נתניהו וגלי
צילום: עמוס בן גרשום ונתן ווייל לעמ
שידור חי

זיג זג: הנציג של היועמ"שית הודה שאין לה סמכות להוציא את נתניהו לנבצרות", ולאחר שעתיים חזר בו; השופט סולברג: "גם על היועמ"שית אפשר להגיד שהיא בניגוד עניינים"

מנהל מחלקת בגצ"ים בפרקליטות ענר הלמן, אמר בדיון בעתירה כנגד חוק הנבצרות כי "מי שקובע שראש ממשלה נבצר ממנו מלכהן בתפקידו היא הממשלה ולא היועצת המשפטית לממשלה". יותר מאוחר טען כי היועצת המשפטית לא יכולה אבל בית המשפט כן יכול להוציא לנבצרות. השופט סולברג אמר כי "אם אומרים שהכנסת נמצאת בניגוד עניינים אפשר גם לטעון שהיועצת המשפטית לממשלה בניגוד עניינים". לאחר שעתיים ולאחר ההפסקה הלמן חזר בו מדבריו
נחמן שפירא | (18)

נציג היועצת המשפטית לממשלה עו״ד ענר הלמן, הודה בדיון בבית המשפט העליון בשבתו כבג"צ על חוק הנבצרות, כי היועצת המשפטית לממשלה לא יכולה להוציא את ראש הממשלה נתניהו לנבצרות. כזכור חוק הנבצרות חוקק בחודש מרץ האחרון לאחר שעלה חשש בקרבתו של ראש הממשלה כי היועצת המשפטית לממשלה עו"ד גלי בהרב מיארה תנצל את הסדר ניגוד העניינים שלו ואת התערבותו ברפורמה המשפטית בכדי להוציאו לנבצרות, וזאת למרות שאין סמכות ישירה בחוק לכך.

במסגרת החוק נקבע כזכור כי הנבצרות תהיה אפשרית רק על ידי הצבעה של 75% משרי הממשלה, אבל זה לא הכל, לאחר מכן תיערך הצבעה בכנסת לה יצטרכו רוב של  80 חברי כנסת.

לאחר שעתיים ולאחר שיצאו להפסקה הלמן כבר נשמע אחרת לגמרי. הוא אמר לשופטים כי "לא ניתן לשלול באופן קטגורי כי בנסיבות קונקרטיות חריגות יהיה ניתן להביא לבית המשפט טענות כי פעילותו של ראש הממשלה להטבת מצבו בעקבות משפטו הפלילי יכולות להעלות טענות של נבצרות". הלמן ציין כי "שלא יישמע שלעולם ניגוד עניינים לא יכולה להביא לנבצרות. תיקון הסדר הנבצרות ביקש לבטל את האפשרות הפוטנציאלית שתוכל להיבחן הטענה כי יש להכריז על נבצרותו של ראש הממשלה גם בנסיבות קיצוניות".

הדיון בעתירה צילום דוברות הרשות השופטת

הדיון בעתירה בעליון. צילום דוברות הרשות השופטת

מוקדם יותר אמר הלמן, המשמש כמנהל מחלקת בג"צים בפרקליטות, וכמייצגה של היועצת המשפטית לממשלה בעתירה כי "יש תדמית בציבור שהיועצת המשפטית לממשלה יכולה להוציא את ראש הממשלה לנבצרות. אך על פי הדין בישראל זה לא המצב. מי שקובע שראש ממשלה נבצר ממנו מלכהן בתפקידו היא הממשלה ולא היועצת המשפטית לממשלה.

הלמן הוסיף "התפקיד של היועצת המשפטית לממשלה היא לתת חוות דעת משפטית בנושא. בשנת 2006 כשראש הממשלה לשעבר אריאל שרון ז"ל נכנס למצב שבו הוא לא יכול להיות ראש ממשלה אז רצו בפעם הראשונה שזה קרה להתייעץ עם היועץ המשפטי דאז מני מזוז, אבל הם לא היו חייבים".

 

צפייה בשידור החי

ניגוד עניינים לא מוביל לנבצרות?

קיראו עוד ב"משפט"

נשיאת העליון אסתר חיות שאלה את הלמן  "אדוני אומר דבר נוסף שהפרת הסדר ניגוד העניינים לא מוביל להוצאה לנצברות?"

