ספינה אוניה צים
צילום: צים

ממצרים ועד ארה"ב: החות'ים מאיימים על הכלכלה העולמית - מי יעצור אותם?

לא רק בישראל מבינים שהכלכלה עלולה להיפגע מעליית מחירי הסחורות בעקבות האיום על הים האדום - וגם למה מניית צים זינקה ב-18% ואיך זה קשור לחות'ים?
איציק יצחקי | (8)

בישראל דוחקים לפינה את האיום הח'ותי על הים האדום, אבל בסוף כנראה שלא יוכלו להתחמק מזה: ביום שישי הודיעו מארסק הדנית והפג פלויד הגרמנית כי יפסיקו להוביל סחורות בים האדום. גם CMA CGM הצרפתית ו-MSC שיגרו הודעה דומה אתמול (שבת) ועכשיו האיום הביטחוני הפך לאיום כלכלי של ממש: העולם כבר מבין שלא יוכל לשאת גל התייקרויות נוסף, שיהיה משמעותי יותר מאשר היה עד עכשיו, בשל איום ביטחוני. התעבורה העולמית נפגעת מאוד מהחות'ים שכבר לא פוגעים רק באוניות עם זיקה ישראלית והמשמעות היא שתעבורה של כ-15%-20% מסך התעבורה העולמית משנה מסלול.

 

פגיעה בכלכלה העולמית

שינוי מסלול זה במילים אחרות - התייקרות של מחירי תובלה וזה גם אומר שתחום הספנות שהיה בעודף היצע על ביקוש, מקבל מתנה - יש יותר זמני הובלה וכך הביקוש העודף מצטמצם. זה יוביל לעליות מחירים אחרי שנים של ירידת מחירים. זו הסיבה שמניית צים זינקה ב-18% ביום שישי האחרון בוול סטריט. יש גם מי שנהנה מסגירת הים האדום לסחורות. 

השאלות שעולות בעקבות המתקפה של החות'ים רבות: האם העולם עומד להתערב ולנטרל את האיום, בעיקר הכלכלי, שהם מייצרים? מה החלק של ישראל בהגנה על הים האדום והאם היא מתכוונת להגביר ולהדק את הפיקוח סביב הנושא, בזמן שהמלחמה מתרחשת.

חשוב להזכיר שישראל היא ממש לא המדינה היחידה שנפגעת מהסיפור הזה. ההשתלטות של החות'ים על אזור הים האדום מדאיגה גם מדינות רבות אחרות: הסחורות מתעכבות, הייבוא נפגע והעלאת המחירים בדרך. כך למשל מצרים, שהסחורות שעוברות דרך תעלת סואץ מכניסות לה כ-8-10 מיליארד דולר בשנה. אבל יש עוד מדינות שנפגעות. גם ירדן ומדינות ברחבי אירופה, שהכלכלה שלהן תיפגע משום שהייצוא והייבוא שלהן דרך הים האדום נפגע.

 

החשיבות של תעלת סוואץ

תעלת סואץ היא החוט המקשר בין אירופה למזרח הרחוק. כפי שכבר דיווחנו כאן, הימנעות משיט דרכו מגדילה את טווח ההובלה בשבועיים-שלושה, במקום שלושה שבועות של אספקה, מה שאומר שעלות ההובלה גבוהה הרבה יותר והמחירים עולים. הספינות נכנסות דרך מיצר גיברלטר ועושות "עוקף אפריקה", שמאריך את הדרך. העיכובים בשרשרת האספקה מובילים לחוסר משמעותי, מה שיכול לגרום לבד להעלאת מחירים. לגבי ירדן, בעקבות האיומים הודיעה המדינה כי מעבר הסחורות מעקבה לים האדום אינו אפשרי ולכן היקף ההובלות ייפגע בצורה משמעותית, כולל לארה"ב.

השאלה כעת היא אילו מדינות יתערבו. יש כבר אחת כזאת - ארה"ב. היא סיכלה מספר מתקפות של הח'ותים שפועלים מול שער הכניסה לים האדום. רק בסוף השבוע שיגרו החות'ים 16 מל"טים שיורטו על ידי כוחות בינלאומיים, כשחיל הים האמריקאי יירט 14 כאלה ששוגרו לעבר ישראל. אפילו במצרים דווח על יירוט של "חפץ מעופף" ובנוסף, משחתת בריטית יירטה מל"ט חשוד בים האדום.

רק כדי לקבל פרופורציות: אז 15%-20% מכלל הסחר הימי בעולם עובר בשער הזה. כשחות'ים מסכלים זאת, הם לא רק גורמים לכלכלות אירופה ומצרים להיפגע, אלא גם עלולים לגרום לחוסר בחביות נפט ולהעלאת מחירו בעתיד, משום שבכל יום עובדים למעלה מ-6 מיליון חביות כאלה דרך הים האדום.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    בא 17/12/2023 10:39
    הגב לתגובה זו
    האירנים ,החברים שלהם,דפקו אותם.
  • 7.
    מתי 17/12/2023 10:02
    הגב לתגובה זו
    יש להוריד מיד את הריבית
  • 6.
    ילדי ישראל 17/12/2023 09:47
    הגב לתגובה זו
    תשלום לחוטים יבטיח מעבר בטוח . משמע הכנסות לדיביזיה של משמרות המהפכה . ועוד כמה מליארדרים מהחוטים וממשמרות המהפכה יצמחו.
  • 5.
    זהב סוף 2024 = 50000$ לאונקיה !!! (ל"ת)
    דן 17/12/2023 09:25
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אולי התרסקות השווקים תגיע מעימות מול האיראנים (ל"ת)
    קשקש 17/12/2023 08:31
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    קולולולו 17/12/2023 08:30
    הגב לתגובה זו
    החותים פוגעים בכלכלה העולמית ואיני מבין מדוע לא קמה תשתית של מדינות בראשות ארה״ב, אנגליה, גרמניה ועוד ולחסל את הזרוע החותי של התמנון האיראני.
  • 2.
    ממש לא 17/12/2023 08:07
    הגב לתגובה זו
    החותים מאימים רק על כלכלת ישראל כל ספינה שלא עוצרת בישראל מורשית לעבור יש עלינו מצור ימי פעם הינו יוצאים למלחמה על זה
  • 1.
    בוקר טוב עם ישראל, בכל דבר רע יש דברים נפלאים, מני 17/12/2023 08:00
    הגב לתגובה זו
    בוקר טוב עם ישראל, בכל דבר רע יש דברים נפלאים, מניית צים הולכת לחזור ל-100 $ וגם דוידנדים שמנים שבוע טוב ושבוע שקט עם ישראל חי
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

המדדים סביב ה-0; איירן יורדת ב-5%, למונייד מאבדת 6%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.

המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.

במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.

במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.

למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.