ירידות חדות במחירי רכב יד שנייה מאז המלחמה - האם המגמה תשתנה?
היקף העסקאות בשוק הרכב יד שנייה בירידה חדה מאז המלחמה. אנשים שצריכים-חייבים למכור מורידים את המחיר כדי שתהיה עסקה כך שגם מחירי הרכבים יורדים, השאלה אם אפשר ללמוד מזה על ההמשך? אחרי הכל, כמות העסקאות הקטנה לא מבטאת מדגם מייצג למחירים, אם כי הירידות האלו פוגשות שוק שגם כך היה בירידות מחירים בשנה האחרונה.
ביטוי לחששות רואים במגרשי חברות המסחר ברכבים. הן עמוסות במבצעים והנחות - רק תבואו. גם כך, הרבעון האחרון נחשב חלש יחסית, אחרי תקופת החגים, ועם המלחמה זה צפוי להיות חלש במיוחד. זה מביא את הסוחרים להורדת מחירים.
גם אם תעקבו אחרי לוחות המודעות תזהו ירידה ברורה, ושבאופן עקרוני, מחירוני הרכב המוכרים חוטאים לאמת ברוב המקרים ב-10%-20%. הם נוטים להיות יקרים מהמחירים בפועל. שוק הרכב יד שנייה זינק בהיקף העסקאות ובמחירים בתקופת הקורונה ויצא מאיזון. אז, היתה עצירה ביבוא רכבים ארצה, היה משבר גדול ובעיות בשרשרת האספקה , העלויות הובלה ושילוח זינקו ומחירי הרכב התייקרו. כלומר גם היה מחסור גדול וגם המחירים של רכבים חדשים עלו.
300 אלף רכבים חדשים בשנה
המחיר של רכב חדש משפיע על המחיר של הרכבים המשומשים. הוא הרי נקודת המוצא וזה עזר לעליית מחירים חריגה ונדירה בשוק הרכבים המשומשים. מעבר לכך, המחסור השפיע בצורה המשמעותית ביותר - אנשים בחרו שלא לחכות לרכב חדש וקנו משומש , וכך הביקושים עלו והמחיר בהתאמה עלה. כל זה גם כשברקע אנשים לא רצו להיות מוגבלים בתקופות הקורונה והעדיפו להשתמש פחות בתחבורה ציבורית ויותר ברכב פרטי.
שוק הרכבים המשומשים היה חזק וזה גם עזר מאוד לחברות הליסינג שמחזיקות בצי גדול של רכבים - זה הותיר את ערך הרכבים גבוה וזה ייצר להן הכנסות ותזרימים גבוהים כאשר הן מכרו את הרכבים. מחירי הרכבים המשומשים עלו עד 20% אך התמונה השתנתה עם ההתגברות על המגיפה ובהדרגה השוק חזר לאיזון.
בפועל, ועל פני שנים, ההבדל בין מחיר רכב חדש לרכש שהוא שנה על הכביש הוא בן 10%ל-20%. השחיקה במחיר עקבית גם רכבים ישנים יותר, כשבהדרגה שיעור השחיקה יורד. ההתאמה למצב הריאלי אחרי הקורונה הביאה לירידות במחירי המכוניות המשומשות בשנה וחצי האחרונות בשיעור של 20%-30%.
- בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשךלמה המכוניות החשמליות בישראל פתאום זולות ב-30 אלף שקל? בשנת
- מקסוס eDeliver 5 Combi - מסחרית חשמלית דו שימושית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
המחירים יורדים, אבל עשויים לעלות בהמשך
מצד אחד, הקיפאון בשוק מוביל לירידת מחירים בשוק המשומשות, אבל מנגד, יש כמה סיבות שגורמות להעריך שהביקושים יחזרו. ראשית, שערי החליפין עולים ובהתאמה, מחירי הרכבים החדשים עולים. שנית, מתוכננת העלאת מס קנייה על רכבים חשמליים משיעור של 20% ל-35% בינואר ובהתאמה גם המחירים לצרכן יעלו. במקביל תהיה עליית מדרגה גם במיסוי על רכבים היברידיים. יש סיכוי לא רע שהממשלה תענה לחברות ותדחה את כניסת המיסוי לתוקף על רקע המלחמה.
