שיאומי רכב חשמלי
צילום: טוויטר

מס נסועה או מס טעינה - מה המס שיחול על רכבים חשמליים וכמה זה יעלה לכם?

עמית בר | (16)

בשבועות האחרונים משרד האוצר העביר די בשקט את מס הנסועה שייכנס לתוקף ב-2026. זה לא סגור, יש עוד זמן עד 2026, אבל כפי שחישבנו כאן: מדובר במס משמעותי מאוד שיכול לגרום לרכבים החשמליים להיות פחות אטרקטיביים מרכבי הבנזין. העלות החודשית הממוצעת עשויה להגיע ל-200 שקל. 

כעת מתברר שמשרדי ממשלה אחרים מנסים לרכך את המכה. הכוונה לגבש מיסוי חדש שייקרא "מס טעינה" שיפחית או יוריד את מס הנסועה. כלומר, המיסוי לא יהיה לפי נסיעה אלא לפי היקף טעינת הסוללות. לכאורה אין הבדל - מה זה משנה אם ממסים את בעל הרכב לפי קילומטראז' או לפי טעינה, אלא שבפועל מדובר על שינוי גדול עם משמעות סביבתית.

הטעינה דרך המטענים תזהה את הרכב, את משך הטעינה, ושעת הטעינה ותוכל בהינתן תעריפים שונים לשעות על פני היום לעודד שימוש בשעות שאין בהן עומס. זה אומר שניתן יהיה להוזיל את העלות, אם השימוש יהיה בלילה, ומכאן שיש הבדל בין מס הטעינה למס הנסועה שלא מתחשב בזמן הנסיעה. על פי ההערכות הכוונה היא שעלות המס החודשי תוכל להיות מחצית מהעלות המוערכת במס נסועה. אבל, זו כאמור הצעה, בדיקה של המשרדים המעורבים ולא סוף פסוק.

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    זיבי 28/01/2024 15:16
    הגב לתגובה זו
    מהנטו כל חודש לא מספיק?
  • 9.
    ואיך בדיוק ימסו במס טעינה את אלה שטוענים בבית? (ל"ת)
    שחיף 28/01/2024 08:23
    הגב לתגובה זו
  • בטסט השנתי (ל"ת)
    יוסי 28/01/2024 15:36
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אהרון 28/01/2024 08:22
    הגב לתגובה זו
    דבר ראשון ידוע שהממשלה תחפש לתקוע לנו איזה מס על רכב חשמלי כי דלק וחלפים אחרים לא צריך וצריך לממן את הכספים הקואליציונים כביכול !!! אז מצאו עוד מקור מימון הם לא יכולים לראות מישהו נהנה ממשהו ...
  • 7.
    שוקי 28/01/2024 00:47
    הגב לתגובה זו
    הבטלנים
  • שרון 28/01/2024 16:23
    הגב לתגובה זו
    תתבייש.
  • במיסים שלי בבקשה לממן אברך ולא את תאטרון הבימה (ל"ת)
    אפריים 28/01/2024 07:46
    הגב לתגובה זו
  • בהבימה אין 100 אלף שחקנים (ל"ת)
    דודו 31/01/2024 14:25
  • 6.
    אילן 27/01/2024 18:08
    הגב לתגובה זו
    פותח מחדש את בית המלאכה להורדת מספר הק"מ ברכב. כולם מוזמנים. 80 ש"ח על כל 1,000 ק"מ. חצי ממחיר המס.
  • 5.
    סמי 27/01/2024 13:53
    הגב לתגובה זו
    ולהקטין את הכספים הקואליציוניים לחרדים
  • 4.
    כשביבי נישאל מדוע הוא שודד את הקופה במליארדים לטוב 27/01/2024 10:55
    הגב לתגובה זו
    כשביבי נישאל מדוע הוא שודד את הקופה במליארדים לטובת החרדים וגברת סטרוק,הוא טען שלא יהיו מיסים ויש כסף לכולם….פושעים
  • אז אמר.... (ל"ת)
    דרור 28/01/2024 14:45
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    בן 27/01/2024 10:30
    הגב לתגובה זו
    פשוט לא ניתן לתכנן כלום בישראל. רציתי איכות סביבה וחסכון על הדרך לכן קניתי לי רכב חשמלי במקום הבנזין. אני נוסע 30 אלף ק"מ בשנה ולכן החשמלי יהפוך להיות לא כלכלי. איפה פה לעזזל השרה לאיכות הסביבה? זו סילמן, לא? פשוט ממשלה נוראית. המס הזה הוא רווח לממשלה לטווח קצר בלבד כי לטווח הארוך.. כולנו נשלם בבריאות וזיהום אוויר. זה יעלה פי 100 יו.ר למדינה ולכל 1 מאיתנו.
  • בהרבה מקומות בעולם המס הזה קיים (ל"ת)
    ניר 28/01/2024 07:55
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אביהו 27/01/2024 10:15
    הגב לתגובה זו
    מושחתים לוקחים עוד מיסים מאיתנו משלמי המיסים ונותנים לחרדים ומקימים משרדים לשרים שאין בהם שום צורד מושחתים תעופו לכל הרוחות
  • 1.
    מס מפלה, לא-חוקי... לא יעמוד בפני בג"צ (ל"ת)
    עורך-דין 27/01/2024 09:42
    הגב לתגובה זו
מוניות
צילום: תמר מצפי

