אינטל. מכרז על תקציב היח"צ
צילום: יח"צ

כעסתם שהמדינה "מפנקת" את אינטל ב-3.5 מיליארד? הגרמנים נותנים הרבה יותר

המדינה תגדיל משמעותית את שיעור המס שתשלם החברה מ-5% כיום ל-7.5%, אך היה מי שביקר את ההחלטה. היום הודיעו בגרמניה: נסבסד אותה ב-11 מיליארד דולר. אז על מה הביקורת?
איציק יצחקי | (10)

ממשלת ישראל הודיעה אתמול על עסקה חלומית: אינטל תשקיע בארץ 25 מיליארד דולר. זה יקרה בקריית גת. אינטל תעסיק אלפי עובדים נוספים בדרום ותחלק שכר גבוה מהממוצע בענף העיבוד השבבי. ישראל גם החזירה לה: היא החליטה להגדיל משמעותית את שיעור המס שתשלם החברה למדינה מ-5% כיום ל-7.5%, אך עדיין - מדובר בהטבה משמעותית לעומת שיעור מס החברות שעומד על 23%. בישראל, לא כולם אהבו את "ההנחה" של המדינה לאינטל. הסבסוד הזה הוא בהיקף של של 3.5 מיליארד דולר דרך הטבה במס. אלא שהיום בצהריים פורסם בגרמניה כי אינטל מקימה מפעל גם בגרמניה. הסובסידיה במקרה הזה היא 11 מיליארד דולר - כלומר כמעט פי 3 מאשר בישראל. גרמניה ואינטל סיכמו על הסכם ששווה לחברה חיסכון של 10 מיליארד יורו (10.9 מיליארד דולר) עבור מתקן לייצור מוליכים למחצה בחלק המזרחי של המדינה. קנצלר גרמניה אולף שולץ ומנכ"ל אינטל פט גלסינגר יחתמו על ההסכם במהלך היום בברלין, אך הם לא הוסיפו פרטים נוספים. אינטל הסכימה לבנות את המתקן בעיר מגדבורג עם סיוע ממשלתי של 6.8 מיליארד אירו, אך דחתה את תחילת הבנייה במפעל בגלל המצב הכלכלי הגלובלי. ה"חבילה המשופרת" שסוכמה כעת תכלול גם סיוע בצורה של סובסידיות וגם הורדת מכסים. אינטל העריכה במקור שהפרויקט במגדבורג יעלה 17 מיליארד אירו, אך כעת מצפה הוא יעלה כמעט כפול - 30 מיליארד. כמו רוב הפרויקטים שיקבלו מימון ממשלתי באמצעות חוק השבבים של האיחוד האירופי, אינטל ציפתה לסבסוד של כ-40% מהעלויות שלה, אך זה לא קרה. השאלה היא מה יגידו בישראל כעת - האם אחרי העסקה שתיחתם בברלין היום, מדובר בהנחה שאינה משמעותית כפי שהצטיירה אתמול? האם העובדה שאינטל תעסיק מאות עובדים חדשים לא תפחית את הביקורת? את התשובות נוכל לקבל, כנראה, ממש בקרוב.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    למה ממתי אנשי שמאל מוסתים מגיבים למציאות בצורה הגיונית? (ל"ת)
    אופיר 21/06/2023 07:17
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    רק מתנגדי ביבי כעסו (ל"ת)
    19/06/2023 19:27
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אינטל = פולגת של ימינו (ל"ת)
    בא רק בכר 19/06/2023 17:56
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    של מירב ארלוזורוב ולהבין שעל פניו אישה אינטלקטואלי 19/06/2023 17:53
    הגב לתגובה זו
    של מירב ארלוזורוב ולהבין שעל פניו אישה אינטלקטואלית ורצינית הופכת ללא רצינית על גבול הפאתטית עם כל מיני חישובים ותירוצים שניראה כאילו הובאו מהמאדים , זאת מוקראת מחלה חשוכת מרפא כניראה .
  • 4.
    דמיקולו פיזדמטה 19/06/2023 16:09
    הגב לתגובה זו
    וממתי בדיוק אנחנו משווים את עצמנו לגרמניה? שנתחיל למנות את כל ההבדלים בין גרמניה לביביסטן? בגרמניה הסבסוד הזה מגיע מכלל האוכלוסיה, לא כמו בביביסטן שבה הוא מגיע רק מחמורו של משיח.
  • 3.
    זרקא הכלב 19/06/2023 15:37
    הגב לתגובה זו
    אסור להשקיע בישראל, בישראל כמות גדולה של ערסים צפון אפריקאים מגעילים דוחים ומסריחים כמו איציק זרקא ורמי בן יהודה
  • 2.
    דורון 19/06/2023 14:22
    הגב לתגובה זו
    אז אפילו כשמדובר בחדשות מצוינות ומדהימות כמו המפעל החדש של אינטל, אותם האנשים ינסו להסביר (במיוחד לעצמם) למה בעצם זה רע. תמיד הם ידעו להסביר שבישראל הכל רע. בוודאי הממשלה. זה שהעובדות מלמדות אחרת, לא מעניין אותם, בכלל.
  • 1.
    השמאלנים הרקובים תמיד יתלוננו. רע להם. חמוצים. (ל"ת)
    תיראו מופתעים 19/06/2023 13:35
    הגב לתגובה זו
  • נפיח 19/06/2023 15:05
    הגב לתגובה זו
    עד עכשיו היא אישרה 14 מיליארד סכום נאה מאוד.מה שיותר גרוע בשבילך הוא שהמו'מ עם אינטל מתנהל כבר שנים עוד בקנדציה האחרונה של אלילך המעורער.
  • מוריס 19/06/2023 14:52
    הגב לתגובה זו
    אני בשל אבל לא רקוב.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.