הלמן השיב "כן, הודענו על זה בתיק אחר, בעתירה של דן חלוץ אמרנו שהפרת הסדר ניגוד העניינים משמעותה שראש הממשלה לא יכול להמשיך לכהן - היא מסקנה מרחיקת לכת ולכן ביקשנו למחוק את העתירה ההיא".

הלמן הוסיף כי כשהיועצת המשפטית נותנת חוות דעת. מישהו מעלה על דעתו שהממשלה או ראש הממשלה אם הוא נבצר לא יגיע לבית המשפט? עו"ד מיכאל ראבילו (מייצגו של ראש הממשלה בעתירה) אמר כי גורמים לא נבחרים יוצאו לנבצרות - הוא לא דיבר על היועצת המשפטית הוא דיבר עליכם (השופטים).

הלמן ציין "כשאומרים העתירות התייתרו. ראש הממשלה הוא אינו אדם פרטי הוא בכיר נבחרי הציבור, מרכיב את הקואליציה, יש לנו חוק נורווגי, אם שר מפסיק להיות שר, יש חברי כנסת שאינם בממשלה שיש להם עניין שהממשלה תמשיך לכהן. הממשלה קמה על עניין מסוים. זה המצב המשפטי בישראל. 

"רציתי להגיד מראש שצריך לדעת מה זה היקף נבצרות. ישראל בגלל מצבה הביטחוני לא יכולה להיות בלי ראש ממשלה אפילו 40 דקות, יש לו סמכויות מרחיקות לכת. ראש הממשלה לא יכול להפסיק לכהן עד שנכנס אחר או ממלא מקום, הוא היחיד שיכול לכנס את הממשלה שיכולה להכריז על מלחמה והממונה על השב"כ והמוסד". 

"היועצת המשפטית לממשלה קבעה כי ראש הממשלה מנוע מלעסוק בוועדה לבחירת שופטים. הוועדה מקדמת שופטים, וראש הממשלה נשפט כעת במחוזי על ידי שלושה שופטים, הוועדה גם יכולה להדיח שופט מכהן. התכלית של הקואליציה בחקיקת חוק הנבצרות הייתה לאפשר לראש הממשלה לעסוק ברפורמה".

השופטת יעל וילנר שאלה את הלמן האם זה היה המניע? הלמן השיב  "זאת הייתה התכלית". וילנר הקשתה לכל היותר זו תכלית סובייקטיבית? הלמן השיב כי "מי שקובע בשאלת הנבצרות זה בית המשפט ולא היועצת. היועצת המשפטית לממשלה חושבת שניגוד העניינים לא מוביל לנבצרות, אבל העותרים חושבים שכן והעניין יובא לכבודכם".

השופט יוסף אלרון אמר להלמן כי הם הרחיקו לכת בניסוחים הקשים כנגד מניעי ראש הממשלה. "אדוני אומר דברים מאוד קשים פגיעה בטוהר המידות זה דבר שחוזר על עצמו פעם אחר פעם. נדמה לי משאוד הרחקתם לכת בנושא הזה". 

הלמן השיב כי "כשראש הממשלה אמר אני הולך להיכנס לאירוע הוא הולך לקדם את החוק של הוועדה לבחירת שופטים, והיועצת המשפטית אמרה לו שהוא לא יכול לקדם את החוק הזה".

השופט נועם סולברג אמר להלמן כי "אם אתה טוען שהכנסת נמצאת בניגוד עניינים אפשר גם לטעון שהיועצת המשפטית לממשלה נמצאת בניגוד עניינים. כל אחד מחסרי הכנסת עשה באופן זדוני? מצד אחד היועצת המשפטית לממשלה מנהלת משפט פלילי כנגד ראש הממשלה ומצד שני רוצה לשמר את הנבצרות. זה תפקידה וזה תפקידה. הכנסת מחוקקת ומפקחת, אלו הם תפקידיה".

השופט אלרון הוסיף "גם בנושא של הפרת ניגוד העניינים יש סנקציות אחרות שיכולות להיות. למה בעיתוי הזה חיבים לדחות את תחולת החוק?"

 

בשביל מה עושים בחירות?

