בעלי המניות של סטרטסיס הפילו את עסקת דסקטופ. האם זה מחזיר את עסקת 3D? לא בטוח שכדאי ל-3D לבנות על זה
בעלי המניות של חברת הדפסות התלת מימד הגדולה בענף סטרטסיס סטרטסיס הצביעו כעת נגד המיזוג עם חברת דסקטופ מטאל ברוב גדול (כולל מה שמובן מאליו - ה-14% של חברת המזומנים ננו דיימנשן). התפלגות ההצבעה המדויקת צפויה להתפרסם בתוך 4 ימים אבל בשורה התחתונה בעלי המניות אמרו לסטרטסיס שהם לא רוצים את המיזוג עם דסקטופ מטאל ועסקת המיזוג הזו ירדה מהשולחן.
מה יקרה הלאה? בחברת 3D SYSTEMS , שהציעה גם היא להתמזג עם סטרטסיס מן הסתם מקווים שזה יחזיר את הסיכוי למיזוג איתם, בהתאם להצעה האחרונה שלהם והם קיבלו עידוד לכך משתי חברות הייעוץ, ISS וגלאס לואיס, שהמליצו לבעלי המניות להתנגד למיזוג עם דסקטופ מטאל, ואמרו כי ההצעה של 3D כן מעניינת והיא יותר "משכנעת" ליצירת ערך.
אבל לפי ההתנהלות בחודשים האחרונים בין שתי החברות, ההודעות ההדדיות הלא מחמיאות, ובהתאם להערכת ביזפורטל, ובעיקר - הפעולות של סטרטסיס כעת - מראות שהכיוון של סטרטסיס הוא לא למיזוג עם 3D. זה כמובן יכול לקרות. הכל יכול לקרות בשוק ההון, אבל הסיכויים כנראה לא גבוהים. בהודעה של סטרטסיס למשקיעים היא אומרת שהיא "תבחן חלופות אסטרטגיות על מנת למקסם ערך לבעלי מניותיה", לכאורה זה אומר שגם עסקת 3D על השולחן, אבל סטרטסיס גם מאריכה ב-3 חודשים את גלולת הרעל נגד השתלטות של ננו דיימנשן על החברה דרך רכישת מניות בשוק. אם הכיוון הוא מיזוג עם 3D למה היא צריכה לעשות את זה? היא לא.
- סטרטסיס יורדת אחרי תחזית מאכזבת ל-2025
- סטרטסיס מורחת את הזמן, 3D שוב מעלה את ההצעה - אבל אפשר כבר להעריך שלא יהיה מיזוג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דר' יואב זייף, מנכ"ל סטרטסיס. צילום: יחצ
בעלית מניות גדולה של סטרטסיס הביעה את דעתה נגד המיזוג עם 3D, למרות תמיכת חברות הייעוץ
אפשר גם לראות את ההתנגדות הצפויה למיזוג עם 3D גם מצד בעלי המניות של סטרטסיס. נויברגר ברמן (5.82%), בעלת המניות השניה בגודלה בסטרטסיס (שניה רק לננו שמחזיקה ב-14%, ואחריה הפניקס עם 5.76%) התנגדה לעסקת דסקטופ מטאל, לדבריה בגלל "דאגה מהשורה העליונה של דסקטופ מטאל" אבל גם מתנגדת במקביל לעסקת 3D ובסוף - בעלי המניות קובעים ולא חברות הייעוץ. נויברגר ברמן גם אמרה שהיא "מביעה אמון" בהנהלת סטרטסיס והסבירה את התנגדותה לעסקת דסקטופ מטאל בכך ש"המיזוג יכביד תחילה על ההנהלה בנושאים הנוגעים לאינטגרציה ויצרוך הון יקר בהוצאות ארגון מחדש, הרבה לפני גידול משמעותי בהכנסות ויצירת מזומנים מהחברה המשולבת". נויברגר ברמן תמכו בהמשך גלולת הרעל נגד ננו והסבירו כי "איננו משוכנעים מהיתרונות האסטרטגיים של ההצעות המתחרות שקיבלה החברה מ-3D Systems וננו דיימנשן".
סטרטסיס מסבירה במצגת למשקיעים מדוע היא בעצם לא רוצה את 3D. האם זה השתנה תוך שבוע? מן הסתם לא
מעבר לכך, סטרטסיס פירסמה בשבוע שעבר מצגת למשקיעים שבה היא מסבירה למה היא לא באמת מעוניינת בעסקה עם 3D. האם זה השתנה פתאום? סביר להניח שלא. על פי סטרטסיס, לפחות אחת מהבעיות עם העסקה הזו היא שהשווי של 3D התרסק בחודשים האחרונים ב-60% (מניית סטרסטיס צללה גם היא ב-40%). כבר לפני חודש כתבנו ש"ההצעה האחרונה של 3D לא מרשימה ונותנת לבעלי המניות של סטרטסיס עוד 2% ממניותיה של 3D, כך שהם יקבלו 46% ממניות החברה ולא 44%".
