"התשואות על אג"ח ארה"ב מצביעות על שוק דובי"
"התשואות על אג"ח ארה"ב מראות שהמשקיעים מתכוננים למגמות של שוק דובי" מעריכים ביוליוס בר. אתמול עלתה התשואה של אג"ח ממשלתי אמריקאי ל-10 שנים לשיא מאז אוקטובר אשתקד של 4.25%. המהלך התרחש לכאורה בעקבות מאמר בוול סטריט ג'ורנל, בו משתמשת מועצת הפדרל ריזרב (הפד) האמריקאית כדי לאותת ולכוון את ציפיות השוק. במאמר נכתב כי "פרודוקטיביות גבוהה יותר והגדלת הגירעונות עלולים להעלות את הריבית ה'נייטרלית' ולהגביל את הורדות הריבית".
הכוונה שהמשך הגדלת הוצאות הממשלה תוביל לעליית מחירים ותקשה על הורדת האינפלציה ולכן מכבידה על החלטת הפד להורדת ריבית עתידית. במקביל שוק העבודה החזק וייצור ברמה גבוה מעידים על ביקושים גדולים לצד עלויות נמוכות ליחידה, מה שמגדיל שוב את הביקושים ומחזק את האינפלציה. הפד' חושש מכך ומעריך שהריבית הנדרשת במצב הקיים אינה נמוכה. משמע, החשש הוא שהורדת הריבית תהיה איטית מהמצופה.
> השקת דירוג החברות של ביזפורטל וגם: מי יהיו הענקיות הישראליות הבאות והאם אפשר להשקיע בהן כבר עכשיו? - הירשמו לוועידה הכלכלית של ביזפורטל בה ישתתפו מומחי ההשקעות הגדולים בארץ.
חששות כאלו, מיד מתורגמים בשוק האג"ח - עלייה בתשואת אגרות החוב מבטאת סיכוי נמוך יותר מבעבר שהפד יוריד את הריבית בקצב משמעותי.
משקיעים רבים מתייחסים לאמירה כרמז לכך שיו"ר הפד ג'רום פאוול יישא ביום שישי נאום בג'קסון הול על יעד גבוה יותר של ריבית הפד לטווח הארוך. היעד הנוכחי שעומד על ה-2.5% מאז 2019 נמצא הרבה מתחת לטווח הריבית הנוכחי של 5.25% עד 5.5%.
- יוליוס בר: שאיפות טראמפ לא תואמות את המציאות בשוק הנפט
- היורו התייצב בעקבות ניצחון השמאל בבחירות בצרפת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כלל, נכון לומר ששוק האג"ח מצוי בעליית תשואה בחודשים האחרונים - התשואה של אג"ח אמריקאי ל-5 שנים עומדת על 4.38%, מה שמצביע על כך ששוק האג"ח אינו מצפה מהפד להוריד את הריבית בטווח הקצר ולהתקרב ליעדים של "ריבית היעד ארוכת הטווח" הישנה.
באפריל עמדה התשואה על 3.3% ובתחילת 2022 על 2%. הזינוק בתשואה מראה עד כמה שוק האג"ח כבר מוכן מראש לתרחיש של ריבית גבוהה לזמן ארוך. "אנו מאמינים כי מרבית ההתאמות והשינויים בתשואות האג"ח כבר מצויות מאחורינו", אומר מרקוס אלנספך מיוליוס בר, "התשואות הריאליות והנומינליות עומדות על ערכים אטרקטיביים בתקופה הזו. נתונים הכלכליים בארה"ב אומנם הפתיעו לטובה וההוצאה הפיסקלית בעלייה
בשל ההשקעות הגדולות באנרגיה מתחדשת, ההשקעה בפאבים - מפעלי שבבים ובכלל ייצור ומו"פ טכנולוגי. ההשקעות האלו לצד הוצאות על ביטחון סוציאלי ובריאות, מטפחות ביקוש מקומי ובכך מעודדות את הביקושים בשוק".
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
כל זה אמור להשפיע לטובה על שוק האג"ח ובהתאמה לרעה על שוק המניות. ברגע שתשואות האג"ח עולות וגבוהות, האטרקטיביות של שוק המניות יורדת - "עם זאת, ההיבדלות של שוק ההון האמריקאי ממגמות עולמיות, עשויה לתמוך בו", מוסיף אלנספך, "בעבר, שמענו לא פעם את התלונה מבחוץ שהתשואות בארה"ב הן תוצאה של זרימת הון ולא רק של מדיניות הפד". כך גם הביקושים למניות בוול סטריט, ומכאן שהשווקים בארה"ב תלויים במה שקורה בכלכלה האמריקאית ותשואות האג"ח, אבל יש פרמטרים נוספים.
"אם נביט על כלכלות אחרות לדוגמה - הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, סין, נראה שהיא מבטאת בעיות הפוכות מאלו של ארה"ב, עם האטה בצריכה של משקי הבית ובהוצאות ההון. תמונת המצב לא נראית מעודדת יותר גם בשוק האירופאי. למרות הכל, אנחנו מאמינים כי לא נראה זינוקים נוספים בתשואות האג"ח בתקופה הקרובה".
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
