אחרי בצורת של שנתיים שוק ההנפקות הטכנולוגיות מראה סימני חיים
שלושה דיווחים על כוונות של חברות טכנולוגיה לרשום את מניותיהן למסחר בארצות הברית, אשר צפויים לשבור בצורת ממושכת שנמשכה מעל שנה וחצי, במהלכם לא הונפקה אף חברה טכנולוגית משמעותית בבורסה האמריקאית.
20 חודשים עברו מאז שחברת טכנולוגיה בולטת בחרה לצאת להנפקה ראשונית של מניותיה לציבור בארה"ב. אך נדמה שכעת הבצורת בדרך להישבר לאחר שבשבוע שעבר, חברת השבבים Arm הגישה לרשות לניירות ערך האמריקאית (ה-SEC) את הטפסים הנדרשים עבור הנפקה ראשונית בנאסד"ק. בסוף השבוע הצטרפו אליה סטארטאפ המשלוחים אינסטקארט (Instacart), וחברת אוטומציית הנתונים והשיווק קלוויו (Klaviyo) אשר הגישו שתיהן בקשה לרשום את מניותיהן למסחר.
יצליחו להניע את שוק ההנפקות
לשלוש החברות הללו אין אמנם כמעט דבר אחד במשותף, והן אף נמצאות בשלבים שונים מבחינת ההתפתחות העסקית שלהן, אך הן עשויות לסמל את תחילתו של השינוי, ואף לפרוץ את הדרך לכניסתן של חברות טכנולוגיה נוספות לבורסה עוד במהלך שנת 2023. עם זאת, מה שבטוח הוא שאנחנו לא צפויים לראות חזרה אל רמות מחירים דומות לאלו של 2020 ו-2021, שהיוו שנות שיא בכל הקשור להנפקות של חברות טכנולוגיות.
כך למשל, אינסטקארט צפויה לקצץ את שוויה לקראת ההנפקה הראשונית של מניותיה בהמשך השנה. בתחילת 2021 השלימה החברה סבב גיוס בתמיכת קרנות הון סיכון סיכון סקויה ואנדריסן הורוביץ לפי שווי של 39 מיליארד דולר. במרץ אשתקד, הורידה החברה את שוויה ל-24 מיליארד דולר, על רקע הצניחה שנרשמה במניות הטכנולוגיה. כעת על פי הדיווחים, גם הערכת השווי הזו צפויה להיחתך ביותר מחצי, כאשר יש מי שמערכים את החברה לפי שווי של כ-11 מיליארד דולר.
- נבאן רוצה לגייס לפי 6.5 מיליארד - מתחת לשווי בגיוס פרטי לפני שלוש שנים
- דרכים להרוויח מעיוותים בשוק המניות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנגד, קלוויו ששוויה הוערך ב-9.5 מיליארד דולר בסבב גיוס שנערך במהלך 2021, לא נאלצה להפחית עד כה את הערכת השווי שלה. הסיבה לכך היא ככל הנראה הצמיחה המרשימה של החברה שנוסדה בשנת 2012, ופיתחה טכנולוגיה המסייעת לחברות לאחסן נתוני משתמשים ולבנות פרופילים המאפשרים שיווק ממוקד באמצעות דואר אלקטרוני, הודעות טקסט וערוצים אחרים. עם זאת, יש מי שמעריכים שחברה תאלץ להסתפק בשווי נמוך יותר של 7 מיליארד דולר בהנפקה.
מבט על התוצאות האחרונות של החברות הללו מראה שעל אף הפגיעה הצפויה בהערכות השווי הן מממשיכות להציג צמיחה בהכנסות ושיפור ברווחיות. אינסטקארט דיווחה ברבעון האחרון על צמיחה של 15% בהכנסות שעמדו על 716 מיליון דולר. בשורה התחתונה, הצליחה החברה לרשום רווח במשך חמישה רבעונים רצופים, כאשר בשנה האחרונה הרווח הנקי גדל ל-114 מיליון דולר, לעומת 8 מיליון דולר בשנה הקודמת. קלוויו מצידה הציגה צמיחה של 5% בהכנסות הרבעון השני, לצד מעבר לרווח נקי של 10.9 מיליון דולר לאחר שהפסידה קרוב ל-12 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.
בעוד שאינסטקארט וקלוויו עשויות לעורר עניין מצד משקיעים טכנולוגים המעוניינים להשקיע בחברות צומחות, ציבור המשקיעים של Arm צפוי להיות מעט שונה. ההנפקה של ענקית השבבים אשר נמצאת בבעלות בנק ההשקעות סופטבנק צפויה לכלול השקעה של חלק מענקיות הטכנולוגיה כאשר שמות כמו אמזון, אנבידיה ואפל הוזכרו כמי שעשוית לקחת חלק בהנפקה שתערך לפי שוויי של 60-70 מיליארד דולר. ברקע, הניסיונות של סופטבנק להתנזל לאחר שהפסידה מיליארדי דולרים בשנים האחרונות על השקעות לא מוצלחות כמו WeWork, חברת הנסיעות הסינית דידי, וחברת המלונות ההודית Oyo.
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
ההנפקות הגדולות יביאו לשינוי מגמה?
עד כה, התרחשו 104 הנפקות ראשוניות בשוק המניות בארה"ב מאז תחילת שנת 2023, כ-30% נמוך מכמות ההנפקות בתקופה המקבילה אשתקד אז נרשמו בסך הכל 149 הנפקות. בשנת 2022 כולה היו 181 הנפקות ראשוניות בבורסה האמריקאית, ירידה של כ-82% בהשוואה למספר שיא של 1035 הנפקות במהלך שנת 2021. זאת לאחר שבמהלך שנת 20220, בעיצומו של משבר הקורונה, בוצעו 480 הנפקות יותר מכפול מהנתון בשנת 2019.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותמנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"
מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".
לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים".
עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר
בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.
"סגור את הדבר הארור הזה"
דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל.
- אלוני חץ: רכישת אחזקות ג'יי פי מורגן בקאר - הושלמה
- ג'יימי דיימון: "המשבר בבנקאות לא הסתיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה, שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.
