שלמה גרינברג
צילום: משה בנימין
הטור של גרינברג

לאילון מאסק יש תוכנית סדורה, אתם פשוט לא רואים את זה

מאז שהיתה בשיא כל הזמנים ב-2021, איבדה טסלה כ-50% מערכה, והיחס אליה היום נע בין אלה שממשיכים להאמין בעסקים שלה ובבעלים הקפריזי לבין אלה שתוהים אם יש אסטרטגיה מאחורי שלל הפעולות שלו. אם אתם שואלים אותי, האסטרטגיה ברורה מאוד
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

בסוף 2021 הגיעה מניית TSLA לשיא כל הזמנים שלה, 415 דולר, ומאז התדרדרה ב-55%. נכון, בסוף 2021, כמו כל תחום הטכנולוגיה, המניה ריחפה בחלל החיצון אבל אז 20 אנליסטים המליצו ב"קנייה", והיום, במחצית המחיר, רק 9 ממליצים ב"קנייה" ו-8 אנליסטים ממליצים למכור לעומת 9 בסוף 2021.

זה תמוה למדי לאור התוצאות העסקיות של החברה מאז 2020: ההכנסות עלו מ-35.1 מיליארד דולר ב-2020 ל-53.8 מיליארד ב-2021, ל-81.5 מיליארד ב-2022, ל-96.8 מיליארד ב-2023 ותחזיות של 109.8 מיליארד ושל 132.2 מיליארד ל-2024-25 בהתאמה. סיכום התחזיות האחרונות למחיר המניה עד 2035 (שיצא ב-4.3.2024) מצביע שמחיר TSLA יגיע ל-200 דולר עד אמצע 2024 ולאחר מכן ל-250 דולר עד אמצע 2026. המניה תעבור 300 דולר במהלך שנת 2027, 350 דולר ב-2028, 400 דולר ב-2029, 450 דולר ב-2030,  500 דולר ב-2031 ו-600 דולר ב-2032. אלה נתונים שכלל לא מצדיקים את הירידה, אבל המניה נמצאת "במצב רוח של ירידה" וכנראה המגמה תימשך עד שמאסק יעשה את הצעד הבא. הערכות המחיר של המניה כוללות כמובן את אילון מאסק שעד כה הוכיח שעבורו אין פרויקט שאינו מצליח אפילו כאשר המשקיעים בו פקפקו בהצלחה.

אילון מאסק. צילום: טוויטראילון מאסק. צילום: טוויטר

לפי אתר ההערכות וניהול ההשקעות Trefis, שאינו חלק ממה שמכונה "הקונצנזוס", המניה נסחרת מתחת לערכה ויש לחברה, לצד המכוניות שזה כרגע הביזנס המוביל, לא מעט מוצרים בעלי פוטנציאל גבוה לא פחות מהמכונית החשמלית.

"כרגע אנחנו נשארים חיוביים לגבי מניית טסלה", נכתב באתר, "עם הערכת מחיר של 210 דולר, וממשיכים להאמין שטסלה תמשיך להיות הנהנית הגדולה מהמעבר לטווח ארוך לתחבורה נקייה יותר וייצור אנרגיה, לאור שרשרת האספקה ​​המשומנת היטב, טכנולוגיית הסוללות וההנעה המעולה שלה וההובלה שלה עם תוכנה וטכנולוגיה לנהיגה עצמית. טסלה גם מייצרת רכב לשוק המוני, שככל הנראה יהיה קרוסאובר קומפקטי שמתחיל מתישהו לקראת סוף 2025 וזה יכול לעזור להניע צמיחה בטווח הארוך. בטווח הקרוב, טסלה עשויה להפיק תועלת מההשקה האחרונה של גרסה חדשה של דגם 3 שלה ומהצגה של טנדר Cybertruck שלה. טסלה החלה גם בכמות מוגבלת של פרסום במחצית השנייה של 2023 - דבר שהחברה נמנעה ממנו במידה רבה מאז הקמתה".

