מייק ווירז שברון
צילום: שברון

האם חבית נפט תגיע ל-100 דולר? מנכ"ל שברון סבור שכן

מנכל שברון, מיכאל ווירז, סבור שהפט הגולמי יעקוף את ה-100 דולר לחבית, מאורע שלא ראינו כבר יותר משנה; במידה והמחירים אכן יעלו, זה עלול להקשות על הכלכלות השונות אך לטענתו, "התשתית" של כלכלת ארה"ב מספיק חזק בשביל לעמוד בזה
עדן ספיר | (3)

"נראה כי הנפט הגולמי עשוי להגיע ל-100 דולר לחבית, רמה שלא ראה כבר יותר משנה. ההיצע הולך ומתהדק, המלאים מצטברים. הדברים האלה קורים בהדרגה ואתה יכול לראות את זה נבנה, ולכן אני חושב שהמגמות מצביעות על כך שאנחנו בהחלט בדרך", אמר מיכאל ווירז מנכ"ל שברון CHEVRON CORP .

הוא מוסיף ואומר שמחירי הנפט ההולכים וגדלים יכולים להוות מעין "גרר" על כלכלת ארה"ב ועל כלכלות שונות בעולם. "אתה יודע, היו לנו מחירי נפט גבוהים יחסית במשך רוב השנה הזו ובוודאי כל השנה שעברה. המיתון שכולם דיברו עליו לא הגיע. ולכן אני חושב שהמניעים הבסיסיים של הכלכלה בארה"ב ולמען האמת בעולם נשארים די בריאים", אמר.

עליית מחירי הנפט נמשכה בשבוע החולף ומחיר חבית נפט מסוג BRENT הגיע לכ-95.1 דולרים לחבית. זאת, בהמשך להחלטה של ערב הסעודית לצמצם את תפוקת הנפט עד לסוף שנת 2023 ועל רקע השטפונות בלוב המשבשים את יצוא הנפט לשוק הגלובלי.

ד"ר גיל מיכאל אומר בסקירתו על הנפט: "מלאי הנפט המסחרי של ארה"ב עלה בשבוע שהסתיים ב-8 בספטמבר 2023. זאת, לאחר שהמלאי ירד בכל אחד מהשבועות בחודש אוגוסט וכהמשך למגמת ירידת המלאי המסחרי בחצי השנה האחרונה. המלאי עלה בכ-4.0 מיליון חביות נפט, כמות אשר קטנה מירידת המלאי בשבוע שלפני כן, והוא הגיע לרמה של כ-420.6 מיליון חביות. עליית המלאי התרחשה על רקע המשך העלייה בתפוקת הנפט של ארה"ב, אשר הגיעה לכ-12.9 מיליון חביות ביום, ולמרות העלייה בשיעור הניצולת של בתי הזיקוק ל-93.7%.

הגידול בייבוא הנפט נטו נבע מעלייה בייבוא הנפט ברוטו, אשר מצוי במגמת עלייה מראשית 2021 והוא הגיע לרמה הגבוהה ביותר מאוגוסט 2019, לצד ירידה בייצוא הנפט של ארה"ב. להערכתנו, ירידת הייצוא הינה זמנית וחולפת וצפויה לחזור לרמות גבוהות יותר בהמשך. עליית מלאי הנפט צמצמה את הפער בין רמת המלאי המסחרי הנוכחית לבין הרמה הממוצעת לעונה זו בחמש השנים האחרונות, מכ-4% לכ-2%.

מלאי הנפט המסחרי של ארה

מלאי הנפט המסחרי של ארה"ב 

מחירי הנפט מדאיגים את ארה"ב עד כדי כך שהיא מורידה סנקציות מאיראן. ארה"ב תאפשר לאיראן לקבל 6 מיליארד דולר ממכירות הנפט של איראן עצמה ובנוסף תחזיר אסירים איראניים בתמורה לאסירים אמריקניים. מחירי הנפט הגולמי שחצה בשבוע שעבר את רף 92 הדולר לחבית כנראה גורם לארה"ב לצאת במהלכים שירסנו את העליה הזו. כרגע חבית נפט גולמי WTI נסחרת במחיר של 91.6 דולר וחבית נפט מסוג ברנט נסחרת במחיר של 94.6 דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

איראן היא מעצמת נפט - יש לה את כמות הרזרבות הגדולה בעולם אחרי ונצואלה וערב הסעודית - וזה משמש לה כקלף מיקוח חזק בזירה העולמית. איראן עדיין נמצאת תחת סנקציות מצד ארה"ב לאור תכנית הגרעין שלה, אבל ייצוא הנפט של המדינה בשנה האחרונה מצליח להחזיק אותה והפרויקטים שלה במקום טוב. לפי דיווחי האנליסטים ארה"ב לא אוכפת את הסנקציות שלה יותר מדי, זאת מאחר והיא רוצה לעזור לאיראן להגדיל את היצע הנפט העולמי ובכך למתן את המחירים. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    המגיב 19/09/2023 21:57
    הגב לתגובה זו
    בתוכנית "שישאר בינינו" - מיפלציה.
  • 2.
    שתגיע כבר ל 150 (ל"ת)
    בזן 19/09/2023 20:49
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנונימי 19/09/2023 20:14
    הגב לתגובה זו
    שיהיה מעל 100 ודולר ב 3.99.ואז נראה מה יעשו השורטיסטים בלוויתן.ושיהיה לנו בהצלחה.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.