קידוח נפט
צילום: טוויטר

הנפט קפץ ב-15% החודש - מהי הסיבה שמניות חברות הנפט דווקא נסחרו ביציבות?

החוזים העתידיים על הנפט צופים ירידה במחירי הנפט בשנה הבאה
אדיר בן עמי | (2)

החוזים העתידיים על הנפט מסוג ברנט, שמשמשים כמדד הבינלאומי, זינקו במהלך החודש האחרון למחיר של 93 דולר לחבית. כזכור, מחירי הנפט עלו בעקבות החלטת רוסיה וערב הסעודית לצמצם את הייצור עד לסוף השנה. ההחלטה הותירה את שאר העולם עם גירעון בנפט, מה שגרם לעליית המחירים. אך נראה שהדבר לא השפיע כלל על מניות חברות הנפט, כשמדד הנפט והגז  SPDR S&P OIL & GAS EXPLORATION & PRODUCTION ETF  בכלל ירד קצת פחות מ-1% החודש. 

אחת הסיבות האפשריות שהועלו היא כי מניות הנפט גברו על מחירי הנפט מוקדם יותר השנה, וכעת הנפט מצמצם פערים. בנוסף, נראה גם שהעלייה במחירי הנפט משקפת את הציפיות להמשך למחירי הנפט ולכלכלה רחבה יותר. החוזים העתידיים על הנפט צופים ירידה במחירי הנפט בשנה הבאה, כשהחוזים העתידיים על ברנט שתוקפם יפוג במאי בשנה הבאה נסחרים ב-88 דולר. גם חששות לגבי חולשה כלכלית רחבה יותר עלולים להכביד על המניות.

"אני חושב שזה פשוט, המשקיעים לא חושבים שהראלי במחירי הנפט הוא בר קיימא. בנוסף, עדיין קיים סיכון לכלכלה ולנפט בשלב זה של הסייקל", כתב אנליסט Roth MKM, ליאו מריאני. "מניות האנרגיה בדר"כ נמכרות לקראת האטה כלכלית פוטנציאלית".

משקיעים רואים גם חוסר איזון בשוק בין חברות הנפט הגדולות בארה"ב לחלק מהחברות עם הערכות השווי המעט נמוכות יותר. חברות כמו  OCCIDENTAL PETROLEUM CP ו- CONOCOPHILLIPS נסחרות הרבה מתחת למקום בו נסחרו בפעם האחרונה שמחירי הנפט היו באותן הרמות כמו היום. מנית Occidental נסחרה אז ב-73 דולר ו-Conoco ב-135 דולר, כשכיום הן נסחרות ב-65 דולר ו-123 דולר בהתאמה.

משקיעים מוסדיים שעדיין מתעניינים במניות הנפט נמשכו יותר לחברות הגדולות מאז המגיפה, כשב-2020 עם ירידת מחירי הנפט, המניות של החברות הגדולות היו המניות היחידות שהיו גדולות מספיק בכדי שהמוסדיים יוכלו לרכוש כמויות מבלי להשפיע על השוק.

מחירי הנפט הגולמי הגיעו בשבוע שעבר לשיא של 10 חודשים לאחר שארגון מדינות ייצוא הנפט (OPEC) ומינהל המידע לאנרגיה בארה"ב (EIA) פרסמו דוחות שצופים כי הביקוש הגואה ועליות המחירים האחרונות עלולים להימשך עד סוף השנה. 

הראלי ביום שלישי שעבר התרחש לאחר ש-OPEC אמרה בדו"ח החודשי שלה כי מחסור באספקה עלול להפחית את מלאי הנפט העולמי ב-3.3 מיליון חביות ביום ברבעון הרביעי, ה שעשוי להיות הגירעון העולמי הגדול ביותר מאז 2007. הדו"ח של אופ"ק תרם לסביבת שוק שבה מחיר הנפט מסוג ברנט עלה קרוב ל-25% בשלושת החודשים האחרונים, בעוד שמחיר הנפט הגולמי West Texas Intermediate (WTI), המדד האמריקאי, זינק ביותר מ-29%. עם זאת, כמה אנליסטים ודו"ח של ממשלת ארה"ב ציינו כי ייתכן שהמחירים הגיעו לשיא שלהם בטווח הקרוב.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    mtlk 20/09/2023 23:02
    הגב לתגובה זו
    והבטריות עומדים צעד לפני מעבר לשימוש במתכות פחות בעיתיות.עם אורך חיים יותר גדול ויציב.התרחיש שלא אוהבים בעולם הערבי עלול להאיץ עוד יותר את התהליכים שהוא כבר עבר.מה עוד שבעולם השימוש בכלים חד פעמים ועוד מצטמצם.ככה שניראה שלהמר בטווח הבינוני על הנפט יכול להיות לא רק בעיתי.אלה אפילו סיוט לכל העוסקים וקשורים.ולהזכירכם בקורנה הנפט גם הגיע ל 15 דולר חבית.
  • 1.
    בזן 20/09/2023 22:15
    הגב לתגובה זו
    שהורסים את הכלכלה. המניה שווה יותר גם במקרה שיפנו את בזן בעוד מאה שנים כנראה שווה 170
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.

המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.

במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.

במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.

למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.