גם במורגן סטנלי חושבים כך, והם שוללים את סיבת ההחלטה של אפל לצאת מתחום הרכב כאחת שהתקבלה בגלל החשש שהביקוש לרכב חשמלי וגם אוטונומי ירד. לדעת מורגן, הסיבות נעוצות בניהול הפרויקט ובחלקים, והם מסבירים זאת כך: "עד שרווחי הרכב של טסלה ימצאו תחתית", מסביר האנליסט Adam Jonas, "ייתכן שהשוק ימשיך להשתמש בתת המשקל של טסלה כדי 'לממן' הימורי AI אחרים. עם זאת, אנו מאמינים שהשוק יעריך בסופו של דבר את היכולות המפותחות על ידי טסלה בשוק הרכב ומחוצה לו. טריקת הדלת של אפל בפרויקט המכונית שלה עשויה לצער את צרכני הרכב אבל מאידך זה עשוי להיות גם סימן חיובי עבור טסלה, יתרון תחרותי." במחקר שהוציאה מורגן ב- 28.2, הם קובעים מחיר יעד של 345 דולר למניה.

 

טסלה זה לא רק מכוניות

אבל טסלה אינה רק חברה שמייצרת מכוניות חשמליות ומכוניות אוטונומיות כאמור, היא גם המובילה באחסון אנרגיה נייח של סוללת ליתיום-יון נטענת בקנה מידה גדול, המיועד לשימוש בתחנות כוח לאחסון סוללות, המיוצר על ידיTesla Energy , חברת הבת לאנרגיה שלה. ייצור ואחסון של אנרגיה, 6.2% בלבד מהכנסות TESLA.

קיראו עוד ב"גלובל"

ה-Tesla Megapack הוא מוצר אחסון אנרגיה נייח של סוללת ליתיום-יון נטענת בקנה מידה גדול ומיועדת לשימוש בתחנות כוח לאחסון סוללות, "עסקי הליבה של כלי רכב חשמליים עומדים בפני אתגרים", כתב השבוע טום נאראיאן, אנליסט מ-RBC Capital Markets כשהוא מצביע על פלח מסוים בעסקי החברה שיהיה גדול משמעותית מעסקי הרכב. לאחר סיור במתקן אחסון סוללות, שערכה טסלה לאנליסטים הדגיש נאראיאן את הפוטנציאל של עסקי אחסון הסוללות של טסלה, ה-Megapack. הוא ציין fh, "עסקי אחסון הסוללות של טסלה בדרגת השירות של טסלה (שכמה מהחברות רכב המובילות כמו וולבו, GM וריוויאן כבר משתמשות בו) עשויים להיות שווים משמעותית יותר מעסקי הרכב העצמאי שלה". האנליסט צופה שעסקי האחסון לבדם של טסלה יגיעו ל-345 מיליארד דולר ב-2040. 

Narayan אגב חזר והדגיש כי הרכב האוטונומי נותר מרכזי בתיק ההשקעות של טסלה. הוא צופה השקה של דגם חדש במחיר סביר, שייצורו צפוי להתחיל כבר במחצית השנייה של 2024 או תחילת 2025, שישמש כזרז הבא למניות טסלה. Narayan המשיך להמליץ בדירוג "קנייה" על טסלה עם מחיר יעד של 297 דולר למניה.

מאסק המושך בחוטים

האמת היא שבמקרה של TSLA אין משמעות גדולה למה שחושבים האנליסטים, במיוחד אלו שבצד הקנייה. מדוע? כי אילון מאסק, ברצותו, יכול להעלות את ערכה של TSLA השמיימה, פשוטו כמשמעותו. הוא יכול ברצותו למזג את TSLA עם SpaceX ששווייה כיום מעל ל-180 מיליארד דולר, וברצותו יוכל לכלול בטסלה את שתי חברות ה-AI שלו, Neuralink ו-XAI ואפשר גם את שתי חברות השינוע המופלאות The Boring Company ו-Hyperloop.

