רוי שיינמן
צילום: ביז

פיצוץ בועת ה-EV עלה למשקיעים 1.4 טריליון דולר

המשקיעים לא מעוניינים יותר בחברות EV שמפסידות כסף והם בורחים מהן כל עוד הם יכולים; פשיטת הרגל הפוטנציאלית של פיסקר היא רק טעימה ממה שהולך לבוא
רוי שיינמן | (12)

כבר כתבנו כאן שבועת הרכבים החשמליים התפוצצה. שיעורי החדירה של הרכבים החשמליים הולכים ויורדים וממחישים את העובדה שכאשר ללקוח בעל אמצעים סטנדרטיים יש בחירה, הוא יעדיף את האופציה הזולה והמזהמת יותר.

לגבי המניות, אי אפשר להתווכח עם המספרים - מניות חברות ה-EV מהשורה השנייה איבדו במצטבר קרוב ל-90% מערכן מתקופות השיא, זה בגלל שלמשקיעים אין יותר סבלנות לחברות שממשיכות לשרוף כסף, אבל גם החברות הרווחיות איבדו הרבה מהשווי שלהן.

 

המשקיעים נזהרים מכל החברות - גם אלה הרווחיות

שלוש חברות ה-EV היחידות שמציגות רווחים בצורה עקבית הן טסלה TESLA INC , BYD וליי  LI AUTO INC והמניות שלהן שוות במצטבר בערך 890 מיליארד דולר, כאשר בשיא של 2022 השווי שלהן היה 1.4 טריליון דולר. גם חברות הרכב המסורתיות שטבלו את רגליהן בתחום ה-EV נכוו - מנית פורד  FORD MOTOR למשל ירדה ב-52% מאז תקופת השיא של מניות ה-EV, ואחרי שהפסידה 5 מיליארד דולר ב-2023 בגלל התחום (והצפי שהיה להפסד של 5 מיליארד דולר נוספים ב-2024), היא הודיעה שהיא יוצאת ממנו.

מנית טסלה מאז השיא של 2022

מנית טסלה מאז השיא של 2022

פיסקר  FISKER INC צללה בשבוע שעבר ב-53% אחרי שדווח כי החברה מתכוננת לפשיטת רגל. פיסקר לא הייתה ענקית גם ככה, השווי שלה היה בערך 200 מיליון דולר, אבל בפברואר האחרון היא דיווחה על הכנסות של 273 מיליון דולר ב-2023 ועל כך שהיא כנראה לא תשרוד את 2024 עם ביצועים כאלה. החובות של פיסקר בתום הרבעון השלישי היו יותר מ-1.1 מיליארד דולר.

לחברות ה-EV מהשורה השניה יש שיטות שונות ומשונות להציג את עצמן כמיוחדות בשוק - פיסקר למשל נקטה באסטרטגיה דלת נכסים שנשענת על מיקור חוץ כאשר את הרכבים שלה בונה חברת Magna  MAGNA INTERNAT INC CL A, חברת Arrival ניסתה לעבוד עם מיקרו-מפעלים, קאנו ניסתה לפתח רכבי Multipurpose, פאראדיי התמקדה ברכבי אולטרה-יוקרה וניקולה ניסתה, ועודנה מנסה, לשלב הנעת מימן ברכבים.

בשורה התחתונה, כל החברות שנגעו לתחום הרכבים החשמליים מחקו ביחד בערך 1.4 טריליון דולר בשווי במהלך השנים האחרונות, וחשוב להדגיש שלא מדובר רק בכספים פרטיים, אלא גם בכספי מיסים שמדינות השקיעו במיזמים וחברות כאלה ואחרות. עם נתונים כאלה, למה שהמנהלים והמשקיעים ירצו להמשיך?

שיעורי החדירה מאכזבים

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

עם הכניסה ל-2024 ההערכות דיברו על צמיחה של 29% במכירות EV ברחבי העולם, אבל ההערכות האלה כבר ירדו ל-27%. בצפון אמריקה המכירות צפויות לצמוח ב-26.8% אבל שיעור החדירה שם שעומד על 12.5% הוא הנמוך ביותר מבין שלושת השווקים הגדולים - צפון אמריקה, אירופה וסין. בסין שיעור החדירה עומד על 40% כאשר 78% מסך המכוניות שנמכרות הן חשמליות, אבל רוב החברות הסיניות מסובסדות על ידי הממשלה.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    דדדד 19/03/2024 10:19
    הגב לתגובה זו
    WKHS, PLUG, EVGO, BLNK
  • 6.
    בן 19/03/2024 00:15
    הגב לתגובה זו
    מתישהו הן יעלו פחות מבנזין וזה יסגור את השיבר על הנפט
  • עידן 19/03/2024 12:52
    הגב לתגובה זו
    כריה של ליתיום מאוד מאוד יקרה ואין מספיק, אין שום צפי לירידה בעלויות רק אם מישהו ימציא סוללה זולה עם חומרים אחרים זה יקרה, כדגע יש כמה פיתוחים אבל שום דבר לא בייצור מלא
  • יריב 19/03/2024 14:35
    יש עודף היצע של ליתיום בעולם כיום. ראה גם את מחירי מניות הכריה של ליתיום בקאנטים.
  • 5.
    ח. 18/03/2024 20:36
    הגב לתגובה זו
    זה טוב לי, שיימסו רק מכוניות בנזין. אני חוסך טונות של כסף, לא בא לי שלעולם יהיה רכב חשמלי כמוני.
  • כלכלן 19/03/2024 13:14
    הגב לתגובה זו
    כשהסוללה תישחק - החלפת הסוללה תעלה יותר מהרכב. בתאונה הקלה הראשונה, כשהסוללה תיסדק - אותו הדבר.
  • 4.
    גם נבידיה 18/03/2024 16:53
    הגב לתגובה זו
    כמו משבר הדוט קום
  • 3.
    באפט אמר את זה לפני 4/5 שנים (ל"ת)
    אני 18/03/2024 16:37
    הגב לתגובה זו
  • באפט השקיע בעצמו ב BYD (ל"ת)
    לא 20/03/2024 07:50
    הגב לתגובה זו
  • לול 18/03/2024 21:27
    הגב לתגובה זו
    לא באפט. נוכל מס 1 אמר
  • 2.
    הלקוחות מעדיפים היברידי (ל"ת)
    הלקוח תמיד צודק 18/03/2024 16:09
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    פיסקר אינה EV אלא פלאג אין היבריד (ל"ת)
    דר' דום 18/03/2024 15:17
    הגב לתגובה זו
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"

משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור

רן קידר |

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל. 

על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים". 

המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים. 

הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים". 

בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.