מניית ג'ט-בלו נופלת. השינוי בהנהלה הוא לא הסיבה היחידה
המנכ"לית הנכנסת של ג'ט-בלו JETBLUE AIRWAYS CORP , ג'ואנה גראטי, מצטרפת לחברה בתקופה סוערת עבור חברת טיסות הלואו-קוסט, כאשר ג'ט-בלו ממתינה לפסיקת בית המשפט בנוגע למיזוג עם ספיריט איירליינס. זה לא האתגר היחיד שמחכה למנהלת הוותיקה, שתהפוך בחודש הבא למנכ"לית הראשונה של חברת תעופה גדולה בארה"ב.
קיימים מספר חששות לגבי ג'ט בלו, מפגיעה בביצועים כתוצאה מהמיזוג האפשרי ועד המצב היחסית קשה של תעשיית התעופה המקומית ובעיות המנוע המתמשכות. בעיות המנועים של Pratt & Whitney צפויות ללחוץ על הצמיחה והעלויות ב-2024 ולהמשיך לפגוע בהתאוששות הרווחים של ג'ט בלו לאחר המגפה. חברת RTX, חברת האם של Pratt & Whitney, אמרה בחודש ספטמבר האחרון כי בין 600 ל-700 מנועים יצטרכו להילקח לבדיקות במהלך שלוש השנים הקרובות.
לפי החברה, המנכ"ל הנוכחי רובין הייז יפרוש מתפקידו בחודש פברואר לאחר תשע שנים שניהל את חברת התעופה, בעקבות מצבו הרפואי. "האתגרים יוצאי הדופן והלחץ של העבודה הזו עשו את שלהם, בעצת הרופא שלי ולאחר דיברתי עם אשתי, הגיע הזמן שאתרכז בבריאות שלי", אמר הייז.
פסק הדין בנושא המיזוג של ג'ט בלו עם ספיריט צפוי להתקבל במשך החודש. הייז ישאר כיועץ אסטרטגי במהלך החודשים הקרובים. בוול-סטריט מצפים שבמידה ובית המשפט יפסול את העסקה, מניית ג'ט בלו תזנק. בדויטשה בנק ציינו כי היסטורית מניות של חברות נרכשות נוטות לספק ביצועי חסר בתהליך אישור הרכישה. המשקיעים חוו זאת בחודשים האחרונים, כאשר התפתחויות שהגדילו את הסיכוי לאישור המיזוג בין החברות הובילו לעליות במניית ספיריט וירידות בג'ט בלו.
- ג'ט בלו צוללת ב-25% אחרי תחזית חלשה לרבעון הראשון
- ג'ט-בלו משדרגת תחזיות - קופצת ב-8%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ג'ט בלו חזרה על תחזיתה לרבעון הרביעי לצד ההודעה על השינוי בהנהלה. החברה אמרה כי היא צופה שהתוצאות יהיו בקצה העליון של התחזית שפרסמה בחודש ספטמבר.
האנליסטים
אנליסטית ריימונד ג'יימס, סבנט'י סית', אמר כי העיתוי של ההודעה על החלפת המנכ"ל היה הפתעה בהתחשב במיזוג הפוטנציאלי עם ספיריט ובזמן שחברות הלואו-קוסט המקומיות חוות תקופה מאתגרת בשורת הרווח. סית' נתנה דירוג ביצועי שוק למניית החברה. ב-TD Crown ציינו כי הם מצפים ל"עסקים כרגיל" בחברה ושמרו על דירוג ביצועי השוק שלהם. "אנחנו לא מצפים לשינוי בכיוון האסטרטגי של ג'ט בלו והייז ישאר כיועץ לחברה, במיוחד אם הם יקבלו את אישור בית המשפט להשלמת העסקה", אמרו האנליסטים.
עסקת הרכישה והחששות
השופט המחוזי של ארה"ב, וויליאם יאנג, אמר לעורך הדין של ג'ט בלו כי הוא צופה שתעריפי טיסות הלואו קוסט יעלו במידה והעסקה תצא לפועל וספיריט איירליינס לא תהיה בסביבה בכדי לעודד הורדת מחירים. עם זאת, יאנג שצפוי להכריע במשפט שיערך ללא חבר מושבעים, אמר לשני הצדדים כי הוא מתקשה עם הבקשה של משרד המשפטים לחסום את העסקה ב-"תעשה דינמית העומדת בפני הזדמנויות ואתגרים יחודיים בסביבה של לאחר הקורונה".
יאנג העלה את האפשרות כי ג'ט בלו תמכור נכסים נוספים, לאחר שכבר הסכימה למכור שערי המראה ומשבצות בנמלי תעופה בכדי לאפשר את העסקה ולתת מענה לחששות הרגולטורים בארה"ב. עורכי הדין של שני הצדדים הגישו את הטיעונים שלהם לסיום המשפט שהחל ב-31 באוקטובר. במרץ האחרון משרד המשפטים, שש מדינות בארה"ב ומחוז קולומביה הגישו תביעה בכדי להפסיק את המיזוג שלטענתם יפגע בתחרות בתעשיית התעופה.
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
המקרה הוא חלק מהמאמץ של ממשל ביידן לשמר את התחרות בין חברות התעופה הזולות ביותר ולהגביר את אכיפת ההגבלים העסקיים בתעשיות שונות, יוזמה שהניבה תוצאות מעורבות בבית המשפט. ארבע חברות התעופה הגדולות בארה"ב - יונייטד איירליינס, אמריקן איירליינס, דלתא איירליינס וסאות'ווסט איירליינס - שולטות ב-80% מהשוק המקומי. ג'ט בלו וספיריט איירליינס יחדיו תופסות 8% מנתח השוק.