מוקדם יותר  אמר בדיון עו"ד מיכאל ראבילו המייצג בדיון את ראש הממשלה כי בעבר בית המשפט פסק אחרת בעתירות שכאלו.  "חברי עו"ד שרגא הגיש עתירה כנגד שינויים שבוצעו בחוק התקציב, וטען כיצד זה שממשלה שלא הספיקה להגיש תקציב בזמן באה ומאריכה את הזמן. עו"ד שרגא טען כי מדובר בשינוי כללים. בית המשפט המליץ לו לחזור מהעתירה. זה אומר שגם במקרה הספציפי הזה, הכנסת הבהירה מצב קיים והשלימה. הרי בשביל מה עושים בחירות? 62 חברי כנסת חשבו אחרת"

הנשיאה חיות השיבה לראבילו כי "יש הבדל בין תחילה לתחולה". ראבילו השיב כי  "השופט הנדל בבג״צ הממשלה החלופית סקר את כל השינויים שנעשו בחוק יסוד הממשלה שחלו על ממשלה מכהנת באופן מיידי. השופטת דפנה ברק ארז אמרה "יש גם אולי אפשרות באמצע כאשר יש חוק יסוד שיש בו בעיה פרסונלית" 

ראבילו המשיך "בתיקון הספציפי הזה באה הכנסת ואמרה שיש דרך ראויה להוציא את ראש הממשלה לנבצרות. יועצים משפטיים בעבר קבעו שמי שצריך להכריז על הנבצרות היא הממשלה. איזה פגיעה דמוקרטית יש בחוק הנבצרות? הפוך, יש פה מצב שהמחוקק מבהיר את הנורמות הדמוקרטיות מתי להוציא לנבצרות. היום היועמ"שית חושבת שאין לה סמכות להוציא את רה״מ לנבצרות

השופט יצחק עמית אמר כי "גם בעבר היא אמרה כך". השופטת ענת ברון שאלה את ראבילו האם זה לא קשור לרפורמה?  שעות אחרי שהחוק בא לעולם אמר ראש הממשלה "עד עכשיו ידיי היו כבולות אז אני מודיע לכם עד כאן".

ראבילו השיב "התיקון לחוק לא קשור לרפורמה. ראש הממשלה לא עומד בראש הגוף שקיבל את ההחלטה הזאת שהיא הכנסת, הוא לא אמר את הדברים בכנסת והוא אמר את הדברים לאחר שהחוק עבר ולא לפני כן. 

"ראש הממשלה אמר כי עד עכשיו לצערי ידיי היו כבולות, איימו שאם איכנס לאירוע יוציאו אותי לנצברות, אני שם בצד כל שיקול אחר ולמען העם שלנו והמדינה שלנו אעשה ככל שביכולתי כדי להגיע לפתרון כדי להגיע להרגעת הרוחות ואיחוי הקרע כי אנשים אחים אנחנו. זאת אומרת שבאותו נאום של הוא לא בא ואומר איזה יופי אין לי נבצרות ואני יכול להפר את הסדר ניגוד העניינים ולטפל ברפורמה".