עליית המס תוביל להתייקרות הרכבים האלו ובהתאמה להתייקרות של הרכבים המשומשים. סיבה נוספת שעשויה לתמוך בביקושים לרכבים יד שנייה היא המצב הכלכלי. אנחנו הולכים לתקופה לא פשוטה מבחינה כלכלית ואנשים ירגישו את זה בכיס. גם כך, בשנה האחרונה המשך נכנס להאטה כלכלית, אבל מלחמה תיקח אתך זה למקום כואב יותר - גם למדינה בכלל וגם לאנשים בפרט. ההוצאה על רכב חדש היא גדולה ואנשים ישקלו פעמיים את העסקה וחלקם יעברו לרכוש רכבים יד שנייה.
מעבר לכך, המימון יקר מאוד וזה מוריד את הביקושים לרכבים חדשים שמסתבר שרובן נעשו דרך הלוואות ואשראי - מבנקים, מחברות מימון, מחברות ליסינג ועוד. הציבור יתקשה כעת לקחת מימון על רכבים ויעדיף להוריד את סכום הרכישה דרך מעבר לרכב יד שנייה.
בחודשים האחרונים הצטיידו חברות יבואני הרכב במלאים כדי לענות על הביקושים הצפויים בחודשים האחרונים של השנה על רקע העלאת המס בינואר. זה התהפך והם כעת מבטלות משלוחים עתידיים על רקע המצב. השאלה הגדולה היא האם הן יעשו מבצעים כדי למכור כמה שיותר או שבהינתן הביטולים של עסקאות עתידיות הן יווסתו את המלאי שלהן. מבצעים והנחות גדולות יתבטאו בירידה גם בשוק המשומשות, אך אם יבואני הרכב יתעקשו על מחיר, אם יהיה מחסור ברכבים חדשים, שוק המשומשות יהיה חזק. אבל נראה שיותר מהכל, השוק הזה יהיה תלוי במצב רוח הלאומי - בשוק מסבירים שמצד אחד בנקות זמן הזו אין לאנשים מצב רוח לקנות רכב חדש, אין מצב רוח לשמוח, לחגוג, אבל דווקא אחרי המלחמה זה יכול להתהפך - אנשים ירצו לחגוג, אנשים ירצו פיצוי. השאלה אם יהיה להם מימון וכסף לרכוש רכבים חדשים.
רכבים משומשים על דלק - OUT
ויש בעיה נוספת בשוק הרכבים בכלל. העולם עובר לרכבים חשמליים במקום רכבים על בנזין. הסיבות ברורות, בעיקר ההתחשבות בסביבה למען עולם נקי יותר. הזיהום הוא איום קיומי והמטרה הגלובלית היא מעבר למערכות לא מזהמות. הרכבים על דלק הם זן שייכחד מהעולם. זה ייקח כמה שנים טובות, אבל שיעור הרכבים החשמליים במכירות של רכבים חדשים הולך ועולה (אם כי הוא עדיין מתחת ל-20%; היעד של המדינה שב-2030 זה יתקרב ל-100%) ואז עולה השאלה - מי יקנה רכב משומש על דלק בידיעה שזה "העולם הקודם". בסוף זו תהיה שאלה של מחיר, אבל הביקושים לרכבים כאלו יהיו בירידה.
המוכרים הגדולים בשוק הרכב הן חברות הליסינג - הן בהדרגה מצטיידות יותר ויותר ברכבים חשמליים כי זה מה שהפירמות הלקוחות שלהן רוצות, אבל יש להן רבבות רכבים על דלק שהן צריכות למכור בשוק במקביל לקליטת ציים חדשים על חשמל.
