וול סטריט
צילום: Istock
וול סטריט

הנאסד"ק ירד ב-1.8%; אבוג'ן נפלה ב-9%, פייבר עם 8%

הירידות במדדים מגיעות אחרי שהריבית בארה"ב נשארה כשהייתה - עומדת על 5.5% - אבל בפד אמרו כי הם צופים עוד העלאת ריבית אחת השנה. על פי תחזיות הפד, הריבית הממוצעת לשנה הבאה צפויה לעמוד על 5.1% וב-2025 היא צפויה לרדת ל-3.9%. אינפלציית הליבה צפויה לעמוד על 2.6% בשנה הבאה ושיעור האבטלה על 4.1%. עסקת ענק: סיסקו רוכשת את חברת אבטחת הסייבר Splunk תמורת 28 מיליארד דולר במזומן מניית Splunk מזנקת ב-23% בטרום. הרכישה היא לפי מחיר של 157 דולר למניה, בעוד מחיר המניה עומד על 120 דולר, פרמיה של 31%. מדובר ברכישה הגדולה ביותר של סיסקו, ומניית סיסקו צוללת בטרום ב-5%  

S&P 500 0.13% נאסד"ק -0.21% דאו ג'ונס 0.16% BITCOIN 2.45%

    מאקרו

    הפתעה בבריטניה: הריבית לא עלתה ונשארת על 5.25% הכלכלנים ציפו להעלאה נוספת של רבע אחוז וזאת למרות השיפור אמש בנתוני האינפלציה. מוקדם יותר היום - הבנק המרכזי של שוויץ השאיר את הריבית על 1.75%. נורבגיה ושבדיה העלו את הריבית שוויץ לא העלתה ריבית, שבדיה ונורבגיה כן הבנק המרכזי של שוויץ החליט להשאיר את הריבית כפי שהיא על 1.75% וציין כי האינפלציה ירדה בשוויץ. לעומת זאת בנורבגיה החליטו להעלות את הריבית לשיעור של 4.25% לאחר שהבנק המרכזי האירופי העלה את הריבית בפעם העשירית לרמה של 4% טורקיה מעלה את הריבית לשיא של 20 שנה - ריבית של 30% ארדואן שניסה לבצע מהלך לא כלכלי של הורדת ריבית בזמן של אינפלציה גבוהה - נכנע. הנגידה החדשה ממשיכה בקו של העלאות ריבית כדי להאט את האינפלציה, והיא עושה זאת באגרסיביות. זה מגיע בהמשך להחלטתה הקודמת להקפיץ את הריבית מ-17.5% ל-25%; האינפלציה במדינה - 59% הסוף לשביתת הכותבים? אחרי פגישה פנים אל פנים של הכותבים בהוליווד עם המפיקים הדיווחים הם שההסכם קרוב, מה שיסיים את השביתה של גילדת הכותבים. לפי הדיווחים ההסכם צפוי להיסגר היום (חמישי) וכך 11 אלף הכותבים שהחלו לשבות ב-2 במאי יחזרו לעבוד ויוציאו את תעשיית הקולנוע והטלוויזיה מהקיפאון.  

    מניות במרכז  

    פדקס FEDEX : עקפה את הציפיות והעלתה תחזיות להמשך - החברה רשמה רווח למניה של 4.55 דולר על הכנסות של 21.7 מיליארד דולר. בוול-סטריט ציפו לרווח למניה של 3.71 דולר על הכנסות של 21.7 מיליארד דולר (לכתבה המלאה) שביתת איגוד עובדי הרכב עוד בעיצומה - למה טויוטה היא המרוויחה הגדולה? - "ליצרני רכב זרים מטויוטה ועד פולקסווגן ועוד רבים אחרים יש כאן יתרון ברור שיכול לאפשר להם לצבור נתח שוק במהלך החודשים/שנים הקרובים בארה"ב עם התמחור הצפוי החדש מבית GM/ פורד/ סטלנטיס" (לכתבה המלאה) לאחר הדיווחים כי גוגל GOOGLE בוחנת את האפשרות לנתק את קשריה עם ברודקום  BROADCOM INC כספקית של שבבים לבינה מלאכותית עד שנת 2027, כעת גוגל אומרת כי היא לא רואה שום שינוי בהתקשרות עם יצרנית השבבים (לכתבה המלאה) טסלה TESLA INC פועלת להקמת מפעל סוללות בהודו - החברה של אילון מאסק מנסה לחדור לשוק ההודי עם הגשת הצעה להקמת מפעל לייצור סוללות לרכביה בשטח המדינה. לפי הדיווחים טסלה מנסה להשיג הטבות מהממשל כשחלק מההצעה של טסלה היא לבנות דגם של רכב במיוחד לשוק ההודי שיימכר במחיר של 24 אלף דולר לכלי (לכתבה המלאה) השוק הסולארי צפוי להתאושש ב-2024 - מה קורה בסולאראדג' סולאראדג' ואנפייז ENPHASE ENERGY ? - הציפיות להורדת הריבית בשנה הבאה עם התקררות האינפלציה גורמים לאופטימיות בכל הקשור לתעשייה הסולארית (לכתבה המלאה) קלוויו ירדה ב-3% אחרי שאתמול, יום המסחר הראשון שלה, קפצה ב-9%. הדיווחים על גוגל שמתכננת לנטוש את ברודקום כספקית השבבים שלה השפיעו גם על מניית קלאוויו.