חללית של SpaceX. צילום: Pixabay

חללית של SpaceX. צילום: Pixabay

 

יותר ויותר מתרבים השואלים (במיוחד באקדמיה), "האם למאסק יש אסטרטגיה לפיה הוא פועל?". במחקר על מאסק, שערכו הפרופסור andy wu וד"ר Goran Calic, שני תותחי-על בתחום העסקים והטכנולוגיה מביה"ס למנהל עסקים באוניברסיטת הרווארד, הם פותחים בשאלה: "האם לאילון מאסק יש אסטרטגיה? האם יש קשר בין החברות שהקים או שהוא פשוט עושה מה שבא לו? בוחר בבעיות שנראות כבלתי פתירות ופותר אותן?"

החוקרים מהרווארד טוענים שכן הצליחו לזהות היגיון בדרך בה מאסק פועל. ראשית, הוא מחפש בעיות כלכליות-חברתיות בלתי פתורות שדורשות יכולות ניווט ברמה גבוהה והתגברות על מורכבות. משזיהה בעיה כזו, הוא בונה ארגון שלדעתו יהיה מסוגל לפתור את הבעיה, וכדי לממן את הפרויקטים שלו הוא מסוגל לגייס משאבים אדירים. גם כיוון שהוא מממן חלק משמעותי מההשקעה מכספו אבל גם בשל היכולת שלו לעורר אצל משקיעים רגשות חיוביים להשקעה ביחד אתו, גם אם ההיגיון של איך העסק הנתון יצליח אולי לא ברור".

כדוגמה מביאים החוקרים את המסע המוזר שלו, אפילו מביך לדעתם, לרכישת טוויטר (X). "למה בכלל רכש את טוויטר?" הם שואלים שאלה, שלאור מה שקורה ב-X, היא בהחלט במקומה כרגע, אבל לגבי השאלה מהי בדיוק האסטרטגיה, אם בכלל, הם אינם מספקים תשובה.

כאחד מאותם 160.4 מיליון שעוקבים אחרי מהלכיו של מאסק ב-X, אני יכול להעיד שהפרופסורים צודקים ובמיוחד בנושא מימון החברות הרבות שהקים, יכולות שבלטו בכל הקמת עסק מאז הקים את חברת המיפוי העירוני המקוונת Zip2 ב-1995. אבל בניגוד לרבים באקדמיה, אני מאמין שלמאסק יש אסטרטגיה סדורה שתוביל בסופו של יום, לייצר את התנאים שיאפשרו ליישב אנשים במאדים ואת היכולות להעבירם לשם. מדוע אינו "מגלה" את האסטרטגיה? כי כדי לממש אותה חסרים לו בשלב הנוכחי מרכיבים רבים, ולכן הוא מרכיב את המסלול תוך ניסוי, טעייה וביצוע. בסופו של יום, כך דעתי, תתגלה האסטרטגיה לעיני כול.

שימו לב שהחברה הרצינית הראשונה שמאסק הקים ומנהל מיום הקמתה ב-2001, היא דווקא  SpaceX, לא טסלה שבגללה רכש תהילת עולם. כשהקים את SpaceX אמר שמטרתו הגדולה היא ליישב את מאדים כאחד הפתרונות "שיעזרו לאנושות" והדגיש אז את תחום התחבורה שבאותם ימים לא היה מעורב בו בכלל. כלומר, על מנת ש-SpaceX תצליח צריך תחילה לפתור את בעיית התחבורה למאדים ואת בעיית החיים שם.

 

איך הכול מתחבר לאסטרטגיה?

אנסה להסביר כיצד כול הפעולות שלו עד כה מתחברות יחד לאסטרטגיה שלדעתו היא הנכונה להצליח במשימה שנראית כרגע דמיונית - הגעה למאדים.

כל מה שעשה מאסק בן ה-52 בשש השנים בין סיום לימודיו ב-1995 ועד להקמת SpaceX ב-2001 נעשה כהכנה ליישום פרויקט המאדים, יישום שידרוש יכולות ניהול ומימון שמעולם לא נוסו קודם. באותן שש שנים הוכיח שיש לו יכולות ניהול ושיש לו יכולות מימון יוצאות דופן. טענת הפרופסורים מהרווארד צודקת, הוא הוכיח יכולת לעורר אצל משקיעים רגשות חיוביים להשקעה ביחד אתו, גם אם ההיגיון של איך העסק הנתון יצליח אולי לא ברור".

