אוורגרנד
צילום: אתר החברה

מההונאות הגדולות בהיסטוריה - אברגרנדה ניפחה הכנסות ב-78 מיליארד דולר

חברת הנדל"ן הסינית שנתפסת כפרצוף של משבר הנדל"ן במדינה עם סקנדל נוסף - לפי ההאשמות של הרגולטור החברה ניפחה את ההכנסות בשנתיים שקדמו לאי תשלומי החובות שלה
רוי שיינמן | (1)
נושאים בכתבה אוורגרנד סין

אברגרנדה היא נערת הפוסטר של משבר הנדל"ן בסין - החברה, שהייתה פעם מהגדולות בסין, הגיעה לפשיטת רגל בגלל מינוף גבוה בתקופה בה היה נראה שכל פרויקט נדל"ן במדינה יימכר בלי בעיה. החברה קרסה ב-2021 וכעת מסתבר שגם בתקופה שקדמה לכך היא ניפחה את ההכנסות שלה.

 

ניפחו הכנסות ב-78 מיליארד דולר

הרגולטור הסיני הטיל היום על מייסד החברה, הוי קא יאן, הרחקה לכל החיים משווקי ההון וגם קנס של 6.5 מיליון דולר. למה? הוא והחברה שלו ניפחו את הכנסות החברה בסכום כולל של 78 מיליארד דולר על פני השנתיים שקדמו לפשיטת הרגל.

לפי החקירה, ההכנסות ב-2019 נפוחו ב-30 מיליארד דולר וההכנסות ב-2020 נופחו ב-48 מיליארד דולר - 78% מההכנסות עליהן דיווחה החברה בשנה הזו. כתוצאה מכך, הרווח הנקי ב-2019 נופח ב-63% וב-2020 ב-87%. אברגרדנה היא חברת הנדלן עם החובות הכי גדולים בעולם עם חוב של מעל 300 מיליארד דולר. 

מאז שאברגרנדה הגיעה לחדלות פירעון ב-2021, חברות נדל"ן נוספות בסין מדרדרות בדרכן לגורל דומה. מספר המטרים הרבועים בבתים לא מכורים עומד על 648 מיליון מ"ר. לפי גודל ממוצע לבית בסין זה בערך 7.2 מיליון בתים, וזה עוד לא כולל את מספר הפרויקטים שכבר נמצאים בבניה. כאשר שוק הנדל"ן תופס בערך 30% מהתוצר של סין, הימשכות והחמרה במשבר הדיור עלול לגרור את סין לקריסה.

 

משבר הנדל"ן גורר את סין לדיפלציה

התפיסה בסין היא שנדל"ן הוא הנכס הכי חשוב שיכול להיות לאדם, לכן רוב הונם של משקי הבית בסין, בערך 80%, מושקע בבית עצמו, וכאשר האזרחים רואים את ערכי הנכסים שלהם רק יורדים ויורדים, הם מתחילים לצמצם בהוצאות שלהם באופן כללי, והדבר הזה מביא להאטה כלכלית ולדיפלציה.

הממשלה נוקטת במספר צעדים, כאשר הכלי המרכזי שלה הוא הורדת ריבית, והיא משתמשת בו. יכול להיות גם שהשוק פשוט מחפש את נקודת ההתנגדות שלו, והצרכנים יחזרו להוציא כספים כאשר המחירים יגיעו לרף מסוים. כל עוד הבנקים בסין לא בסכנת קריסה, כנראה שהממשל לא יתערב בצורה אגרסיבית.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שול 19/03/2024 17:45
    הגב לתגובה זו
    תסתובבו שם ותראו הרבה בתים פנויים, ראו את זה עוד לפני שנתיים...
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.