שוק האג"ח מתחיל להתעורר לאחר שנת 2022 הקשה - מה צריך לדעת?
תעודת ה-iShares Core U.S. Aggregate Bond ETF ISHARES CORE U.S. AGGREGATE BOND ETF עלתה ב-3.8% עד כה השנה (כולל תשלומי ריבית), זאת בהמשך לביצועים עגומים ב-2022, אז ירדה הקרן ב-13%. האם זה אומר ששוקי האג"ח הופכים למעניינים יותר?
"יש דברים שאף פעם לא משתנים. בזמנים של לחץ, בזמנים של פחד אתה הולך לשוק האג"ח", אומר מארק פרימן, מנהל השקעות ראשי ב-Socorro Asset Management. "לכן זה ברור מה שראינו מתחילת השנה". העולם הפיננסי חווה טלטלה משמעותית מאז קריסת בנק סיליקון ואלי (SVB) מוקדם יותר החודש - והמשקיעים ממשיכים לדאוג מהידבקות במערכת הבנקאית כולה.
תוכנית הידוק הריבית האגרסיבית של הפדרל ריזרב פגעה באגרות החוב. ועדת השוק הפתוח הפדרלית (ה-FOMC) העלתה את שיעור הריבית לא פחות משבע פעמים בשנת 2022. עד כה השנה, ה-FOMC העלה את שיעורי הריבית פעמיים, כאשר האחרונה שבהן הייתה רק ביום רביעי האחרון עת העלה הפד' את הריבית ב-0.25%.
ככל שהריבית עלתה - מחירי האג"ח ירדו
תשואות האג"ח של ממשלת ארה"ב ירדו בחדות בשבועות האחרונים במקביל לעלייה בשערים. משמעות הדבר היא שמשקיעי האג"ח צופים כי הפד' קרוב לסיום העלאות הריבית ושהבנק המרכזי יצטרך בקרוב להתחיל להוריד אותה ככל שהמיתון מתקרב. השיפור עד כה בביצועי האג"ח מתרחש בקטגוריות שונות: תעודת הסל iShares National Muni Bond ISHARES NATIONAL MUNI BOND ETF עלתה ב-2.2% לאחר שצנחה ב-7.4% בשנה שעברה. ה-iShares iBoxx $ Investment Grade Corporate Bond ETF ISHARES IBOXX $ INVESTMENT GRADE CORPORATE BOND ETF עלתה ב-4.5%, שיפור משמעותי לאחר שאיבדה כמעט 18% בשנה שעברה.
- קרנות אג"ח רבעון שלישי: איך אפשר להפסיד כשכל אפיקי האג"ח עולים?
- תשואות האג"ח הארוכות מטפסות - למה זה קורה עכשיו ומה המשמעויות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, הסכנה לא נעלמה. מצד אחד, החשש מההאטה וכעת החשש מנפילה של בנקים גורם לפד' להיות צנוע בהעלאות הריבית, אך מצד שני האינפלציה עדיין מאוד דביקה והפד נחוש להילחם בה, אם כי פחות מבעבר בגלל משבר הבנקים והחשש שהעלאת הריבית תפגע בנכסי הבנקים.
אלא שיש גם אגרות חוב מוגנות מפני עליית אינפלציה. תעודת הסל iShares TIPS Bond ISHARES TIPS BOND ETF סיפקה מתחילת השנה 3.3%, לאחר שנפלה בכ-12% ב-2022.
תעודת ה-iShares 20+ Year Treasury Bond ETF (TLT) ISHARES 20+ YEAR TREASURY BOND ETF עלתה בכמעט 8%, מהפך גדול מהשנה שעברה, אז סיימה בירידה של 31%. לניירות ערך עם תאריך ארוך יותר יש חשיפה גדולה יותר לסיכון של משך הזמן, או לשינוי בשיעורים. כשהשערים עולים, מחירי האג"ח יורדים, ולהיפך. לאחרונה, המשקיעים מזרימים כסף לקצה הקדמי של העקום, שיש לו פחות סיכון של משך זמן ושבו התשואות אטרקטיביות מאוד.
