הסוף לראלי באנבידיה?
מניית אנבידיה NVIDIA COR הייתה אחת הנהנות העיקריות משיגעון הבינה המלאכותית וזינקה ב-195% מתחילת השנה, אבל עכשיו המשקיעים מתחילים לשאול את עצמם אולי היא עלתה יותר מדי?
חברת השבבים כמעט והכפילה את שוויה השנה, לאחר שההכרזה על ChatGPT הזניקה את הראלי במניות הבינה המלאכותית בשנה שעברה. המומנטום הוסיף להתחזק לאחר שהחברה נתנה תחזיות טובות מהצפוי ואמרה שהיא מצפה שההכנסות לרבעון השני יעמדו על 11 מיליארד דולר, כשהאנליסטים ציפו ל-7 מיליארד דולר. עבור חברה כה גדולה, אשר רושמת הכנסות של עשרות מיליארדי דולרים בשנה, זינוקים כאלה בתוצאות ובתחזיות הם לא עניין של מה בכך - על כן ההתלהבות היוצאת דופן של המשקיעים, שגם אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים המשיכו לקנות.
אנליסטים מ-Lynx אמרו כי "ציפיות המשקיעים מאנבידיה הגיעו לרמות גבוהות מדי" והוסיפו כי "ברמות הנוכחיות אנחנו דוביים על מניית החברה". ב-Lynx נתנו מחיר יעד של 360 דולר למניה מה שמייצג ירידה של 16% מהמחיר הנוכחי של 430.45 דולר. למרות זאת, מחיר היעד הממוצע בקרב האנליסטים עומד על 445 דולר. עוד על פי הערכות האנליסטים מ-Lynx, אנבידיה תגדיל את ההכנסות שלה ממרכזי הנתונים ב-10% בלבד ב-2025, לעומת הצפי בשוק ל-36.8%. הסיבה להערכה הנמוכה יותר היא העובדה שהחברה כמעט והכפילה את עסק מרכזי הנתונים שלה בשנה הנוכחית, בעוד יכולתה לעלות את המחירים של המוצרים שלה בעתיד מאותגרת על ידי מצטרפים חדשים לעולם הבינה מלאכותית. מה שעלול לגרום להורדת מחירים.
לא רק בחברת ההשקעות חושבים שהגיע הזמן לקחת רווחים ולצאת. מעריך השווי דמודריאן כתב לאחרונה כי זה כנראה הזמן הנכון לסגור פוזיציות, גם קת'י ווד הודיעה החודש כי מכרה 20 אלף מניות של אנבידיה בשווי של 8 מיליון דולר, אך מדובר בסכום יחסית נמוך מתוך כל ההשקעה של ווד בחברה העומדת על 178 מיליון דולר. מניית ענקית השבבים נסחרת במכפיל רווח של 52.3 ל-12 חודשים הבאים, מעל ממוצע 5 השנים של 39.4.
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לאחרונה בשיחת וועידה אמר ג'נסן האנג מנכ"ל אנבידיה כי "תעשיית המחשבים עוברת בשני מעברים בו זמנית - מחשוב מואץ ובינה מלאכותית יצירתית". האנג הסביר מה הכיוון אליו אנבידיה צועדת ואמר: "אנחנו מגדילים משמעותית את הייצור שלנו כדי לעמוד בביקוש הגואה עבור שבבים לתעשיית ה-AI". בנוסף לכך, אנבידיה הכריזה על בנייתו של מחשב על חדש שיוקם בישראל, המבוסס על AI, ושפותח על ידי צוות של מלאנוקס שנרכשה על ידי החברה ב-2019 בתמורה ל-7 מיליארד דולר.
אנבידיה כבר שנים מכינה את עצמה לשינוי העולמי שמתרחש כרגע ונכון לעכשיו שבבי ה-A100 שלה הם המנוע העיקרי לרוב הפיתוחים והמודלים הנוכחיים בתחום. החברה כבר נמצאת בשלבי הסיום של פיתוח הדור הבא, שבבי ה-H100, שבבים מיועדים ספציפית לטכנולוגיית AI והפעלה של מרכזי דאטה. החברה רשמה ברבעון האחרון רווח מתואם למניה של 1.09 דולר על הכנסות של 7.19 מיליארד דולר, הרבה מעל הצפי בשוק, שהיה לרווח של 92 סנט למניה על הכנסות של 6.53 מיליארד דולר.
- 6.מושקע 23/06/2023 08:08הגב לתגובה זואינבדיה הולכת ל500 בקרוב ואחרי דוחןת של אוגוסט כי סבב המכירות הפסיכי שקורה והרווח שהם מרווחים היא תמשיך לדהור
- 5.יונתן קפרסון 23/06/2023 02:34הגב לתגובה זוכאשר כמעט כל חברות הענק פיטרה אנשים על ימין ושמאל בי טיפת רחמים למשפחות, אנבידיה ביטלה גיוסים, ביטלה מותרות, חסכה בציוד אבל איש לא איבד את העבודה. אותו הסיפור לגבי המצורים שלהם, תמיד מצאה ויצרה טכנולוגיות חדשות שרק מקדמות את העולם הזה וזה גם למה משקיעים ממשיכים לתת את האמון שלהם בחברה וימשיחו לעשות זה.
- 4.עופרי 22/06/2023 23:24הגב לתגובה זואנבידיה תפתיע גם ברבעון הקקוב ותעלה תחזיות. יש אפסייד של עוד 30% לפחות על מכירות 2023
- 3.רון 22/06/2023 20:59הגב לתגובה זואף חברה לא מגיעה לרמה שלה
- לחי 23/06/2023 04:03הגב לתגובה זואבל היא מתומחרת כאילו זה יהיה לתמיד
- 2.חברה מדהימה.ייקח עוד שנה לאנליסטים,להבין את זה.. (ל"ת)לירי 22/06/2023 19:46הגב לתגובה זו
- hh 23/06/2023 04:01הגב לתגובה זוזו חברת חומרה, ובניגוד לכל ענקיות ההייטק האחרות, בחומרה קשה לשמור על מונופול.
- ישראל 22/06/2023 21:07הגב לתגובה זוכרגע היא פשוט גבוהה מידי
- 1.מוציאים את האוויר מהבלון - ליברוח (ל"ת)לילי 22/06/2023 19:30הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
