לאחר שלוש שנים ועל רקע בלימת התוכנית לביטול החובות: הסטודנטים בארה"ב יחזרו בקרוב לשלם על ההלוואות שלהם
החוב על הלוואות הסטודנטים בארה"ב עומד כעת על 1.8 טריליון דולר - חוץ מהחוב על המשכנתאות (שעומד על קרוב ל-20 טריליון דולר) זהו החוב הגדול ביותר של משקי הבית האמריקאיים, כשהחוב על כרטיסי האשראי עומד על כ-1.3 טריליון דולר והחוב על הלוואות רכב עומד על כ-1.55 טריליון דולר. בכדי להקל על האזרחים בזמן הקורונה, ממשל טראמפ החליט להשהות את התשלומים על הקרן והריבית של הלוואות הסטונדטים בארה"ב, מה שלפי ההערכות עזר לחלק מהסטודנטים לחסוך כ-15 אלף דולר עד היום.
מעל שלוש שנים עברו מאז ההחלטה של טראמפ וכעת המועד בו הלווים יצטרכו לחזור לשלם על ההלוואות שלהם מגיע באופן רשמי. עצירת התשלומים על חובות הסטודנטים הוארכה מאז מרץ 2020 שמונה פעמים ומשרד החינוך האמריקאי הודיע היום כי התשלומים על ההלוואות ידרשו החל מאוקטובר הקרוב לאחר אישור חוק של הקונגרס בנושא.
בכדי לעזור לאזרחים לכ-40 מיליון אזרחים עם מצב הלוואות הלימודים שלהם, הכריז נשיא ארה"ב ג'ו ביידן באוגוסט שעבר על ביטול חובות של עד 20 אלף דולר ללווים עם תקרת הכנסה של 125 אלף דולר בשנה. המהלך של הנשיא אמנם נשמע מאוד חיובי, אך בשורה התחתונה הוא מאוד יקר עבור כלל אזרחי ארה"ב ועל פי ההערכות מדובר על עלות של יותר מ-400 מיליארד דולר לציבור האמריקאי.
מי שבעיקר התנגדו למהלך של ביידן היו חברי המפלגה הרפובליקנית, אשר טענו רבות כנגד הבזבוזים הגדולים של ממשל ביידן, בראשם התוכנית לביטול חובות הסטודנטים. בסופו של דבר, כחלק מההסכם על העלאת תקרת החוב בארה"ב, הסכימו הצדדים על הפסקת העצירה על החזרי ההלוואות החל מאוקטובר הקרוב, זאת למרות שהתוכנית של ביידן לביטול החובות עדיין לא נגנזה לחלוטין.
ביידן כבר החל להוציא את התוכנית לפועל, אך נחסם פעמיים בבתי משפט בארה"ב. הפעם הראשונה הייתה בנובמבר האחרון כששופט מחוז פדרלי בטקסס ביטל את התכנית וכינה אותה "בלתי חוקתית",זאת לאחר שכמה מדינות, בהן ארקנסו קנזס ונברסקה, הגישו תביעה על פיה ההקלה בהלוואות מאיימת על הכנסות המס העתידיות שלהן. כשבועיים לאחר ההפסד הראשון, ממשל ביידן ספג הפסד נוסף בניו אורלינס כשבית המשפט דחה את הערעור שלו.
הלווים מחכים כעת להתקדמות בערעור של ממשל ביידן לבית המשפט העליון, אך לאחר ההכרזה של משרד החינוך היום, הם ככל הנראה יאלצו לחזור לשלם את חובותיהם לפני שתאושר ההקלה (אם בכלל בית המשפט העליון יאשר זאת). התשלום החודשי הממוצע צפוי לעמוד על כ-350 דולר כשעבור רבים ההחזר החודשי יהיה גדול מכך בהרבה. הריבית על אותן ההלוואות צפויה לחזור להצבר החל מחודש ספטמבר הקרוב והתשלום הראשון יהיה כ-21 ימים לאחר מכן.
החלטת בית המשפט העליון בעניין צפויה להגיע בחודש הקרוב כשהתוכנית צפויה למחוק לחלוטין את החובות של קרוב ל-15 מיליון אזרחים. לפי גורמים במשרד החינוך האמריקאי, אי העברת התוכנית של הממשל תוביל לעלייה משמעותית בעיכובי ההחזרים על ההלוואות ושיעורי חידלות הפרעון על ההלוואות יעלו גם כן, בעיקר לאור הבלבול בנוגע לגובה החובות וההחזרים לאחר הפסקה של מעל שלוש שנים.
- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
- 1.אלו חברות בבורסה יהנו מכך? (ל"ת)דש 22/06/2023 09:49הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