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
האג"ח הממשלתי לחצי שנה הניב לאחרונה כ-4.8%, למשל. בעוד שהתשואה של האוצר לשנתיים ירדה בחדות לאחרונה, והיא עומדת על 3.78%, הרבה מעל ה-3.37% של האוצר ל-10 שנים. כפי שנראה, עקומת התשואות נשארת הפוכה, אם כי פחות ממה שהיה לפני מספר שבועות. קשה לחזות את ביצועי האג"ח בשאר השנה: אם הפד' אכן יוריד את הריבית, זה עלול להעלות את המחירים. "כשהשוק מצפה שהפד' ימשיך בנתיב של הקלה, זה יהיה חיובי לשוק האג"ח", אומר פרימן. במקביל, צריך לזכור שהפד' הצהיר על מחויבותו לבלימת האינפלציה חזרה ל-2%.
- 3.עמי 27/03/2023 12:44הגב לתגובה זונמתין וניראה אם אתה צודק כי עד עכשיו ההפסד שלנו באגח הוא 10%
- 2.הריבית לא תרד אג"ח ימשיכו לרדת-עליה זמנית (ל"ת)לילי 26/03/2023 19:26הגב לתגובה זו
- 1.כלכלן 26/03/2023 19:19הגב לתגובה זונתניהו רע לישראל
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אסיה בורסות (גרוק)השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
השווקים באסיה פתחו את השבוע בעליות, בהובלת דרום קוריאה ויפן, על רקע התאוששות במניות הטכנולוגיה ונתוני אינפלציה מעודדים מסין; במקביל, החוזים בוול סטריט מטפסים לאחר דיווח על פריצת דרך במגעים בסנאט לסיום ההשבתה הממשלתית, ובשוק הקריפטו נרשמות עליות כשהביטקוין
חוזר מעל 105 אלף דולר
המסחר באסיה נפתח הבוקר במגמה חיובית, עם התאוששות רחבה במניות הטכנולוגיה לאחר שבוע תנודתי במיוחד שבו נרשמו ירידות חדות סביב חששות מהערכת יתר במניות הבינה המלאכותית. המשקיעים מגיבים גם לנתוני האינפלציה שפורסמו בסין בסוף השבוע, שהפתיעו כלפי מעלה והעידו
על התחלה של יציבות מחודשת בביקושים המקומיים, אם כי ההאטה בענפי הייצור והנדל״ן ממשיכה להעיב. ברקע, בשווקים גוברת האופטימיות לסיום השבתת הממשל האמריקאי, לאחר דיווחים על התקדמות משמעותית במגעים בין המפלגות בוושינגטון.
המסחר באסיה
בדרום קוריאה, מדד קוספי מזנק בכ-3.4% ומוביל את העליות באסיה, לאחר מימושים חדים בשבוע שעבר. מניות הבנקים וחברות הביטוח מושכות את השוק מעלה, לצד התאוששות חדה במניות הטכנולוגיה: סמסונג אלקטרוניקס עולה בכ-2.6% ו-SK הייניקס מזנקת ביותר מ-5%. גם החברות
SK Inc ו-GS Holdings בולטות בעליות של כ-10% ו-11% בהתאמה, על רקע שיפור בתיאבון הסיכון של המשקיעים.
ביפן, מדד ניקיי 225 מוסיף 1.3% והמדד הרחב טופיקס עולה בכ-0.6%, בהובלת מניות השבבים ואחרי פרסום
פרוטוקולי הבנק המרכזי (BOJ), שמהם עלה כי "התנאים להעלאת ריבית נוספת כמעט והבשילו". עם זאת, חברי הבנק הדגישו כי יש לבחון עד כמה האינפלציה הבסיסית אכן מבוססת כדי למנוע הידוק מוקדם מדי. תשואת האג"ח ל-10 שנים עלתה לשיא של החודש האחרון, כ-1.7%.
בסין, מדד שנחאי כמעט ללא שינוי ומדד CSI 300 יורד קלות ובהונג קונג,
מדד האנג סנג מתחזק בכ-0.9%, בהובלת מניות טכנולוגיה מקומיות שהתאוששו לאחר הירידות האחרונות.
- הירידות באסיה ממשיכות גם היום; עליות בחוזים בוול סטריט
- נפילות באסיה: הניקיי יורד 3% אחרי הירידות בוול סטריט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוסטרליה, מדד ASX 200 עולה ב-0.7% בהובלת מניות הפיננסים, ובראשן בנק ANZ שמטפס כמעט 2% לאחר שהודיע על צעדי התייעלות
נוספים.
