אורי סירקיס ישראייר
צילום: שלומי יוסף
ראיון

ישראייר מסבירה זינוק בתוך חודש של 60% במניה: "למרות עליית הריבית והתחזקות הדולר - הביקוש לא נפגע"

אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, בראיון אחרי הדוחות. אפשר היה להרגיש את הזינוק במניה באוויר כבר לפני חודשיים. החברה בדרך לרווח שנתי של 22 מיליון דולר: "צבר ההזמנות גדל ב-40%"
נתנאל אריאל | (5)

מניית חברת התעופה ישראייר  ישראייר גרופ -1.83% לא הצליחה לטפס מאז ההנפקה - עד לפני חודש. מאז, היא משלימה זינוק של 60% ונסחרת כעת לפי שווי שוק של 430 מיליון שקל. מה קרה בחודש הזה? האמת היא ששום דבר שלא היה ידוע קודם לכן. ישראייר ממשיכה להציג תוצאות טובות כבר תקופה, מאז ההתאוששות שלה מהקורונה. קראתם את הניתוח כאן בביזפורטל אחרי ההנפקה, וגם במספר ראיונות. קראתם כאן לפני חודשיים על התוכנית של ישראייר להגיע לרווחים של 25 מיליון דולר בשנה. זה היה על השולחן.

ברבעון הנוכחי ישראייר מציגה רווח של 3 מיליון דולר (מול אפס ברבעון המקביל) ואם תיקחו את שלושת הרבעונים הקודמים (הרבעון הראשון חלש יחסית בתחום) תקבלו שהיא בקצב רווחים של 22 מיליון דולר, כבר לא רחוק מהתוכנית ל-25 מיליון דולר.

האם יש למניה עוד לאן לעלות? לכאורה כן. גם עכשיו התמחור שלה סביר. קשרי תעופה -3.75% נסחרת במכפיל 6 וגם איסתא -0.99% במכפיל 6.4. אל על -3.51% אמנם במכפיל 3 אבל היא עוד בתהליך התאוששות מכל השנים הגרועות שלה. תיאורטית, ישראייר גם יכולה להגיע לשווי של 550 מיליון שקל. היא עדיין במכפיל 5.3. אבל זה כבר קרוב יותר.

המספרים יפים: צבר ההזמנות של ישראייר עומד כעת על 142.3 מיליון דולר, שיפור של 40% הן לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה והן מול שנת 2019 (לפני הקורונה). החברה מוכרת חבילות נופש ולא רק כרטיסי טיסה מתוך הבנה שיותר קשה להרוויח רק ממכירת טיסות, וגם המחיר הממוצע לנופש עלה ל-452 דולר לעומת 449 לפני שנה ו-439 בתקופה המקבילה בשנת 2019.

במקביל היא מציגה שיפור בפרמטרים התפעוליים: ירידה קלה במספר העובדים, עליה משמעותית במספר הטיסות, בשעות הטיסה ובמספר הנוסעים שהיא מטיסה. 

מנכ"ל החברה אורי סירקיס אומר בראיון לביזפורטל: "על אף עליית הריבית והתחזקות הדולר, במכלול של אינדיקטורים לא רואים שעקום הביקוש מגיב לזה". מעניין לציין את הדברים של סירקיס דווקא על רקע ביטול הטיסות של חברת ארקיע למדריד בחודש יוני.

איך אתה מסביר את זה?

"אני חושב שאנחנו נמצאים באזור הכי נמוך של המחירים בישראל. מיצבנו את עצמנו בחבילה ממוצעת של 500 דולר. כל אלטרנטיבה לחופשה בארץ היא הרבה יותר יקרה. לכן, רק אם אנשים יחליטו שהם מוותרים על חופשות תהיה פגיעה אצלנו. אבל בינתיים זה לא שאדם אומר אני אוותר על חופשה בחו"ל ואסע לאילת. לדוגמה: משפחה של 4 נפשות, עם מחיר ממוצע של 452 דולר לאדם, כפול 4 נפשות, כפול 3.75 ימים -זה 7,000 שקל. איפה אתה רואה היום משפחה כזו יוצאת לנופש של 3-4 ימים ומשלמת מחיר כזה? תראה לי, אשמח לראות.

