בואינג התרסקות מטוס
צילום: wikimedia
תאונות בשרשרת

בואינג – עובדי החברה מעדיפים לטוס באיירבס, ואתם?

תקלות מוזרות, הסברים לא מספקים, חוסר שקיפות, חשד לרצח של עובד שהיה אמור להעיד; בואינג מתרסקת גם בבורסה ומנועי הטיסות כבר מאפשרים לטסים לבחור מטוס בייצור בואינג; וגם - הזווית הישראלית: הקשר בין אל על לבואינג
עופר הבר | (5)
נושאים בכתבה איירבאס בואינג

בשנים עברו נהגו לומר: “If it isn’t a Boeing, I ain’t going”, אך לאחרונה יותר ויותר נוסעים פונים לחברת התעופה באמירה: “If it is a Boeing, I ain’t going”

  לאחרונה רבו המקרים בהם עובדי בואינג כולל בכירים, סירבו לבורדינג במטוסי החברה בה הם עובדים והעדיפו לטוס במטוסי איירבס.

לטור קודם בנושא: רווחים מול בטיחות הנוסעים: מה עומד על הכף במשבר של בואינג

 

תקלות בדגמי בואינג 787 ו-777 בנוסף ל-MAX 737

עוד לא נמוגו הדי ועדות החקירה בפרשת נפילת דלת הפלאג במטוס 737 וכבר התבשרנו על מקרה של מטוס 787 דרימליינר שאיבד יכולת ניהוג של הטייס האוטומטי והמטוס צלל בחדות אל התרסקותו. ברגע האחרון המטוס ניצל בנס. הטייסים החיוורים הכריזו כי מערכת הטייס האוטומטי חזרה לפעולה והמטוס ניצל ברגע האחרון, לא לפני שנפצעו כ-50 נוסעים שהתעופפו בחלל המטוס בזמן הצלילה הפתאומית.  בבואינג טענו כי דייל שהגיש מזון בתא הטייס פגע במפסק על כסא הטייס וגרם לתקלה, טענה תמוהה שכן על המפסק קיים כיסוי האמור למנוע זאת. חברת אל על המחזיקה בדגם מטוס זה מסרה כי הינה מחכה להסברים מבואינג לגבי מהות התקלה.

 

לפני ימים אחדים דווח על תקלה במטוס 777 שנחת נחיתת חירום בשדה התעופה בלוס אנג׳לס ורשויות התעופה FAA פתחו בחקירה לגבי נסיבות התקלה.

 

התקלות במטוסי 777 ו-787 מצטרפות למסכת תקלות בטיחות ותקלות יצור שהתגלו לאחרונה במטוסי MAX 737. בבדיקה שביצעו רשויות התעופה בארה״ב במפעלי בואינג התגלו ליקויים  ב-33 מתוך 89 בדיקות יצור ואיכות במפעלי חברת בואינג בסיאטל. ליקויים דומים נתגלו גם בבדיקות שבוצעו על ידי ה-FAA במפעלי חברת SPIRIT המספקים לבואינג את מכלולי הגוף של המטוס. נמצאו גם ליקויים בהרכבת חלונות תא הטייס.

 

חקירה פלילית נפתחה כנגד בואינג

NTSB הארגון החוקר את תקלת תלישת דלת הפלאג במטוס MAX 737, הודיע כי אינו זוכה לשיתוף פעולה נאות מצד חברת בואינג. ה-NTSB ביקש לקבל לידיו רשימת שמות 25 העובדים המעורבים בתקלה, אך הנהלת בואינג סירבה למסור את הנתונים. יותר מכך, בואינג טענה שסרטון בו תועדה הרכבת דלת הפלאג נדרס בהסרטה חוזרת והנתונים אבדו.

קיראו עוד ב"גלובל"

הסנאט פנה למנכ״ל בואינג דייב קלהון להעביר לסנאט את המסמכים המתעדים את הרכבה דלת הפלאג, אך מנכ״ל בואינג השיב כי המסמכים אבדו ולא נמצאים בידי החברה!

בעקבות אירועים אלה נפתחה בימים אלה חקירה פלילית על ידי מחלקת המשפטים האמריקאית כנגד חברת בואינג.

 

הרשות האירופאית EASA המקבילה ל-FAA האמריקאי, מאיימת כי בהיעדר שקיפות ושיתוף פעולה של בואינג עם הגוף החוקר לא תוכל לתת אמון במתן רישיון היצור של FAA לבואינג, עובדה העלולה למנוע היתר נחיתה של מטוסי בואינג באירופה ולהביא למשבר פוליטי בין אירופה לארה״ב.

  

בואינג הייתה יכולה לעניין את אגתה כריסטי

אירוע רודף אירוע והשבוע דווח ב-BBC כי ג׳ון ברנס שעבד בבואינג 32 שנים נמצא ללא רוח חיים, ירוי, בחניון מלון בדרום קרוליינה כמה ימים לפני שהיה אמור להמשיך בעדותו בתביעה משפטית כנגד חברת בואינג. עובד זה העיד בעדותו המוקדמת כי קיימת פגיעה בנוהלי הבטיחות בחברה עקב ניסיון בואינג להאיץ את ייצור מטוס ה-787 דרימליינר. עורך דינו של ברנס הטיל ספק בנסיבות המוות וטען להתאבדות מאולצת על ידי גורם זר. בואינג מסרה תנחומיה למשפחתו.

