עונת הדוחות: למה לצפות בדוחות גוגל, מטא וטסלה?
עונת הדוחות צוברת תאוצה כאשר השבוע ידווחו מספר חברות ענק. בין החברות ידווחו 3 מהחברות הבולטות בוול סטריט ובעולם - טסלה TESLA INC , מטא META PLATFORMS וגוגל GOOGLE . למה אפשר לצפות בדוחות של כל אחת מהענקיות?
טסלה
טסלה TESLA INC צפויה לפרסם את הדוחות הכספיים שלה הערב (שלישי) לאחר הסגירה. האנליסטים בוול סטריט צופים רווח של 51 סנט למניה על הכנסות של 22.34 מיליארד דולר. לשם השוואה, ברבעון המקביל אשתקד הרווח למניה עמד על 85 סנט וההכנסות על 23.33 מיליארד דולר.
המניה של טסלה מדשדשת בזמן האחרון על רקע הביצועים המאכזבים של החברה. ברבעון הראשון של השנה נתח השוק של טסלה בארה"ב ירד ב-11% והמכירות שלה ירדו ב-13% לעומת התקופה המקבילה. המניה של החברה ירדה ב-10% ב-12 החודשים האחרונים והחברה גם הודיעה לאחרונה שתפטר 10% מכלל העובדים שלה -כ כ-15 אלף עובדים.
החברה גם ממשיכה להוריד את מכירי הרכבים שלה כאשר ההורדה האחרונה הייתה על דגם Model 3 הפופולארי שלה בכ-2,000 דולר בסין, ארה"ב ובגרמניה, כאשר לצד זאת החברה הודיעה כי תחתוך בשליש את מחיר המנוי החודשי לשירות הנהיגה האוטונומית שלה, מ-12,000 דולר בחודש ל-8,000 דולר בחודש.
- גוגל ודיסני נכנסות למלחמה - מיליוני צופים נותרו ללא ESPN ו-ABC
- הגרפים של גוגל וטסלה ולמה קריטי לשמור על ראש פתוח?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אז למה כדאי לשים לב בדוחות טסלה? בניגוד לשבע ענקיות הטכנולוגיה האחרות, מניית טסלה צונחת מתחילת השנה וירדה כבר ב-40%. מדד S&P 500 עלה לעומת זאת ב-5%. האנליסטים חוששים מעיכוב בהשקת הדגם החדש, Model 2, לטובת קידום תחום המוניות האוטונומיות (Robotaxi). כמו כן, שולי הרווח של החברה ייבחנו מקרוב על ידי המשקיעים.
מנית טסלה מתחילת השנה
עם זאת, יכול להיות שיש הזדמנות במנית טסלה - המחיר הנמוך עשוי להיות דווקא הזדמנות קנייה למשקיעים שחיכו לנקודת כניסה טובה יותר. בנוסף החברה משקיעה רבות על טכנולוגיית נהיגה אוטונומית (FSD) שצפויה להניב רווחים חוזרים בעתיד.
מטא
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מטא META PLATFORMS החברה האם של פייסבוק, צפויה לפרסם את הדוחות ביום רביעי לאחר הסגירה. האנליסטים צופים רווח של 4.31 דולר למניה על הכנסות של 36.14 מיליארד דולר. לשם השוואה, ברבעון המקביל אשתקד הרווח למניה עמד על 2.2 דולר וההכנסות על 28.64 מיליארד דולר.
מניית מטא כבר רשמה עליות של כ-40% מתחילת השנה, כשהיא עוקפת את מדד S&P 500. החברה ממשיכה לפתח מודלים חדשניים לבינה מלאכותית (Llama 3) במטרה להתחרות בשוק. יחד עם צמצום עלויות, צפוי המשך מגמת העליות במניה.
בנוסף, מטא לאחרונה השיקה צ'אט בוט מבוסס בינה מלאכותית חדש שיתחרה בצ'אט GPT. לפי הדיווחים, בנוסף לשאילתות בשפה טבעית אליהם כבר התרגלנו, הצ'טבוט החדש יוכל לייצר תמונות ואנימציות קצרות. הגרסה החדשה צפויה לייצר תמונות ברמת דיוק גבוהה יותר לבקשת המשתמש.
מנית מטא מתחילת השנה
גוגל
אלפבית GOOGLE החברה האם של גוגל ויוטיוב, צפויה לפרסם את הדוחות ביום חמישי לאחר הסגירה. האנליסטים צופים רווח של 1.51 דולר למניה על הכנסות של 78.57 מיליארד דולר. לשם השוואה, ברבעון המקביל אשתקד הרווח למניה עמד על 1.17 דולר וההכנסות על 69.79 מיליארד דולר.
השקת מודל השפה הגדולה החדש של גוגל, ג'מיני (Gemini), מעוררת עניין רב בקרב המשקיעים. שוק הבינה המלאכותית הגנרטיבית צפוי לצמוח משמעותית בשנים הקרובות, וגם ביום חמישי המשקיעים יחפשו פרטים נוספים על יכולותיה הכספיות של ג'מיני.
בתחילת החודש גוגל חשפה מספר פיתוחים חדשים בכנס שלה, כאשר גולת הכותרת הייתה כלי חדש ליצירת וידאו באמצעות בינה מלאכותית בשם Google Vids. מטרת הכלי להקל על מקצועני שיווק ופרסום לכתוב, להפיק ולערוך סרטונים. לצד זאת, הכריזה החברה על מעבד חדש על על בסיס שבבי Arm, כחלק מהתחרות הגוברת בשוק תשתיות הענן.
המניה של גוגל עלתה ב-11.5% מתחילת השנה וב-46% ב-12 החודשים האחרונים.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