המסקנה היא פשוטה - כל עסקה לגופה. אתם רואים כעת ירידות מחירים משמעותיות, הן כנראה נובעות מלחץ של המוכרים. הן לא מייצגות את המצב שיהיה לאחר מכן. הכל פתוח בשקו הרכבים המשומשים שהפרמטרים שישפיעו הן - מצב שוק הרכבים החדשים, המצב הכלכלי והמצב רוח הלאומי.
- 8.שקי 27/10/2023 18:24הגב לתגובה זומצב המשק היה לא יציב והרבה פוטרו, מי היום יכול לקנות דירות ומכוניות במחירים כאלה. הכל ירד אם תרצו ואם לא. המיסים ימשיכו לעלות ואנשים ישמרו את הכסף והמותרות לזמן אחר נגמרו הימים בהם יבואני הרכבים והקבלנים חגגו
- 7.דרור 24/10/2023 13:41הגב לתגובה זוממש מזיז לפקידי רשות המיסים המצב הכלכלי הקשה והסבל שעובר על אזרחי המדינה, ולכן אני לא רואה שום סיכוי שעליית המס על החשמליות תידחה. ככה זה במדינת היהודים...
- 6.אלי 23/10/2023 12:23הגב לתגובה זוכל עוד הריבית לא תרד לא יהיה שיגעון אחרי המלחמה . לאחר הקורונה אנשים היו בשיגעון , קיבלו כספי מיסים פיצויים מהמדינה וחיו כאילו אין מחר. אבל יכלו לקנות כי הריבית היתה 0
- 5.קנדוארוב גליקו 22/10/2023 14:31הגב לתגובה זוחוק בכלכלה ! מי שקונה הרבה ,,מפסיד ,,כי הוא מוכר !! ראו דוגמא בסופרים מביאים כמויות ולאחר זמן .....החזרות !!!!!
- 4.פרידריג 22/10/2023 10:47הגב לתגובה זוראינו מה יכול להיות לרכבים בעוטף
- 3.עידן 21/10/2023 22:50הגב לתגובה זואנשים צריכים רכבים זולים.
- 2.רכבים יד2 לא חסכוניים בדלק. רק רכב חשמלי (ל"ת)בעל טסלה 21/10/2023 17:04הגב לתגובה זו
- קוקו לא מאילת 22/10/2023 11:07הגב לתגובה זותקנה יונדאי ישנה שנת 2012 נגיד שהיא לא שחוטה. גם אם זה ישתה דלק כמו אמריקאית משנות השבעים, עדיין הרווח בכיס הרבה יותר גדול. היות וזה עיתון כלכלי, אז אתה יודע שהפסדת השקעות אלטרנטיביות.
- אני 27/10/2023 20:14לעומת זאת טסלה אין לי מטען בבית אני יצטרף פעם בשבוע לעבוד בתדלוק כמה שעות
- ולכמה יש אפשרות לעמדת טעינה פרטית? (ל"ת)אלי 21/10/2023 21:33הגב לתגובה זו
- 1.גדי 21/10/2023 15:25הגב לתגובה זוידוע שמאות אלפי המכוניות המשומשות משווקים לאפריקה ולמדינות העולם השלישי וזה לא מלחיץ את העוסקים בדבר והבעיה היא בענף הבניה הבנקים למשכנתאות והאוצר בלבד
BYD פלאג אין (יצרן)בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?
מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?
שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.
הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.
עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון.
רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.
- הלחץ של יבואני הרכב - כולם מספקים הנחות גדולות, עכשיו גם Zeekr
- דגם של טסלה ב-130 אלף שקל? ובינתיים: החברה מקפיצה מחירים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחרות סינית - הנחות ישראליות
התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?
BYD פלאג אין (יצרן)בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?
מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?
שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.
הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.
עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון.
רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.
- הלחץ של יבואני הרכב - כולם מספקים הנחות גדולות, עכשיו גם Zeekr
- דגם של טסלה ב-130 אלף שקל? ובינתיים: החברה מקפיצה מחירים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחרות סינית - הנחות ישראליות
התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?
