אחרי בצורת של שנתיים שוק ההנפקות הטכנולוגיות מראה סימני חיים
שלושה דיווחים על כוונות של חברות טכנולוגיה לרשום את מניותיהן למסחר בארצות הברית, אשר צפויים לשבור בצורת ממושכת שנמשכה מעל שנה וחצי, במהלכם לא הונפקה אף חברה טכנולוגית משמעותית בבורסה האמריקאית.
20 חודשים עברו מאז שחברת טכנולוגיה בולטת בחרה לצאת להנפקה ראשונית של מניותיה לציבור בארה"ב. אך נדמה שכעת הבצורת בדרך להישבר לאחר שבשבוע שעבר, חברת השבבים Arm הגישה לרשות לניירות ערך האמריקאית (ה-SEC) את הטפסים הנדרשים עבור הנפקה ראשונית בנאסד"ק. בסוף השבוע הצטרפו אליה סטארטאפ המשלוחים אינסטקארט (Instacart), וחברת אוטומציית הנתונים והשיווק קלוויו (Klaviyo) אשר הגישו שתיהן בקשה לרשום את מניותיהן למסחר.
יצליחו להניע את שוק ההנפקות
לשלוש החברות הללו אין אמנם כמעט דבר אחד במשותף, והן אף נמצאות בשלבים שונים מבחינת ההתפתחות העסקית שלהן, אך הן עשויות לסמל את תחילתו של השינוי, ואף לפרוץ את הדרך לכניסתן של חברות טכנולוגיה נוספות לבורסה עוד במהלך שנת 2023. עם זאת, מה שבטוח הוא שאנחנו לא צפויים לראות חזרה אל רמות מחירים דומות לאלו של 2020 ו-2021, שהיוו שנות שיא בכל הקשור להנפקות של חברות טכנולוגיות.
כך למשל, אינסטקארט צפויה לקצץ את שוויה לקראת ההנפקה הראשונית של מניותיה בהמשך השנה. בתחילת 2021 השלימה החברה סבב גיוס בתמיכת קרנות הון סיכון סיכון סקויה ואנדריסן הורוביץ לפי שווי של 39 מיליארד דולר. במרץ אשתקד, הורידה החברה את שוויה ל-24 מיליארד דולר, על רקע הצניחה שנרשמה במניות הטכנולוגיה. כעת על פי הדיווחים, גם הערכת השווי הזו צפויה להיחתך ביותר מחצי, כאשר יש מי שמערכים את החברה לפי שווי של כ-11 מיליארד דולר.
- קבוצת רפק רוצה להנפיק את 'רפק אנרגיות מתחדשות'; מה השווי הצפוי?
- חברת DSIT רוצה להנפיק בבורסה בת"א; רפאל היא המחזיקה הגדולה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנגד, קלוויו ששוויה הוערך ב-9.5 מיליארד דולר בסבב גיוס שנערך במהלך 2021, לא נאלצה להפחית עד כה את הערכת השווי שלה. הסיבה לכך היא ככל הנראה הצמיחה המרשימה של החברה שנוסדה בשנת 2012, ופיתחה טכנולוגיה המסייעת לחברות לאחסן נתוני משתמשים ולבנות פרופילים המאפשרים שיווק ממוקד באמצעות דואר אלקטרוני, הודעות טקסט וערוצים אחרים. עם זאת, יש מי שמעריכים שחברה תאלץ להסתפק בשווי נמוך יותר של 7 מיליארד דולר בהנפקה.
מבט על התוצאות האחרונות של החברות הללו מראה שעל אף הפגיעה הצפויה בהערכות השווי הן מממשיכות להציג צמיחה בהכנסות ושיפור ברווחיות. אינסטקארט דיווחה ברבעון האחרון על צמיחה של 15% בהכנסות שעמדו על 716 מיליון דולר. בשורה התחתונה, הצליחה החברה לרשום רווח במשך חמישה רבעונים רצופים, כאשר בשנה האחרונה הרווח הנקי גדל ל-114 מיליון דולר, לעומת 8 מיליון דולר בשנה הקודמת. קלוויו מצידה הציגה צמיחה של 5% בהכנסות הרבעון השני, לצד מעבר לרווח נקי של 10.9 מיליון דולר לאחר שהפסידה קרוב ל-12 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.
בעוד שאינסטקארט וקלוויו עשויות לעורר עניין מצד משקיעים טכנולוגים המעוניינים להשקיע בחברות צומחות, ציבור המשקיעים של Arm צפוי להיות מעט שונה. ההנפקה של ענקית השבבים אשר נמצאת בבעלות בנק ההשקעות סופטבנק צפויה לכלול השקעה של חלק מענקיות הטכנולוגיה כאשר שמות כמו אמזון, אנבידיה ואפל הוזכרו כמי שעשוית לקחת חלק בהנפקה שתערך לפי שוויי של 60-70 מיליארד דולר. ברקע, הניסיונות של סופטבנק להתנזל לאחר שהפסידה מיליארדי דולרים בשנים האחרונות על השקעות לא מוצלחות כמו WeWork, חברת הנסיעות הסינית דידי, וחברת המלונות ההודית Oyo.
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
ההנפקות הגדולות יביאו לשינוי מגמה?
עד כה, התרחשו 104 הנפקות ראשוניות בשוק המניות בארה"ב מאז תחילת שנת 2023, כ-30% נמוך מכמות ההנפקות בתקופה המקבילה אשתקד אז נרשמו בסך הכל 149 הנפקות. בשנת 2022 כולה היו 181 הנפקות ראשוניות בבורסה האמריקאית, ירידה של כ-82% בהשוואה למספר שיא של 1035 הנפקות במהלך שנת 2021. זאת לאחר שבמהלך שנת 20220, בעיצומו של משבר הקורונה, בוצעו 480 הנפקות יותר מכפול מהנתון בשנת 2019.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