 

משבר פיננסי בבואינג בעקבות עיכובי היצור

מאחורי הקלעים מתנהל מאבק איתנים בין בואינג לרשויות התעופה בארה״ב על הגדרת התקלות האחרונות כבעיית איכות היצור. האמנם תקלת איכות? האם בטיחות הנוסעים נמצאת לנגד עיני מנכל בואינג במקום הראשון גם כאשר מאזן החברה עלול להיפגע קשות על ידי ביצוע תיקונים הדרושים בכדי לשפר את בטיחות הנוסעים?

 

מאבק איתנים, על מוניטין, בטיחות נוסעים, תקציבים אדירים, מאזני חברה, משרות מנהלים ומחיר מניית בואינג בבורסות העולם. מאז תחילת המשבר האחרון נפלה מניית בואינג ממחיר 260 דולר ל-181 דולר. החברה איבדה מעל 50 מיליארד דולר משוויה (כשליש משוויה לפני המשבר) ונסחרת כעת בשווי של כ-110 מיליארד דולר.

בואינג החלה לאבד הזמנות מטוסים לטובת חברת איירבס ומאבדת מוניטין כיצרנית המובילה בעולם.

 

נזקים לחברות התעופה והסבת הזמנות לאיירבס

לחברות התעופה  UNITED ו ALASKA AIR- נגרמו נזקים כבדים בעקבות קרקוע מטוסי בואינג לבדיקות ודחיית אספקת מטוסים לחברה לאור האטת קצב היצור בבואינג לצרכי חקירה ושיפור תהליכי אבטחת איכות בקווי היצור. UNITED הודיעה כי לאור עיכובי אספקה של מטוסי בואינג 10 MAX 737 בעקבות בדיקות וחקירות ה-FAA, היא תשכור מטוסי איירבס A321 neo ובהודעה מפתיעה ב-Bloomberg נמסר שיונייטד גם תרכוש מטוסים נוספים מדגם זה מאייבראס במקום אספקות מטוסי בואינג שנדחו בכ-5 שנים. לאיירבס הזמנות רבות לדגם זה עם תור הזמנות עד 2030 והחברה העלתה את מחירי מטוסיה לאור הביקוש הרב.

 

לחברת איירבס רקורד בטיחות טוב יותר על פני 20 השנים האחרונות ביחס לבואינג. רק מספר התרסקויות של הדגם 737 של מטוסי בואינג עולה על כל מספר ההתרסקויות של כל דגמי מטוסי איירבס גם יחד.

 

האם הנוסעים ירצו להמשיך ולטוס במטוסי בואינג?

נוסעים המודאגים ומודעים למסכת התקלות האחרונה ובעיקר לאור אי שקיפות הנהלת בואינג וחוסר אמון בנתונים אותם מוסרת חברת בואינג לגוף החוקר החליטו להצביע ברגליהם ולא לסכן את חייהם.

 

חברת אל על מחזיקה אך ורק צי של 46 מטוסי בואינג 787, 777, 737. לאחרונה אל על פתחה במו״מ עם חברת איירבס לרכישת מטוסים צרי גוף, אך לאור קבלת כספי סיוע מארה״ב, יש להניח כי צפוי לחץ ממשלתי על אל על כמו גם חוסר כדאיות תחזוקה למטוסים מחברות שונות, לכן ספק אם רכישה מאיירבס תוכל לצאת לפועל. לאל על מוניטין ברמת התחזוקה הגבוהה של המטוסים וטייסים מיומנים, עובדות המאזנות במידת מה את חשש נוסעי אל על ממטוסי בואינג.

  

יותר ויותר פלטפורמות חיפוש מוסיפות אופציה למיון על פי דגם המטוס או יצרן המטוס, בואינג או איירבס. התחיל בכך האתר KAYAK עם מנוע השוואת טיסות וכיום קיימים אתרים נוספים לצרכי מיון זה. בנוסף, נוסע החפץ לטוס במטוס איירבס, יוכל לבקש מסוכן הנסיעות לאתר עבורו טיסות במטוסי איירבס, כמו גם לבחור באופן עצמאי לטוס בחברות תעופה אירופאיות המחזיקות בעיקר ציי מטוס איירבס. 

 

עופר הבר הוא מהנדס בכיר מומחה תעופה ועובד בואינג לשעבר

 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    שאול 16/03/2024 16:01
    הגב לתגובה זו
    הדג מסריח מהראש , משחיתות שקרים ובקרת איכות קטסטרופלית .
  • 3.
    שטויות במיץ עגבניות 16/03/2024 15:49
    הגב לתגובה זו
    הסכוי לתאונה במטוס גם בבואינג אפסי אין סוף אנשים מחליקים במקלחת...חלקם מסיימים את חייהם בין השטויות שמופיעות בכתבה לבין המציאות קשר מיקרי בלבד ואני לא טוען שאין בעיות בחברת בואינג או שכדאי לקנות מניות החברה אבל כמה קל לעורר סערה בכוס תה
  • 2.
    זה מה שקורה שמנסים להיות AGILE ו-SCRUM. מהר מהר. גמישות (ל"ת)
    מהנדס בכיר 16/03/2024 10:37
    הגב לתגובה זו
  • אורי 16/03/2024 19:42
    הגב לתגובה זו
    תקלות קורות ויקרו כל הזמן גם באיירובוס יש תקלות מה אשמת חברה שמכרה מטוס ואחרי 10 שנים קרתה תקלה כמו גלגל שנותר או פנל שנותר מגוף המטוס לדעתי אשמת חברת התעופה ואני התחזוקה אני אמשיך לטוס בבויאנג
  • 1.
    ?????? 16/03/2024 10:21
    הגב לתגובה זו
    איירבוס מטוס הרבה יותר טוב מבואינג אל על קונה את המטוסים רק בגלל לחץ של ממשלת ארה״ב
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.