צים: "נהיה השנה בין גבול הרווחיות לרווח. מצפים לעלייה בביקוש במחצית השנייה ולהתייצבות במחירי התובלה"
"אחרי 9 חודשים של ירידה בכל שבוע במחירי התובלה אנחנו רואים בשבועות האחרונים התייצבות של המחיר וזה נותן לנו את התקווה להאמין שמהנקודה הזו המחירים יתחילו לעלות, אבל קשה לדעת". כך אומר אלי גליקמן, נשיא ומנכ"ל צים בראיון לביזפורטל אחרי הדוחות החלשים לרבעון הראשון של 2023, כאשר המניה צוללת כעת ב-15% בוול סטריט.
צריך לומר, זה היה צפוי - מחירי התובלה צללו ואיתם גם התוצאות של צים. אחרי הדוחות הקודמים גליקמן העריך בראיון לביזפורטל שהרבעונים הראשון והשני יהיו מאתגרים. השאלה היא ההמשך. אבל דבר אחד ברור: צים לא תרוויח כבר 4.65 מיליארד דולר בשנה אחת. המספרים האלה לא יחזרו. השאלה האם היא בכלל תרוויח. גליקמן מאמין שזה יהיה על "בין גבול הרווחיות לרווח". זו תחזית חיובית בהתייחס לאנליסטים שצופים לחברה הפסד של כ-150 מיליון דולר השנה.
לא יהיה רווח של חצי מיליארד דולר כמו ב-2020?
גליקמן: "אנחנו לא בשוק הזה יותר. אני לא יכול להיות איש בשורות בנושא".
האנליסטים מצפים שתפסידו השנה, אבל אתם לא מורידים תחזיות. מאיפה ההבדל? איפה תפתיעו אותם?
גליקמן: "נמשיך להפתיע - מקווים שלטובה. פרסמנו לפני חודשיים תחזית שבה אמרנו שהמחצית הראשונה של השנה תהיה מאתגרת עם תוצאות חלשות ושאנחנו מעריכים שהמחצית השנייה תהיה יותר חזקה, ולא שינינו את התחזית השנתית. כלומר אנחנו עדיין מאמינים שהמחצית השנייה תהיה טובה יותר".
ממה זה ינבע, הרי אין לכם השפעה על מחירי התובלה?
"אנחנו מאמינים בדרך. יש לנו על סמך מה להאמין. זה נובע משלושה דברים - מבנה האוניות החדש שלנו. כל מספר שבועות מקבלים אוניה חדשה, שהיא יותר יעילה בדלק, יש בה יותר תאים, אוניות יותר גדולות שמאפשרת לנו להתחרות גם עם מחירי שוק אגרסיביים, להיות יעילים ולהגיע לרווחיות. נכנסו כמה אוניות וייכנסו עוד וזה יבוא לידי ביטוי בהמשך.
- צים תימחק מניו יורק? גליקמן ואונגר מנסים להשתלט בפרמיה של 30%
- "צים גמישה ורווחית יותר מהמתחרות וממוקדת; לא התפתנו כמו אחרים לגוון את הפעילות"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"לצד זה אנחנו מבצעים שינויים בקווים והתאמתם לשוק וכן שימוש בכלים דיגיטליים שיתנו לנו יתרון ובידול מהמתחרים. ביחד אנחנו מאמינים שהתוצאות שלנו ככל שיעברו הרבעונים גם אם מחירי התובלה יהיו נמוכים נוכל לספק תוצאות טובות יותר".
מה אתם מצפים שיסייע לכם בנוסף?
גליקמן: "גם הרבעון הנוכחי יהיה עדיין מאתגר. אבל אנחנו מאמינים שהשיפור שלנו במבנה ההוצאות, על ההוצאות יכולים לשלוט - האוניות ושיפור הקווים כאמור, ובנוסף אנחנו מצפים שברבעונים השלישי והרביעי הביקוש יעלה בחזרה.
"נכון לעכשיו אנחנו רואים במדינות המערביות ירידה בכמות ההתחלות של בתים חדשים וגם בשיפוץ של בתים יד שנייה, כתוצאה כנראה מהאינפלציה הגבוהה. זה גורם לכך שיש פחות הובלה של מוצרים של בינוי לחברות כמו הום דיפו ולואו'ס, כך שלמרות שיש ביקוש גבוה לאלקטרוניקה וביגוד עדיין הביקוש ככלל יורד, אבל אנחנו מעריכים-מצפים שברבעון השלישי והרביעי זה ישתפר (בגלל עונת החגים. נ"א). זה לא ודאי".
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
יש לכם 4.25 מיליארד דולר במזומן, אתם מחפשים לרכוש חברות?
"אנחנו בהחלט מסתכלים על רכישת חברות מחפשים הזדמנויות בשוק.
אלו חברות למשל מעניינות אתכם?
"חברות קטנות שאנחנו יכולים להרשות לעצמנו לרכוש אותן, כאלה שהשווי שלהם לא גבוה מדי ויכולות גם לייצר ROI (החזר על ההשקעה. נ"א) גבוה אבל בזמן קצר-מהיר יחסית.
"צריך לומר עוד משהו, המזומנים גם מאפשרים לנו לספוג את ההפסד ברבעון. 58 מיליון ברבעון זה הפסד מאוד משמעותי לחברות אבל אצלנו, כתוצאה מיתרת המזומנים הגבוהה - זה לא משמעותי".
ממה נובע החוב נטו שלכם?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
