ג'נט יילן מביעה תמיכה בסקטור הבנקאות ומנכ"ל ג'יי פי מורגן עוזר לחלץ את בנק FRC מהבוץ, השוק אופטימי
"המצב מתייצב. מערכות הבנקאות של ארה"ב נשארת שלמה" אומרת היום שרת האוצר של ארה"ב, ג'נט יילן, בכנס איגוד הבנקאים. יילן הוסיפה ואמרה כי "ההתערבות שלנו הייתה הכרחית בכדי לשמור על כל מערכת הבנקאות בארה"ב ופעולות דומות צפויות לקרות במקרה וגופים קטנים יסבלו מריצות (אל הבנק) אשר יהוו סכנה להדבקה".
למרות שהגוף אשר אחראי על ביטוח כספי הפקדונות של אזרחי ארה"ב (ה-FDIC) מאפשר בצורה הפורמלית ביטוח של עד 250 אלף דולר בלבד, הגוף נאלץ לקחת צעד קדימה ולכסות את כל כספי הלקוחות של בנק SVB שקרס בכדי להרגיע את לקוחות הבנקים ברחבי ארה"ב. על פי דבריה של יילן, אין כעת שום בנק שהרשויות צופות שיעזרו לו בקרוב, בעיקר לאור "הורדת הסיכון לקריסה של בנקים נוספים" בעקבות הצעדים שננקטו עם סיליקון ואלי בנק.
לקראת סוף השבוע האחרון הודיעו 11 מהבנקים הגדולים ביותר בארה"ב על הזרמה של 30 מיליארד דולר בניסיון לשפר את מצב הנזילות אליו נקלע בנק פירסט רפאבליק. על אף המהלך, איתו ניסו הבנקים להרגיע את הרוחות, מניית FRC המשיכה לצנוח - היא איבדה בשני ימי המסחר האחרונים כ-65%. המצב הזה כמובן לא סביר, המשקיעים כל כך חוששים מהסיטואציה בה נמצא הבנק כך שאפילו הזרמה של 30 מיליארד דולר לא מרגיעים אותם, אפילו להפך. אתמול פורסם כי ג'יימי דיימון, המנכ"ל של בנק ג'יי פי מורגן, מוביל את השיחות בניסיון לחלץ את הבנק מהסתבוכת אליה נכנס.
המשקיעים מרוצים מהידיעה שאחד מהמנכ"לים הידועים והמוערכים בוול סטריט מציג נחישות בנוגע לשיפור מצבו של בנק אחר מזה שהוא מנהל. ג'יימי דיימון לא סתם רוצה לעזור לבנק אחר - הוא יודע שלקריסה נוספת של בנק תהיה משמעות גדולה מאוד עבורו ועבור הסקטור. מאז שהחל הסיפור עם SVB לפני כשבועיים מניית JP MORGAN ירדה כ-10% (משמע מחיקה של עשרות מיליארדים משווי החברה) ובהנחה ו"המגיפה" שהתחילה עם סיליקון ואלי בנק תתפשט, המצב יחמיר עוד יותר.
- בנק ייעודי לסטארטאפים מגייס 225 מיליון דולר, ביניהם מפיטר ת'יל
- בנק SVB דורש מהרשויות בארה"ב לקבל בחזרה 1.9 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מניות הבנקים, ביחד עם שאר השוק, מגיבות היום בחיוב לדבריה של יילן ולפעולותיו של דיימון - בראש מובילה מניית FIRST REPUBLIC BANK . למרות העלייה החדה היום, המניה עדיין נמצאת בירידה של יותר מ-80% מאז תחילת המשבר והדרך חזרה למעלה ארוכה מאוד. בנקים נוספים שעולים היום הם JP MORGAN , BANK OF AMERICA , NEW YORK COMMUNITY BANCORP INC ו- WESTERN ALLIANCE BANCORP .
מעבר לפגיעה במצבן של המניות, קריסה של בנקים נוספים תוביל את כלכלת ארה"ב לנקודה בעייתית מאוד ולשבירת האמון של האזרחים. בין היתר, פגיעה באמון בבנקים עלולה לייצר תרחיש בו אזרחים חוששים להשאיר את הכסף שלהם בבנקים עד כדי גל של משיכות והעניין יפגע ברווחי הבנקים ויצמצם משמעותית את כמות האשראי במשק - מה שיכול להאט את הכלכלה ולהכניס את ארה"ב למיתון שכולם כל כך חוששים ממנו, אולי אפילו אחד חמור מאוד.
בג'יי פי מורגן למודי ניסיון - בתקופת המשבר הגדול של שנות ה-30 ואף לפני כן, ריצות אל הבנקים קרו בהיקפי גדולים מאוד, לא היה בנק מרכזי שיגן על כספי האזרחים והבנקאים נכוו קשות. ג'יי פי מורגן היה אחד הבנקים שהוביל את הדרך ליצירת הבנק המרכזי של ארה"ב בתגובה למשבר הגדול וב-JPM לא רוצים אפילו להתקרב למצב דומה.
- 6.אלעד 21/03/2023 23:47הגב לתגובה זואין קוסמות בכלכלה הריאלית. ריביות גבוהות, בעיות נזילות. עד כמה יוכל הפד לתמוך במנהלים כושלים? ואם יתמוך, הוא יתדלק שוב אינפלציה על ידי הדפסת כסף. אנחנו נכנסים למשבר חובות. כנראה שבאמריקה חושבים שיוכלו להמשיך לדחוף את האינפלציה שלהם עם הדולר לכל העולם, והעולם ישתוק. הדולר החזק ירסק את אירופה וגם אותנו. משבר חובות, אינפלציה, מיתון ןבעיית נזילות זה הדבר הכי מסוכן לשוק. בנתיים ממשיכים לנפח שם בועות. זה לא יגמר טוב הסיפור הזה.
- 5.גולדפינגר 21/03/2023 22:46הגב לתגובה זוחילוץ הבנקאים על חשבון הציבור הרחב
- 4.לילי 21/03/2023 21:59הגב לתגובה זולא נתן להוריד אינפלציה ע"י העלאת ריבית בלבד. יש לבצע פעולות נוספות הקטנת הגירעון הממשלתי. הגדלת יחס הון לחוב של הבנקים .וכו כל בעלי המניות צריכים לחזק את ההון בבנק ובחברות .
- 3.דש 21/03/2023 20:55הגב לתגובה זובאופן כללי זאת בשורה טובה לזוגות הצעירים
- 2.רבקה 21/03/2023 19:35הגב לתגובה זוהם מגינים רק על בעלי ההון בסופו של דבר.
- רבקה 21/03/2023 20:23הגב לתגובה זומכאן שכל הבנקים בארה״ב בצרות, בגלל שהפד העלה את הריבית בצורה כל כך מהירה. אנחנו רק בתחילת הסיפור. אין מה להודות לפד, כי הם גרמו לבעיה.
- 1.לדעתי 21/03/2023 18:59הגב לתגובה זומה שחשוב הם מגיבים מיידית .והם בעלי ניסיון .יישר כוח לנגיד של ארה"ב .ושרת האוצר שהיא הנגיד בדימוס
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
