האינפלציה מגיעה ליפן - אינפלציית הליבה בקצב שנתי של 3.2% וזה ימשיך לעלות
יפן הצליחה עד כה להישאר עם אינפלציה יחסית בשליטה, ועדיין אין בה התפרצות של אינפלציה, אבל המדדים בכיוון מעלה. מדד הליבה של המחירים לצרכן עלה במאי ב-3.2%, מעל התחזית ל-3.1%, אך מתחת למדד במאי ששיקף אינפלציה שנתית של 3.4%. אינפלציית הליבה היא מעל היעד של הבנק המרכזי ביפן ל-2% והיא עלולה ללמד שהבנק המרכזי לא הצליח כפי שאמר לחרוג מאינפלצית הליבה רק למשך שנה.
> שלמה גרינברג על הכלכלה היפנית והזינוק המתמשך במניות היפניות; האם זה יימשך?
על פי הכלכלנים, אינפלציית הליבה תעלה בקיץ. הכלכלנים וגם הבנק המרכזי נוטים להסתמך על מדד נוסף - האינפלציה ללא מחירי המזון הטרי והדלק. המדד הזה מבטא יותר את אינפלציית הביקושים, כלומר עד כמה הביקושים משפיעים על המחירים, והוא עלה במאי ל-4.3%, לעומת 4.1% באפריל. זו העלייה הגדולה ביותר מאז יוני 1981.
המדדים היו אפילו גבוהים יותר אלמלא הירידה במחירי האנרגיה. עלויות האנרגיה נפלו במאי ב-8.2% לעומת השנה שעברה, בעיקר בשל הסובסידיות שהשיקה הממשלה. מנגד, אינפלציית המזון עלתה ל-9.2% מ-9% באפריל, כששורה של מצרכי מזון זינקו, גם על רקע הגידול בתיירות והיכולת של בעלי מלונות להעלות את מחירי המזון.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- שוק האג"ח היפני - האג"ח ל-10 שנים עלתה ל-2%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האינפלציה הזו עשויה להביא לשינוי נוסף במדינויות הבנק המרכזי. הנגיד, קאזואו אואדה, הדגיש את הצורך בשימוש במדיניות מוניטרית כדי להשפיע על האינפלציה, וזה עשוי להשתקף בהחלטות הקרובות של הבנק המרכזי. על רקע זה, גם שוק האג"ח היפני עשוי לעבור שינויים. עד לא מזמן השוק היה מוגבל בטווחי ריבית ותשואה ברורים כשלפני כחצי שנה הטווח עלה. כלכלנים מצפים להרחבת הטווח ככל שהריבית תעלה והמשמעות עשויה להיות היא עלייה באטרקטיביות של אגרות החוב היפניות בהמשך.
הכלכלה היפנית - לאן?
כלכלת יפן נהנתה מצמיחה מדהימה לאחר מלחמת העולם השנייה. עשרות שנים של שגשוג שהגיע לשיאו בשנות ה-80. אבלל אז הגיעו שנות ה-90 והתפוצצות הבועה שנוצרה בשווקי המניות בתוספת כמה מהלכים שגויים של הממשלה והבנק המרכזי שהביאו ל"עשור האבוד" שנמשך כבר 35 שנה. כלכלת יפן בעשורים האחרונים מאופיינת בצמיחה נמוכה עד אפסית ומדיניות פיסקלית ומוניטרית סופר מרחיבה שנועדו להמריץ את הכלכלה, אבל לא באמת עוזרת.
