שוויץ העלתה את הריבית ל-1.75% וצופה העלאות נוספות
הבנק הלאומי של שוויץ העלה את הריבית בפעם החמישית ברציפות - הפעם ברבע אחוז. ה-SNB הודיע כי הריבית תעמוד על 1.75% לעומת ריבית של 1.5% שנקבעה בחודש מרץ.
הבנק המרכזי של שוויץ, כמו במדינות רבות בעולם, מנסה לעצור את האינפלציה הדוהרת דרך העלאת ריבית. זוהי הרמה הגבוהה ביותר של הריבית מאז אפריל 2002. בשעות הצהריים צפויה גם בריטניה להכריז על העלאת הריבית.
האינפלציה ירדה משמעותית ל-2.2% במאי, אך היא עדיין מעל היעד שנקבע על ידי ה-SNB - שהזהיר כי המחירים ימשיכו לעלות ללא פעולה מצדו.
בנקים מרכזיים ברחבי העולם העלו בחדות את הריבית כדי להילחם בהתפרצות האינפלציה שנגרמה במקביל להתאוששות מהקורונה, אבל גם לעליית מחירי האנרגיה והפלישה של רוסיה לאוקראינה. "לא ניתן לשלול עליות נוספות בריבית, שיהיו נחוצות כדי להבטיח יציבות מחירים בטווח הבינוני", נמסר מהבנק.
בחודשים האחרונים ה-SNB מוכר מטבעות זרים כדי להעלות את ערכו של הפרנק השוויצרי.
אגב, גם נורבגיה העלתה את הריבית ב-0.5% ל-3.75%. ד"ר גיל מיכאל בפמן מבנק לאומי אמר על על העלאות הריבית בנורווגיה: "לא תהיה נקודת הסוף של מחזור ההידוק שלו. לא רק שהבנק העלה את הריבית בהיקף משמעותי של 50 נקודות בסיס, הוא גם פרסם הנחיות ניציות יותר במבט קדימה ובהצהרת המדיניות נכתב כי "סביר להניח שהריבית תועלה עוד יותר באוגוסט".
- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- מהאינפלציה לצמיחה: מלחמת הסחר חוזרת למרכז הבמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עוד הוסיף: "התחזיות החדשות של הבנק המרכזי מצביעות על כך שהריבית תגיע לשיא של 4.2% ברביע הרביעי, לעומת שיא של 3.6% בתחזיות מרץ. מההצהרה עולה כי הדבר נובע מנתוני האינפלציה העדכניים, עליית השכר, החלשת המטבע ושיעורי ריבית גבוהים במדינות אחרות. קובעי המדיניות רגישים לנושא של שער החליפין ולכן נראה שהם רוצים להימנע מפערי ריבית מול מדינות אחרות".
על העלאת הריבית על ידי הבנק המרכזי של שוויץ אמר: "העלאת הריבית של 25 נקודות בסיס שעליה הכריז ה-SNB, מ-1.50% ל-1.75%, תאמה את ציפיות השוק. עם זאת, ההצהרה הנלווית והעדכון כלפי מעלה של תחזיות האינפלציה ל-2024 ו-2025 מצביעות על כך שתהיה לפחות עוד עלייה אחת נוספת בריבית במחזור הידוק זה.
"ה-SNB הפחית את תחזית האינפלציה לשנה זו, מ-2.6% ל-2.2%. זה משקף מחירי אנרגיה נמוכים יותר ופרנק שוויצרי חזק יותר. האינפלציה הראשית בשוויץ ירדה מ-3.4% בפברואר ל-2.2% במאי ושיעור הליבה ירד ל-1.9%. עם זאת, הבנק העלה במעט את תחזיות האינפלציה שלו לשנה הבאה (מ-2.0% ל-2.2%) וב-2025 (מ-2.0% ל-2.1%), מה שמצביע על כך שקובעי המדיניות עדיין מודאגים מ"השפעות סיבוב שני מתמשכות, מחירי חשמל, שכר דירה גבוהים יותר ולחץ אינפלציוני מתמשך יותר ממחוץ לשוויץ".
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
לסיום אמר כי "יו"ר ה- SNB, אמר לאחרונה שהריבית הניטרלית הינה סביב 2%, מה שמעיד על כך שגם לאחר ההעלאה הנוכחית, ייתכן שמדיניות ההעלאות תמשך, ככל הנראה לכיוון של כ-2.25%".
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