 

"החבילות שלנו ממוצבות במקום שאנחנו לא נחשבים מותרות ולוקסוס ולכן הוויתור עלינו הוא אחרון בסדר העדיפויות ולכן אנחנו רואים את הביקושים ממשיכים".

אורי סירקיס, מנכ

קיראו עוד ב"שוק ההון"

אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר. צילום: שלומי יוסף

איך זה בא לידי ביטוי גם בתוצאות שלכם?

"רואים גם שהפער של הגידול אצלנו של 40 מיליון דולר שנה מול שנה, ממרץ למאי, נשמר ולא נשחק. גם 40% גידול וגם המחיר הממוצע בדולרים.

 

"יצא לי לדבר עם עוזרים של הנגיד ואמרתי להם שיש כאן סיטואציה שצריך לקחת אותה בחשבון - יש הרבה מאוד חברות שקיבלו הלוואות שקליות בערבות מדינה, צמוד לריבית, וכשהריבית עולה הוצאות המימון גדלות ואז לחברה יש שתי אפשרויות - או להישחק או להעלות מחירים. אז עכשיו כולם מעלים מחירים ולכן זה שהריבית מדכאת ביקושים לא - תמיד עובד.

מה יהיה בקיץ הקרוב?

"הגדלנו משמעותית את הקיבולת שלנו, בסדר גודל של 25% מול השנה שעברה. רואים שהציבור עונה לביקושים וכמובן אם נראה שינוי מגמה נתאים את עצמנו אבל כרגע הכל טוב. ברור שאם הנגיד יעלה משמעותית את הריבית זה ישפיע, אבל בינתיים אין פגיעה".

הצבר והמחיר הממוצע לנופש, לפי תאריכים. מקור: מצגת ישראייר

הצבר והמחיר הממוצע לנופש, לפי תאריכים. מקור: מצגת ישראייר

הזכרתם את המערכת של קוויקליזארד שמשפרת לכם את התוצאות. איך זה עובד?

"אם כרטיס בטיסה בינלאומית עולה 452 דולר בממוצע היא הצליחה לשפר את המחיר ב-23 דולר לכרטיס, כלומר עליה של 5%. היום המערכת מעדכנת 4,000 מחירי כרטיסים כל לילה, באילת מדובר על עדכון מחירים 5 פעמים ביום. פעם לא היינו יכולים להשתלט על זה.

"היתרון של המערכת זה שהיא בודקת כל הזמן את מחירי השוק ובאמצעות מערכת AI היא מסוגלת להשתלט על כל המחירים ולעדכן אותם כל לילה. למעשה, היא כל הזמן עושה אופטימיזציה למחיר. אם למשל היא מסתכלת ורואה שהטיסה התמלאה ב-10 מקומות אז היא מעדכנת שוב את המחיר".

 

עד היום היו שתי מערכות טכנולוגית שמטפלות במחירים. אם למשל אתם מחלקים את כל המטוס ל-20 'מחלקות' וירטואליות אז לכל מחלקה יש מחיר. ברגע שמחלקה הסתיימה, ונגמרו המקומות היא מעלה את המחיר. אבל המערכת החדשה 'לומדת' את השוק - מה קורה בכל זמן נתון אצל המתחרים. אם היא רואה שמתחרה על אותו קו של ישראייר, כמו וויזאייר למשל, העלה את המחיר באותו קו טיסה, אז באותו רגע היא מתאימה את המחיר למחיר החדש.

איך מתקדמת רכישת חברת התעופה הצ'כית סמארטווינגס?

"מתקדמת" אומר סירקיס ולא רוצה לפרט. "זה מו"מ ארוך".

