גט בלו
צילום: טוויטר

מניית ג'ט-בלו נופלת. השינוי בהנהלה הוא לא הסיבה היחידה

קיימים מספר חששות לגבי החברה, מפגיעה בביצועים כתוצאה מהמיזוג האפשרי ועד המצב היחסית קשה של תעשיית התעופה המקומית ובעיות המנוע המתמשכות
אדיר בן עמי | (2)

המנכ"לית הנכנסת של ג'ט-בלו JETBLUE AIRWAYS CORP , ג'ואנה גראטי, מצטרפת לחברה בתקופה סוערת עבור חברת טיסות הלואו-קוסט, כאשר ג'ט-בלו ממתינה לפסיקת בית המשפט בנוגע למיזוג עם ספיריט איירליינס. זה לא האתגר היחיד שמחכה למנהלת הוותיקה, שתהפוך בחודש הבא למנכ"לית הראשונה של חברת תעופה גדולה בארה"ב. 

קיימים מספר חששות לגבי ג'ט בלו, מפגיעה בביצועים כתוצאה מהמיזוג האפשרי ועד המצב היחסית קשה של תעשיית התעופה המקומית ובעיות המנוע המתמשכות. בעיות המנועים של Pratt & Whitney צפויות ללחוץ על הצמיחה והעלויות ב-2024 ולהמשיך לפגוע בהתאוששות הרווחים של ג'ט בלו לאחר המגפה. חברת RTX, חברת האם של  Pratt & Whitney, אמרה בחודש ספטמבר האחרון כי בין 600 ל-700 מנועים יצטרכו להילקח לבדיקות במהלך שלוש השנים הקרובות. 

לפי החברה, המנכ"ל הנוכחי רובין הייז יפרוש מתפקידו בחודש פברואר לאחר תשע שנים שניהל את חברת התעופה, בעקבות מצבו הרפואי. "האתגרים יוצאי הדופן והלחץ של העבודה הזו עשו את שלהם, בעצת הרופא שלי ולאחר דיברתי עם אשתי, הגיע הזמן שאתרכז בבריאות שלי", אמר הייז.

פסק הדין בנושא המיזוג של ג'ט בלו עם ספיריט צפוי להתקבל במשך החודש. הייז ישאר כיועץ אסטרטגי במהלך החודשים הקרובים. בוול-סטריט מצפים שבמידה ובית המשפט יפסול את העסקה, מניית ג'ט בלו תזנק. בדויטשה בנק ציינו כי היסטורית מניות של חברות נרכשות נוטות לספק ביצועי חסר בתהליך אישור הרכישה. המשקיעים חוו זאת בחודשים האחרונים, כאשר התפתחויות שהגדילו את הסיכוי לאישור המיזוג בין החברות הובילו לעליות במניית ספיריט וירידות בג'ט בלו. 

ג'ט בלו חזרה על תחזיתה לרבעון הרביעי לצד ההודעה על השינוי בהנהלה. החברה אמרה כי היא צופה שהתוצאות יהיו בקצה העליון של התחזית שפרסמה בחודש ספטמבר. 

 

האנליסטים

 

אנליסטית ריימונד ג'יימס, סבנט'י סית', אמר כי העיתוי של ההודעה על החלפת המנכ"ל היה הפתעה בהתחשב במיזוג הפוטנציאלי עם ספיריט ובזמן שחברות הלואו-קוסט המקומיות חוות תקופה מאתגרת בשורת הרווח. סית' נתנה דירוג ביצועי שוק למניית החברה. ב-TD Crown ציינו כי הם מצפים ל"עסקים כרגיל" בחברה ושמרו על דירוג ביצועי השוק שלהם. "אנחנו לא מצפים לשינוי בכיוון האסטרטגי של ג'ט בלו והייז ישאר כיועץ לחברה, במיוחד אם הם יקבלו את אישור בית המשפט להשלמת העסקה", אמרו האנליסטים. 

 

עסקת הרכישה והחששות

השופט המחוזי של ארה"ב, וויליאם יאנג, אמר לעורך הדין של ג'ט בלו כי הוא צופה שתעריפי טיסות הלואו קוסט יעלו במידה והעסקה תצא לפועל וספיריט איירליינס לא תהיה בסביבה בכדי לעודד הורדת מחירים. עם זאת, יאנג שצפוי להכריע במשפט שיערך ללא חבר מושבעים, אמר לשני הצדדים כי הוא מתקשה עם הבקשה של משרד המשפטים לחסום את העסקה ב-"תעשה דינמית העומדת בפני הזדמנויות ואתגרים יחודיים בסביבה של לאחר הקורונה".