בין 1995 ל-2001 הקים ארבע חברות שכולן עשו אקזיט נאה שאיפשר את הקמת              SpaceX. את SpaceX הוא מוביל מאז כיו"ר, מנכ"ל ומהנדס ראשי. טסלה, שנרכשה על ידו שלוש שנים אחרי שהקים את SpaceX, היא הצלע השנייה באסטרטגיה למאדים כי היא האחראית לתחום התחבורתי ולאנרגיה. ב-2015 הוסיף את "החברה המשעממת" ואת הייפרלינק לחטיבה התחבורתית, ואילו חברות הבינה Neuralink ו-X.AI הן החלק שיטפל בביצוע המשימות.

שימו לב שבתוך 22 שנים הצליח מאסק להגיע למונופוליזציה על טיסות נאס"א (ולא רק) לחלל, הצליח להקים את תעשיית הרכב החשמלי, הצליח להוכיח יכולת תחבורה תת קרקעית, הצליח להקים את חברת תקשורת הלוויינים הגדולה סטרלינג, וכעת הוא מנסה לחבר הכול באמצעות ה-AI. מדוע קנה את X? כי גם זה חלק מהאסטרטגיה. יש שטוענים שקנה את טוויטר "כי הרגיזו אותו". שטויות, זה לא אדם שקונה או מוכר בגלל התרגשות, הוא צועד בדרך שהתווה לעצמו, בדרך למאדים, ואם יש סיכוי שהדבר יתממש זה רק בזכותו.

באוקטובר האחרון דיבר מאסק, בכנס השנתי של הקונגרס האסטרונאוטי הבינלאומי (ה-IAC), שם טען שעד 2050 יחיו מיליון בני אדם על המאדים. בין השאר אמר, "מושבה קבועה על כוכב הלכת האדום יכולה לקיים את המין שלנו אם כל האנושות תכבה על כדור הארץ". ארבעה מומחים שנשאלו על הנושא בכנס מסכימים שהצורך ליישב עולמות אחרים קיים, אך ייתכן שמאדים אינו ההימור הטוב ביותר שלנו, לפחות לא כעת.

מאסק מצידו התעלם מהדברים אבל אמר שהוא מאמין שתוך 3-4 שנים ינחית חלליות לא מאוישות על הכוכב. Starship היא רקטה באורך 120 מטרים, המודל האחרון שנבנה ע"י SpaceX וכבר עשה סיבוב בחלל. "כרגע", אמר מאסק לוושינגטון פוסט, "אני עסוק בהקמת נתיב מטען למאדים".

