ממוצעת בשוק הסקנדרי על היקף תמורה של 900 אלף דולר, הרי שכיום, כעבור 60 יום בלבד, שווי עסקה ממוצע כבר עומד על 1.72 מיליון דולר, כך לפי נתוני חברת CAPLIGHT.

בנוסף, ברבעון הראשון של 2024 ראינו עלייה משמעותית בפעילות המסחר של חברות בתחומי הבינה המלאכותית, הפינטק/קריפטו, הסייבר והמשחקים בשוק השניוני. זאת לאור התפוצצות תחום הבינה המלאכותית, ההתאוששות בפינטק/קריפטו והרוח הגבית לסייבר. חברות כמו OpenAI, Anthropic, מצטרפות לשמות החמים המוכרים כמו SpaceX ו-Databricks. בין השמות הבולטים האחרים ניתן למנות גם את Discord, Epic Games, Klarna, Rippling  Vanta, Revault  ו-Circle.

המגמה בהייטק מעצבת את השוק השניוני

שוק הסקנדרי, וביתר שאת שוק הסקנדרי בסגמנט הון מניות פרטי בחברות הייטק, הינו מאפיקי ההשקעה הצומחים ביותר בעולם בשנים האחרונות. בשנת 2021, תקופת הבועה של ההייטק, היקף עסקאות הסקנדרי הכולל הגיע לשיא של 132 מיליארד דולר, כך לפי Jefferies. במהלך תקופה זו, חלה תופעה חסרת תקדים בה מרבית ההיצע לעסקאות סקנדרי היה במחירי ביקוש גבוהים ממחירי הגיוס האחרון בחברות. 

אלא שאז הגיעה ההאטה העולמית וההזדמנויות לאקזיטים הלכו והתרחקו, ועיצבו מחדש את השוק השניוני. המציאות בה אין כמעט הנפקות בוול סטריט ורכישות הסטאטראפים גם כן הצטמצמו, אפשרה למשקיעים בחברות להיפגש עם הכסף גם מבלי לחכות להנפקה או למכירת החברה, כאשר הקרנות מוכרות חלק או את כל האחזקות שלהן בסטארטאפים למשקיעים אחרים. מה שהביא לכך שמאמצע שנת 2022 כאשר שוק הטכנולוגיה ספג ירידות ערך משמעותיות, מוכרים נאלצו לרדת במחיר המוצע ולתת דיסקאונטים משמעותיים למשקיעים.

כעת אנו רואים שקיים בשוק הסקנדרי בידול בין חברות בתחומים ה"חמים" ושאר החברות שמתבטא במחיר הסופי שבו עסקאות מתבצעות לעומת המחיר ההתחלתי של הביקוש מצד המשקיע מול המחיר המבוקש על ידי המוכרים. בחברות בתחומים ה"חמים" מחיר הסגירה נמצא קרוב למחיר הראשוני המבוקש על ידי המוכרים, והמשקיעים נאלצים ליישר איתם קו על מנת לקבל גישה למניות אלו. בעוד שהמחיר הסופי בתחומים האחרים נוטה להיסגר בערך באמצע בין מחיר הביקוש ההתחלתי והמחיר המבוקש ההתחלתי. בסך הכל, הנתונים מראים כי המרווח של הצעות המחיר ברבעון הראשון של 2024 היה 12.9%.

כך לדוגמא, בחברות כמו Stripe (פינטק) ,OpenAI (בינה מלאכותית) , ו- Anthropic (ביג דאטה ובינה מלאכותית) אנחנו רואים פערים התחלתיים של 15%-22% בין המחיר המבוקש הראשוני שמוכרים מבקשים, לבין המחיר הראשוני שמשקיעים מוכנים לשלם ועסקאות שנסגרות במחיר המבוקש ואף מעליו (כשמגיעים הרבה ביקושים הדבר דוחף את המחיר למעלה - והמוכרים מעלים את המחיר תוך כדי מו"מ).

המציאות יוצרת הזדמנויות למשקיעים

שוק הסקנדרי בחברות בשלב הצמיחה וטרום-ההנפקה ממשיך להתאושש מהתחתית של הרבעון השני של 2023, כאשר הוא מונע על ידי גיוס כספים ופעילות הנפקות שחוזרות לחיים. שנת 2024 התחילה אומנם באופן איטי עם נפח עסקאות בחודש ינואר שהיווה רק 16% מסך הנפח של הרבעון הראשון של 2024. אבל הנפח יותר מהכפיל את עצמו בכל חודש מאז  תחילת השנה, מה שמצביע על כך שהמומנטום של שוק הסקנדרי ממשיך את התנופה שהורגשה ברבעון הרביעי של 2023.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

נתון זה גורם לכך שגם הזדמנויות השקעה דרך חברות/שותפויות השקעה ייעודיות SPV (Special Purpose Vehicle) מגיעות לשוק. הזדמנויות אלו מאפשרות למשקיעים להשקיע במניות חברות טכנולוגיה פרטיות באופן עקיף גם בחברות שלא מאפשרות מסחר ישיר (Direct transfers) במניותיהן. דוגמא למנגנון זה הינו הגיוס של חברת xAI של היזם אילון מאסק, אשר מגייסת 6 מיליארד דולר לפי שווי חברה (לפני הכסף) של 18 מיליארד דולר וחלק מהגיוס מתבצע ע"י משקיעים ספורים בלבד, שקיבלו אלוקציה עבור SPV שהם מקימים. דרכם הם מנגישים את האפשרות להשתתף בסיבוב למשקיעים נוספים ומסחר סקנדרי פוטנציאלי בהמשך הדרך ביחידות של ה-SPV.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    רוצים נורמליות 17/05/2024 17:09
    הגב לתגובה זו
    להעיף את ממשלת האפסים עכשיו .
  • 4.
    הפוך גוטה 17/05/2024 16:56
    הגב לתגובה זו
    הכותב מתפרנס נסקונדרי מדבר מהפוזיציה
  • 3.
    "העניין המחודש בהייטק"??? מה זה הקשקוש הזה? (ל"ת)
    לפטר 1/2 מהכתבים כאן 17/05/2024 15:46
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ושבת לתרבות רעה מדינה סכנת הכחדה בדין שמיא. (ל"ת)
    בנק וואלי מוטט 17/05/2024 15:43
    הגב לתגובה זו
  • גהה, זה שברח מהמחלקה הסגורה - נמצא כאן (ל"ת)
    פסיכיאטר 18/05/2024 09:47
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אין סקנדרי ישות חוסן 17/05/2024 15:42
    הגב לתגובה זו
    ניתן האות למלא הקופה שרייך גמרו הגז לארץ מצרים וירדן. ויער בולענים חסת ארצו קדושה מפעלי אורניום וזיקוק.
צילום: Martijn Stoof, Pexelsצילום: Martijn Stoof, Pexels

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק

פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס

מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.

המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.

ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.

מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך


אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.

על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.