רשות המסים: 80% מנהגי המונית אינם מפעילים מונה

במבצע שערכה יחידת ניהול ספרים ברשות המסים, במסגרתו התבצעו כ-100 ביקורות סמויות במוניות ברחבי הארץ ובזמנים שונים, ונבדקו רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב-"מונה חכם", נמצא כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק

רן קידר |

יחידת ניהול ספרים ברשות המסים ערכה בתקופה האחרונה מבצע מקיף בקרב נהגי מוניות, לבדיקת רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב"מונה חכם". המבצע כלל כ-100 ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ בזמנים משתנים. מתוצאות המבצע עולה כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק. ברגע שלא רושמים את ההכנסה אז מעלימים את ההכנסה ומעלימים מס. ברגע שמעלימים מס, מקטינים את הקופה הציבורית, "גונבים" מהקופה הציבורית. 

כאשר "גונבים" את הקופה הציבורית, גורמים לכך שאחרים משלמים יותר. אם כולם היו משלמים כמו שצריך, המס הכולל היה נמוך יותר. ומכאן שאנחנו מקבלים בהכללה - שנהגי המוניות "גונבים" את הקופה הציבורית. הם מתלוננים ללא הירף על כך שהתמורה שלהם נמוכה, דורשים ומקבלים העלאות, ובסוף עוד לא מדווחים ולא משלמים מס. הכי נכון היה להגביר את התחרות דרך אובר, אבל מה שקיים בעולם כבר שנים, לא מגיע לכאן כי הלובי של נהגי המוניות חזק. 

רוב נהגי המוניות הם עברייני מס    


במסגרת הרפורמה המשותפת לרשות המסים ומשרד התחבורה, שמכונה 'נסיעה טובה', כלל נהגי המוניות מחויבים להשתמש "במונה חכם", מערכת ממוחשבת הרושמת ושומרת את הנתונים של כל נסיעה, לרבות שעת התחלת הנסיעה ושעת סיומה, מרחק הנסיעה והסכום שנרשם בחשבונית. בכל נסיעה, גם אם תעריף הנסיעה הוסכם מראש, חובה להפעיל את המונה. מטרת הרפורמה הינה להגביר את השקיפות בענף, לצמצם הון שחור ולהבטיח תשלום מס אמת.

במסגרת מאמצי האכיפה, ערכה רשות המסים מבצע ניהול ספרים משולב ארצי בשיתוף מחלקת ביקורת ממוחשבת, מחלקת ניהול ספרים והמחלקה הכלכלית, שכלל ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ, מצפונה ועד דרומה. מנתוני המבצע עולה, כאמור, כי בכ-80% מהביקורות שנערכו לא הופעל המונה החכם.