תגובות לכתבה(35):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 34.
    מאסק מסומם עם תעודות 18/03/2024 21:47
    הגב לתגובה זו
    נראה שהוא לא יגיע לגיל מבוגר
  • 33.
    ואילון בכלל לא ידע שהוא כזה (ל"ת)
    לך תספר לו 11/03/2024 16:57
    הגב לתגובה זו
  • 32.
    הומלס 11/03/2024 12:13
    הגב לתגובה זו
    או שלפניכן פוטין ישמיד את המין האנושי במלחמת עולם גרעינית
  • 31.
    "הצליח להקים את חברת... סטרלינג" התכוונת סטאר-לינק? (ל"ת)
    צ 11/03/2024 11:23
    הגב לתגובה זו
  • 30.
    רועי 11/03/2024 05:57
    הגב לתגובה זו
    מאסק אכן גאון אבל סוציופת ואיש עסקים שלא פועל לטובת בעלי המניות , אגב כל התחזיות הגרנדיוזיות שלו עד עכשיו לא התאמתו , הרי לפני 10 שנים טען שכבר עכשיו יהיו לנו רכבים אוטונומיים מלאים וטיסות למאדים, הוא טעה וימשיך לטעות
  • 29.
    וזרעך נעקר ואבד לעד עורך ביז 10/03/2024 18:56
    הגב לתגובה זו
    וזרעך נעקר ואבד לעד עורך ביז
  • 28.
    גזע לבן יוכה יושמד וייכחד. נבלותיך אין קובר בארצו קדושה (ל"ת)
    10/03/2024 18:55
    הגב לתגובה זו
  • 27.
    מות תומתו לאל יהו אבותיך קציני פולין וגרמניה (ל"ת)
    10/03/2024 18:54
    הגב לתגובה זו
  • 26.
    כבשן אש פולין דור גדול יורה דעה. נכרתה ואבדה מערכת 10/03/2024 18:54
    הגב לתגובה זו
    כבשן אש פולין דור גדול יורה דעה. נכרתה ואבדה מערכת ביז ובנקים גדולים התמוטטו על ראשכם. זרע טמא אפיקורס אין תקומה
  • 25.
    נחתכת בחצי נבלתך קרועה. 10/03/2024 18:52
    הגב לתגובה זו
    נחתכת בחצי נבלתך קרועה.
  • 24.
    טסלה מאדים 10/03/2024 14:54
    הגב לתגובה זו
    קודם לאייש את המדבר באוסטרליה
  • 23.
    אלי 10/03/2024 13:19
    הגב לתגובה זו
    להערכתי פורד וGM יותר מעניינות להשקעה
  • 22.
    ליאון 10/03/2024 10:30
    הגב לתגובה זו
    מקווה שטווח ארוך יציל לי את ההפסדים. אבל לא טווח ארוווווווווך . יש גבול.
  • 21.
    מעניין מאד. תודה (ל"ת)
    סתם אחד 10/03/2024 10:02
    הגב לתגובה זו
  • 20.
    אם מאסק 10/03/2024 07:50
    הגב לתגובה זו
    למאדים הוא לא יגיע,גם ככה אין טעם במאדים,סתם כוכב אדום,מרס אל המלחמה גם הוא אדום ומוכר כאן למטה היטב
  • 19.
    אם מאסק 10/03/2024 07:46
    הגב לתגובה זו
    לטיילור סוויפט אולי יהיה לו צ'אנס,אולי,אחרת אין לו עתיד ורוד מידי,שיבקש קולה מבאפט
  • 18.
    חבר בחברת שינוע 10/03/2024 01:08
    הגב לתגובה זו
    הייפרלופ חברת שינוע מופלאה? היא נסגרה לפני כמה חודשים כי היא נכשלה גם טכנולוגית, הרעיון לא עובד בקנה מידה גדול, וגם כפועל יוצא מכך, כספית. יותר מאשר הייפרלופ, אולי כדאי לקרוא לה הייפ אנד פלופ אולי כדאי לבדוק קצת עובדות, לפני שמתחילים לכתוב בסופרלטיבים
  • 17.
    יצחק 10/03/2024 00:43
    הגב לתגובה זו
    שלמה היקר ! אודה לך אם תכתוב כמה מילים את דעתך על החברה אחרי הדו"ח בתודה מראש !
  • 16.
    יובל הממוקד 09/03/2024 21:08
    הגב לתגובה זו
