נייק
צילום: Alex Haney unsplash
לקראת הדוחות

לקראת דוחות נייקי - תמשיך במומנטום החיובי?

האנליסטים צופים לחברה הכנסות של 13.4 מיליארד דולר ורווח למנייה של 84 סנט למנייה, עלייה של 0.8% ו-1.2% בהתאמה לעומת התקופה המקבילה אשתקד
אדיר בן עמי |

ענקית ביגוד וציוד הספורט נייקי NIKE תדווח היום לאחר המסחר - מניית החברה עלתה כבר ב-36% מאז השפל אליו הגיעה בסוף ספטמבר, אז המניה התקרבה לנמוך ההיסטורי שלה של מרץ 2020.

האנליסטים צופים לנייקי הכנסות של 13.4 מיליארד דולר ורווח למנייה של 84 סנט למנייה, עלייה של 0.8% ו-1.2% בהתאמה לעומת התקופה המקבילה אשתקד. ברבעון הקודם החברה עקפה את צפי האנליסטים ב-27%, כאשר דיווחה על רווח של 94 סנט למניה, לעומת הצפי ל-76 סנט למניה. מניית נייקי נסחרה בירידות באוגוסט-ספטמבר, לפני הדוחות, בעיקר בגלל הדוחות החלשים של המתחרות שלה, פוטלוקר  FOOT LOCKER INC ודיקס  DICK'S SPORTING GOODS והחששות ממיתון כלכלי בסין, שהיא השוק השני בגודלו של החברה.

 

האופטימיות והאתגרים הצפויים

במהלך החודשים האחרונים, הסנטימנט בוול-סטריט עבור מניית נייקי השתפר. המשקיעים התלהבו מהסיכוי לשולי רווח גדולים יותר מאחר והחברה נהנית מעלויות הובלה טובות יותר ופחות הנחות. רק בשבוע שעבר, אנליסט Citi, פול לז'ואז, שדרג את מניית נייקי ל"קנייה" מ"נייטרלי" בטענה כי החברה היא "סיפור אטרקטיבי של התאוששות שולי הרווח" בתוך סביבה מאקרו-כלכלית עמוסה. "אנחנו מאמינים כי ההתאוששות שמתחילה כעת בנייקי יוצרת רעיון השקעה די משכנע לטווח הארוך בשנת 2024", כתב גם אנליסט וולס פארגו, אייק בורוכוב. 

למרות הקולות האופטימיים, לנייקי עדיין צפויות מהמורות בדרך. רמות המלאי של החברה עדיין גבוהות, מה שהוביל להנחות נוספות בשבוע של הבלק בפריידי. בינתיים, הביקוש הסיטונאי להנעלה בצפון אמריקה ובאירופה הואט, מה שעלול להשפיע על הכנסות החברה בדוחותיה הקרובים. בוול-סטריט צופים כי הכנסות החברה ברבעון השני יעלו בפחות מ-1% משנה לשנה ל-13.4 מיליארד דולר. האתגרים המאקרו-כלכליים צפויים גם למנוע מהנהלת נייקי לשדרג את התחזיות להמשך. 

עם זאת, סעיף הרווחים עשוי להיות נקודת האור בדוחות החברה, כאשר נייקי התחילה כבר לנצל חלק מהיתרונות של עלויות הובלה נמוכות יותר שצפויות לעזור מאוד לחברה ב-2024. נייקי ניצחה ביעילות את הציפיות לרבעון הראשון ויכולה לעשות זאת שוב. "ישארו אתגרים בשורה העליונה, אבל אנחנו יותר אופטימיים לגבי יכולה של נייקי להגן על הרווח למניה בשנת 2024 ו-2025 למרות המאקרו המאתגר", כתבו אנליסטים מסיטי. 

 

התביעות בגין הפרת פטנט

נייקי הגישה בחודש שעבר שתי תביעות נגד המתחרות ניו-באלאנס וסקצ'רס בטענה שאלו הפרו פטנטים הקשורים לטכנולוגיית הייצור של נייקי. לפי התביעה, מספר נעלי ספורט של החברות משתמשות לרעה בטכנולוגיית Flyjnit של נייקי לנעלי ריצה, כדורגל וכדורסל. החברה תבעה כבר בעבר מתחרות אחרות כמו אדידס, פומה ולולולמון. אדידס ופומה הצליחו להגיע להסדר עם נייקי, בעוד התביעה נגד לולולמון עדיין נמשכת. 

מניו-באלאנס מסרו כי החברה "מכבדת באופן מלא את זכויות הקניין הרוחני של המתחרים, אך נייקי לא מחזיקה בזכות הבלעדית לעצב ולייצר נעליים בשיטות ייצור מסורתיות שהיו בשימוש בתעשייה במשך עשרות שנים". לפי האתר של נייקי, טכנולוגיית Flyknit "משתמשת בסיבים בעלי חוזק גבוה על מנת לייצר חלק עליון קל משקל לנעליים עם אזורים ממוקדים של תמיכה, גמישות ויכולת נשימה". בתביעה נאמר כי הטכנולוגיה המדוברת מאפשרת לנייקי לייצר גם עליוניות בעלות ביצועים גבוהים עם פחות חומרים ופסולת. 

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.