ין יפן
צילום: Photo by jun rong loo on Unsplash

הבנק המרכזי ביפן יתחיל למכור דולרים ויתמוך בין - האם זה הזמן לקנות את המטבע היפני ומה יקרה לכלכלה היפנית?

המניות היפניות מזנקות, אבל הין בשפל של 25 שנה; הבנק המרכזי צפוי לשנות מדיניות - איך אפשר להרוויח מזה?

בתחילת השנה פרסמנו טור המתאר את החלטת המדיניות, העקשנית והבלתי מקובלת בארצות אחרות, של הבנק המרכזי ביפן המייצג את המעצמה הכלכלית השלישית בגדלה בעולם. נכתב אז, בקיצור ובמילים פשוטות, שבמקום לממן את תקציב המדינה הפיסקלי על ידי הנפקת חוב, כפי שנוהגות כל הכלכלות המפותחות האחרות, הבנק היפני מממן את תקציב המדינה על ידי הרחבה מוניטרית מסיבית, דרך הגבלת התנודתיות בשער הריבית על החוב הממשלתי המקומי לרמה הקרובה לאפס. כלומר, הבנק היפני רכש כל כמות של אגרות חוב, בעיקר אלו בטווח של 10 שנים, כאשר שער הריבית חרג מהגבול העליון. פעולה זו הנה בעצם "הדפסת כסף". מובן שלמדיניות זו יש גבול, שכן פעולה זו מביאה בהכרח בשלב מסוים ללחצים אינפלציוניים. אכן זה קרה - שיעור האינפלציה ביפן (4.1%) הגיע לשיא של 42 שנה.

>> האינפלציה מגיעה ליפן, איך זה ישפיע על הריבית?

>> שלמה גרינברג על הכלכלה היפנית והזינוק המתמשך במניות היפניות; האם זה יימשך?

הייתה תחושה, מלווה באינדיקציה ברורה בחדש מרץ 2023, שהבנק היפני לא יתמיד במדיניות ההרחבה והפסקתה עשויה הייתה להביא להתחזקות הין. אולם התברר שבפועל הבנק המשיך בהתנהגות יוצאת הדופן של הרחבה מוניטרית, בניגוד גמור למדיניות של כל הארצות המפותחות והתוצאה לא אחרה לבוא: הין נחלש לרמה הנמוכה ביותר מזה 25 שנה (148-144 ין לדולר) רמה שנצפתה בפעם האחרונה ב-1998, כשהחל המשבר הפיננסי העמוק ביפן.

אמנם היחלשות הין מביאה לגידול ביצוא היפני, שכן הוא נעשה זול יותר לקונים מארצות אחרות, אך מאידך תלותה של יפן בחומרי גלם מיובאים מביאה להתייקרות מקומית ולגל אינפלציוני (4.1%), שלא נצפה ביפן מזה 42 שנה, וזאת לאחר שבשנות ה-80 וה-90 חוותה יפן שיעור אינפלציה שלילית.

נראה שלמעצבי המדיניות הכלכלית ביפן לא תהיה ברירה אלא לזנוח את מדיניות הצמיחה, ויש לכך אינדיקציות, ולעבור למדיניות שער החליפין. כלומר ב"משולש מטרות המדיניות הכלכלית" הסותרות זו את זו (צמיחה, אינפלציה ושע"ח) ייבחר הקודקוד שמיצג את מדיניות שע"ח ולא זה המייצג מדיניות צמיחה. קיימות אינדיקציות שיפן תתחיל במדיניות של תמיכה בשער החליפין שפרושה מכירה מסיבית של מטבע זר בשוק המקומי. מדיניות זו הנה גם מדיניות מוניטרית מצמצמת שכן הבנק המרכזי מקבל תמורה ביינים יפניים.

יתכן שמדיניות זו תעצור את התדרדרות ערכו של הין היפני אך לא ברור אם יש במדיניות זו משום היכולת להוריד את שיעור האינפלציה לרמה סבירה של 2%. כל עוד רמת האינפלציה תהיה גבוהה יקשה על הבנק המרכזי לייצב את שער החליפין של הין. יש לכך מספר סיבות:

1. מאפייני האינפלציה ביפן שבעבר היו בגין "לחץ עלויות" של חומרי גלם ותקלות בשרשראות האספקה, כפי שאופיינה האינפלציה בעולם כולו, הרי שלאחרונה יש סמנים שהאינפלציה מקורה "בלחצי ביקוש".

קיראו עוד ב"גלובל"

2. הציפיות לאינפלציה המגולמות בשערי הריבית הגיעו לרמת שיא. מן המוסכמות הוא שציפיות לאינפלציה הנן כוח מניע כשלעצמו של האינפלציה בפועל.

3. הסכמי שכר שנחתמו לאחרונה הנם חסרי תקדים בשיעור עליית השכר המובטחת ביפן. עלייה בכוחם של האיגודים המקצועיים היא תופעה שלא נצפתה ביפן כמה עשורים.

עקשנותה של יפן לדבוק במדיניות המעודדת צמיחה נשענה על פילוסופיה רבת שנים בעידוד הקיסר היפני, שיש לבודד את יפן מהעולם הכלכלי ובמיוחד משכנתה סין. מדיניות זו הוכחה במידה מסוימת כנכונה עד סוף המילניום הקודם, אך פחות מכך בעשרים השנים האחרונות. בשנה האחרונה מקבלת יפן סיגנלים ברורים שכלכלת יפן אינה שונה מהותית מכלכלות המדינות המפותחות האחרות. השינוי הפיננסי בשנה האחרונה בעולם כולו התחיל לחלחל ליפן.

מטבע הדברים, שינוי מהותי בתפישת העולם לגבי קו המדיניות הנו תהליך שיארך זמן ולפיכך מגיבה יפן באופן איטי למתרחש בארצות אחרות. החלום היפני של צמיחה חזקה עם אינפלציה שלילית וין חזק נגוז ומעצבי המדיניות ביפן יימדדו לפי יכולתם לעכל את השינוי. זה יקרה בוודאות והביטוי הראשון לכך תהיה מדיניות תמיכה בשער החליפין על ידי קניה מסיבית של ינים בשוק המקומי במקביל לשחרור המגבלה על גובה שער הריבית על אג"ח ממשלתי מקומי. כשפעולה זו תקבל ביטוי רשמי, יזנק הין ועשוי להתחזק לרמה דומה שהייתה בעת תחילת המשבר הנוכחי (110-125 ין לדולר).

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לדעתי 02/07/2023 16:22
    הגב לתגובה זו
    ותמכור לתעשייה ביינים
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.