    אם מר קרמר אומר שיש לו תכנית, אני מאמין לו.אבל עם אישיות בעייתית כזו, התכנית בסכנה. מספיק קריזה אחת או שתיים לדפוק את זה.יש לו חזון ליישב את מאדים. לדעתי, עדיף להתרכז במה שקורה אצלנו פה על הכדור. אני חושב שלא משנה כמה נשקיע בלזוז למאדים, בהרבה פחות נצליח למצוא פתרונות לכדור המקומי שלנו. פשוט צריך להתרכז בזה.אבל מבחינת חזון, ביצוע, רעיון... אין על מאסק. עשה שינוי מהותי בעולם, שעוד ישפיע המון שנים על כולנו. כמה שווה טסלה? לא יודע. כמה משפיעה טסלה? המוווון!
  • 15.
    אוהבים אותך שלמה!! תודה!!!!! (ל"ת)
    ישראל 09/03/2024 17:18
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    היה ממייסדי PAYPAL 09/03/2024 15:42
    הגב לתגובה זו
    גאון וביצועיסט ללא ספק יחיד ומיוחד, אבל האישיות בעייתית... אבל רוב היזמים פורצי הדרך סבלו מנרקיסיזם ברמה זאת או אחרת
  • 13.
    שחף 09/03/2024 10:30
    הגב לתגובה זו
    הבעיה העיקרית אבל כשטסלה תוציא דגם מוזל אים לא תהיה פגיעה בטווח הנסיעה יש לה כלים מספיקים לחזור להובלההמחיר המנצח הוא בן 160-180 שם רוב הקונים ב220 זה רק לשוק של גרופיס.
  • עידן 09/03/2024 16:16
    הגב לתגובה זו
    כמה גרופיס יש לאייפון למרות שעולה פי 2?
  • 12.
    חיים 09/03/2024 03:55
    הגב לתגובה זו
    ראשית אשמח לאיתות חיובי עשיתי כבר סבבים חיוביים על טסלה. גם x בתוכנית ...
  • 11.
    שי.ע 08/03/2024 23:24
    הגב לתגובה זו
    וגם שהוא רוצה המון מניות של טסלה אם לא הוא עוזב? בן אדם לא נורמלי בכלל ולא יציב.
  • 10.
    מחמד 08/03/2024 20:46
    הגב לתגובה זו
    מאסק פג תוקף. יהיה מחליף בקרוב
  • 9.
    סל ליתיום Lit מה דעתך שלמה ? תודה (ל"ת)
    רמי 08/03/2024 19:59
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    תודה רבה שלמה. מעניין מאוד (ל"ת)
    עמית 08/03/2024 19:59
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    יאללה קדימה למאדים 08/03/2024 18:31
    הגב לתגובה זו
    בסין לקחה ההובלה בתחום ה-AV חברת BYD הסינית, והתחרות עם כ-300 יצרניות סיניות מחריף(=מה שיגרום להרבה מהן לקרוס בגלל שהביקוש פוחת...מה שגם קורה בתחום הסלולאר). ההיפרלינק בבעיות בגלל רגולציה(=לכן טסלה הפסיקה את הפרויקט ב-L.A.). בגרמניה היתה שריפה במפעל. כך שהדברים לא הולכים חלק, ובנוסף אופיו הקפריזי...
  • 6.
    עוד כתבה ניפלאה ומעניינת של מר גרינברג .תודה!! 08/03/2024 17:25
    הגב לתגובה זו
    עוד כתבה ניפלאה ומעניינת של מר גרינברג .תודה!!
  • 5.
    תודה רבה (ל"ת)
    אנונימי 08/03/2024 17:17
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    תוכנית סדורה? 08/03/2024 16:28
    הגב לתגובה זו
    צוקרברג
  • 3.
    אוי אוי 08/03/2024 16:27
    הגב לתגובה זו
    עבר זמנה,החשמליות שזה המקור לכספו יורדות,הן יקרות מידי גם בתיפעולן כולל המיסים
  • 2.
    אסף 08/03/2024 16:09
    הגב לתגובה זו
    מעניין ומקיף כתמיד תודה שלמה
  • 1.
    תודה רבה שלמה ושבת שלום (ל"ת)
    אנונימי 08/03/2024 15:59
    הגב לתגובה זו
פיטורים
צילום: FREEPICK

