היפנים רוצים להפוך לשחקן מוביל בשוק השבבים - האם הם יצליחו?
מועצת המנהלים של חברת JSR היפנית, המייצרת ציוד לייצור מוליכים למחצה, צפויה לדון היום בהצעת רכישה פוטנציאלית, מצד קרן ממשלתית בהיקף של מיליארדי דולרים. במה שעשוי לסמל שלב נוסף בניסיונות של הממשלה היפנית לשוב ולחזק את מעמדה העולמי בתחום ייצור השבבים, על רקע מרוץ החימוש המתנהל בימים אלו בתחום, בו לוקחות חלק מדינות אירופה, ארצות הברית וסין.
לקריאה נוספת
> לקראת פיצוץ? מלחמת השבבים ממשיכה להטיל צל כבד על שרשרת האספקה
> על הזינוק במניות היפניות והאם הודו עשויה להחליף את סין?
> בחסות המערב: מודי רוצה להפוך את הודו לענקית טכנולוגית
- טראמפ: ״אתן לך כל שתבקשי״
- האישה הראשונה שתנהיג את יפן ואיך זה משפיע על הניקיי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי הדיווחים, קרן JIC (Japan Investment Corp), הנתמכת על ידי ממשלת יפן עשויה לרכוש את החברה עוד השנה תמורת סכום שיא של 1 טריליון ין (7 מיליארד דולר). דירקטוריון החברה, צפוי לדון כבר היום בהצעה מצד הקרן, אשר הוקמה בשנת 2018, כדי להשקיע בחברות יפניות ולהגביר את מעמדה התחרותי של המדינה, ומגובה בסכום ממשלתי של 20 מיליארד דולר. בתגובה לדיווח, קפצה מניית החברה (הנסחרת בבורסה ביפן) ב-33%, במה שהיה לקפיצה הגבוהה ביותר שלה מאז 1999.
ניסיונות להחזיר עטרה ליושנה
הצעת הרכישה מגיע על רקע הניסיונות של ממשלת יפן, לשוב ולחזק את מעמדה בשרשרת האספקה לייצור שבבים. מי שבסוף שנות ה-80 החזיקה בכ-50% משוק המוליכים למחצה, ראתה כיצד בעשורים האחרונים מעמדה הולך ונשחק לכדי שליטה של כ-10% בלבד מהשוק, אשר זוכה בשנים האחרונות לעניין רב מצד המעצמות העולמיות. כעת, שואפת המדינה להכפיל את מכירות השבבים המיוצרים בה לסכום של 15 טריליון ין (105 מיליארד דולר) עד 2030, על ידי עידוד השקעות.
מעמדה של יפן בתחום השבבים אמנם נשחק בשנים האחרונות, אך היא עדיין מהוה שחקן חשוב לשרשרת האספקה. בין היתר, פועלות במדינה יצרניות ציוד שבבים גדולות כמו Nikon ו-Tokyo Electron. חברת JSR עצמה שולטת בכ-30% מהשוק העולמי בטכנולוגיית הרְגִישׁוֹר (photoresist) ההכרחית לייצור שבבים. כמו כן, היא אחת משלוש חברות יפניות, יחד עם Shin-Etsu ו-Tokyo Ohka Kogyo, השולטות כמעט במלואן בייצור פוליאמיד מופלר ומימן פלואוריד - מרכיבים חיוניים לייצור צגים ומוליכים למחצה.
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
כחלק מהמאמצים הממשלתיים, הודיעה בחודש נובמבר ענקית השבבים הטאיוואנית TSMC על תוכנית לבניית מפעל שבבים בהיקף של 7 מיליארד דולר באי קיושו שבמדינה. המפעל, אשר צפוי לקום במהלך שנת 2024, צפוי לייצר שבבים של 12 ו-16 ננומטר. ברקע, הצעה ממשלתית לסובסידיה של כמחצית מהעלות הצפויה של המפעל. אליה צפויות להצטרף גם החברות היפניות סוני ו-Denso (ויצרנית חלקי רכב), אשר ישקיעו בהקמת המפעל ויעשו שימוש בשבבים שייוצרו בו.
