בריטניה אנגליה לונדון
צילום: vwalakte, FREEPIK

האינפלציה בבריטניה האטה בחדות - הירידה החדה ביותר מזה 31 שנה

האינפלציה בממלכה המאוחדת ירדה בחדות ל-4.6% בחודש אוקטובר, לעומת צפי הכלכלנים ל-4.8%; גם מדד מכירי הליבה האט; האם נתחיל לראות הורדות ריבית?
רוי שיינמן |

האינפלציה בבריטניה התקררה יותר ממה שציפו באוקטובר, בעיקר הודות למחירי האנרגיה שירדו משמעותית לעומת התקופה המקבילה לפני שנה. ההאטה במחירים היא כמובן חדשות טובות לציבור הבריטי, שיכול, אולי, להתחיל לצפות להורדות ריבית, אבל היא גם מאפשרת לראש הממשלה סונאק ולבנק המרכזי לנשום לרווחה אחרי ביקורת רבה שהושמעה נגדם בתקופה האחרונה בעניין המדיניות המוניטרית.

האינפלציה באוקטובר עמדה על 4.6% - ירידה חדה לעומת חודש ספטמבר בו האינפלציה עמדה על שיעור של 6.7%. "עכשיו כשאנחנו מתחילים לנצח בקרב מול האינפלציה אנחנו יכולים לעבור לחלק הבא בתכנית הכלכלית ששלנו - שהוא צמיחה ארוכת טווח של הכלכלה הבריטית", אמר שר הכלכלה הבריטי, ג'רמי האנט, שצפוי להציע תכנית תמריצים לעסקים בישיבת עדכון התקציב שמתוכננת לשבוע הבא.

הירידה החדה באינפלציה היא החדה ביותר מאז הירידה בין מרץ לאפריל בשנת 1992. הפאונד האנגלי ירד מעט מול הדולר אחרי פרסום הנתונים. מדד ה-FTSE 100 עלה מעל 1% לרמה הגבוהה ביותר מזה כמעט חודש ומדד ה-FTSE 250 הגיע לשיא של חודשיים.

למרות ששיעור האינפלציה כבר ירד לפחות מחצי מזה שהיה באוקטובר 2022 (11.1%) הבנק המרכזי קירר את ההתלהבות ואמר ש"הישורת האחרונה שנותרה להורדת האינפלציה תהיה קשה יותר". הבנק המרכזי צופה שהאינפלציה תגיע ליעד שלו שעומד על 2% רק בסוף שנת 2025, למרות שמספר כלכלנים חושבים שזה יקרה עוד לפני, ובטח לאור נתוני האינפלציה האחרונים.

"הכלכלה הבריטית עדיין מתמודדת עם סטגפלציה, ולראייתנו, הדרך שמצפה לה הולך להיות מלאה מהמורות", אומר ג'וליאן לפארג, אסטרטג שווקים ראשי בבנק ברקליס. הוא צופה שלא נראה העלאות ריבית של הבנר המרכזי בחודשים הקרובים. מדד מחירי הליבה, שמשמיט את מחירי האנרגיה והמזון שנוטים להיות תנודתיים יותר, נפל ל-5.7% באוקטובר לעומת 6.1% בספטמבר, בעוד מדד סקטור השירותים ירד ל-6.6% באוקטובר לעומת 6.9% בספטמבר.

הנתונים הם חדשות טובות לראש הממשלה, רישי סונאק, שהצהיר על כך שהוא יוריד בחצי את שיעור האינפלציה עוד השנה, לפני הבחירות הצפיות ל-2024, בהן לפי הסקרים המפלגה השמרנית, שהוא הנציג מטעמה, צפויה להפסיד. "בינואר, אמרתי שהורדת שיעור האינפלציה בחצי היא העדיפות העליונה שלי. היום, אנחנו מקיימים את ההבטחה הזאת", כתב סונאק בחשבון ה-X (טוויטר) שלו.

עם זאת, האינפלציה בבריטניה היא עדיין מהגבוהות ביותר מבין הכלכלות המתקדמות בעולם. מדד המחירים לצרכן עלה ב-21% מאז סוף 2020 - העליה הגבוהה ביותר מכל מדינות אירופה.

קיראו עוד ב"גלובל"

שיעורי האינפלציה בכלכלות המתקדמות; בשחור: בריטניה, בכחול: צרפת, בצהוב: גרמניה, בירוק: איטליה, באדום: ארה"ב, בורוד: גוש האירו

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.