בועת הרכבים החשמליים
צילום: רוי שיינמן באמצעות Copilot

מכירות ה-EV בארה"ב ממשיכות להאט - נתח השוק של טסלה ירד ב-11%

ההאטה בביקושים לרכבים חשמליים ממשיכה, כאשר הקורבנות הגדולים הם שוב החברות הפחות מבוססות בסין; מהלכים לעידוד המעבר ל-EV בארה"ב מחזירים את חברות הרכב המסורתיות למשחק ומגבירות את התחרות
רוי שיינמן | (1)

כתבנו כאן כבר שבועת הרכבים החשמליים התפוצצה - הרוכשים מעדיפים לקנות לכל היותר רכב היברידי זול יותר מאשר רכב חשמלי יקר, והחברות שמרגישות את הפגיעה יותר מאחרות הן חברות לא סיניות כמו טסלה  TESLA INC  שלא מקבלות סבסוד מהממשלה.

ברבעון הראשון של השנה נמכרו בארה"ב כ-269,000. מדובר אמנם בעלייה של 2.6% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אך ירידה של 7.3% ביחס לרבעון האחרון של 2023. על רקע ההאטה בענף, נתח השוק של טסלה ירד מ-62% בתחילת 2023 ל-51% בלבד כעת.

אילון מאסק הודיע ביום שני לעובדים כי טסלה תפטר 10% מכוח העבודה שלה. המשקיעים מצדם מודאגים: מחיר המניה של טסלה צנח בלמעלה מ-30% מתחילת השנה ומחק מיליארדי דולרים משווי השוק של החברה.

מכירות טסלה ירדו ביותר מ-13% בהשוואה לרבעון הראשון אשתקד, בעוד שרוב המתחרים החדשים שלה חוו צמיחה דו-ספרתית ואף משולשת. מותגי רכב ותיקים כמו יונדאי, מרצדס וב.מ.וו הגדילו גם הם את מכירות הרכב החשמלי שלהם ונגסו בנתח השוק של טסלה. הירידה במכירות טסלה מצביעה על מגמה רחבה יותר בשוק הרכב החשמלי: התחרות הולכת ומחריפה, ויצרניות רכב ותיקות חדשות נכנסות לשוק עם דגמים חדשניים ומחירים אטרקטיביים.

נתח השוק של הרכב החשמלי של פורד  FORD MOTOR קפץ מ-4.2% ל-7.4% בשנה האחרונה, מה שהופך אותה למותג הרכב החשמלי השני בגודלו בארה"ב. עם זאת, פורד הודיעה החודש כי היא מאטה את תוכניות ייצור הרכב החשמלי שלה בתגובה לביקוש המאט.

גורם נוסף המשפיע על המכירות הוא עליית מחירי חומרי הגלם, כמו ליתיום, שהובילה להתייקרות משמעותית של רכבים חשמליים. טסלה, שהיא יצרנית רכב חשמלי יקרה יחסית, נפגעה במיוחד מהתייקרות זו. עם זאת, חשוב לציין שטסלה עדיין נותרת מובילה בתחום הטכנולוגיה והחדשנות. החברה ידועה בפיתוח סוללות חזקות ויעילות, טווח נסיעה ארוך ותכונות נהיגה מתקדמות. יתרונות אלו עשויים להמשיך למשוך לקוחות רבים, גם לנוכח התחרות הגוברת.

התחרות הגוברת מגיעה על רקע מהלכים של הממשל האמריקני לקידום המעבר לרכב חשמלי. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הציב את היעד השאפתני של רכבים חשמליים שיהוו מחצית מכלל המכוניות הנמכרות במדינה עד 2030. כיום, הם מהווים פחות מ-20% מהרישומים החדשים של רכב.

טסלה מקבלת הורדת דירוג 

יצרנית הרכבים החשמליים מקבלת הורדת דירוג והמניה יורדת ב-3%. בוול-סטריט מעריכים כי המודל 2 הוא הרבה יותר חשוב מהרובוטקסי, אבל טסלה לא ממש מבינה את זה. במידה ומניית החברה תסגור גם היום באדום, זה יהיה היום החמישי ברציפות של ירידות עבור טסלה. 