גל של פיטורים באוקטובר, הגבוה מזה 22 שנים

דוח צ'אלנג'ר מצביע על מעבר מהאטה בגיוסים לגל פיטורים; על רקע השבתת הממשל; אתמול מדד ה-ADP הצביע על גידול צנוע בתעסוקה במגזר הפרטי

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה פיטורים תעסוקה

חודש אוקטובר 2025 נרשם כחודש החלש ביותר לשוק העבודה האמריקאי מאז 2003 מבחינת הכרזות פיטורים. המעסיקים בארה"ב הודיעו על 153,074 מפוטרים, כמעט פי שלושה מספטמבר וזינוק של כ-175% מול אוקטובר 2024, לפי חברת הייעוץ צ'לנג'ר. המניעים המרכזיים הם קיצוץ עלויות, התאמות לעידן ה-AI ותיקון לגל הגיוסים של תקופת הקורונה. את הרשימה הובילו חברות טכנולוגיה ולצידן מחסנים, לוגיסטיקה וקמעונאות.

במבט מתחילת השנה, היקף ההודעות על פיטורים הגיע לכמעט 1.1 מיליון משרות, כבר כעת גבוה משמעותית מכל שנת 2024 (761 אלף). צ'אלנג'ר מציינת שמדובר בשיא רב שנתי לחודשים הראשונים של השנה, כשהאצת האימוץ של בינה מלאכותית ובלימת הביקושים הצרכניים והעסקיים דוחפות חברות להדק חגורה. על פ הדוח, הסקטור הלוגיסטי הוביל באוקטובר עם כמעט 48 אלף קיצוצים והטק אחריו בלמעלה מ-33 אלף.

הדוח מתפרסם בזמן השבתת ממשל פדרלית שדחתה את פרסום הנתונים הרשמיים של משרד העבודה, ולכן המשקיעים וקובעי המדיניות נשענים על מדדים פרטיים כמו צ'אלנג'ר ו-ADP. באותו נושא, אתמול דוח ADP (חברה לעיבוד תלושי שכר) הצביע באוקטובר על תוספת של 42 אלף משרות במגזר הפרטי ועל עליית שכר שנתית של כ-4.5%, שיפור צנוע אחרי חודשיים חלשים, אך כזה שאינו סותר גלי קיצוצים נקודתיים בסקטורים מסוימים. כלומר, השוק נע בין גיוס נמוך ופיטורים ממוקדים, שילוב שמרכך את קצב יצירת המשרות נטו.

בצ'אלנג'ר מדגישים שמדובר ב"תיקון" לחצי-עשור של התרחבות מהירה, כעת בתוספת לחץ על מרווחים (שכר, מימון, לוגיסטיקה) ואימוץ מואץ של מערכות AI שמייתרות תפקידים תפעוליים ומשרדיים. לצד הטק והלוגיסטיקה, גם קמעונאות ושירותים מדווחים על תוכניות התייעלות, עם דוגמאות בולטות מחברות כמו אמזון, טארגט ו-UPS באחרונה. מבחן ההמשך יהיה אם המגמה תישאר סקטוריאלית או תתרחב לשוק כולו.

ההשפעה על השווקים

הנתונים מאוקטובר יוצרים מצב מורכב עבור הפד: מצד אחד, הקפיצה בפיטורים מאותתת על התקררות ממשית בשוק העבודה, נתון שתומך בגישה מרחיבה יותר וברעיון של הורדת ריבית בהמשך. ירידה בלחצי השכר והביקוש מצמצמת את הסיכון לאינפלציה, ומעניקה לבנק המרכזי "מרחב נשימה" לפעול כדי לבלום את ההאטה מבלי לחשוש מגל התייקרויות חדש.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%

על רקע חששות גוברים מתמחור מופרז והתחזקות התחושה שהתיקון בשוק רק החל, המסחר בוול סטריט היה באדום במהלך רוב המסחר, אך ננעל במגמה מעורבת; אנבידיה וטסלה המשיכו לאבד גובה, ג'יי פרוג זינקה לאחר דוח טוב ואילו אקספדיה קפצה לאור גדילה חדה בהזמנות; בלוק צנחה לאחר שפספסה את תחזית הרווח; השבתת הממשל הפדראלי החלה להשפיע על הכלכלה ושני חברי פד דיברו לציבור ולמרות השקפות שונות, שניהם תמכו בהורדת ריבית בדצמבר

צוות גלובל |
נושאים בכתבה אנבידיה אינטל

אחרי כמה ימים תנודתיים, וול סטריט בילתה עוד יום באדום, על רקע מגמת הירידות המתמשכת במניות הטכנולוגיה והבינה המלאכותית, חששות מהיחלשות בשוק העבודה, והמשך השבתת הממשל בארה״ב. לקראת הנעילה, המגמות הפכו למעורבות: הנאסד״ק ירד ב-0.2%, ה-S&P עלה 0.1% והדאו עלה ב-0.2%. בגזרת הקריפטו גם כן התהפכה המגמה, כשהביטקוין עולה בכ-1.9% בלבד, וחוצה את ה-103 אלף דולר למטבע. האיתריום עולה כ-3.9%, ומתקרב לכ-3,500 דולר.