בפועל, העסקה בין שתי החברות אמורה להתבצע בעיקר במניות של 3D. המשקיעים יקבלו 7 דולר במזומן ויחס חליפין של 1.6387. המשקיעים שראו עסקה שנותנת להם מניות ביד של 24 דולר (למשל מצד ננו דיימנשן) מן הסתם לא יאהבו לראות עסקה של 7 דולר, גם אם יש להם בצד עוד מניות. ב-3D אומרים שזו עסקה שמעניקה שווי של 27 דולר למניה, אבל אחרי שהמניה התרסקה בפועל מדובר על הרבה פחות.
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
סטרטסיס ראתה בעסקת דסקטופ מטאל עסקה שמכניסה אותה לתחום חדש. עסקה עם 3D היא בעיניה בעיקר עסקה פיננסית. וכאשר 3D פספסה את ציפיות האנליסטים בכמעט חצי מהפעמים ב-3 השנים האחרונות (ומנגד סטרטסיס עמדה בכל הפעמים) היא לא תרצה מן הסתם ש-3D תהיה זו שתוביל את החברה הממוזגת וגם לא את תהליך המיזוג. סטרטסיס שנכנסה למירוץ לרכישתה עם שווי נמוך ב-200 מיליון דולר מזה של 3D נמצאת כעת במצב ששווי השוק שלה גבוה ב-300 מיליון דולר מזה של 3D (שווי של 910 מיליון לסטרטסיס מול 600 מיליון בלבד ל-3D).
גם בהודעת סטרטסיס על כישלון ההצבעה על המיזוג עם דסקטופ אפשר לראות עד כמה היא לא רוצה את הצעת 3D
ואם נחזור להודעה של סטרטסיס, הרמזים לכך שהיא לא רוצה את 3D נמצאים גם כאן. לדברי סטרטסיס, היא החלה ב"תהליך המקיף לבדיקת החלופות האסטרטגיות למקסום ערך לבעלי המניות יתחיל באופן מיידי. חלופות אסטרטגיות פוטנציאליות לבדיקה עשויות לכלול, בין היתר, עסקה אסטרטגית, מיזוג פוטנציאלי, שיתוף פעולה עסקי אחר או מכירה". בסטרטסיס הוסיפו ש"לא ניתן להבטיח, שתהליך בדיקת החלופות האסטרטגיות יביא לכלל עסקה או תוצאה אסטרטגית אחרת. אין בכוונת סטרטסיס לחשוף התפתחויות נוספות בתהליך סקירה הבדיקה האסטרטגית, אלא אם ועד שתקבע, כי גילוי זה רצוי או הכרחי". זה נשמע לכם כמו רצון למיזוג? זה לא נשמע כך.
והנה עוד ציטוט מההודעה של סטרטסיס: "החלטנו לבצע בדיקה מקיפה ויסודית של כל החלופות האסטרטגיות הזמינות", אמר דב עופר, יו"ר דירקטוריון סטרטסיס. "אנו נכנסים לבדיקה הזו כמובילים בתחום הייצור התוספתי ונמשיך ליישם את האסטרטגיה שלנו, המונעת על ידי חדשנות וצמיחה רווחית, שהקנו לסטרטסיס את המעמד המוביל שלה מול מתחרותיה. חשוב לציין, כי אנו נשארים ממוקדים במשימה שלנו לספק ערך ללקוחותינו, ומחויבים לנקוט בפעולות המתאימות כדי למקסם את הערך עבור כל בעלי המניות של סטרטסיס". גם זה לא נשמע כמו רצון להתמזג עם 3D.
ורק תהיה - האם כל הניסיון להתמזג עם דסקטופ מטאל לא היה מסך עשן כדי להוריד מהגב את ננו דיימנשן?
ובשולי הדברים, נותר לנו רק לתהות - האם כל הרעיון שסטרטסיס הודיעה על המיזוג עם דסקטופ מטאל לא היה אלא רק מסך עשן כדי להוריד מעליה את הגיבנת של ננו דיימנשן. בסטרטסיס כמובן מכחישים את זה, אבל זו אפשרות, בוודאי אם בסופו של דבר לא יהיה שום מיזוג וכל חברה תמשיך להתנהל עצמאית.
מתוך הודעתה כעת של סטרטסיס אפשר להבין שהיא עדיין מחפשת/שוקלת חברות למיזוג. הקלפים אצלה - כולם רוצים אותה, ידה על העליונה. ניתן להניח שבחודשים האחרונים היא בחנה את כל החברות האחרות בסקטור שלה, בין אם כי הן פנו אליה או כי היא פנתה אליהן. היא מכירה כבר את כולן לעומק ובטח עשתה בדיקות יותר מעמיקות אצל רובן, ואולי היא תתקדם עם מיזוג מול אחת מהן.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.
"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.
טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.
דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.
הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת Truth Social