תגובות לכתבה(18):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    בת אל 29/09/2023 10:48
    הגב לתגובה זו
    פוגע בכלכלה, על מנת להציל את עורו
  • 13.
    צפוני 29/09/2023 10:03
    הגב לתגובה זו
    לא זוכר עצה טובה ממנה כיועצת. תזכירו לי. היא במצב מביך ואולי היה כדאי שתתפטר לבד ובכך לשמור על כבודה.
  • 12.
    ומה עם "חוק יסוד"? 29/09/2023 07:19
    הגב לתגובה זו
    אז הרוב הזה הכרחי גם כשמעבירים "חוק יסוד"
  • 11.
    הוא קיבל טלפון משקמה ,עשה במכנסיים ורץ לחזור בו . (ל"ת)
    יאאללה 28/09/2023 22:56
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    ראש ממשלה רקוב שמחסל את הכלכלה (ל"ת)
    מושחתיהו 28/09/2023 19:08
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    אבנר 28/09/2023 18:50
    הגב לתגובה זו
    מיד
  • 8.
    ילדי המהפכה 28/09/2023 18:14
    הגב לתגובה זו
    אנחנו בכך נהפכנו לרפובליקת בננות . אז מה הפליאה שהנאשם בשוחד חושב שהוא מלך שיכול לחוקק כל חוק כדי להימלט מהכלא ???
  • 7.
    פוסק הלכה 28/09/2023 17:37
    הגב לתגובה זו
    הליכוד ונתניהו רצו ליצור עימות בין הכנסת לבג"ץ, כדי להכריח את בג"ץ להתקפל מול האיומים(=ולאפשר לנתניהו לשלוט באופן מלא מלא, ללא ביקורת שיפוטית או פיקוח משפטי אחר). נתניהו וחבריו רצו סמכות בלי אחריות, לחגוג בלי לשלם מחיר
  • יניב 28/09/2023 18:24
    הגב לתגובה זו
    הפוךךךךךךךךךך !
  • 6.
    השופטים שואלים? 28/09/2023 17:35
    הגב לתגובה זו
    הרי ברור שמטרת החוק היא פרסונלית, וברור שנתניהו פעל בניגוד ענינים(=למרות שהיה מנוע). הוא בעצמו אמר "אני נכנס לאירוע"
  • אמונחטאפ 28/09/2023 19:59
    הגב לתגובה זו
    ואין להם סמכות לדון בכלל בחוק יסוד. אולי אתה לא יודע אבל סמכות השופטים לדון נקבעה בחוק יסוד השפיטה . אז אם הם יכולים לדון בחוק יסוד הם יכולים גם לשנות את החוק שמסמיך אותם לשפוט שזה כמובן הזוי בלשון המעטה זה כמו בסרטים מצוירים שהמפלצת בולעת את עצמה
  • 5.
    למה התיקון הדרקוני? 28/09/2023 17:30
    הגב לתגובה זו
    BB שמאשר "חוקי יסוד" ברוב של 64 של הקואליציה, מתקן את חוק הנבצרות בצורה דרקונית(=רוב של 75% מהשרים בממשלה, ו-80% מהח"כים...מה שמשאיר בעצם ההחלטה על נבצרות בידיו)
  • התבלבלת - החוק נחקק ע"י הכנסת ברוב של 64 (ל"ת)
    אמונחטאפ 28/09/2023 20:00
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    הגולש 28/09/2023 17:27
    הגב לתגובה זו
    זו אחת הבעיות של דיבור כל פעם אחרת,
  • 3.
    יואב 28/09/2023 16:07
    הגב לתגובה זו
    הוכחה מצויינת למה חייבים רפורמה בפרקליטות...
  • נכון (ל"ת)
    יניב 28/09/2023 18:25
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    הצגה של שוטים עם גאווה של טווסים (ל"ת)
    שלמה 28/09/2023 15:42
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אלי 28/09/2023 15:12
    הגב לתגובה זו
    בן קבוץ אפיקים כמו כל המשפחה מהונדס תודעה סמול קיצוני
בית משפט (גרוק)בית משפט (גרוק)

המתנה של ארבע שעות הובילה לפיצוי של מיליונים

בית משפט השלום בתל אביב אישר הסדר פשרה בתובענה ייצוגית נגד רשפים דלתות: הלקוחות שהמתינו לביקורי התקנה ותיקון של טכנאי החברה יקבלו הארכת אחריות בשווי מצטבר של כ-3 מיליון שקל, לאחר שנקבע כי תיאום חלונות זמן ארוכים פגע בזכויות הצרכנים ובזמנם

עוזי גרסטמן |

הדלת כבר היתה מותקנת, הבית סגור, סדר היום השתנה, וההמתנה הלכה והתארכה. עבור לקוחות רבים של רשפים דלתות, זה היה תסריט מוכר: ביקור של מתקין או טכנאי שתואם לטווח של ארבע שעות, שבמהלכן נדרש הלקוח להישאר בבית, להמתין, לדחות פגישות ולעתים גם להפסיד יום עבודה. מה שנתפש במשך שנים כגזירת גורל צרכנית, נהפך לבסיס של תובענה ייצוגית, שהסתיימה כעת בפסק דין מפורט ובאישור הסדר פשרה רחב היקף, שבמרכזו פיצוי לציבור הלקוחות והתחייבות לשינוי התנהלות עתידי.

