וול סטריט
צילום: Ahmer Kalam, Unsplash

מה הגורמים לעליות ב-S&P 500, מה קרה בעבר ולמה אפשר לצפות ממנו בעתיד?

ברמת המחירים של הסנופי היום, צריך תרחיש יוצא דופן ולא ממש סביר כדי שבעשור הקרוב משקיעי הסנופי יראו תשואה טובה; הרבה יותר סביר שההיסטוריה תחזור על עצמה כפי שהיה כל פעם בעבר

כריסטופר בלומסטרן הקים את חברת ההשקעות שלו בשנת 1999. הימים היו ימי צמיחה אדירים.  מדד ה-S&P 500 (להלן "סנופי" מטעמי נוחות כתיבה) סיים עשור של תשואות מטורפות. בין ינואר 90 ועד דצמבר 99 השלים המדד תשואה כוללת של 434%, כ-18.4% אחוז לשנה במשך 10 שנים רצוף. התחושה הייתה שהשווקים רק עולים ואין צורך ממש לנהל השקעות. 

אולם בלומסטרן הוא אדם מלומד. הוא הכיר את ההיסטוריה. וידע שתמיד אחרי תקופת גאות בשווקים מגיע שפל. התקופה הקדומה ביותר שמצא לכך תיעוד היא הולנד של המאה ה-17.

בתחילת המאה ה-17 הכלכלה ההולנדית פרחה. הסחר העולמי הביא עושר גדול להולנד. אחד הביטויים של העושר הזה, היו הצבעוניים. הפרח היפיפייה הגיע להולנד מקונסטנטינופול ושיגע את עשירי הולנד. גידול גינת צבעונים בבית הפך להיות סמל סטטוס בין מתעשרי הולנד החדשים.  והצבעוני היפה ביותר והיקר ביותר היה הסמפר אוגסטוס.

בשנת 1623 פקעת צבעוני של סמפר אוגוסטס עלתה כ-1000 פלורין. 10 שנים לאחר מכן, המחיר קפץ פי 5.5 ל 5,500 פלורין, ובשנת 1637, המחיר הגיע לשיא של 10,000 פלורין. סכום זה שווה למחיר של בית על גדת תעלה יפה באמסטרדם, מה שמקביל לפנטהאוז בשדרה החמישית כיום.

אולם כדרכן של בועות מחירים, גם בועה זו התפוצצה, והמחירים ירדו למחירים נמוכים הרבה יותר מהמחירים של 1623. בדרך המוני הולנדים איבדו את כל רכושם.

בלומסטרן בחר לקרוא לחברה שלו סמפר אוגוסטס. הוא ניצל את הידע שלו, והבין שהוא צריך לפעול אחרת. הוא אכן נזהר ממניות שתומחרו בצורה יקרה. והבחירה הזו השתלמה. בעשור הבא מדד הסנופי עשה תשואה כוללת של מינוס 6.9, תשואה שלילית של 0.72% לשנה. הקרן של בלומסטרן בעשור הזה עשתה תשואה של 92.4%, כ-6.7% לשנה. 

מהקמת הקרן של בלומסטרן ועד סוף 2023 עשתה הקרן שלו תשואה כוללת של 719% אל מול תשואה של 512% של המדד. סמפר אוגוסטוס מנהלת היום קרוב ל–600 מיליון דולר. 

לאחרונה פרסם בלומסטרן את האיגרת שלו לסיכום 2023. בין 144 עמודי האיגרת בלומסטרן מנתח לעומק את הגורמים לתשואות הגבוהות של הסנופי בשנים האחרונות ומעריך מה הוא צפוי לייצר בשנים הקרובות.

קיראו עוד ב"גלובל"

מה הגורמים לעליית הסנופי?

ישנם חמישה גורמים לתשואה שמניה מניבה למשקיע:

הגורם הראשון הוא שינוי במכירות של החברה, האם החברה מצליחה להגדיל את המכירות שלה?

