לקראת דוחות פדקס: המשקיעים יתמקדו בעלויות
בקרת העלויות צפויה להיות במרכז העניינים כאשר פדקס FEDEX תדווח על תוצאותיה לרבעון השני היום (שלישי) לאחר הסגירה. המשקיעים יחפשו שיפור ברווחיות, ללא קשר למה שהכלכלה עושה. בוול-סטריט מצפים לרווח למניה של 4.19 דולר על הכנסות של 22.4 מיליארד דולר. לפי כשנה דיווחה החברה על רווח למניה של 3.18 דולר עם הכנסות של 22.8 מיליארד דולר.
רווחים גבוהים יותר על מכירות נמוכות יותר הם המחשה לרווחיות הטובה יותר שהמשקיעים מקווים לה. שולי הרווח התפעולי לרבעון צפויים לעמוד על 6.6%, לעומת 5.3% ברבעון המקביל אשתקד. בנוסף לדוחות, פדקס צפויה לעדכן את המשקיעים כיצד שנת הכספים הנוכחית מתעצבת. בספטמבר האחרון, הנהלת החברה אמרה כי היא צופה שפדקס תרוויח בין 17 ל-18.5 דולר למניה, נקודת אמצע של כ-17.75 דולר, לשנת 2024 כולה. לעומת זאת, בחודש יוני החברה צפתה רווח של 16.5-18.5 דולר למניה, נקודת אמצע של 17.5 דולר. את שנת 2023 סיימה החברה עם רווח של כמעט 15 דולר למניה.
רבעונים בהם החברה עוקפת את הציפיות ומעלה תחזיות יכולים לעזור לכל מניה, אבל זה לא בהכרח כל מה שהמשקיעים צריכים להתמקד בו, לפי אנליסט ברנשטיין דיוויד ורנון "השקעה בפדקס עוסקת פחות בתוצאות לרבעון ויותר בטרנספורמציה הרב שנתית של החברה באמצעות תוכניות ה-DRIVE ו-Network 2.0". תוכניות DRIVE ו-Network 2.0 הם השמות שניתנו ליוזמות שיפור העלויות והפרודוקטיביות של פדקס.
פשטות היא המטרה של שתי היוזמות הללו. פדקס "תפרק את המבנה של חטיבות הקרקע והאקספרס של החברה החל מיוני", הוסיף ורנון. "כאשר העלייה ברווחים מהיוזמות הללו תתחיל להתממש, אנו חושבים שאמון השוק בתחזית צמיחת הרווחים יגדל, מה שיתבטא במכפיל גבוה יותר".
- אמזון עקפה את הציפיות - המניה מזנקת ב-9%
- לקראת דוחות מאנדיי - למה מצפים האנליסטים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבעיות בביקוש
לפני כחודשיים קמעונאים בארה"ב ולקוחות אחרים של חברות המשלוחים פדקס FEDEX ו-UPS UNITED PARCEL SERVICE הצליחו לראשונה מזה יותר מארבע שנים לקבל הנחות בקלות. זהו שינוי חד משנת 2021 והמחצית הראשונה של 2022 בהן חברות המשלוחים נהנו מביקוש רב בעקבות הזינוק בקניות אונליין ודחו בקשות להנחות.
למעט שירות הדואר האמריקאי וחברת אמזון, UPS ופדקס שולטות בתחום המשלוחים בארה"ב עם נתח שוק של כמעט 50% והכנסות משולבות של 191 מיליארד דולר. החברות העלו מחירים ביותר מ-30% מ-2019 עד 2024 ודואגות לתמחור צמוד ואף זהה על מנת לשמר מבנה תמחור אחיד וכך לשמור על קו אחד בו אף אחת מהחברות לא מורידה או מעלה מחירים בצורה משמעותית וכך לא פוגעת בשניה.
החברות הגיעו למצב כיום בו הן צריכות להילחם על כל חבילה, מצב שהוא נהדר עבור השולחים. הביקוש "הרך" יצר סביבה בה לקוחות החברות יכולות לקבל הנחות וכך לצמצם את עלויות המשלוח. במהלך הרבעון השני התעריפים עבור שירותי המשלוחים צנחו מתחת לרמות של 2022 והם צפויים להמשיך לרדת גם ברבעון השלישי, לפי מדד TD Cowen/AFS Ground Extract Freight. אם הירידה אכן תתממש זאת תהיה הירידה הראשונה מאז המדד החל לאסוף נתונים משנה לשנה ב-2019.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
התחרות מאמזון
ענקית האיקומרס אמזון AMAZON הודיעה לא מזמן כי תתחיל שירות משלוחים משלה, מה שיאפשר גם לחברות אחרות לשלוח מוצרים דרכה. ההכרזה הזו גרמה לחששות בקרב המשקיעים וגרמה למניות חברות השילוח להגיב בירידות.
"אנחנו תמיד עובדים על פיתוח דרכים חדשות וחדשניות לתמוך בשותפותיה של אמזון ואמזון משלוחים היא אפשרות נוספת למשלוח חבילות ללקוחות במהירות ובעלות יעילה", אמרה החברה. " אנחנו כבר מספקים את השירות תקופה במתכונת מצומצמת ובעקבות תגובות חיוביות החלטנו להנגיש אותו לשותפים נוספים." לפי תנאי החברה, חברות אשר מעוניינות להשתמש בשירות המשלוחים של אמזון יצטרכו למכור מוצרים בפלטפורמה של החברה.
הכניסה של אמזון לשירותי הלוגיסטיקה אינה חדשה. המשקיעים נאבקו עם האיום הגדול של אמזון על שירותי המשלוחים כבר תקופה ארוכה. החברה החלה להרחיב את השירותים הללו כבר ב-2018, אז גם אנליסטים הציעו לחברה לרכוש את פדקס. אמזון נכנסה לשירותי המשלוחים היות והגודל שלה מאפשר לה להציע שירותים זולים ויעילים יותר ביחס למתחרות. "יש מספיק משלוחים לכולם, אבל אולי אמזון מאמינה כי UPS ופדקס פגיעות בעקבות הסכם העבודה האחרון של UPS עם איגוד העובדים שלה שכלל גם העלאות שכר משמעותיות לנהגים ולעובדים אחרים החברים באיגוד", אמרה אנליסטית TD Cowen, הלן בקר. הנהגים בפדקס אומנם לא חברים באיגודי עובדים, אבל גם הם נהנו מהעלאות שכר בשנים האחרונות.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
