האם חבית נפט תגיע ל-100 דולר? מנכ"ל שברון סבור שכן
"נראה כי הנפט הגולמי עשוי להגיע ל-100 דולר לחבית, רמה שלא ראה כבר יותר משנה. ההיצע הולך ומתהדק, המלאים מצטברים. הדברים האלה קורים בהדרגה ואתה יכול לראות את זה נבנה, ולכן אני חושב שהמגמות מצביעות על כך שאנחנו בהחלט בדרך", אמר מיכאל ווירז מנכ"ל שברון CHEVRON CORP .
הוא מוסיף ואומר שמחירי הנפט ההולכים וגדלים יכולים להוות מעין "גרר" על כלכלת ארה"ב ועל כלכלות שונות בעולם. "אתה יודע, היו לנו מחירי נפט גבוהים יחסית במשך רוב השנה הזו ובוודאי כל השנה שעברה. המיתון שכולם דיברו עליו לא הגיע. ולכן אני חושב שהמניעים הבסיסיים של הכלכלה בארה"ב ולמען האמת בעולם נשארים די בריאים", אמר.
עליית מחירי הנפט נמשכה בשבוע החולף ומחיר חבית נפט מסוג BRENT הגיע לכ-95.1 דולרים לחבית. זאת, בהמשך להחלטה של ערב הסעודית לצמצם את תפוקת הנפט עד לסוף שנת 2023 ועל רקע השטפונות בלוב המשבשים את יצוא הנפט לשוק הגלובלי.
ד"ר גיל מיכאל אומר בסקירתו על הנפט: "מלאי הנפט המסחרי של ארה"ב עלה בשבוע שהסתיים ב-8 בספטמבר 2023. זאת, לאחר שהמלאי ירד בכל אחד מהשבועות בחודש אוגוסט וכהמשך למגמת ירידת המלאי המסחרי בחצי השנה האחרונה. המלאי עלה בכ-4.0 מיליון חביות נפט, כמות אשר קטנה מירידת המלאי בשבוע שלפני כן, והוא הגיע לרמה של כ-420.6 מיליון חביות. עליית המלאי התרחשה על רקע המשך העלייה בתפוקת הנפט של ארה"ב, אשר הגיעה לכ-12.9 מיליון חביות ביום, ולמרות העלייה בשיעור הניצולת של בתי הזיקוק ל-93.7%.
- רמאקו מצטרפת למירוץ האמריקאי להפחתת התלות בסין במתכות הנדירות
- המגפה השקטה - תרופות נגד דיכאון נמכרות במעל 20 מיליארד דולר, והשוק צומח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הגידול בייבוא הנפט נטו נבע מעלייה בייבוא הנפט ברוטו, אשר מצוי במגמת עלייה מראשית 2021 והוא הגיע לרמה הגבוהה ביותר מאוגוסט 2019, לצד ירידה בייצוא הנפט של ארה"ב. להערכתנו, ירידת הייצוא הינה זמנית וחולפת וצפויה לחזור לרמות גבוהות יותר בהמשך. עליית מלאי הנפט צמצמה את הפער בין רמת המלאי המסחרי הנוכחית לבין הרמה הממוצעת לעונה זו בחמש השנים האחרונות, מכ-4% לכ-2%.
מלאי הנפט המסחרי של ארה"ב
מחירי הנפט מדאיגים את ארה"ב עד כדי כך שהיא מורידה סנקציות מאיראן. ארה"ב תאפשר לאיראן לקבל 6 מיליארד דולר ממכירות הנפט של איראן עצמה ובנוסף תחזיר אסירים איראניים בתמורה לאסירים אמריקניים. מחירי הנפט הגולמי שחצה בשבוע שעבר את רף 92 הדולר לחבית כנראה גורם לארה"ב לצאת במהלכים שירסנו את העליה הזו. כרגע חבית נפט גולמי WTI נסחרת במחיר של 91.6 דולר וחבית נפט מסוג ברנט נסחרת במחיר של 94.6 דולר.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
איראן היא מעצמת נפט - יש לה את כמות הרזרבות הגדולה בעולם אחרי ונצואלה וערב הסעודית - וזה משמש לה כקלף מיקוח חזק בזירה העולמית. איראן עדיין נמצאת תחת סנקציות מצד ארה"ב לאור תכנית הגרעין שלה, אבל ייצוא הנפט של המדינה בשנה האחרונה מצליח להחזיק אותה והפרויקטים שלה במקום טוב. לפי דיווחי האנליסטים ארה"ב לא אוכפת את הסנקציות שלה יותר מדי, זאת מאחר והיא רוצה לעזור לאיראן להגדיל את היצע הנפט העולמי ובכך למתן את המחירים.
- 3.המגיב 19/09/2023 21:57הגב לתגובה זובתוכנית "שישאר בינינו" - מיפלציה.
- 2.שתגיע כבר ל 150 (ל"ת)בזן 19/09/2023 20:49הגב לתגובה זו
- 1.אנונימי 19/09/2023 20:14הגב לתגובה זושיהיה מעל 100 ודולר ב 3.99.ואז נראה מה יעשו השורטיסטים בלוויתן.ושיהיה לנו בהצלחה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