השבתת הממשל בארה״ב נמשכת, וכעת נכנסה ליום ה-38 שלה.  מנהיג הרוב בסנאט, ג׳ון ת’ון, הציע לקיים היום הצבעה בסנאט על החלטה זמנית שתפתח מחדש את הממשל עד ינואר. במצב שבו לארה״ב היה ממשל מתפקד, היינו מקבלים היום נתוני תעסוקה. 

דוח שפורסם ביום חמישי הראה כי באוקטובר דווחו על כ-153 אלף פיטורי עובדים בארה״ב, עלייה של 183% לעומת ספטמבר ושל 175% לעומת אוקטובר 2024, הרמה הגבוהה ביותר לחודש אוקטובר מזה 22 שנה, והקצב הגרוע ביותר של פיטורים מאז 2009.

חבר מועצת הנגידים של הפדרל ריזרב, סטיבן מירן, אמר כי הוא מצפה שהבנק המרכזי של ארה״ב יוריד את הריבית כבר בדצמבר, אף על פי שחלק מהמדיניות שאינם בעלי זכות הצבעה עשויים להתנגד למהלך. “אני מצפה שנוריד את הריבית בדצמבר, אלא אם תתרחש איזושהי הפתעה,” אמר מירן. "כשמסתכלים על פיזור הקולות סביב השולחן, הוא שונה מפיזור הדעות, ולכן, בהתבסס על הנתונים הנוכחיים, אני מעריך שנבצע את ההפחתה בדצמבר, אף שאין שום דבר מובטח בסופו של דבר". מירן, שמונה על ידי הנשיא דונלד טראמפ למועצת הנגידים של הפד, מצטרף לשורת גורמים בבנק המרכזי הרומזים לאחרונה על שינוי מדיניות הדרגתי, מהתמקדות במאבק באינפלציה לעבר תמיכה בצמיחה כלכלית מתונה יותר לקראת 2026.

לעומתו, חבר מועצת הנגידים של הבנק הפדרלי, פיליפ ג׳פרסון, קרא לפעול באיטיות ובהדרגה בכל הנוגע לשינויי ריבית, נוכח הפסקת פרסום הנתונים הכלכליים הרשמיים עקב השבתת הממשל. לדבריו, הנתונים הזמינים ממקורות פרטיים מצביעים על כך שהכלכלה האמריקאית “צומחת בקצב מתון” ושוק העבודה “ממשיך להתקרר בהדרגה”. ג׳פרסון הביע תמיכה בהחלטת הפד מהשבוע שעבר להפחית את הריבית ב־0.25%, והסביר כי הסיכון לעלייה באבטלה גובר. הוא ציין כי מדיניות הריבית עדיין “מצמצמת במידה מסוימת”, אך קרובה יותר לרמה הנייטרלית שאינה מעודדת ואינה בולמת את הצמיחה: “בהתחשב בכך, הגיוני להתקדם באיטיות ככל שאנו מתקרבים לרמת הריבית הנייטרלית". בנאומו התייחס גם להשפעת הבינה המלאכותית על הכלכלה, וציין כי מדובר בתהליך מוקדם מכדי להעריך את השפעתו הכוללת. לדבריו, הטכנולוגיה עשויה להגביר את הפריון, להאיץ את הצמיחה ולהפחית את האינפלציה בחצי, אך גם לשנות את מבנה התעסוקה במשק.

האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עולה בנקודת בסיס אחת, ואילו הזהב עולה 0.6% וחוצה שוב את רף ה-4,000 דולר.