יוני אסיא מנכל איטורו
צילום: יחצ איטורו

איטורו: ההכנסות נפלו ב-50%, השווי צלל מ-10 מיליארד ל-3.5 מיליארד דולר בלבד. לא בטוח שזו התחתית

השווי של 10.4 מיליארד היה מנופח. החברה רכבה על ההייפ של הקריפטו אבל בשנת 2022 הוא צנח ואיתו הכנסות החברה צללו ל-631 מיליון דולר. החברה טוענת שהשנה האחרונה הייתה "המשך צמיחה", ברצינות? אבל - מתחילת השנה הקריפטו מזנק וזה עשוי לתמוך בפעילות, אבל כשחברה בנויה על שוק של הימורים, לא בטוח שזה השווי האמיתי שלה
נתנאל אריאל | (2)

חברת איטורו (eToro) היא פלטפורמה למסחר במניות ובקריפטו. בשנת 2021 היא נסקה על גבי ההייפ-האופוריה בשוק הקריפטו וההכנסות שלה זינקו ל-1.2 מיליארד דולר. אבל בשנת 2022 שוק הקריפטו התרסק ב-70% ואיתו גם ההכנסות של איתו, שצללו ל-631 מיליון דולר בלבד. באופן מפתיע, החברה כותבת שהיא "מדווחת על המשך צמיחה". עם זאת, לא ממש ברור על איזו צמיחה מדובר עם כזו נפילה בהכנסות. לפחות במספר המנויים היא שומרת על יציבות עם 2.8 מיליון, לעומת 2.7 מיליון לפני חצי שנה.

בחלוקה למגזרים - 48% מההכנסות הגיעו ממניות ומדדים (303 מיליון), 27% מסחורות (170 מיליון), 19% מקריפטו (120 מיליון) ועוד 6% ממטבעות (38 מיליון). בהודעת החברה כעת עם פרסום התוצאות החברה לא מספרת כמה היא הפסידה אבל מדובר מן הסתם בהרבה מיליוני דולרים. מנגד - על פי מידע שהגיע לביזפורטל, במחצית השנייה של 2022 וברבעון הראשון של 2023 איטורו חזרה להיות רווחית. איטורו גם הייתה רווחית בשנים הקודמות ומהבחינה הזו היא תלויה במצב הרוח בשווקים - לטוב ולרע.

הנפילה בהכנסות גם מסבירה את השווי בגיוס שנמוך ב-65% מזה שהיא רצתה לקבל במיזוג הספאק בוול סטריט. היא גייסה 250 מיליון דולר לפי שווי של 3.5 מיליארד דולר. נמוך משמעותית מאותם 10.4 מיליארד דולר, השווי שרצתה לקבל בוול סטריט. זה לא מפתיע, הכתובת הייתה על הקיר מזמן, וקראתם על כך אזהרות בזמן אמת כאן בביפזורטל (למשל, כאן כאן וכאן). המשקיעים הגיוס החדש כוללים את  Velvet Sea Ventures, SoftBank Vision Fund 2 ,ION Group וכן כמה משקיעים קיימים. 

השאלה הגדולה היא האם זו התחתית ומכאן השווי של איטורו יעלה. זה כמובן יכול לקרות - כאשר השווקים יחזרו לעלות, הכסף הזול יחזור לשווקים, האופוריה תחגוג, הכל יכול להיות. איטורו תוכל לשוב ולקבל שוויים גבוהים ואולי מנותקים מהמציאות. אבל עכשיו זה לא זמן כזה. עכשיו זה זמן שבו לא מנפיקים אלא מנסים לשרוד עם המזומן שיש. איטורו לא הצליחה גם בכך ונאלצה ללכת להנפקה - ולחתוך את השווי שלה בצורה מאוד משמעותית. זה לא שנגמר לה הכסף אבל עכשיו אחרי ההנפקה יש לה 500 מיליון דולר אחרי שגייסה 250 מיליון דולר זה אומר שהיא הייתה צריכה את הכסף בצורה דחופה. למה? היא לא מפרסמת אמנם כמה כסף היא שורפת מפעילות שוטפת, אבל אפשר להניח שמדובר על לא מעט, אחרת - בשביל מה היא צריכה את הכסף? פנינו לחברה ואם היא תספק מספר - נוסיף אותו. בסביבת החברה מציינים שבמחצית השנייה של 2022 החברה ייצרה עשרות מיליוני דולרים. כלומר - היא לא שורפת כסף מפעילות שוטפת. אם כך - בשביל מה היא צריכה את הכסף? כנראה בשביל להמשיך להשקיע בצמיחה. ואנחנו רק נעיר שוב - המשקיעים רוצים לראות רווחים גם בשורה התחתונה.