הגורם השני האו שינוי בשיעור הרווח של החברה, האם החברה מצליחה להגדיל הרווח שלה מכל דולר שנמכר (אם חברה מצליחה להגדיל את המכירות אבל מקטינה את שיעור הרווח אנחנו כמשקיעים לא בטוח נרוויח מזה).

הגורם השלישי הוא שינוי במכפיל הרווח שמשקיעים מוכנים לשלם עבור החברה. מכפיל רווח הוא מונח פיננסי ששווה לשווי החברה חלקי רווחי החברה. אם חברה מרוויחה 100 שקל והשווי שלה בשוק הוא 1,000 שקל משמעות הדבר שמשקיעים מוכנים לשלם לנו סכום שווה ל-10 פעמים הרווח של החברה – כלומר המניה נסחרת במכפיל 10. אולם אם משקיעים יאמינו כי לחברה צפוי עתיד טוב, יכול להיות שהם יהיו מוכנים לשלם לנו מכפיל 20 על אותם רווחים, משמעות הדבר שהחברה שלנו תהיה שווה כפול, מבלי שהגדילה את הרווח כלל, רק כי השוק מאמין שהעתיד שלה טוב.

הגורם הרביעי הוא השינוי במספר המניות של החברה, אם החברה מדללת אותנו על ידי הנפקת מניות חדשות אז חלקנו ברווחים קטן ולהפך.

הגורם החמישי הוא דיבידנדים שהחברה מחלקת לנו.

בלומסטרן בוחן את ביצועי הסנופי משנת 2011 ועד 2021 והמסקנות שלו הם:

סך התשואה למשקיעי המדד בשנים הללו הייתה 16.6% לשנה, הרבה מעל הממוצע הרב שנתי של 10.5%.

הגורמים לתשואה הם: גידול של 3.4% לשנה במכירות של החברות במדד; גידול בשיעור הרווח של החברות של 3.8% לשנה (לשיעור רווח שיא של 13.3%); קיטון של 0.7% לשנה במספר המניות; גידול במכפיל של 5.8% לשנה (ממכפיל 13 למכפיל 22.9);  תשואה דיבידנד של 2.3%.

ניתן לראות כי הגורמים המשמעותיים ביותר לתשואה הם הגידול במכפיל של 5.8% לשנה וגידול בשיעור הרווח.

מה קרה בשנים 21 עד 23?

המכירות גדלו ב-8.8% לשנה, והדיבידנד שחולק היה 1.7% לשנה, אז האם התשואה למשקיעים הייתה 10.5%? לא. בתקופה זו שיעור הרווח של החברות פחת ב-7.3% לשנה, והמכפיל ירד ב-1.3% לשנה. כך שהתשואה הכוללת למשקיעים הייתה רק 1.7% לשנה.

מה קרה בהיסטוריה?

בלומסטרן מנתח את השוק בין השנים 1989 ועד 2009 ומחלק את התקופה לשני עשורים.

העשור בין 89 ל-99 מזכיר את העשור של 2011–2021. המכפילים הוכפלו מ-14.5 ל-28.4, גידול של 6.9%. שיעור הרווח גדל מ-5.4% ל–8%. נתונים מדהימים אלו הביאו לתשואה שנתית מרשימה של 18.2%.

אולם בעשור לאחר מכן, המגמה התחלפה, תשואה שלילית של 0.9% לשנה שנבעה בעיקר מירידה של המכפיל מרמה גבוהה מאוד של 28.4 חזרה לעולם שפוי של 19.6 וירידה בשיעור הרווח של 8% ל-6.3%.

הנקודה המעניינת היא שהמספרים של 2009 לא היו מספרים רעים. חלקים היו גבוהים מאד בהשוואה היסטורית. הבעיה הייתה שלפני כן הנתונים היו גבוהים מאד.

במבט קצת יותר רחוק ניתן לראות שהתופעה הזו לא חדשה. בגרף הבא ניתן לראות את התשואה של 10 שנים קודמות בכל נקודת זמן:

ניתן לראות כי יש תקופות בודדות שבהם התשואה השנתית לתקופה של 10 שנים עלתה מעל 15% ובכל פעם שזה קרה מיד אחריו התשואה קטנה לתשואה אפסית ואף שלילית.