פרמטרים תפעוליים ישראייר. רבעון ראשון, 2023. מקור: מצגת ישראייר

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    סירקיס -איך הפשפש עלה למעלה... (ל"ת)
    יודע 30/05/2023 19:25
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    רז 30/05/2023 19:22
    הגב לתגובה זו
    ישראייר נסחרת כרגע במכפיל 5 אך זה כלום לעומת רכישת סמארטווינגס שלטעמי אם תיסגר - ישראייר תהפוך לחברה הישראלית הכי גדולה ויהיו לה כבר 60 מטוסים שלה, השווי שלה יעלה בקלות למיליארד שקל. לדעתי תוך שנה ישראייר משלשת את השווי שלה. היא ומיה דיינמיקס שתי המציאות הכי גדולות בארץ היום.
  • 3.
    מישהו 30/05/2023 18:24
    הגב לתגובה זו
    החברה הכי גרועה שקיימת בישראל ואולי אף בעולם, אני לא יודע איך אנשים עוד טסים איתה. בן החברות שצריכות לפשוט רגל. שירות נוראי, חוויה נוראית. כל בן אדם שדיברתי איתו עליה לא הפסיק להגיד כמה היא נוראית. אני מכיר המון שטסו איתה פעם אחת ומאז לא מתקרבים.
  • 2.
    מצחיק 30/05/2023 18:22
    הגב לתגובה זו
    חברה קקמייקה עם שניים וחצי מטוסים
  • 1.
    כלכלן 30/05/2023 17:04
    הגב לתגובה זו
    בדולר גבוהה לא להאמין
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

הבורסה ננעלה באדום: ת"א ביטוח איבד 6.9%, הבנקים 4.5% - איי.סי.אל זינקה 4.8%

הבורסה ננעלה בירידות חזקות, כשהבנקים וחברות הביטוח בירידות חדות, לאור איומי שר האוצר, סמוטריץ', על הכפלת המיסוי על הבנקים במידה ויגלגלו את המיסוי לצרכנים; סאמיט ירדה לאור ירידת שווי נכסים בניו יורק, ובמקביל הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו של דה זראסאי, טורבוג'ן זינקה לאחר איזכור השם רפאל; ומי חברת האנרגיה המתחדשת שהורידה תחזיות ונפלה? 

מערכת ביזפורטל |

הבורסה ננעלה ביום אדום במיוחד, והפיננסים משכו את מדדי הדגל למטה, כשמספר גופים ירדו במהלך המסחר בשיעור דו-ספרתי, כולל הראל, מנורה, מזרחי ודיסקונט, אך לקראת הנעילה הירידות התמתנו מעט.  

 דווקא בכזה יום מעניין לראות את המניות שבכל זאת מצליחות לטפס.  ארן ארן 15.25%  מזנקת דו-ספרתית, ארן היא חברת מו"פ קטנה, היא מספקת שירותי פיתוח הנדסי לחברות בתעשיות שונות (רפואה, ביטחון, מים, פלסטיק), וגם משקיעה בסטארט-אפים, היא הודיעה על קבלת שתי הזמנות, האחת מחברה בטחונית ישראלית והשניה מחברה בטחונית בינלאומית לייצור מוצרים לשוק הבטחוני, בהיקף כולל של כ- 18.45 מיליון שקל, בנוסף להזמנה נוספת של כ-3 מיליון שקל.  בהזמנות ארן כותבת שנכללת גם הזמנה לייצור מוצר שנבחר על ידי הלקוח כפתרון ייחודי בתחום מערכות אוויריות בלתי מאוישות (רחפנים).

סאמיט סאמיט -4.78%   הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו נכסי דיור להשכרה של חברת דה זראסאי גרופ בניו־יורק, בהיקף של כ־450 מיליון דולר, והצעתה נבחרה כהצעה המובילה במסגרת הליך מכירה פומבית המתנהל כחלק מהליכי חדלות פירעון של דה זראסאי מול הבנק המממן. במקביל, עדכנה סאמיט על אינדיקציה לירידת שווי של 65-70 מיליון דולר בנכסי הדיור הקיימים שלה בניו־יורק, נתון שממחיש את הלחץ המתמשך בשוק המגורים האמריקאי.

