פדקס
צילום: יח"צ
לקראת הדוחות

לקראת דוחות פדקס: המשקיעים יתמקדו בעלויות

בוול-סטריט מצפים לרווח למניה של 4.19 דולר על הכנסות של 22.4 מיליארד דולר. שולי הרווח התפעולי לרבעון צפויים לעמוד על 6.6%, לעומת 5.3% ברבעון המקביל אשתקד
אדיר בן עמי |

בקרת העלויות צפויה להיות במרכז העניינים כאשר פדקס FEDEX תדווח על תוצאותיה לרבעון השני היום (שלישי) לאחר הסגירה. המשקיעים יחפשו שיפור ברווחיות, ללא קשר למה שהכלכלה עושה. בוול-סטריט מצפים לרווח למניה של 4.19 דולר על הכנסות של 22.4 מיליארד דולר. לפי כשנה דיווחה החברה על רווח למניה של 3.18 דולר עם הכנסות של 22.8 מיליארד דולר.

רווחים גבוהים יותר על מכירות נמוכות יותר הם המחשה לרווחיות הטובה יותר שהמשקיעים מקווים לה. שולי הרווח התפעולי לרבעון צפויים לעמוד על 6.6%, לעומת 5.3% ברבעון המקביל אשתקד. בנוסף לדוחות, פדקס צפויה לעדכן את המשקיעים כיצד שנת הכספים הנוכחית מתעצבת. בספטמבר האחרון, הנהלת החברה אמרה כי היא צופה שפדקס תרוויח בין 17 ל-18.5 דולר למניה, נקודת אמצע של כ-17.75 דולר, לשנת 2024 כולה. לעומת זאת, בחודש יוני החברה צפתה רווח של 16.5-18.5 דולר למניה, נקודת אמצע של 17.5 דולר. את שנת 2023 סיימה החברה עם רווח של כמעט 15 דולר למניה. 

רבעונים בהם החברה עוקפת את הציפיות ומעלה תחזיות יכולים לעזור לכל מניה, אבל זה לא בהכרח כל מה שהמשקיעים צריכים להתמקד בו, לפי אנליסט ברנשטיין דיוויד ורנון "השקעה בפדקס עוסקת פחות בתוצאות לרבעון ויותר בטרנספורמציה הרב שנתית של החברה באמצעות תוכניות ה-DRIVE ו-Network 2.0". תוכניות DRIVE ו-Network 2.0 הם השמות שניתנו ליוזמות שיפור העלויות והפרודוקטיביות של פדקס.

פשטות היא המטרה של שתי היוזמות הללו. פדקס "תפרק את המבנה של חטיבות הקרקע והאקספרס של החברה החל מיוני", הוסיף ורנון. "כאשר העלייה ברווחים מהיוזמות הללו תתחיל להתממש, אנו חושבים שאמון השוק בתחזית צמיחת הרווחים יגדל, מה שיתבטא במכפיל גבוה יותר".  

 

הבעיות בביקוש

לפני כחודשיים קמעונאים בארה"ב ולקוחות אחרים של חברות המשלוחים פדקס FEDEX  ו-UPS  UNITED PARCEL SERVICE  הצליחו לראשונה מזה יותר מארבע שנים לקבל הנחות בקלות. זהו שינוי חד משנת 2021 והמחצית הראשונה של 2022 בהן חברות המשלוחים נהנו מביקוש רב בעקבות הזינוק בקניות אונליין ודחו בקשות להנחות. 

למעט שירות הדואר האמריקאי וחברת אמזון, UPS ופדקס שולטות בתחום המשלוחים בארה"ב עם נתח שוק של כמעט 50% והכנסות משולבות של 191 מיליארד דולר. החברות העלו מחירים ביותר מ-30% מ-2019 עד 2024 ודואגות לתמחור צמוד ואף זהה על מנת לשמר מבנה תמחור אחיד וכך לשמור על קו אחד בו אף אחת מהחברות לא מורידה או מעלה מחירים בצורה משמעותית וכך לא פוגעת בשניה.

החברות הגיעו למצב כיום בו הן צריכות להילחם על כל חבילה, מצב שהוא נהדר עבור השולחים. הביקוש "הרך" יצר סביבה בה לקוחות החברות יכולות לקבל הנחות וכך לצמצם את עלויות המשלוח. במהלך הרבעון השני התעריפים עבור שירותי המשלוחים צנחו מתחת לרמות של 2022 והם צפויים להמשיך לרדת גם ברבעון השלישי, לפי מדד TD Cowen/AFS Ground Extract Freight. אם הירידה אכן תתממש זאת תהיה הירידה הראשונה מאז המדד החל לאסוף נתונים משנה לשנה ב-2019. 

קיראו עוד ב"גלובל"

 

התחרות מאמזון

ענקית האיקומרס אמזון AMAZON הודיעה לא מזמן כי תתחיל שירות משלוחים משלה, מה שיאפשר גם לחברות אחרות לשלוח מוצרים דרכה. ההכרזה הזו גרמה  לחששות בקרב המשקיעים וגרמה למניות חברות השילוח להגיב בירידות. 

"אנחנו תמיד עובדים על פיתוח דרכים חדשות וחדשניות לתמוך בשותפותיה של אמזון ואמזון משלוחים היא אפשרות נוספת למשלוח חבילות ללקוחות במהירות ובעלות יעילה", אמרה החברה. " אנחנו כבר מספקים את השירות תקופה במתכונת מצומצמת ובעקבות תגובות חיוביות החלטנו להנגיש אותו לשותפים נוספים." לפי תנאי החברה, חברות אשר מעוניינות להשתמש בשירות המשלוחים של אמזון יצטרכו למכור מוצרים בפלטפורמה של החברה.

הכניסה של אמזון לשירותי הלוגיסטיקה אינה חדשה. המשקיעים נאבקו עם האיום הגדול של אמזון על שירותי המשלוחים כבר תקופה ארוכה. החברה החלה להרחיב את השירותים הללו כבר ב-2018, אז גם אנליסטים הציעו לחברה לרכוש את פדקס. אמזון נכנסה לשירותי המשלוחים היות והגודל שלה מאפשר לה להציע שירותים זולים ויעילים יותר ביחס למתחרות. "יש מספיק משלוחים לכולם, אבל אולי אמזון מאמינה כי UPS ופדקס פגיעות בעקבות הסכם העבודה האחרון של UPS עם איגוד העובדים שלה שכלל גם העלאות שכר משמעותיות לנהגים ולעובדים אחרים החברים באיגוד", אמרה אנליסטית TD Cowen, הלן בקר. הנהגים בפדקס אומנם לא חברים באיגודי עובדים, אבל גם הם נהנו מהעלאות שכר בשנים האחרונות. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.