רוי שיינמן
צילום: ביז

פיצוץ בועת ה-EV עלה למשקיעים 1.4 טריליון דולר

המשקיעים לא מעוניינים יותר בחברות EV שמפסידות כסף והם בורחים מהן כל עוד הם יכולים; פשיטת הרגל הפוטנציאלית של פיסקר היא רק טעימה ממה שהולך לבוא
רוי שיינמן | (12)

כבר כתבנו כאן שבועת הרכבים החשמליים התפוצצה. שיעורי החדירה של הרכבים החשמליים הולכים ויורדים וממחישים את העובדה שכאשר ללקוח בעל אמצעים סטנדרטיים יש בחירה, הוא יעדיף את האופציה הזולה והמזהמת יותר.

לגבי המניות, אי אפשר להתווכח עם המספרים - מניות חברות ה-EV מהשורה השנייה איבדו במצטבר קרוב ל-90% מערכן מתקופות השיא, זה בגלל שלמשקיעים אין יותר סבלנות לחברות שממשיכות לשרוף כסף, אבל גם החברות הרווחיות איבדו הרבה מהשווי שלהן.

 

המשקיעים נזהרים מכל החברות - גם אלה הרווחיות

שלוש חברות ה-EV היחידות שמציגות רווחים בצורה עקבית הן טסלה TESLA INC , BYD וליי  LI AUTO INC והמניות שלהן שוות במצטבר בערך 890 מיליארד דולר, כאשר בשיא של 2022 השווי שלהן היה 1.4 טריליון דולר. גם חברות הרכב המסורתיות שטבלו את רגליהן בתחום ה-EV נכוו - מנית פורד  FORD MOTOR למשל ירדה ב-52% מאז תקופת השיא של מניות ה-EV, ואחרי שהפסידה 5 מיליארד דולר ב-2023 בגלל התחום (והצפי שהיה להפסד של 5 מיליארד דולר נוספים ב-2024), היא הודיעה שהיא יוצאת ממנו.

מנית טסלה מאז השיא של 2022

מנית טסלה מאז השיא של 2022

פיסקר  FISKER INC צללה בשבוע שעבר ב-53% אחרי שדווח כי החברה מתכוננת לפשיטת רגל. פיסקר לא הייתה ענקית גם ככה, השווי שלה היה בערך 200 מיליון דולר, אבל בפברואר האחרון היא דיווחה על הכנסות של 273 מיליון דולר ב-2023 ועל כך שהיא כנראה לא תשרוד את 2024 עם ביצועים כאלה. החובות של פיסקר בתום הרבעון השלישי היו יותר מ-1.1 מיליארד דולר.

לחברות ה-EV מהשורה השניה יש שיטות שונות ומשונות להציג את עצמן כמיוחדות בשוק - פיסקר למשל נקטה באסטרטגיה דלת נכסים שנשענת על מיקור חוץ כאשר את הרכבים שלה בונה חברת Magna  MAGNA INTERNAT INC CL A, חברת Arrival ניסתה לעבוד עם מיקרו-מפעלים, קאנו ניסתה לפתח רכבי Multipurpose, פאראדיי התמקדה ברכבי אולטרה-יוקרה וניקולה ניסתה, ועודנה מנסה, לשלב הנעת מימן ברכבים.

בשורה התחתונה, כל החברות שנגעו לתחום הרכבים החשמליים מחקו ביחד בערך 1.4 טריליון דולר בשווי במהלך השנים האחרונות, וחשוב להדגיש שלא מדובר רק בכספים פרטיים, אלא גם בכספי מיסים שמדינות השקיעו במיזמים וחברות כאלה ואחרות. עם נתונים כאלה, למה שהמנהלים והמשקיעים ירצו להמשיך?

