אלי גליקמן צים
צילום: סיון פרג'
ראיון

צים: "נהיה השנה בין גבול הרווחיות לרווח. מצפים לעלייה בביקוש במחצית השנייה ולהתייצבות במחירי התובלה"

מניית צים צוללת ב-15%, אבל אלי גליקמן, נשיא ומנכ"ל החברה אופטימי ומונה מספר סיבות; מדוע החברה לא הורידה תחזיות ומה יקרה בהמשך?
נתנאל אריאל |

"אחרי 9 חודשים של ירידה בכל שבוע במחירי התובלה אנחנו רואים בשבועות האחרונים התייצבות של המחיר וזה נותן לנו את התקווה להאמין שמהנקודה הזו המחירים יתחילו לעלות, אבל קשה לדעת". כך אומר אלי גליקמן, נשיא ומנכ"ל צים בראיון לביזפורטל אחרי הדוחות החלשים לרבעון הראשון של 2023, כאשר המניה צוללת כעת ב-15% בוול סטריט. 

צריך לומר, זה היה צפוי - מחירי התובלה צללו ואיתם גם התוצאות של צים. אחרי הדוחות הקודמים גליקמן העריך בראיון לביזפורטל שהרבעונים הראשון והשני יהיו מאתגרים. השאלה היא ההמשך. אבל דבר אחד ברור: צים לא תרוויח כבר 4.65 מיליארד דולר בשנה אחת. המספרים האלה לא יחזרו. השאלה האם היא בכלל תרוויח. גליקמן מאמין שזה יהיה על "בין גבול הרווחיות לרווח". זו תחזית חיובית בהתייחס לאנליסטים שצופים לחברה הפסד של כ-150 מיליון דולר השנה.

לא יהיה רווח של חצי מיליארד דולר כמו ב-2020?

גליקמן: "אנחנו לא בשוק הזה יותר. אני לא יכול להיות איש בשורות בנושא".

האנליסטים מצפים שתפסידו השנה, אבל אתם לא מורידים תחזיות. מאיפה ההבדל? איפה תפתיעו אותם?

גליקמן: "נמשיך להפתיע - מקווים שלטובה. פרסמנו לפני חודשיים תחזית שבה אמרנו שהמחצית הראשונה של השנה תהיה מאתגרת עם תוצאות חלשות ושאנחנו מעריכים שהמחצית השנייה תהיה יותר חזקה, ולא שינינו את התחזית השנתית. כלומר אנחנו עדיין מאמינים שהמחצית השנייה תהיה טובה יותר".

ממה זה ינבע, הרי אין לכם השפעה על מחירי התובלה?

"אנחנו מאמינים בדרך. יש לנו על סמך מה להאמין. זה נובע משלושה דברים - מבנה האוניות החדש שלנו. כל מספר שבועות מקבלים אוניה חדשה, שהיא יותר יעילה בדלק, יש בה יותר תאים, אוניות יותר גדולות שמאפשרת לנו להתחרות גם עם מחירי שוק אגרסיביים, להיות יעילים ולהגיע לרווחיות. נכנסו כמה אוניות וייכנסו עוד וזה יבוא לידי ביטוי בהמשך.

"לצד זה אנחנו מבצעים שינויים בקווים והתאמתם לשוק וכן שימוש בכלים דיגיטליים שיתנו לנו יתרון ובידול מהמתחרים. ביחד אנחנו מאמינים שהתוצאות שלנו ככל שיעברו הרבעונים גם אם מחירי התובלה יהיו נמוכים נוכל לספק תוצאות טובות יותר". 

 

מה אתם מצפים שיסייע לכם בנוסף?

גליקמן: "גם הרבעון הנוכחי יהיה עדיין מאתגר. אבל אנחנו מאמינים שהשיפור שלנו במבנה ההוצאות, על ההוצאות יכולים לשלוט - האוניות ושיפור הקווים כאמור, ובנוסף אנחנו מצפים שברבעונים השלישי והרביעי הביקוש יעלה בחזרה.

"נכון לעכשיו אנחנו רואים במדינות המערביות ירידה בכמות ההתחלות של בתים חדשים וגם בשיפוץ של בתים יד שנייה, כתוצאה כנראה מהאינפלציה הגבוהה. זה גורם לכך שיש פחות הובלה של מוצרים של בינוי לחברות כמו הום דיפו ולואו'ס, כך שלמרות שיש ביקוש גבוה לאלקטרוניקה וביגוד עדיין הביקוש ככלל יורד, אבל אנחנו מעריכים-מצפים שברבעון השלישי והרביעי זה ישתפר (בגלל עונת החגים. נ"א). זה לא ודאי".

קיראו עוד ב"גלובל"

 

יש לכם 4.25 מיליארד דולר במזומן, אתם מחפשים לרכוש חברות?

"אנחנו בהחלט מסתכלים על רכישת חברות מחפשים הזדמנויות בשוק.

אלו חברות למשל מעניינות אתכם?

"חברות קטנות שאנחנו יכולים להרשות לעצמנו לרכוש אותן, כאלה שהשווי שלהם לא גבוה מדי ויכולות גם לייצר ROI (החזר על ההשקעה. נ"א) גבוה אבל בזמן קצר-מהיר יחסית. 

"צריך לומר עוד משהו, המזומנים גם מאפשרים לנו לספוג את ההפסד ברבעון. 58 מיליון ברבעון זה הפסד מאוד משמעותי לחברות אבל אצלנו, כתוצאה מיתרת המזומנים הגבוהה - זה לא משמעותי".

ממה נובע החוב נטו שלכם? 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.