שוק דובי
צילום: DNY59

"התשואות על אג"ח ארה"ב מצביעות על שוק דובי"

עדן ספיר |

"התשואות על אג"ח ארה"ב מראות שהמשקיעים מתכוננים למגמות של שוק דובי" מעריכים ביוליוס בר. אתמול עלתה התשואה של אג"ח ממשלתי אמריקאי ל-10 שנים לשיא מאז אוקטובר אשתקד של 4.25%. המהלך התרחש לכאורה בעקבות מאמר בוול סטריט ג'ורנל, בו משתמשת מועצת הפדרל ריזרב (הפד) האמריקאית כדי לאותת ולכוון את ציפיות השוק. במאמר נכתב כי "פרודוקטיביות גבוהה יותר והגדלת הגירעונות עלולים להעלות את הריבית ה'נייטרלית' ולהגביל את הורדות הריבית".

הכוונה שהמשך הגדלת הוצאות הממשלה תוביל לעליית מחירים ותקשה על הורדת האינפלציה ולכן מכבידה על החלטת הפד להורדת ריבית עתידית. במקביל שוק העבודה החזק וייצור ברמה גבוה מעידים על ביקושים גדולים לצד עלויות נמוכות ליחידה, מה שמגדיל שוב את הביקושים ומחזק את האינפלציה. הפד' חושש מכך ומעריך שהריבית הנדרשת במצב הקיים אינה נמוכה. משמע, החשש הוא שהורדת הריבית תהיה איטית מהמצופה.

> השקת דירוג החברות של ביזפורטל וגם: מי יהיו הענקיות הישראליות הבאות והאם אפשר להשקיע בהן כבר עכשיו? - הירשמו לוועידה הכלכלית של ביזפורטל בה ישתתפו מומחי ההשקעות הגדולים בארץ. 

חששות כאלו, מיד מתורגמים בשוק האג"ח - עלייה בתשואת אגרות החוב מבטאת סיכוי נמוך יותר מבעבר שהפד יוריד את הריבית בקצב משמעותי. 

משקיעים רבים מתייחסים לאמירה כרמז לכך שיו"ר הפד ג'רום פאוול יישא ביום שישי נאום בג'קסון הול על יעד גבוה יותר של ריבית הפד לטווח הארוך. היעד הנוכחי שעומד על ה-2.5% מאז 2019 נמצא הרבה מתחת לטווח הריבית הנוכחי של 5.25% עד 5.5%.

כלל, נכון לומר ששוק האג"ח מצוי בעליית תשואה בחודשים האחרונים - התשואה של אג"ח אמריקאי ל-5 שנים עומדת על 4.38%, מה שמצביע על כך ששוק האג"ח אינו מצפה מהפד להוריד את הריבית בטווח הקצר ולהתקרב ליעדים של "ריבית היעד ארוכת הטווח" הישנה.

באפריל עמדה התשואה על 3.3% ובתחילת 2022 על 2%. הזינוק בתשואה מראה עד כמה שוק האג"ח כבר מוכן מראש לתרחיש של ריבית גבוהה לזמן ארוך. "אנו מאמינים כי מרבית ההתאמות והשינויים בתשואות האג"ח כבר מצויות מאחורינו", אומר מרקוס אלנספך מיוליוס בר, "התשואות הריאליות והנומינליות עומדות על ערכים אטרקטיביים בתקופה הזו. נתונים הכלכליים בארה"ב אומנם הפתיעו לטובה וההוצאה הפיסקלית בעלייה

בשל ההשקעות הגדולות באנרגיה מתחדשת, ההשקעה בפאבים - מפעלי שבבים ובכלל ייצור ומו"פ טכנולוגי. ההשקעות האלו לצד הוצאות על ביטחון סוציאלי ובריאות, מטפחות ביקוש מקומי ובכך מעודדות את הביקושים בשוק".

קיראו עוד ב"גלובל"

כל זה אמור להשפיע לטובה על שוק האג"ח ובהתאמה לרעה על שוק המניות. ברגע שתשואות האג"ח עולות וגבוהות, האטרקטיביות של שוק המניות יורדת - "עם זאת, ההיבדלות של שוק ההון האמריקאי ממגמות עולמיות, עשויה לתמוך בו", מוסיף אלנספך, "בעבר, שמענו לא פעם את התלונה מבחוץ שהתשואות בארה"ב הן תוצאה של זרימת הון ולא רק של מדיניות הפד". כך גם הביקושים למניות בוול סטריט, ומכאן שהשווקים בארה"ב תלויים במה שקורה בכלכלה האמריקאית ותשואות האג"ח, אבל יש פרמטרים נוספים. 

"אם נביט על כלכלות אחרות לדוגמה - הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, סין, נראה שהיא מבטאת בעיות הפוכות מאלו של ארה"ב, עם האטה בצריכה של משקי הבית ובהוצאות ההון. תמונת המצב לא נראית מעודדת יותר גם בשוק האירופאי. למרות הכל, אנחנו מאמינים כי לא נראה זינוקים נוספים בתשואות האג"ח בתקופה הקרובה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.