על פי טענת עורכת הדין של משרד המשפטים, אריאנה מרקל, העסקה בין חברות התעופה צפויה להוביל לפחות טיסות ומושבים ולמחירים גבוהים יותר. עוד ציינה מרקל כי לפי ניתוח פנימי של ג'ט בלו, מחיריה של החברה צפויים לעלות ב-30% ברגע שספיריט המתחרה בג'ט-בלו בכ-100 קווים שונים תחדל מלהיות מחרה. לדבריה, צפויה פגיעה של מיליארד דולר בשנה עבור ציבור הנוסעים. "ג'ט-בלו מסתמכת על העובדה כי 'ביטולה' של ספיריט והתחרות שמגיעה איתה, יאפשר לג'ט-בלו לעלות את התעריפים", אמרה מרקל. "זוהי פגיעה אמיתית באנשים אמיתיים".
הדוחות לרבעון השלישי
בדוחותיה האחרונים רשמה ג'ט-בלו הפסד גדול מהצפי וקיצצה את התחזית שלה לשנה כולה. החברה רשמה הפסד למניה של 39 סנט על הכנסות של 2.35 מיליארד דולר. בוול-סטריט ציפו להפסד למניה של 25 סנט על הכנסות של 2.38 מיליארד דולר. עבור השנה כולה, ג'ט בלו צופה הפסד למניה של בין 45 ל-65 סנט, בעוד האנליסטים ציפו להפסד של 25 סנט בלבד. התחזית הקודמת של ג'ט בלו הייתה לרווח למניה של בין 5 ל-40 סנט, שבעצמה קוצצה מתחזית של בין 70 סנט ל-1 דולר.
גם לרבעון הרביעי ההפסד צפוי להיות רחב מהצפוי ולעמוד על בין 35 ל-55 סנט. הקונצנזוס עומד כעת על הפסד למניה של 15 סנט. חברות תעופת הלואו-קוסט התמודדו עם אתגרים כמו עלייה בעלויות בעקבות מחירי הדלק הגבוהים יותר. חברות התעופה הזולות בדרך כלל מתמודדות עם לחצי עלויות על ידי טיסות רבות יותר ומספר נוסעים כמה שיותר גדול בכל טיסה. עם זאת, ברבעון האחרון זה התגלה כמשימה קשה, כאשר הביקוש היה יחסית נמוך.
- 2.משה 10/01/2024 06:07הגב לתגובה זוכתבות מהסוג הזה ,של ניתוח מצב חברות, מעניינים יותר מכתבות רכילותיות ,תודה.
- 1.רננה 09/01/2024 22:45הגב לתגובה זודעתי, לא ממליצה.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
נשיא קזחסטן, קאסים-ז'ומארט טוקאייב (יוטיוב)הכלכלה של קזחסטן - המדינה שהצטרפה להסכמי אברהם
קזחסטן מצטרפת להסכמי אברהם. בפועל יש כבר עשרות שנים הסכמים עם קזחסטן, צפוי שההצטרפות תרחיב את שיתופי הפעולה בכמה מישורים. אבל מיהי בעצם קזחסטן? ועל מה מבוססת הכלכלה שלה?
קזחסטן היא אחת הכלכלות הצומחות באירואסיה, עם מיקום גאוגרפי שממצב אותה כגשר בין סין לאירופה ובין רוסיה למזרח התיכון. שטחה הוא כ- 2.72 מיליון קמ"ר, והיא התשיעית בגודלה בעולם. אין לה מוצא לים פתוח\ יש לה גבולות ארוכים שהופכים אותה לצומת דרכים חשוב בסחר העולמי.
היקף. אוכלוסייה 20.6 מיליון תושבים. זו מדינה עם אוכלוסייה צעירה יחסית שמספקת כוח עבודה זול ואיכותי. הנשיא הוא קאסים-ז'ומארט טוקאייב זה שש שנים. קזחסטן היא רפובליקה נשיאותית: ראש המדינה הוא נשיא הנבחר ולו סמכויות רבות, לרבות כמפקד עליון של הכוחות המזוינים. קיים ריכוז של כוח בידי הנשיא וההנהגה.
התמ"ג הנומינלי מתקרב ל-300 מיליארד דולר בסוף 2025, בעוד במונחי PPP הוא חוצה את ה-900 מיליארד. התמ"ג לנפש במונחי PPP עומד על כ-36,000 דולר, רמה דומה לטורקיה, אך נמוכה במקצת מרוסיה. המעבר ממשק מבוסס מחצבים בלבד למשק מגוון יותר נמצא בעיצומו, עם דגש על לוגיסטיקה, דיגיטל ותעשייה קלה.
צמיחה של 6%
כלכלת המדינה מבוססת על נפט. ברבעונים הראשונים של השנה נרשמה צמיחה שנתית של 6.1%-6.3%, כאשר התחזיות השנתיות נעות בין 5.5% מהבנק העולמי ל-5.9% מקרן המטבע. הגורם המרכזי: הרחבת שדה טנגיז, שהושקה רשמית בינואר 2025 והוסיפה 260 אלף חביות ליום בתפוקה מלאה. תפוקת הנפט הכוללת עברה את ה-100 מיליון טון בשנה, שיא היסטורי עם 75.7 מיליון טון בינואר-ספטמבר ו-8 מיליון טון באוקטובר לבדו. טנגיז לבדו תורם כשליש, עם תפוקה יומית שהגיעה ל-953 אלף חביות ביוני.