המשקיעים זקוקים לתרחיש יוצא דופן ולא ממש סביר כדי להשיג תשואה טובה

מה צפוי בהמשך?

בלומסטרן מנתח 4 תרחישים עתידיים:

תרחיש הגיוני, מכפילים נשארים על 22.3 ושולי הרווח גם נשארים על 11.4%, מספרים גבוהים בראייה היסטורית. בתרחיש כזה, התשואה הצפויה למשקיעים בעשור הקרוב בסנופי היא 5.6% לשנה:

תרחיש יותר אופטימי כולל ששולי הרווח יחזרו לשיא של 13.3% שהיה ב-2021. כמו כן שהמכפילים יגדלו ל-22.9. בתרחיש כזה התשואה השנתית הצפויה למשקיעים בעשור הקרוב היא 7.4%.

כפי שניתן לראות משני התרחישים הללו, כדי שהסנופי יצליח לייצר למשקיעים תשואה של 10% לשנה בעשור הקרוב, נצטרך לראות רווחי שיא ומכפילים גבוהים הרבה יותר. תרחיש מאד מאד אופטימי. 

מה יקרה אם יהיו נתונים קצת פחות מוצלחים?

אם נראה חזרה לשיעור רווח של 8% (מה שהיה לנו ב-1999) ומכפיל סביר של 15, התשואה השנתית 0.1% במשך העשור הקרוב. 

ואם נגיע למכפיל 10, לא רחוק מה 13 שהיה לנו בשנת 2011, אז התמונה עוד יותר עגומה:

תשואה שנתית שלילית של 3.8% במשך עשור. 

בלומסטרן ממשיך וחוקר תרחישים שונים גם ל-15 השנים הקרובות. אולם הרעיון המכונן שניתן לראות בנתונים הוא דומה, ברמת המחירים של הסנופי היום, צריך תרחיש יוצא דופן ולא ממש סביר כדי שבעשור הקרוב משקיעי הסנופי יראו תשואה טובה. הרבה יותר סביר שההיסטוריה תחזור על עצמה כפי שהיה כל פעם בעבר, אחרי עשור של תשואה חלומית, נראה עשור של תשואה בינונית במקרה הטוב, או גרועה במקרה הסביר. 

אולם המסקנה של בלומסטרן היא לא שיש להיכנס למדד כאשר המחיר שלו נמוך ולמכור כאשר המחיר יקר. לא ניתן לתזמן את זה. אולם כן יש משמעות למחיר. בלומסטרן עצמו משקיע במניות אשר נסחרות במחיר נמוך ביחס לשווי הפנימי שלהן. המכפיל במניות שלו נכון לסוף 2023 עמד על 10.3 לעומת 22.3 של המדד. 

** יואב זליקוביץ הוא יועץ לקרן גידור ולקרן נאמנות איילון מניות גלובליות, וגלעד סלונים הוא מתכנן פיננסי ובעלי חברת באלנס.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    גיל 19/04/2024 02:07
    הגב לתגובה זו
    אם היה עושה את האנליזה על 493 החברות, נראה לי שהיה מגיע למסקנות אחרות…
  • המכפיל של המדד שווה המשקלות הוא 21 בערך. (ל"ת)
    נקודה מעניינת 07/06/2024 22:09
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מעניין (ל"ת)
    [email protected] 18/04/2024 18:38
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מה שאתה לא מבין שבורסה זה לא מתמטיקה אחרת המתמטיקא 18/04/2024 17:33
    הגב לתגובה זו
    מה שאתה לא מבין שבורסה זה לא מתמטיקה אחרת המתמטיקאים היינו מנצחים את הבורסה ואף איד מהמשקיעים הגדולים לא היה כזה ההסטוריה חוזרת אבל שונה מה שאתה לא צופס ש7 המופלאים להשרא כאן 40 שמה כמו שהיו פעם גנרל אלקטריק כך שהתשואה של snp תכה את כולם
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.