שדה חיטה
צילום: pixbay

האם רוסיה באמת תפרוש מהסכם התבואה שלה עם אוקראינה?

פוטין מנסה ככל יכולתו לצמצם את ייצוא התבואה האוקראינית אבל מי הן שתי בעלות הברית החשובות שעלולות לא לאהוב את יציאתו מההסכם? וגם - האם החוזים כבר מגלמים את הפגיעה בתבואה האוקראינית?
דור עצמון | (2)

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מאותת שהוא מתכוון לצאת מהסכם התבואה של אוקראינה. "יוזמת גרגירי הים השחור", כפי שההסכם מכונה רשמית, אפשרה לאוקראינה לשמור על יצוא נורמלי עד כמה שאפשר של חיטה, תירס ומוצרי מזון אחרים במהלך השנה האחרונה, מה שהרגיע את המחירים העולמיים שהאמירו לאחר פלישתה של רוסיה לאוקראינה בפברואר 2022.

מוסקבה פרשה מההסכם ב-17 ביולי, בטענה שהאו"ם והשותפים המערביים התעלמו מההתחייבויות להקל על רוסיה לייצא בעצמה תבואה ודשן. ההפצצות האינטנסיביות האחרונות של רוסיה על נמלים אוקראינים רק מחזקים את עמדתו החדשה של פוטין בעניין. נשיא ועדת ההצלה הבינלאומית, דיוויד מיליבנד, אמר כי "פקיעת ההסכם מסכנת את אבטחת המזון העולמית".

בהתאם, גם החוזים העתידיים על חיטה הנסחרים בשיקגו, שמתוכם סיפקה אוקראינה לפני המלחמה עשירית מהיצוא העולמי, עלו ב-6%. עם זאת צריך להדגיש כי לא מדובר בפאניקה במונחי סחורות היות שעדיין יש סיכוי טוב שרוסיה תחזור בה ולא תצא מההסכם. מנקודת מבט עסקית, מדובר בעסקה רעה עבור מוסקבה, לתת לאוקראינה ה"אויבת" להרוויח מיליארדים בתקופת המלחמה תוך הורדת המחירים של רוסיה עצמה. אבל הסכם התבואה מועיל לשתי חברותיו הבינלאומיות החשובות ביותר של פוטין - סין וטורקיה. בייג'ינג הייתה ללא ספק הלקוח המוביל עבור היצוא האוקראיני, וטורקיה מנגד מתווכת בכל המשלוחים וקוצרת רווחים.

"הסכם התבואה חשוב הן לטורקיה והן לסין, ולרוסיה אין אלטרנטיבה לתלות שלה בהן", אומרת אלכסנדרה פרוקופנקו, חוקרת ב'מרכז קרנגי רוסיה אירואסיה'. נזק מקרי שגרמו טילים רוסיים לקונסוליה הסינית באודסה, הנמל הראשי של אוקראינה, לא יקל על היחסים עם בייג'ינג. לדברי פרוקופנקו, פוטין עשוי לחזור בו מהיציאה מההסכם כאשר הוא יארח פסגת מנהיגים אפריקאים החל מה-27 ביולי, בעודו מחפש יחסי ציבור חיוביים מצד כמה מדינות. פוטין העביר בעבר תבואה רוסית בחינם עבור "מדינות אפריקאיות נזקקות במיוחד".

שנית, אוקראינה פיתחה במהירות את תוכנית ב' שלה. היא הגדילה את הקיבולת עד פי שמונה במסופי גיבוי של תבואה ליד שפך נהר הדנובה, אומר מיכאל מגדוביץ, אנליסט סחורות בכיר ב-Rabobank. משם, היצוא יכול להגיע לים השחור דרך רומניה או מולדובה השכנות. בסך הכל, אוקראינה יכולה להמשיך לייצא כ-80% מיצוא התבואה שלה לפני המלחמה דרך מסלולים חלופיים המוגנים מהתקפות רוסיות, מספר מגדוביץ. קייב עשויה להמשיך בשילוח מנמלי הים השחור שלה למרות עדיית השרירים של רוסיה, אומרת אוקסנה אנטוננקו, עמיתה עולמית במכון קנאן. "המינוף הצבאי של רוסיה די קלוש", היא אומרת. "זה אפשרי לחלוטין 'להפעיל את המצור' אם בעלות ברית מערביות תוכלנה לספק קרן ביטוח". משרד ההגנה של רוסיה התכוון לדכא דיבורים כאלה באזהרה שספינות מסחריות המגיעות לאוקראינה יראו כ"מעורבות" במלחמה.

השווקים כבר מגלמים בתוכם את נזקי המלחמה לחקלאות האוקראינית, אומר מגדוביץ. מחירי החיטה בעולם גבוהים ברבע מהרמות שלפני המגיפה. התירס, הייצוא החקלאי האסטרטגי של אוקראינה, גדל ביותר מ-40%. כ-15% מיכולת התבואה של אוקראינה אינה בשימוש בגלל הקרבה לאזורי לחימה. "אוקראינה הייתה בעלת משקל כבד בחקלאות העולמית", אומר מגדוביץ. "המשך ההצטלקות הכלכלית של החקלאים שלה תמשיך להעלות את מחירי הדגנים".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    לילי 21/07/2023 19:26
    הגב לתגובה זו
    סין , מדינות ערב , ואפריקה הנפגעות העיקריות . הנהנות מדינות אירופה . כי מה שלא מיוצא נשאר באירופה . עד עתה לא שמענו על החמרת הסנקציות נגד רוסיה . חוזרים לעסקים עם המלחמה
  • 1.
    האם היא תחזור לשער 80?????????????????????????????????? (ל"ת)
    כיל 21/07/2023 18:14
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.

המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.

במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.

במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.

למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.