טורבוג'ן טורבוג'ן 9.25%    זינקה היום אחרי שהודיעה על התקשרות עם רפאל כדי להשתמש במיקרו-טורבינה שעליה יש לרפאל קניין רוחני בשביל לעשות פיילוט עם חברה בטחונית, רפאל תקבל תמלוגים של 10% מההכנסות של הפרויקט. מכל ההודעה הזאת נראה שטורבוג'ן בעיקר משתמשת, לכאורה, בשם של רפאל כדי לקבל קרדיביליות מול מערכת הביטחון וגם השוק, נזכיר כי טורבוג'ן הודיעה שהיא בדרך לנאסד"ק: טורבוג’ן הגישה תשקיף ל-SEC

ג'ין טכנולוגיות 6.41%   דיווחה שנבחרה כספק יחיד לאספקת תשתית GenAI ארגונית לאחד משלושת גופי הבריאות הגדולים בישראל - לביזפורטל נודע שמדובר בקופת חולים מכבי. ההתקשרות המתוכננת היא לשלוש שנים וכוללת רישיון שימוש בפלטפורמה של החברה לצד שירותי פיתוח, התאמה, הטמעה וליווי מקצועי. נכון לעכשיו אין הזמנת עבודה מחייבת והמהלך כפוף לאישורים פנימיים אצל מכבי - ג׳ין טכנולוגיות תטמיע AI בקופ"ח גדולה - במי מדובר?



נבות בר, מנכ"ל קיסטון קרדיט: דודי מוסקויץנבות בר, מנכ"ל קיסטון קרדיט: דודי מוסקויץ

לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם

לאומי הצליח "לגנוב" את המימון לקיסטון - יממן את שותפות אגד בעסקה שתכניס לבנק כ-100 מיליון שקל בשנה והרווח עלייה יהיה כ-30 מיליון; וגם איך שה שהבטוחה ההדרת - חברת אגד שווה פחות לביטחון מהדירה שלכם?

ליאור דנקנר |

קיסטון קיסטון אינפרא -1.11%  , בעלת השליטה בקבוצת אגד, משלימה מימון מחדש בשותפות אגד, כשבנק לאומי מוביל מימון בהיקף של כ-1.75 מיליארד ש"ח בחיתום מלא. קיסטון נסחרת סביב ה-10 שקלים. מתחילת החודש היא עולה ב-2.2%, מתחילת השנה היא קפצה ב-74.8%, וב-12 החודשים האחרונים היא עלתה ב-71%. שווי השוק של החברה עומד על כ-1.9 מיליארד ש"ח.

המהלך מחליף שני הסכמי מימון נפרדים שהיו בעבר, וכל אחד מהם נשען על קונסורציום של כמה גופים מממנים. כעת המימון מתרכז בבנק אחד ובהסכם אחד, מה שמפשט את ניהול החוב בשוטף.

המימון החדש מיועד למחזור החוב הקיים, והוא כולל גם מסגרת למימון רכישת יתרת 13.2% מאגד במסגרת אופציית ה-PUT השנייה והאחרונה, שצפויה בפברואר 2026. מבחינת השותפות, זה גם מייצר מסגרת מימון מראש לאירוע המימוש, ולא רק מחליף חוב קיים.


מה הריבית האפקטיבית ולמה היא גבוהה יותר ממשכנתא

הריבית האפקטיבית המשוקללת בעסקה עומדת על כ-6% נכון להיום. חלק משמעותי מהחוב בריבית משתנה, כך שאם סביבת הריבית יורדת, גם עלות המימון עשויה להתעדכן כלפי מטה לפי התמהיל בפועל.

כדי להבין איך מתקבל המספר צריך להסתכל על ריביות הבסיס ועל מרווחי האשראי שמתווספים אליהן. חלק מההלוואה בריבית פריים, חלק בריבית בסיס שקלית או צמודה שמחוברת לשוק האג"ח, ובמסלול הצמוד נכנסת גם ההצמדה למדד שמעלה את העלות האפקטיבית כשמגלמים אינפלציה. סיכוי טוב שהריבית תרד בהמשך השנה הבאה. אם בנק ישראל אכן יוריד את המשכנתא בלפחות 0.5%, הריבית על החוב תרד ל-5.5%.