שור וול סטריט עליה
צילום: Istock

ה-S&P 500 קרוב לשיא היסטורי - כמה רחוק יכול להגיע הראלי?

המדד נמצא קרוב לשיא ההיסטורי, אליו הגיע לפני שנה בדיוק, ועלה כבר ב-24% מתחילת השנה - האופטימיות לגבי הורדות ריבית ב-2024 תורמת לריצה, אך עד כמה היא יכולה להימשך?
רוי שיינמן | (4)

המדדים ירדו אתמול (רביעי), אבל זו לא סיבה להתרגש - ה-S&P 500 עלה כבר ב-3% מתחילת החודש אז כנראה שזה היה רק תיקון. המדד המוביל של וול סטריט כנראה ימשיך בריצה שלו ככל שאנו מתקרבים לסיומה של שנת 2023.

מדד ה-S&P 500 מתחילת השנה

מה גורם למדדים לרדת באמצע השבוע?

"לא הייתה סיבה נראית לעין שגרמה לירידות", ציין הנרי אלן, אנליסט בדויטשה בנק. "קשה לשמור על מומנטום כזה חזק לאורך זמן בלי כמה מעידות בדרך". האנליסטים מצביעים על מספר גורמים העלולים לגרום לירידות-אמצע שבוע במדדים: "יכול להיות שהמשקיעים החליטו לממש רווחים או שהייתה קנייה גדולה של אופציות Put למטרות גידור מצד מנהלי הקרנות", ציין קראלמפוס פיסורוס, אנליסט בברוקר XM.

אבל אין הרבה סיבות המצביעות על כך שהמומנטום החיובי נחלש. המניע העיקרי לריצה נוכחית היא הנתונים הכלכליים המצביעים על האטה במשק, מה שכנראה יגרום לפד להוריד ריבית, והציפיות האלה לא נתקלו בגורמים המפריכים אותן עד כה.

השוק עדיין אופטימי לקראת 2024

למעשה, לפי הסקרים, הסוחרים בטוחים ב-70% שהפד יוריד את הריבית כבר בחודש מרץ הקרוב, כל עוד הנתונים הכלכליים יאפשרו לו לעשות זאת. אבל יש גם אנליסטים קצת פחות אופטימיים לגבי המשך הריצה בשווקים: "השוק נראה קצת מנופח מדי כרגע והוא עלול לתקן מטה אפילו יותר", כתב פיסורוס, "אבל כל עוד המשקיעים יישארו משוכנעים שהפד הולך להוריד ריבית מוקדם בשנה הבאה, הם כנראה ימשיכו להרגיש בנוח להגדיל חשיפה למניות השונות.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    עולה עולה אבל הדולר יורד ככה שהתיק במקום דרוך (ל"ת)
    רוני 22/12/2023 10:02
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    האמיתי 22/12/2023 06:10
    הגב לתגובה זו
    אתם מתכוונים הבועה המטורפת בשיא להערכתי השווקים יחטפו חזק מפברואר לפחות תיקון של 15 אחוז
  • 2.
    משקיע 21/12/2023 18:17
    הגב לתגובה זו
    בעקבות הורדות הריבית הצפויות , בנוסף לכך רווחי החברות צפויים לצמוח בשעור של בין 10-15 אחוז לפי התחזיות.
  • 1.
    עופר 21/12/2023 17:47
    הגב לתגובה זו
    איך לפני שנה אם השנה הוא עלה בעשרות אחוזים? אתם בזמן האחרון טועים טעויות מוזרות
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.