בסוף שנת 2022 האינפלציה החלה לפקוד את האי בצורה משמעותית וכעת היא מעלה ראש לאזורים שלא היו ביפן מעל 50 שנה. הגורם המרכזי להתפרצות האינפלציה הוא ההשפעה הגלובלית וכתגובה פעל הנגיד (הקודם) בצורה שהפתיעה מאוד את השווקים ויש לה יכולת השפעה גלובלית דרמטית על השווקים גם בהמשך. במשך שנים הבנק המרכזי לא מאפשר לריבית על האג"ח הממשלתי ל-10 שנים לחרוג מהיעד של מינוס רבע אחוז עד פלוס רבע אחוז, ומשקיע לשם כך עשרות טריליוני ין מדי שנה בקניית האג"ח המקומי, במה שהוא חלק מהמדינות המוניטרית המאד מרחיבה שלו. בעקבות האינפלציה הודיע הבנק על שינוי מדיניות והעלה את תשואות האג"ח הממשלתי לעד חצי אחוז. זה צעד דומה להעלאת ריבית וזה צפוי להימשך. ולצעדים האלו יהיו השלכות - הכסף היפני מחפש תשואות ברחבי העולם חוזר הביתה בעקבות העלאת הריבית העקיפה. העלאות ריבית נוספות ימשיכו ואף יעצימו את המגמה. מדובר על 2 טריליון דולר שעשויים לחזור הביתה.
החזרה תהיה בעיקר לאגרות חוב, אבל גם שוק המניות כבר מרוויח מכך - החזרה של הכסף הביתה מחזקת את המטבע המקומי ואת הכלכלה המקומית וזה צפוי להתבטא בדוחות ובמחירים בבורסה היפנית. זה כבר קורה. הבורסה היפנית זינקה מעל 20% מתחילת השנה.
גורו ההשקעות באפט משקיע ביפן
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
ברקשייר האת'וויי, חברת ההשקעות האמריקנית של וורן באפט, רכשה מניות נוספות של 5 חברות ענק יפניות ובכך הגדילה את ההחזקה הממוצעת שלה בהם ליותר מ-8.5%. החברות הן מיצובישי, Mitsui & Co., Itochu, Marubeni ו-Sumitomo Corp.
בארבע מתוך חמש חברות, אחזקותיה של ברקשייר עולות כעת על 8%. החברה הודיעה על כוונתה להגדיל את החזקותיה בחודש אפריל, מה שגרם לעלייה במניות היפניות.
באפט ביקר ביפן באפריל השנה ונפגש עם המנכ"לים של חמש החברות בזה אחר זה. לדבריו, ברקשייר החזיקה ב-7.4% מהחברות נכון לאפריל, ובתוספת רכישה זו החזקה תעלה ל-8.5%. ברקשייר חזרה על כוונתה להחזיק במניות אלה לטווח הארוך ואת רצונו של באפט להחזיק עד 9.9% מכל אחת מחמש החברות.
- 4.שווה לקנות יין יפנים? (ל"ת)מירה 24/06/2023 07:08הגב לתגובה זו
- 3.סטטיסטיקאית 23/06/2023 14:40הגב לתגובה זוואין אינפלציה. ואז בא שאר העולם ומנסה את אותו הדבר מאז המשבר הפיננסי, ואין אינפלציה. וכולם משתגעים וצורחים שמדפיסים כסף - אבל אם אין אינפלציה אז לא מדפיסים, לא כך? אז במקום ללמוד שכל הסיפורים האלה על ריביות אפס (ושליליות) והרחבות כמותיות זה לא מדיניות מוניטרית מרחיבה אתם ממשיכים לחזור על אותן השטויות. פשוט מדהים.
- 2.כנראה 23/06/2023 11:58הגב לתגובה זושהדור הצעיר יותד צורך יותר תוך שינוי במנטליות החיסכון המובנית
- 1.דן 23/06/2023 11:05הגב לתגובה זוזה יקרה בקרוב מאוד ....זה יהיה בהפתעה ......פיצוץ עוצמתי ......מפחיד .....תאוות בצע ועולם מעוות ......עולם של חובות והדפסות ....פייק ענק
- תומר 23/06/2023 14:30הגב לתגובה זוהשוק יותר חכם מכולם, לך אתו לא נגדו
- אתה חי בסרט ותמשיך לחלום ולהפסיד כסף בשורט שלך (ל"ת)רן 23/06/2023 12:27הגב לתגובה זו
- ל 23/06/2023 11:55הגב לתגובה זוזה איצ החדש?
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