בנוסף, יצרנית שבבי הזיכרון האמריקאית מיקרון (Micron Technology) הודיעה בחודש שעבר על כוונתה להשקיע עד 500 מיליארד ין (3.5 מיליארד דולר) בטכנולוגיית ליטוגרפיה באור אולטרה סגול קיצוני (EUV), במהלך השנים הקרובות בתמיכת ממשלת יפן. מי שצפויה להצטרף אליה היא סמסונג הקוריאנית, אשר שוקלת על פי הדיווחים להקים את קו בדיקות אריזת השבבים הראשון שלה במדינה, ליד מרכז המחקר והפיתוח הקיים שלה ביוקוהמה. בדומה ל-TSMC גם הקמת המפעל של סמסונג צפויה לקבל תמיכה ממשלתית נדיבה.
כיצד תשפיע יפן על מלחמת השבבים?
המאמצים היפנים מגיעים על רקע העניין הגובר בסקטור המוליכים למחצה על רקע מלחמת השבבים המתנהל בין ארצות הברית, אירופה וסין. אם בשנת 2019 תעשיית השבבים נאמדה בכ-412 מיליארד דולר, הרי שמאז חל גידול עקבי כשבסוף השנה האחרונה (2022) התחום הוערך בכ-580 מיליארד דולר. על פי ההערכות, השוק רק עתיד להמשיך ולצמוח בשנים הקרובות ובשנת 2029 הוא צפוי לחצות את רף טריליון הדולר. דבר שלא נעלם מעיניהם של מנהיגי סין וארצות הברית המנהלים ביניהם בשנים האחרונות מאבקים על הדומיננטיות בתחום.
המאבק בין המעצמות נוגע לא רק לצמיחה העקבית של סקטור השבבים, אלא גם למתחים גיאו-פוליטיים. העובדה שכיום ייצור השבבים מפוזר ברחבי העולם ומבוסס על תלות הדדית של מדינות האחת בחברתה, מעלה חשש מפני פגיעה עתידית אפשרית בשרשראות האספקה במקרה של אירוע גיאו-פוליטי. בפרט נסוב החשש סביב פלישה אפשרית של סין לטאיוואן, המהווה מרכיב קריטי בהליך ייצור השבבים. חשש שרק הלך והתתגבר לנוכח התפשטות מגפת הקורונה, אשר חשפה את השבריריות של שרשרת האספקה הגלובלית. במהלך המגפה, נוצר משבר חמור בשרשראות האספקה, כשעל פי ההערכות המחסור במוליכים למחצה הביא להפסדים של למעלה מ-200 מיליארד דולר בעשיית הרכב ברחבי העולם.
החששות הללו הביאו את ממשלת ארצות הברית לנקוט בפעולות חסרות תקדים, כדי להוביל את העולם בייצור שבבים מתקדמים. מעל לכל, בלט חוק השבבים והמדע בסך 280 מיליארד דולר, אשר נועד לא רק להגביר את ייצור השבבים של ארצות הברית, אלא גם להגביל את מכירת השבבים המתקדמים לסין כדי למנוע מהם להתקדם במחשוב מתקדם, בינה מלאכותית או אפילו בנשק מלחמה. צעד דומה נקטה גם הנציבות האירופית אשר חשפה בשנה שעברה את חוק השבבים שלה על סך 43 מיליארד. צעד שהתקבל באיחוד בביקורת בשל מה שנתפס על ידי חלק מהחברות כתגובה חלשה מדי לפעולות של מדינות אחרות בראשות סין וארצות הברית.
על רקע הצעדים האירופאים והאמריקאים, סין מצדה פועלת להגביר את יכולת הייצור שלה כדי לחזק את עמידותה הכלכלית נוכח ההגבלות. עדות למאמצים הסינים ניתן למצוא בגידול האדיר בכמות החברות הפועלות בתחום. תעשיית המוליכים למחצה בסין צמחה מ-1,300 חברות רשומות במהלך שנת 2011, לכ-22,800 חברות במהלך שנת 2020. אלא שלהערכת גורמים שונים, הצמיחה התרכזה בעקר ביצרנים המייצרים שבבים גדולים יותר ופחות מתקדמים מבחינה טכנולוגית.
