בעקבות תחזית חזקה: מניית מיקרון זינקה ב-18% במסחר המאוחר
מניית יצרנית שבבי הזיכרון מיקרון MICRON TECHNOLOGY זינקה אמש בכ-18% במסגרת המסחר המאוחר בוול סטריט, לאחר שפרסמה תחזית הכנסות חזקה עבור הרבעון הנוכחי, הודות לביקוש הגובר לחומרה עבור פלטפורמות בינה מלאכותית.
ההכנסות החברה האמריקאית ברבעון האחרון של 2023 עמדו על 5.82 מיליארד דולר, עליה של 58% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, והרבה מעבר לצפי האנליסטים המוקדם להכנסות של 5.35 מיליארד דולר
בשורה התחתונה, דיווחה החברה על רווח של 42 סנט למניה, בניגוד לצפי האנליסטים שחזה הפסד נקי של 24 סנט למניה.
את הרבעון הקרובה (רבעון 1) צופה החברה כי תסיים עם הכנסות של בין 6.4-6.8 מיליארד דולר, הרבה מעבר להערכת האנליסטים הממוצעת להכנסות של 5.99 מיליארד דולר. בשורה התחתונה, החברה צופה להציג רווח של כ-45 סנט למניה, בזמן שהאנליסטים העריכו שהיא תציג רווח של 24 סנט בלבד.
התוצאות החזקות מגיעות לאחר שמיקרון ומתחרותיה מתאוששות מאחת הצניחות המשמעותיות ביותר שספגה תעשיית שבבי הזיכרון, שהונעה על ידי ביקוש חלש למחשבים אישיים וסמארטפונים. הגורם המרכזי שמסייע לחברות הללו לצאת מהמשבר שפקד אותן, הוא השוק המשגשג של ציוד עבור פלטפורמות בינה מלאכותית, אשר עוזר ליצרניות השבבים לחזור להציג צמיחה ורווחיות. "אנו מאמינים שמיקרון היא אחת המרוויחות הגדולות בתעשיית המוליכים למחצה מההזדמנות הרב שנתית שמאפשרת הבינה המלאכותית", אמר המנכ"ל סנג'אי מהרוטרה בשיחה עם המשקיעים לאחר פרסום התוצאות. מהרוטרה גם הבטיח למשקיעים ששנת 2024 תסמן את ההתאוששות בענף, אשר בשנת 2025 יציג רמות שיא של מכירות.
כניסה לשוק הבינה המלאכותית
בכדי לעמוד בהצהרות השאפתניות של מנכ"ל החברה, מיקרון תצטרך לייצר מספיק זיכרונות שיעבדו על גבי שבבי ענקית השבבים אנבידיה, אשר שולטת ללא עוררין בתחום ייצור המוליכים למחצה עבור בינה מלאכותית. כחלק מעבודתן, פלטפורמות בינה מלאכותית משתמשות במשהו שנקרא זיכרון בעל רוחב פס גבוה, או בקיצור HBM (high-bandwidth memory). מיקרון אמנם נכנסה באיחור לפעילות זו, לאחר שנכשלה בהטמעת טכנולוגיה מקבילה בשם HMC (Hybrid Memory Cube), אך בשנים האחרונות היא הצליחה להדביק את הקצב וכבר משתפת פעולה עם אנבידיה.- הביקוש בשיא: מיקרוסופט השקיעה כבר 60 מיליארד דולר בתשתיות AI
- מיקרוסופט תשקיע 8 מיליארד דולר באיחוד האמירויות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברבעון האחרון הציגה מיקרון הכנסות ראשונות ממכירת הזיכרונות הללו, HBM3E, אשר מוטמעים בשבבים הגרפיים של אנבידיה. מיקרון צופה להכנסות של "כמה מאות מיליוני" דולרים ממוצרי HBM בשנת הכספים 2024, בזמן שרוב הייצור שלה עבור שבבים אלו כבר אזל. מנכ"ל אנבידיה, ג'נסן הואנג אמר מוקדם יותר השבוע במסגרת כנס המפתחים של החברה, כי HBM הוא יותר מסתם שדרוג זיכרון, אלא פלא טכני חיוני למערכות בינה מלאכותית. בדבריו ציין הואנג לשבח את מיקרון, כמי שמובילה בהבאת הטכנולוגיה החדשה לשוק.
- 1.הנביא 21/03/2024 14:14הגב לתגובה זויש לי mu כ10 אחוז מהתיק, גמו מניות רבות אחרות טובות. פשוט לא ברור למה הדולר יורד כך. זה כמו פול גז בניוטרל.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