פסק הדין ניתן בבית משפט השלום בתל אביב על ידי השופט ליאור גלברד, במסגרת תובענה ייצוגית שהגישה זוהר יעקבסון נגד רשפים דלתות. ההליך עסק בפרקטיקה של תיאום ביקורי הובלה, התקנה ותיקון של דלתות ומוצרי החברה, בטווחי זמן של ארבע שעות, שלטענת המבקשת חרגו מהוראות חוק הגנת הצרכן ופגעו בזכויות הלקוחות. על פי המתואר בפסק הדין, המקרה הפרטי שממנו צמחה התובענה אינו חריג. יעקבסון רכשה דלת כניסה מתוצרת רשפים, ולאחר שהתגלתה תקלה ביקשה לתאם ביקור טכנאי. הביקור נקבע ליום מסוים, בטווח שבין 10:00 ל-14:00. ארבע שעות של המתנה, ללא אפשרות לדעת מתי בדיוק יגיע הנציג. לטענתה, לא מדובר במקרה נקודתי אלא במדיניות שיטתית, שננקטה כלפי לקוחות רבים. במסגרת הבקשה לאישור התובענה הייצוגית צורפו גם ראיות נוספות, לרבות הליך משפטי אחר שבו הודתה החברה כי זהו חלון הזמן המקובל אצלה.

בבסיס התביעה עמדה פרשנות של סעיף 18א לחוק הגנת הצרכן, העוסק בזמני המתנה לביקור נותן שירות בבית הצרכן. הסעיף קובע כי כשנדרש ביקור של שליח, מתקין או מתקן, על העוסק לתאם מועד כך שזמן ההמתנה לא יעלה על שעתיים מעבר לשעה שנקבעה. לטענת המבקשת, תיקון לחוק שנכנס לתוקף ב-2018 הרחיב את תחולת ההסדר, כך שהוא חל על כלל נותני השירות ולא רק על טכנאים של מוצרי חשמל, כפי שהיה בעבר. תכלית התיקון, כך נטען, היא פשוטה וברורה: לכבד את זמנו של הצרכן ולמנוע פגיעה בשגרת יומו.

רשפים דלתות מצדה, דחתה את הטענות. בתשובתה לבקשה לאישור היא טענה כי החוק אינו חל עליה במלואו, וכי פרשנות המבקשת מרחיבה יתר על המידה את הוראות הדין. החברה הסתמכה בין היתר על חוות דעת של ארגון אמון הציבור, שלפיה החובה הנוגעת לזמני המתנה קשורה למוצרים מסוימים בלבד, ובראשם מוצרי חשמל, ואינה חלה בהכרח על דלתות. עוד נטען כי גם כשתואם חלון זמן של ארבע שעות, בפועל ברוב המקרים הגיעו נציגי החברה מוקדם יותר, כך שהלקוחות לא נדרשו להמתין את מלוא הזמן.

הפרה של החוק, ללא קשר למועד ההגעה בפועל

המבקשת לא קיבלה את הדברים. בתגובתה היא טענה כי עצם קביעת חלון זמן של ארבע שעות מהווה הפרה של החוק, ללא קשר למועד ההגעה בפועל. לדבריה, מדובר בפרקטיקה שמנצלת את העובדה שהחוק קובע פיצוי סטטוטורי רק לאחר חלוף פרק זמן מסוים, ומאפשרת לעוסקים להתיישר פורמלית עם הדין, אך לפגוע בפועל בצרכנים. עוד הודגש כי המונח "טובין" בחוק הגנת הצרכן אינו מוגבל למוצרי חשמל, אלא כולל כל נכס מוחשי שאינו מקרקעין, ובהגדרה זו נכללות גם דלתות.

בית משפט (X)בית משפט (X)

כללי הבית: המדריך המלא להישרדות (והצלחה) בבית המשפט

רובנו נגיע לבית המשפט לפחות פעם אחת בחיים, ושם חוקי המשחק משתנים לחלוטין. מניהול העדות ועד קוד הלבוש והתנהלות בדיוני וידאו - כך תימנעו מטעויות באולם שעלולות להרוס לכם את התיק

ענת גלעד |
עבור רוב האנשים, חציית מפתן דלתו של בית המשפט היא כניסה ליקום מקביל. זהו מרחב שבו חוקי הדינמיקה האנושית הרגילים מושעים, ובמקומם נכנסת מערכת כללים נוקשה וטקסית. בימינו, כשהמערכת המשפטית בישראל פועלת תחת עומסים חסרי תקדים, השופטים מחפשים ענייניות קרה ומזוקקת. בתוך המכונה הזו, בעל דין שלא מכיר את "כללי הבית" עלול לגלות שהגרסה שלו קורסת לא בגלל היעדר ראיות, אלא בגלל התנהלות שגויה שיצרה אנטגוניזם בכס השיפוט. כדי לצלוח את היום הזה בשלום, חשוב להבין שכל תפקיד באולם דורש אסטרטגיה התנהגותית שונה לחלוטין.