    ישראליות בוול-סטריט

    חברת סיוה סיוה סיוה ממנה את אירי טרשנסקי למנהל אסטרטגיה ראשי. טרשנסקי, בכיר לשעבר ב- GlobalFoundries, יוביל את אסטרטגיית הצמיחה, הפיתוח הארגוני והשיווק של סיוה. ואת צוות הפיתוח הארגוני. לפני כן, שימש כסגן-נשיא בכיר לפיתוח מוצרים ב-Hitachi Vantara. איבוג'ן  אבוג'ן (US) נפלה ב-9% החברה עוסקת בפיתוח ומסחור פלטפורמה מיחשובית-ביולוגית לשיפור תהליכי הפיתוח של מוצרים בתחום מדעי החיים. ביוני האחרון חתמה על הסכם מסגרת עם "חברת נפט וגז בינלאומית, מהמובילות בעולם" למכירת זרעי קיקיון למטרת ייצור דלק ביולוגי. שווי העסקה הסתכם ב-9.1 מיליון דולר.

    תגובות לכתבה(11):

    הגב לכתבה

    השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
    • 9.
      ניר 22/09/2023 09:18
      הגב לתגובה זו
      אני מופסד הרבה מאוד במניה הזאת. הכסף כבר אבד. היזהרו לנפשותיכם מהמניה הזו. זו המניה הכי זבל שיש מכל החברות שקיימות בעולם כולו. אני מתחיל לארגן תביעה ייצוגית נגדם.
    • 8.
      אשליות להורדת ריבית העלו מניות עתה הן יורדות ויורדות (ל"ת)
      לילי 22/09/2023 09:17
      הגב לתגובה זו
    • 7.
      לרון 22/09/2023 07:40
      הגב לתגובה זו
      FDX על הגובה NVDA אמרתי שגבוהה,לא המלצות,אפשר לדווח לזיו סגל
    • 6.
      שחר 22/09/2023 07:30
      הגב לתגובה זו
      מגמת המדד מאז היווסדו, כלפי מעלה
    • 5.
      כלכלן 21/09/2023 22:04
      הגב לתגובה זו
      בימים אלו כספי המשקיעים הפרטיים הקטנים נמצאים הרחק הרחק מהשוק. זאת לעומת ימים כתיקונם, בהם הכרישים הגדולים היו מפילים את סקטור הטכנולוגיה ב5-10% ביום ללא כל חשש עקב החדשות המסהירות מהפד ומעולם המאקרו...
    • 4.
      גל 21/09/2023 17:59
      הגב לתגובה זו
      באמת תודה שעולה קצת אחרי שהתרסקה החודש
    • לרון 22/09/2023 07:41
      הגב לתגובה זו
      מסוכנת ולא מהיום
    • 3.
      ריסקו את הדוואליות..נבלות (ל"ת)
      גל 21/09/2023 17:06
      הגב לתגובה זו
    • לרון 22/09/2023 07:41
      הגב לתגובה זו
      ולא מהיום,גם טבע!לא המלצה
    • 2.
      מיקי 21/09/2023 16:44
      הגב לתגובה זו
      בשיא של 15 שנה , מסוכן מאד עבור חברות שנדרשות למחזר חוב. פאול מחרב את הכלכלה וביידן ממשיך לשבת בחיבוק ידיים. הזיה
    • 1.
      לא נורא..יכול להיות הרבה יותר גרוע מירידות 67.76% (ל"ת)
      האריס 21/09/2023 16:33
      הגב לתגובה זו
    מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

    "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

    מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

    רן קידר |

    הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

    לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

    הדיון מסתכל אחורה 

    הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

    שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

    תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

    יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

    המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

    הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

    בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

    ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

    מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

    מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

    רן קידר |
    נושאים בכתבה JP Morgan

    מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

     לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

    עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

    "סגור את הדבר הארור הזה" 

    דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

    לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.