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

האנליסטים בדויטשה בנק מורידים דירוג למניית טסלה ל"החזק" מ"קנייה" ואת מחיר היעד ל-123 דולר, לעומת 189 דולר קודם לכן. ירידה של 35%. בדויטשה בנק מאמינים כי הרכב המוזל של טסלה - המודל 2 - יושק לאחר 2025. המלצת הקנייה הקודמת של האנליסטים התבססה על ההנחה כי רכב מוזל עם מחיר של 25,000 דולר יגיע בסוף השנה הבאה ויעזור לחברה להגדיל את המכירות. 

דגם זול יותר צפוי להגדיל את שוק היעד של טסלה ולהאיץ את הצמיחה. החברה מסרה 387,000 רכבים ברבעון הראשון, נמוך בכמעט 9% לעומת השנה קודם לכן ומתחת לצפי האנליסטים ב-20,000 יחידות. האכזבה גרמה לאנליסטים לעדכן תחזיות ולצפות למסירות של 1.8 מיליון רכבים ב-2024, ללא שינוי מ-2023.

כ-35% מהאנליסטים מדרגים כעת את מניית טסלה ב"קנייה", כאשר מחיר היעד הממוצע למניה עומד על 190 דולר. בתחילת 2024 מחיר היעד עמד על 241 דולר.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    רועי 19/04/2024 06:50
    הגב לתגובה זו
    ממתי משווים תוצאות רבעון ראשון לרבעון רביעי? רבעון ראשון הוא תמיד החלש ביותר בשוק הרכב האמריקאי. אנשים פחות קונים רכבים חדשים כשהם תקועים בבית בזמן סופות שלגים והצפות. האמירה שהירידה בנתח השוק של טסלה נובעת מחולשת הרכב החשמלי היא מגוחכת בעצמה, שכן מלכתחילה מדובר על נתח השוק של טסלה במכירות של *רכבים חשמליים* !! שוק הרכב החשמלי לא נחלש ולא נעצר. כמות המכוניות הולכת וגדלה. שיעור הרכב החשמלי מכלל המכירות הולך וגדל. פשוט יש הרבה יותר מבחר, ולכן לטסלה יותר קשה למכור ופורד נאלצת לצמצם ייצור (כי הפורד F150 Lightning הוא רכב בינוני לכל היותר).
טורס היברידי. צילום רונן טופלברגטורס היברידי. צילום רונן טופלברג

טלקאר משיקה את KGM טורס ההיברידי - החל מ 175,000 ש"ח

טלקאר יבואנית דגמי KGM לישראל משיקה את הטורס ההיברידי במחיר של 180.0 אש"ח / 190.0 אש"ח עם הטבת השקה של 5000 ש"ח. 

הטורס ההיברידי מהווה אלטרנטיבה למי שרוצה קרוסאובר חסכוני שאינו מתוצרת סין. 

יואב פולס |

טלקאר יבואנית דגמי KGM (בעבר הרחוק סאנגיונג) החלה בשיווק ה KGM טורס ההיברידי. הטורס של KGM הוא קרוסאובר בסגמנט C-SUV הפופולרי מאוד, אולם הוא נבדל מעדר הקרוסאוברים השוטף את כבישי ישראל בזכות עיצוב שונה ורענן. עד עתה שווק הטורס עם מנוע טורבו בנזין בלבד, ועתה מצטרף אליו טורס היברידי עם הנעה היברידית אמיתית מתקדמת שפותחה בשיתוף BYD.

החידוש בטורס ההיברידי הוא כמובן מערכת ההנעה, המשלבת מנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר המפיק 150 כ"ס יחד עם מנוע חשמלי המפיק 177 כ"ס.  מנוע הבנזין מפעיל גנרטור בהספק של 130 כ"ס המטעין את הסוללה.

שילוב המערכות מביא לכך שבמהירות נמוכה יעשה הטורס ההיברידי שימוש במנוע החשמלי. תחת עומס יכנס לפעולה הגנרטור שיספק אנרגיה לסוללה, ובמהירויות גבוהות יכנס לפעולה גם מנוע הבנזין, כך שבפועל קיימים תשעה שילובים שונים של הנעה. אם זה נראה לכם מורכב, הנהג לא צריך לעשות דבר אלא לתת למחשב הרכב לקבוע את צורת ההנעה הנכונה. עבור הנהג בחירת צורת ההנעה שקופה.


