מטוס יונייטד איירליינס איירבוס
צילום: airbus
לקראת הדוחות

יונייטד תפרסם הלילה את דוחותיה - האם חברות התעופה בשיא כוחן?

האנליסטים בוול סטריט מצפים לרווח מתואם של 4.04 דולר למניה על הכנסות של 13.9 מיליארד דולר; חברות התעופה נהנות מביקושים גבוהים וחזרה לפעילות שיא לאחר תקופת הקורונה; האם יש להן עוד לאן לטפס?
שחר קוט |

חברת התעופה יונייטד איירליינס UNITED AIRLINES תפרסם הלילה לאחר נעילת המסחר בוול סטרי את דוחותיה הכספיים לרבעון השני של 2023 כאשר צפי האנליסטים בשוק הינו לרווח מתואם של 4.04 דולר למניה על הכנסות של 13.9 מיליארד דולר.

 

יונייטד צפויה להציג רבעון מוצלח ולהתחרות עם ההצלחה של יריבתה דלתא איירליינס DELTA AIR LINES שפרסמה בשבוע שעבר את דוחותיה הכספיים בהם עקפה את הציפיות כאשר רשמה רווח מתואם של 2.68 דולר למניה על הכנסות של 14.61 מיליארד דולר.

ההצלחה של דלתא נובעת בעיקר מגורמים שמשפיעים על כל תחום התעופה - ירידה במחירי הדלק הסילוני, עונת קיץ עם ביקוש גבוה לטיסות שהגיע לשיא בסוף השבוע של ה-4 ביולי, יום העצמאות האמריקאי. יונייטד צפויה גם היא לעלות על גל ההצלחות האלה ולהינות מכך בדומה לדלתא.

האנליסטים מצפים שהחברה תציג רווח מתואם למניה שיעקוף את צפיות חברת התעופה עצמה של בין 3.5-4 דולר למנייה על הכנסות של כאמור 13.9 מיליארד דולר. תשומת הלב תופנה לתחזית השנתית של יונייטד, במיוחד לאחר שדלתא העלתה את תחזיות הרווחים שלה לשנת 2023.

ג'יימי בייקר, אנליסט ג'יי.פי מורגן, אמר שהעלייה בהכנסות וברווחים של דלתא, עלייה שנייה תוך מספר שבועות, מחזקת את אמון המשקיעים בחברות התעופה הגדולות בארצות הברית, ביניהן יונייטד. "השתכנענו פעם נוספת בנוגע לרווחיות של שלושת החברות הגדולות, יונייטד, דלתא ואמריקן, וכי ההצלחה שלהן תמשיך גם במחצית השנייה של השנה". הוא המשיך וחיזק את אמונתו בשלושה ואמר שהן עקפו בביצועיהן את חברות הלואו-קוסט ב-30% עד כה השנה.

עם זאת, נותר פער בין הציפיות של יונייטד להמשך השנה, לציפיות של וול-סטריט עבור החברה. יונייטד חוזה רווח שנתי של בין 10-12 דולר למנייה, בעוד שהאנליסטים צופים רווח שנתי של 9.75 דולר. עם זאת, וול-סטריט אכן חוזה עלייה ברווח למנייה, לאחר שהעלו את הציפיות שלהם שעמדו על 6.42 דולר בתחילת השנה.

המנייה עלתה ב-40% עד כה ב-2023, אבל אם בדוחותיה יונטייד תיתן סיבה נוספת למשקיעים להתלהב המנייה עשויה לזנק עוד יותר. דוחות הרבעון השלישי הם גם גורם לבנות עליו שמנבא המשך עלייה במנייה לחודשי הקיץ החם. האנליסטים צופים זינוק נוסף של 3.72 דולר למנייה.

קיראו עוד ב"גלובל"

מחירי העלויות גם יהיו במרכז תשומת הלב, לאחר שבסופ"ש האחרון יונייטד הגיעה להסכמה על איגוד הטייסים שלה על העלאה חדשה בשכר. עם זאת, חברת התעופה כן צברה חוזים גבוהים יותר בתחזית העלויות שלה מוקדם יותר השנה. ההסכם עדיין לא סופי, ומחכה לאישור על ידי הטייסים שאיתם הוא נחתם. לפי ההסכם, השכר יעלה על פני ארבע שנים, מ-34.5% ל-40.2%, בשווי מוערך של 10 מיליארד דולר.

פרסום הדו"ח של יונייטד הלילה לאחר נעילת המסחר יגיע מעט לפני הדוח של אמריקן איירליינס AMERICAN AIRLINES שצפויה לפרסם אותו מחר לפני פתיחת המסחר. "אנחנו מצפים שההנהלה שלהם תחגוג את הביצועים המוצלחים, ותגיב על אחוזי הטיסות הבין-לאומיות הגבוהים".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.