בחודשים האחרונים מצטרפת כאמור גם יפן למערכה, לאחר שלפני כחודשיים הודיעה שהיא תגביל ייצוא של ציוד לייצור שבבים. זאת על פי ההערכות כחלק משיתוף פעולה עם ארצות הברית, במטרה לרסן את יכולתה של סין לייצר שבבים מתקדמים. עם זאת יפן לא ציינה את סין כיעד ההגבלות, ואמרה שהיצרנים יצטרכו לבקש אישור ייצוא עבור כל מדינה. החלטה אשר צפויה להשפיע גם על יצרניות ציוד שבבים גדולות הפועלות במדינה כמו Nikon ו-Tokyo Electron.
הכלכלה היפנית נהנית מהשקעות זרות
סוף מלחמת העולם השנייה, ופתיחתה של כלכלת יפן למערב הביאו לצמיחה אדירה בעשורים שלאחריה, שהגיעה לשיאה במהלך שנות ה-80. אלא ששנות ה-90, והתפוצצות הבועה שנוצרה בשווקי המניות בתוספת כמה מהלכים שגויים של הממשלה והבנק המרכזי הביאו ל"עשור האבוד" שנמשך כבר 35 שנה. בעשורים האחרונים כלכלת יפן מאופיינת בצמיחה נמוכה עד אפסית, לצד מדיניות פיסקלית ומוניטרית מרחיבה שנועדה להמריץ את הכלכלה.
בסוף שנת 2022 בדומה למדינות האחרות בעולם, החלה האינפלציה להרים את ראשה גם באי בצורה משמעותית, תוך שהיא רושמת שיאים של 50 שנה. מדד המחירים לצרכן במדינה עלה במהלך חודש מאי ב-3.2%, מעל התחזיות המוקדמות לעליה של ל-3.1%. מה שעשוי להביא לשינוי במדיניות הבנק המרכזי, ולשימוש בכלים מוניטריים חזקים יותר בכדי להשפיע על קצב האינפלציה. בעבר בחר הבנק להתמקד בהעלאת תשואות האג"ח הממשלתי לעד 0.5%, צעד שצפוי להימשך בחודשים הקרובים. על פי ההערכות הצעד צפוי "להחזיר הביתה" חלק מהכסף היפני שיצא "לחפש" תשואות ברחבי העולם.
המדיניות של הבנק המרכזי אמנם צפויה להתמקד בעיקר בחיזוק אגרות החוב, אבל גם שוק המניות כבר החל להרוויח מכך, שכן הדבר מחזקת את המטבע המקומי ואת הכלכלה המקומית. כך למשל, רשם בימים האחרונים מדד הדגל, הניקיי, שיא של 33 שנים, רק 13.3% מתחת לשיא כל הזמנים, אשר נקבע בסוף דצמבר 1989, בשיאה של "בועת הנכסים" במדינה.
בטורו השבועי של הפרשן שלמה גרינברג, בסוף השבוע אחרון, הוא העריך כי העליות נעוצות בעיקר בהשקעות של משקיעים מוסדיים אמריקאים (וגלובליים), בהשראת וורן באפט. לדבריו, "באפט התחיל במסע קניות בשוק היפני, בחברות ההשקעה והסחר היפניות המובילות, ב'נפילות הקורונה' של תחילת 2020, וזה לצד האופטימיות שלו לגבי הסיכויים הכלכליים של יפן (בגלל השינויים שבעקבות ה- Abenomics) בעתיד, הפנו תשומת הלב של מוסדיים אמריקאים וגלובליים גדולים לרפורמות הידידותיות לתאגידים ולבעלי מניות שמבצע הממשל על פי תוכניתו של ראש הממשלה המנוח שינזו אבה, שנרצח ביולי 2022, וכמובן גם לפער ההערכות בין חברות מובילות בארה"ב ליפניות ביפן".
- 2.אחד 26/06/2023 14:22הגב לתגובה זויפן מעצמה כלכלית למרות שאין לה אוצרות טבע. הכל בזכות השקעה בהשכלה.
- 1.אילן 26/06/2023 14:15הגב לתגובה זואיך ניתן להשקיע בשוק היפני, בחברות השקעות לא סוחרים מניות יפניות
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