שיעורי החדירה מאכזבים

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

עם הכניסה ל-2024 ההערכות דיברו על צמיחה של 29% במכירות EV ברחבי העולם, אבל ההערכות האלה כבר ירדו ל-27%. בצפון אמריקה המכירות צפויות לצמוח ב-26.8% אבל שיעור החדירה שם שעומד על 12.5% הוא הנמוך ביותר מבין שלושת השווקים הגדולים - צפון אמריקה, אירופה וסין. בסין שיעור החדירה עומד על 40% כאשר 78% מסך המכוניות שנמכרות הן חשמליות, אבל רוב החברות הסיניות מסובסדות על ידי הממשלה.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    דדדד 19/03/2024 10:19
    הגב לתגובה זו
    WKHS, PLUG, EVGO, BLNK
  • 6.
    בן 19/03/2024 00:15
    הגב לתגובה זו
    מתישהו הן יעלו פחות מבנזין וזה יסגור את השיבר על הנפט
  • עידן 19/03/2024 12:52
    הגב לתגובה זו
    כריה של ליתיום מאוד מאוד יקרה ואין מספיק, אין שום צפי לירידה בעלויות רק אם מישהו ימציא סוללה זולה עם חומרים אחרים זה יקרה, כדגע יש כמה פיתוחים אבל שום דבר לא בייצור מלא
  • יריב 19/03/2024 14:35
    יש עודף היצע של ליתיום בעולם כיום. ראה גם את מחירי מניות הכריה של ליתיום בקאנטים.
  • 5.
    ח. 18/03/2024 20:36
    הגב לתגובה זו
    זה טוב לי, שיימסו רק מכוניות בנזין. אני חוסך טונות של כסף, לא בא לי שלעולם יהיה רכב חשמלי כמוני.
  • כלכלן 19/03/2024 13:14
    הגב לתגובה זו
    כשהסוללה תישחק - החלפת הסוללה תעלה יותר מהרכב. בתאונה הקלה הראשונה, כשהסוללה תיסדק - אותו הדבר.
  • 4.
    גם נבידיה 18/03/2024 16:53
    הגב לתגובה זו
    כמו משבר הדוט קום
  • 3.
    באפט אמר את זה לפני 4/5 שנים (ל"ת)
    אני 18/03/2024 16:37
    הגב לתגובה זו
  • באפט השקיע בעצמו ב BYD (ל"ת)
    לא 20/03/2024 07:50
    הגב לתגובה זו
  • לול 18/03/2024 21:27
    הגב לתגובה זו
    לא באפט. נוכל מס 1 אמר
  • 2.
    הלקוחות מעדיפים היברידי (ל"ת)
    הלקוח תמיד צודק 18/03/2024 16:09
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    פיסקר אינה EV אלא פלאג אין היבריד (ל"ת)
    דר' דום 18/03/2024 15:17
    הגב לתגובה זו
מקסוס eDeliver 5 Combi מסחרית חשמלית דו שימושית. צילום יצרןמקסוס eDeliver 5 Combi מסחרית חשמלית דו שימושית. צילום יצרן

מקסוס eDeliver 5 Combi - מסחרית חשמלית דו שימושית

אוטו חן יבואנית דגמי מקסוס לישראל החלה בשיווק המקסוס eDeliver 5 Combi - רכב מסחרי סגור המשלב מקום לנהג + חמישה נוסעים, יחד עם ארגז מטען סגור וגדול. 

המחיר 205,000 ש"ח.

יואב פולס |

אוטו חן יבואנית דגמי מקסוס לישראל החלה בשיווק המקסוס eDeliver 5 Combi רכב מסחרי חשמלי דו שימושי. ה eDeliver 5 Combi מרחיב את היצע הדגמים המסחריים עם שימושיות גבוהה כשהוא מאפשר הובלת נוסעים בו זמנית עם נפח הטענה גבוה.

ה eDeliver 5 Combi הוא בראש ובראשונה וואן מסחרי חשמלי ושימושי. יחד עם הנהג הוא מציע מקום לשישה נוסעים, שלושה מקדימה ( נהג + 2) ועוד שלושה בשורת המושבים השניה. לצד מקום לשישה נוסעים מציע ה eDeliver 5 Combi תא מטען סגור בנפח 3800 ליטר וכושר העמסה של 1060 ק"ג.


מקסוס eDeliver 5 Combi - סביבת נהג. צילום יצרן


ה eDeliver 5 Combi מבוסס על פלטפורמה מודולרית של מקסוס, והוא מציג מידות שימושיות עם אורך כולל של 4.8 מטר, רוחב של 1.87 מטר וגובה של 1.96 מטר. בסיס הגלגלים 3.1 מטר. לטובת נוחות הנוסעים מאחור מצויד הרכב בשתי דלתות הזזה. הדלתות האחוריות נפתחות בזוית של 180° לטובת נוחות העמסה ופריקת סחורה.

למסחרית השימושית של מקסוס מנוע חשמלי בהספק של 163 כ"ס ומומנט של 24.5 קג"מ, עם סוללה בקיבולת של 64Kwh. טעינה איטית AC בהספק של עד 11Kw וטעינה מהירה DC בהספק של עד 70Kw. הטווח המוצהר 338 ק"מ בנסיעה משולבת או 483 ק"מ בנסיעה עירונית, שתיהן בתקן WLTP המחייב.  התאוצה מעמידה ל- 100 קמ"ש אורכת 10.7 שניות.


BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?