אז כמה שווה איטורו? אם נשווה אותה למתחרה, רובינהוד ROBINHOOD MARKETS, שצללה ב-90% מאז ההנפקה (קצת תיקנה מאז) אז השווי של איטורו צריך להיות 1.7-1.8 מיליארד דולר בלבד. מנגד, בצד החיובי מבחינת החברה אפשר גם להסתכל על ההכנסות, איטורו הכניסה 46% מההכנסות של רובינהוד (הכניסה 1.36 מיליארד דולר) ובמקרה כזה השווי של איטורו יהיה 3.44 מיליארד דולר. עדיין נמוך מהשווי הנוכחי שאותו מפרסמת היום החברה, אבל לא בהרבה. אבל מה נכון יותר להשוות, את הנפילה במניה של רובינהוד או את ההכנסות? בחברה יגידו שאת ההכנסות, בשוק יש מי שיגידו שאת הנפילה של רובינהוד. ההייפ היה זהה בשתיהן, אז גם הנפילה בשווי.

ומה אומרים בחברה?

מייסד ומנכ"ל איטורו, יוני אסיא אמר בעקבות התוצאות: "ניווטנו בהצלחה את פעילותנו העסקית בשנת 2022, במהלכה המשכנו להגדיל את מספר המשתמשים שלנו, להרחיב ולשכלל  את היצע המוצרים שלנו. לקראת סיומו של הרבעון הראשון של 2023 ניתן לציין כי ראינו שיפור בסך ההכנסות והרווחיות בהשוואה לרבעון האחרון של 2022 וכן עלייה בנפח פעילות המסחר בקרב לקוחותינו. 2023 החלה באופן חיובי כאשר השווקים הגיבו בחיוב לחדשות "פחות רעות" והמסחר בקרב משקיעים פרטיים הגיע לשיא של כל הזמנים."

קיראו עוד ב"BizTech"

במבט קדימה, ציין: "האסטרטגיה שלנו לשנים 2023-2025 מתמקדת בהרחבת נתח השוק של החברה בשווקי המפתח שלה ובהעמקת הרווחיות באמצעות צמיחה בהכנסות וניהול הוצאות. איטורו תמשיך להתמקד בצמיחה רווחית וקידום חזון החברה - עולם שבו כל אדם יכול להשקיע בשווקים הגלובליים בצורה פשוטה ושקופה".

 

מירון שני, סמנכ"ל הכספים של איטורו הוסיף: "אנחנו מכירים היטב את אופיים המחזורי של השווקים. מגוון המוצרים ונכסי ההשקעה שאנו מציעים ללקוחותינו  תרם לכך שהכנסות ממניות, מדדים וסחורות קיזזו (חלקית) את הירידה בהכנסות מנכסי קריפטו בשנת 2022. ראוי גם לציין כי לא הושפענו מחששות הנזילות שהטרידו רבים בתעשיית הקריפטו. במהלך 2022 המשכנו להגדיל את בסיס המשתמשים שלנו למרות סנטימנט שלילי בשוק וצמצום הוצאות השיווק שלנו. פעילות הליבה שלנו רווחית והמאזן שלנו חזק."