KGM טורס היברידי. צילום רונן טופלברג

העיצוב החיצוני והפנימי של הטורס ההיברידי זהה לזה של מתיחת הפנים של הטורס, עם החזית המזוהה של דגמי KGM החדשים, וכך גם תא הנוסעים המשלב שני מסכי ''12.3, ותא נוסעים מרווח ונעים. המידות החיצוניות של הטורס לא השתנה עם אורך כולל של 4.7 מטר, רוחב של 1.89 מטר וגובה של 1.72 מטר. בסיס הגלגלים של הטורס עומד על נתון ממוצע של 2.68 מטר בלבד, אולם הודות לתכנון חכם של תא הנוסעים מתקבל תא נוסעים מרווח באופן מפתיע.

נפח תא המטען של הטורס עומד על 599 ליטר, ואם מקפלים את שורת המושבים השניה מתקבל נפח של 1662 ליטר.

BYD Atto3 - הנמכרת ביותר
צילום: יואב פולס

מס הקנייה על רכבים חשמליים צפוי לעלות

באוצר יגבשו בשבוע-שבועיים הקרובים מתווה למיסוי רכבים חשמליים

רן קידר |

מדינות משרד האוצר בקשר למסים על רכבים חשמליים היא ברורה -  העלאה. המסים על הדלק גבוהים מאוד ואחראים על חלק גדול מההכנסות המדינה ורשות המסים חייבת למצוא תחליף לירידה בהכנסות במקביל לירידה הצפויה ברכישות רכבים על נזין והשימוש בבנזין. מה עושים? התשובה די ברורה - הולכים על מיסוי רכבים חשמליים. זה התחליף הטבעי.

מס נסועה יהיה, השאלה רק מתי - מס נסועה - מתי ייכנס לתוקף, כמה זה יעלה לנו; שאלות ותשובות


אלא שבינתיים זה לא צפוי להיכנס לתקציב 2026. משרד האוצר ככל הנראה לא יספיק להרים את המיסוי גם מכיוון שיש קשיים טכניים. ועל רקע זה, מסתמן שיהיו חלופות כמו  העלאת מס הקנייה על רכבים חשמליים. המס כבר עלה אשתקד מ-35% ל-45%, אבל הכוונה כפי שגם אמרו נציגי האוצר היום להביא אותו ל-83%.  סיכוי טוב שגם בתחילת ינואר מס הקנייה יעלה. לא ברור עדיין לכמה.  


ועדת הכספים דנה היום בהארכת הנחת מס הקנייה על רכבים חשמליים - משרד האוצר: "בהעדר מס נסועה יש לקדם מקור תקציבי חלופי לשם הארכתה". זה רמז עבה להעלאת מס קנייה. במהלך הדיון מתחו חברי הוועדה ביקורת על הממשלה נוכח העדר מדיניות ברורה וכך שלקראת סוף השנה עדיין לא גובשה אפילו מדיניות מס ל-2026. יו"ר הוועדה, ח"כ חנוך מילביצקי קרא לממשלה להציג מספרים ברורים על גלגול ההטבה לציבור, והדגיש כי מימון הטבה כזו בעת מלחמה, חייב לגלם הנחה לרכבים שבאפשרות כלל הציבור לרכוש, לא רק בעלי יכולת כלכלית גבוהה. נציגי טסלה טענו כי מלוא ההטבה מגולגלת לצרכן וכי הוזלה משמעותית יותר אפשרית עם מדיניות מס מקלה וארוכת טווח

במשרד האוצר הודו כי יש ירידה באחוזי החדירה של הרכבים בשנת 2025, וציינו כי חלקה קשורה בשינויי מדיניות המס. כן קשרו במשרד בין הארכת ההטבה לקידום מס נסועה, הדגישו כי הארכת ההנחה מס תלויה במציאת מקור תקציבי חלופי, וכי בשבוע הבא יציגו בפני שר האוצר חלופות אפשריות ויביאו אותן בפני הוועדה