יאנג העלה את האפשרות כי ג'ט בלו תמכור נכסים נוספים, לאחר שכבר הסכימה למכור שערי המראה ומשבצות בנמלי תעופה בכדי לאפשר את העסקה ולתת מענה לחששות הרגולטורים בארה"ב. עורכי הדין של שני הצדדים הגישו את הטיעונים שלהם לסיום המשפט שהחל ב-31 באוקטובר. במרץ האחרון משרד המשפטים, שש מדינות בארה"ב ומחוז קולומביה הגישו תביעה בכדי להפסיק את המיזוג שלטענתם יפגע בתחרות בתעשיית התעופה.

קיראו עוד ב"גלובל"

המקרה הוא חלק מהמאמץ של ממשל ביידן לשמר את התחרות בין חברות התעופה הזולות ביותר ולהגביר את אכיפת ההגבלים העסקיים בתעשיות שונות, יוזמה שהניבה תוצאות מעורבות בבית המשפט. ארבע חברות התעופה הגדולות בארה"ב - יונייטד איירליינס, אמריקן איירליינס, דלתא איירליינס וסאות'ווסט איירליינס - שולטות ב-80% מהשוק המקומי. ג'ט בלו וספיריט איירליינס יחדיו תופסות 8% מנתח השוק.

על פי טענת עורכת הדין של משרד המשפטים, אריאנה מרקל, העסקה בין חברות התעופה צפויה להוביל לפחות טיסות ומושבים ולמחירים גבוהים יותר. עוד ציינה מרקל כי לפי ניתוח פנימי של ג'ט בלו, מחיריה של החברה צפויים לעלות ב-30% ברגע שספיריט המתחרה בג'ט-בלו בכ-100 קווים שונים תחדל מלהיות מחרה. לדבריה, צפויה פגיעה של מיליארד דולר בשנה עבור ציבור הנוסעים. "ג'ט-בלו מסתמכת על העובדה כי 'ביטולה' של ספיריט והתחרות שמגיעה איתה, יאפשר לג'ט-בלו לעלות את התעריפים", אמרה מרקל. "זוהי פגיעה אמיתית באנשים אמיתיים". 

 

הדוחות לרבעון השלישי

בדוחותיה האחרונים רשמה ג'ט-בלו הפסד גדול מהצפי וקיצצה את התחזית שלה לשנה כולה. החברה רשמה הפסד למניה של 39 סנט על הכנסות של 2.35 מיליארד דולר. בוול-סטריט ציפו להפסד למניה של 25 סנט על הכנסות של 2.38 מיליארד דולר. עבור השנה כולה, ג'ט בלו צופה הפסד למניה של בין 45 ל-65 סנט, בעוד האנליסטים ציפו להפסד של 25 סנט בלבד. התחזית הקודמת של ג'ט בלו הייתה לרווח למניה של בין 5 ל-40 סנט, שבעצמה קוצצה מתחזית של בין 70 סנט ל-1 דולר. 

גם לרבעון הרביעי ההפסד צפוי להיות רחב מהצפוי ולעמוד על בין 35 ל-55 סנט. הקונצנזוס עומד כעת על הפסד למניה של 15 סנט. חברות תעופת הלואו-קוסט התמודדו עם אתגרים כמו עלייה בעלויות בעקבות מחירי הדלק הגבוהים יותר. חברות התעופה הזולות בדרך כלל מתמודדות עם לחצי עלויות על ידי טיסות רבות יותר ומספר נוסעים כמה שיותר גדול בכל טיסה. עם זאת, ברבעון האחרון זה התגלה כמשימה קשה, כאשר הביקוש היה יחסית נמוך. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    משה 10/01/2024 06:07
    הגב לתגובה זו
    כתבות מהסוג הזה ,של ניתוח מצב חברות, מעניינים יותר מכתבות רכילותיות ,תודה.
  • 1.
    רננה 09/01/2024 22:45
    הגב לתגובה זו
    דעתי, לא ממליצה.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.