כזכור, איטורו ניסתה להתמזג לספאק לפי שווי של 10.4 מיליארד דולר במרץ בשנה שעברה, שווי שנראה כבר אז מוגזם, אך הכוונות הללו התבטלו בסופו של דבר. לפני חצי שנה ולאחר כישלון וביטול מיזוג הספאק, איטורו פיטרה 120 עובדים, 6% מעובדי החברה, וכיום היא מעסיקה כ-1,500 עובדים (לעומת 1,700 לפני שנה). כעת מודיעה איטורו על ביטול סופי של ההנפקה וכן על פיטורי כ-6% ממצבת העובדים של החברה. 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מנור ניסים 26/05/2025 00:08
    הגב לתגובה זו
    נרשמתי לאיטורו כאשר דר חדוה בר או מתחזה לחדוה שקוראים לה לואיסה בשבוע אחד גרמו לי להפסיד כ180000 דולר והבטיחו שקרן גידור תכסה 85 אחוז מההפסד כשלכאורה הגיע תאריך הפיצוי מחקו אותי מהווטסאפ ותמונתו של יוני אסיא גם מופיעה באותו אתר ETORO אשר ממליץ וכנראה עושה קומבינות כדי להפיל את המניה ולמכור בשורט ממש נוכלות לשמה
  • 1.
    בקיצור חברה שכל הזמן תהיה בהפסדים (ל"ת)
    Lol 21/03/2023 19:17
    הגב לתגובה זו
יואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטייואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטי
סטארטאפ להכיר

אין לנו מתחרים- הדרך להתחרות זה אם הלקוחות יתחילו לפתח את המוצר בעצמם

שיחה עם יואב  שפרינגר- המנכ"ל ושותף מייסד של  Apptor.ai



הדס ברטל |

ספר בקצרה על עצמך:

אני במקור מבית חנן בצפון. בצבא שירתי ב-8200, שם גם פגשתי את השותף שלי, גלעד עזרא, ובזמן השירות, עבדנו על פיתוח מודלים של פרדיקציה לצבא כדי לזהות התנהגויות, אבל הרעיון זה להתעסק ב-predictable AI. אחרי הצבא הייתי בפלייטיקה בעולמות ה-AI retention. את הסטארטאפ הקמנו במהלך המלחמה, והתחלנו לרוץ איתו ממש תוך כדי המילואים.

ספר על החברה ומניין בא הרעיון?

אלו דברים דומים שעשינו בצבא. חיפשנו איפה אפשר למקסם את מה שעשינו בצבא ולהשליך על שוק, שהוא ממש בלו אושן עבורנו ואין חברה שעושה משהו דומה. תעשיית ה- direct sales, שהיא מאוד אמריקאית ואנחנו בנינו כמה מודלים של פרדיקציה שעוזרים לחברות direct sales לייצר תקשורת טובה יותר עם הלקוחות שלהן. המודלים מזהים טוב יותר מה הלקוח רוצה לקנות, מה המוצר שכדאי להציע לו ומתי יספיק לקנות, כאשר המטרה היא לטרגט בצורה טובה יותר את הלקוחות דרך המודלים שאנחנו מריצים. זה דומה לאי קומרס אבל יש הבדלים כי דרך המכירה בחברות direct sales היא שונה מעט, ואותן חברות רואות את עצמן כתעשייה נפרדת. למשל הרבהלייף היא לקוחה שלנו, ואם ספורה מבחינים שאני עובד איתם, הם יחשבו "מעולה, חברה דומה לנו." לעומת זאת, אם הרבהלייף היו רואים שאני עובד עם ספורה הם היו חושבים שזה אי קומרס. בשנה אחת הגענו ללקוחות וחברות כמו הרבהלייף, שופ דוט קום, It works! Global ו-Immunotec.

