הנאסד"ק סיים בירוק; אפל עלתה ב-1.6%, טאבולה קפצה ב-12.8%
- טרם החל המסחר הרציף
מאקרו
הביטקוין BITCOIN 1.81% חצה את רמת ה-30,000 דולר - מה יעזור לו להמשיך מעלה? - מטבע הקריפטו ממשיך במגמה חיובית ועובר רמה חשובה ונראה שמי שיקבע אם הוא יצליח להישאר מעליה זאת הרשות לניירות ערך בארה"ב (לכתבה המלאה) ראש ממשלת הודו מודי מבקר בארה"ב וייפגש עם הנשיא ג'ו ביידן ואשתו ג'יל. שתי המדינות מתכננות להכריז על שורה של עסקאות במטרה לחזק את הקשרים הצבאיים ולהגביר את שיתוף הפעולה הטכנולוגי והמסחרי. הודו עקפה לאחרונה את סין כמדינה עם מספר התשובים הגדול ביותר והכלכלה בדרך להפוך לשלישית בגודלה בעולם. בלקרוק ממשיכים להיות 'דוביים על השוק' וטוענים שהפד' והבנק המרכזי ל אירופה טועים בהערכת נזקי הריבית: "האינפלציה הדביקה מאלצת את הבנקים המרכזיים להעלות את הריבית ולשמור על מדיניות הדוקה למשך זמן רב יותר. הפד אמנם עצר בשבוע שעבר את העלאות הריבית, אך הבהיר כי עליות נוספות יגיעו. אנו סבורים שהפד וה-ECB לא מעריכים נכונה את היקף הנזק של העלאות הריבית לכלכלה וחלק מהנתונים מצביעים על כך שהמיתון כבר הגיע.מניות במרכז
בד בת' אנד ביונד נרכשת על ידי אוברסטוק OVERSTOCK.COM INC - העסקה ששוויה 21.5 מיליון דולר, לא כוללת את החנויות ואת רשת חנויות התינוקות שלה (לכתבה המלאה) מניית איירובוט IROBOT CORP נפלה ב-8% - הרכישה ע"י אמזון נמצאת בסכנה - הרשות להגבלים עסקיים של האיחוד האירופי צפויה לפתוח בחקירה בהיקף מלא (לכתבה המלאה) הסוף לראלי באנבידיה NVIDIA COR ? לפי הערכות האנליסטים, התלהבות המשקיעים והציפיות שלהם מהחברה דחפו אותה גבוה מדי, "ברמות הנוכחיות אנחנו דוביים על מניית החברה" (לכתבה המלאה) מניית טסלה TESLA INC ירדה אחרי הורדת המלצה מצד מורגן סטנלי ל'תשואת שוק', תוך שהם מציינים שהשווי שלה עלה יותר מדי אחרי העליה האחרונה בתחום הבינה המלאכותית. מניית רשת המסעדות DARDEN RESTAURANTS שעומדת מאחורי אוליב גארדן ירדה למרות שעקפה את התחזיות בשורת הרווח ועמדה בשורת ההכנסות, גם התחזיות שלה בסדר בהשוואה לאנליסטים והיא גם הגדילה את הדיבידנד הרבעוני שלה, אבל היו"ר יוג'ין לי יפרוש. מניית NRG ENERGY INC עלתה אחרי דיווח בוול סטריט ג'ורנל לפיו המשקיע האקטיביסט אליוט Investment Management מבקש להדיח את המנכ"ל מאוריסיו גוטיירז ומנהלים בכירים אחרים. ענקית הבירה ANHEUSER BUSCH קיבלה שדרוג המלצה מבנק דויטשה בנק 'לקנייה'. "המניה מתמחרת רק סיכון צדדי ללא ציפייה להתאוששות".ישראליות בוול סטריט
טאבולה טאבולה קפצה ב-12% בעקבות המלצת קנייה מ-B. Riley עם מחיר יעד של 5 דולר היפו אחזקות היפו עלתה ב-7% - ללא הודעה מיוחדת חברת אלביט מערכות (US) אלביט מערכות בחוזה של 180 מיליון דולר למערכות מל"ט נייד לרומניה. מדובר על זכייה כחלק מהסכם המסגרת מול משרד ההגנה במדינה בהיקף של 410 עד מיליון דולר. אבוג'ן (US) אבוג'ן הזמנת רכש של 9.1 מיליון דולר לחברת בת: המניה קפצה אתמול וממשיכה לעלות היום עוד קצת. החברה חתמה על הסכם מסגרת עם "חברת נפט וגז בינלאומית, מהמובילות בעולם" למכירת זרעי קיקיון למטרת ייצור דלק ביולוגי. במהלך 2023 היא צפויה לספק את ההזמנות הראשוניות של זרעי הקיקיון, שפותחו באמצעות המנוע הטכנולוגי של אבוג'ן- 3.אתמול ירוק היום אדום ואצלנו רק אדום (ל"ת)ארה"ב 23/06/2023 10:57הגב לתגובה זו
- 2.T 22/06/2023 22:29הגב לתגובה זובפעם המי יודע כמה, ארביטראז שלילי. השוק בארץ ירד, באמריקה עליות, הדולר עלה והארביטראז שוב, כרגיל, שלילי. נראה למישהו הגיוני?
- הגיוני מאד (ל"ת)כן 23/06/2023 07:27הגב לתגובה זו
- 1.ירון 22/06/2023 17:37הגב לתגובה זוראשית, בחברה המתחרה המסחר ממש דליל. שנית, גם היא יורדת. שלישית, תמיד יש העדפה לשחקנים ותיקים בשוק. למוצר חדש לוקח שנים, אם בכלל, לנגוס בנתח שוק של מעצמות ותיקות.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