על דוכן העדים: אסטרטגיית הדיוק והאיפוק
העדות היא לב ליבו של ההליך המשפטי והנקודה שבה תיקים רבים מוכרעים. עבור העד, הדוכן הוא זירה פסיכולוגית מלחיצה שבה כל מילה נשקלת במאזניים. חקירה נגדית נועדה מטבעה להוציא את העד משיווי משקל ולייצר סתירות בגרסתו, ולכן הכלי החזק ביותר שעומד לרשות העד הוא הצמצום - תשובות קצרות, מדויקות וענייניות הן אלו שבונות אמינות. 

שופטים נוטים להעריך עדים שאינם מנדבים מידע מיותר ואינם מנסים לנחש תשובות לשאלות שאינם יודעים. ניסיונות להתחכם עם עורך הדין החוקר או להפגין ציניות על הדוכן נרשמים מיד בפרוטוקול ופוגעים אנושות במהימנות. הכלל החשוב ביותר הוא הפניית התשובות ישירות לשופט; קשר עין עם כס השיפוט משדר ביטחון ואמת, בעוד שוויכוח עם עורך הדין החוקר משדר מגננה.


נאשמים בפלילים: השקט ככלי הגנה
עבור נאשם בהליך פלילי, כל רגע באולם הוא מבחן התנהגותי תחת עיניו הבוחנות של בית המשפט. בתפקיד זה, האיפוק הוא לא רק המלצה אלא צורך הישרדותי. ישיבה זקופה, קשב פעיל וארשת פנים ניטרלית משדרים כבוד למעמד ולחומרת האישומים. 

הטעות הנפוצה ביותר של נאשמים היא ההתפרצות לדברי התובע או העדים כאשר נאמרים דברים שנתפסים בעיניהם כשקריים. השופטים מחמירים מאוד עם הפרעות מסוג זה. כל הערה או השגה צריכה להירשם בכתב ולהימסר לעורך הדין בפתק, כדי לא לפגוע בריכוז של צוות ההגנה או לעורר את חמת השופט. בנוסף, חשוב לזכור ששתיקת הנאשם בבית המשפט עלולה לשמש כחיזוק לראיות התביעה, ולכן עמידה על הדוכן דורשת הכנה מנטלית מדוקדקת וניהול קר רוח של כל מילה.


תובעים ונתבעים באזרחי: ניהול הסכסוך ללא רגש
בסכסוכים כספיים, עסקיים או אזרחיים, המאבק בין הצדדים הוא לרוב אישי ויצרי מאוד. כאן, המבחן הגדול הוא הניתוק הרגשי. בעלי דין המצליחים לשמור על טון ענייני ומקצועי מעלים את ערך הטיעונים שלהם. השימוש בתארים "אדוני" או "גברתי" והקפדה על הגשת מסמכים ותצהירים בלוחות הזמנים הנוקשים, הם הדרך להוכיח לבית המשפט שאתם פועלים בתום לב. 

בתי המשפט נוטים להטיל הוצאות כספיות כבדות על בעלי דין שמנהלים "ויכוחי רחוב" בתוך האולם או מעליבים את הצד שכנגד. ניצחון בתיק אזרחי מושג דרך הוכחת עובדות, והתנצחות מילולית רק מסיטה את תשומת הלב של השופט מהעיקר.


העדים המומחים: המקצועיות כערך עליון
תפקיד ייחודי באולם הוא של העדים המומחים - רופאים, מהנדסים, שמאים או מומחי טכנולוגיה. השופטים מצפים מהם לפעול כיד ימינו של בית המשפט ולא כסנגורים של הצד ששילם עבור שירותיהם. המגמה המודרנית היא שימוש בשפה פשוטה ונגישה; מומחה שמתבצר מאחורי מונחים טכניים מורכבים בלי להסבירם, מאבד את היכולת להשפיע על פסק הדין. מומחה שנתפס כלא אובייקטיבי או כמי שמנסה "לעגל פינות" לטובת לקוחו, פוגע לא רק בתיק הנוכחי אלא בשמו המקצועי ובאמינותו בתיקים עתידיים.


קהל, משפחות ודיוני וידאו: האחריות של הסובבים