אופן המכירה ב-direct sales זה דרך מפיצים שהם המשווקים את המוצרים של החברה. עד שאנחנו הופענו, כל החברות הללו היו בונות על המפיצים לעשות את עבודת השיווק והמכירות והכל היה קורה דרכם בלי ערוצים נוספים. המפיצים מביאים לקוחות והם מדברים עם לקוחות וכדומה. מה שקורה בפועל זה שמאחר וכיום יש עוד הרבה אלטרנטיבות לעשות הכנסה מ-gig economy ובגלל התחרות הרבה בשוק, אז המודל לפיו הם בונים רק על המפיצים כבר לא עובד. מה שאנחנו מביאים לשולחן זה שאנחנו מייצרים מודלים של פרדיקציה שעושים את הכל באופן אוטומטי, את ה-retention, ההמלצות על מוצרים כאשר אנחנו יודעים לזהות מה כל לקוח יקנה ומתי והחברות כבר לא צריכות לבנות על המפיצים אלא אנחנו עושים את זה בשבילם, הכל כבר הופך לאוטומטי.

מתי הוקמה וכמה עובדים?

קמנו ביולי 2024, אנחנו 10 עובדים, הרוב בישראל ואחת ביוטה.

מי המשקיעים?

זוהר גילון, יובל בר-גיל, ניר גרינברג, רן שריג, אפי כהן ועוד

הונאה ברשת (AI)הונאה ברשת (AI)

המלחמה בהונאות: TrueScontrol סטארט-אפ ישראלי יקבע אם האתר אמין; למה זה חשוב?

על רקע ההונאות והאכזבה משירותים ומוצרים שמקבלים ברשת האינטרנט, פותח מנגנון שיספק קוד אימון לאתרים ולאנשי מקצוע; המטרה: לצמצם את ההונאות בתחום הזה ולייצר לעסקים אמינים גושפנקא אובייקטיבית שתוכר על ידי הציבור

רן קידר |
נושאים בכתבה הונאה

בעשור האחרון הכלכלה הדיגיטלית צמחה בקצב מואץ, אך במקביל צמחה גם תופעה שפוגעת ישירות בשורה התחתונה של עסקים שמשתמשים בדיגיטל: הונאות שגורמות לשחיקת האמון ברשת. 

צרכנים נחשפים לאינספור אתרים, בעלי מקצוע ושירותים מקוונים אך מתקשים לדעת מי מהם אמין, מוסמך ובעל זהות ברורה. התוצאה היא לרוב היסוס, נטישת עסקאות ופגיעה בהכנסות של העסקים האלו. על הרקע הזה הוקם  הסטארט־אפ הישראלי TrueScontrol שמבקש להתמודד עם הבעיה דרך מתן ביטחון לגולשים. 

מנהלי החברה, גל חזיזה ושחר ישראל בוטבול מסבירים כי התופעה של בריחת לקוחות מעסקים בגל חוסר אמון הובילה אותם להבין שהציבור רוצה קוד אימון ולא להסתמך על הבטחות וה"יהיה בסדר" המוכר. הם רוצים לדעת שהעורך דין, יועץ מס, מכונאי, טכנאי מחשבים הוא אמין ואת זה הם מתכוונים לספק להם דרך  TrueScontrol. 

הם יצרו שכבה אוטומטית עם תוספת של אימות אנושי מול בעלי האתר ונותני השירותים וכך הם מעבדים והופכים את המידע שהתגבש אצלם למדד אמון. 


אובדן אמון = אובדן הכנסות


מחקרים רבים מצביעים על קשר ישיר בין רמת אמון לבין החלטות רכישה. אתרים שאינם נתפסים כאמינים סובלים משיעורי נטישה גבוהים, יחס המרה נמוך ופגיעה במוניטין לטווח ארוך. זה נכון לכל סוגי האתרים, גם אתרי תוכן וגם אתרים של אנשי מקצוע. בעולמות שבהם השירות ניתן מרחוק כמו: מסחר מקוון, ייעוץ, רפואה, משפטים והנדסה, חוסר הוודאות הופך לחסם כלכלי של ממשעסקים לגיטימיים נאלצים כיום "להוכיח את עצמם" שוב ושוב רק משום שהצרכן אינו יודע להבדיל בינם לבין גורמים מתחזים וכאן הפתרון של  TrueScontrol יכול לספק להם מענה טוב.