מלבד אי הפעלת מונה, התגלו במהלך המבצע מספר מקרים חריגים. באחד מהמקרים זוהו שתי מוניות בעלות אותו מספר זכות ציבורית. בארבעה מקרים נוספים זוהה מונה חכם במונית שאינו מוכר בחברות המונים המספקות אותם לנהגי המוניות. עוד התגלה כי מספר הרישוי של אחת המוניות אינו מספר רישוי של מונית ורשום במרשמי משרד התחבורה כמספר של רכב המיועד לגריטה.

מוניות
צילום: תמר מצפי

רשות המסים: 80% מנהגי המונית אינם מפעילים מונה

במבצע שערכה יחידת ניהול ספרים ברשות המסים, במסגרתו התבצעו כ-100 ביקורות סמויות במוניות ברחבי הארץ ובזמנים שונים, ונבדקו רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב-"מונה חכם", נמצא כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק

רן קידר |

יחידת ניהול ספרים ברשות המסים ערכה בתקופה האחרונה מבצע מקיף בקרב נהגי מוניות, לבדיקת רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב"מונה חכם". המבצע כלל כ-100 ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ בזמנים משתנים. מתוצאות המבצע עולה כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק. ברגע שלא רושמים את ההכנסה אז מעלימים את ההכנסה ומעלימים מס. ברגע שמעלימים מס, מקטינים את הקופה הציבורית, "גונבים" מהקופה הציבורית. 

כאשר "גונבים" את הקופה הציבורית, גורמים לכך שאחרים משלמים יותר. אם כולם היו משלמים כמו שצריך, המס הכולל היה נמוך יותר. ומכאן שאנחנו מקבלים בהכללה - שנהגי המוניות "גונבים" את הקופה הציבורית. הם מתלוננים ללא הירף על כך שהתמורה שלהם נמוכה, דורשים ומקבלים העלאות, ובסוף עוד לא מדווחים ולא משלמים מס. הכי נכון היה להגביר את התחרות דרך אובר, אבל מה שקיים בעולם כבר שנים, לא מגיע לכאן כי הלובי של נהגי המוניות חזק. 

רוב נהגי המוניות הם עברייני מס    


במסגרת הרפורמה המשותפת לרשות המסים ומשרד התחבורה, שמכונה 'נסיעה טובה', כלל נהגי המוניות מחויבים להשתמש "במונה חכם", מערכת ממוחשבת הרושמת ושומרת את הנתונים של כל נסיעה, לרבות שעת התחלת הנסיעה ושעת סיומה, מרחק הנסיעה והסכום שנרשם בחשבונית. בכל נסיעה, גם אם תעריף הנסיעה הוסכם מראש, חובה להפעיל את המונה. מטרת הרפורמה הינה להגביר את השקיפות בענף, לצמצם הון שחור ולהבטיח תשלום מס אמת.

במסגרת מאמצי האכיפה, ערכה רשות המסים מבצע ניהול ספרים משולב ארצי בשיתוף מחלקת ביקורת ממוחשבת, מחלקת ניהול ספרים והמחלקה הכלכלית, שכלל ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ, מצפונה ועד דרומה. מנתוני המבצע עולה, כאמור, כי בכ-80% מהביקורות שנערכו לא הופעל המונה החכם.

מלבד אי הפעלת מונה, התגלו במהלך המבצע מספר מקרים חריגים. באחד מהמקרים זוהו שתי מוניות בעלות אותו מספר זכות ציבורית. בארבעה מקרים נוספים זוהה מונה חכם במונית שאינו מוכר בחברות המונים המספקות אותם לנהגי המוניות. עוד התגלה כי מספר הרישוי של אחת המוניות אינו מספר רישוי של מונית ורשום במרשמי משרד התחבורה כמספר של רכב המיועד לגריטה.