הבוסט שחיכו לו באל על: עומאן התירה לחברות ישראליות לעבור בשטחה
ענף התעופה הישראלי יכול לנשום לרווחה. האישור לו חיכו חודשים ארוכים - לעבור במרחב האווירי של עומאן - התקבל באופן רשמי.
עומאן, בדומה לסעודיה, לא אמרה כי היא מאשרת לחברות התעופה הישראליות לעבור בשטחה אלא "לכלל חברות התעופה". עם זאת צריך להדגיש כי ההחלטה אינה משפיעה על משך הטיסות לקוריאה, יפן וסין (מלבד דרום סין) שכן הטיסות ליעדים אלו יוצאות מישראל לכיוון צפון דרך טורקיה.
אל על: המרוויחה הראשונה והמיידית מהאירוע הזה היא אל על אל על 1.84% שצפויה לקצר את זמן הטיסה לתאילנד (בנגקוק ופוקט) ל-8 שעות - קיצור של כ-2.5 שעות. בנוסף אל על אמרה כי היא מחכה לאישור על מנת להשיק קו טיסה ישיר למלבורן שבאוסטרליה. לפני הקורונה אל על גם הפעילה קו טיסות ישיר למומבאי שבהודו באמצעות מטוסי הבואינג 777 (רחבי-הגוף), אך לא חזרה לפהעיל את הקו כנראה מחוסר כדאיות שנוצר עם התחרות של הקונקשנים באמירויות. כעת החברה עשויה לחזור להפעיל את הקו וכנראה שלא תצטרך את מטוסי ה-777 אלא תוכל להפעיל את הקו ע"י שימוש במטוסים צרי גוף דוגמת ה-737 שכן זמן הטיסה צפוי לעמוד על כ-4.5 שעות בלבד.
מאל על נמסר: ״חברת אל על מברכת את ממשלת ישראל על ההישג הגדול והמשמעותי עבור עם ישראל וחברות התעופה הישראליות. הסכמי אברהם ממשיכים להביא בשורות מצוינות ואנו שמחים להיות חברת התעופה שתישא את דגל ישראל מעל שמי סעודיה ועומאן. מתן קבלת האישור ממדינת עומאן, יאפשר לחברה, לקצר חלק מנתיבי הטיסה למזרח הרחוק וכן יאפשרו לחברה לבחון פתיחת נתיבים חדשים כגון אוסטרליה, ואף לשוב ולטוס להודו״.
- יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהודעה לבורסה אומרת אל על כי "לקיצור נתיבי הטיסה לחלק מהיעדים במזרח הרחוק, ופתיחת נתיבים חדשים, עשויה להיות השפעה מהותית חיובית על פעילותה של החברה כאשר להערכת החברה צדדים שלישיים עשויים למתן את ההשפעה, בין היתר, על רקע התגברות התחרות".
ארקיע: גם חברת התעופה ארקיע הפעילה קווי טיסות ישירים לפני הקורונה לקוצ'ין ולגואה שבהודו ותכננה לחזור להפעיל אותם בחודש ספטמבר האחרון אך חזרה בה מכשלא התקבל האישור לעבור במרחב האווירי של עומאן. עכשיו היא מעדכנת כי היא חוזרת תלהפעיל את הקווים ושוקלת להוסיף גם ק למומבאי ולסרי לנקה.
גם החברות הזרות הולכות לחגוג
חברת אייר אינדיה ההודית היא היחידה שקיבלה לפני כ-5 שנים אישור חריג להפעיל קו טיסה בין נתב"ג לדלהי דרך המרחב האווירי של עומאן. החברה רצתה לרחיב את פעילותה בישראל עם קווים למומבאי ולבנגלור, גם הם דרך המרחב האווירי העומאני, אך טרם פתחה את הקווים בשל אי מתן האישור לכך בדומה לקו שהיא מפעילה לדלהי.
- נופר מוכרת 5% בקרן המשותפת לנוי; תרשום רווח מהותי
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מכר למשקיעים וקנה אחרי חודשיים בשליש מחיר
גם חברות התעופה הזרות של סינגפור, תאילנד, הפיליפינים, וייטנאם ועוד צפויות להפעיל קווים. סינגפור והפיליפינים כבר ניסו בעבר לקבל אישור דומה לזה שקיבלה "אייר אינדיה" אך ללא הצלחה. יודגש כי סינגפור גם מסורבת להפעיל טיסה לישראל ע"י השלטונות במלזיה שלא מאפשרים לטיסה שכזו לעבור בשטחה (כל הטיסות מ/אל סינגפור עוברות בהכרח במרחב האווירי המלזי). האישור הנוכחי עשוי לרכך גם את המלזים ויתכן מאוד שנראה כאן את חברת התעופה המקומית שבמשך שנים מדורגת בטופ 5 העולמי.
חברת קת'אי פסיפיק המפעילה קו ישיר להונג קונג קיבלה לפני כשלושה חודשים אישור לעבור במרחב העומאני בקווים לישראל אל לא מישראל - דבר שצפוי להשתנות.
המכשול של אל על?
אל על בוודאי מברכת על האישור המיוחל אך יודעת כי היא צפויה כעת להתמודד עם תחרות מוגברת של חברות התעופה הזרות מהמזרח שמתכננות שנים רבות לפתוח קווים מישראל ומעתה צפויות לעשות כן. החברה תצטרך לגבש אסטרטגיה חדשה על מנת לא לאבד נתח שוק שכן אותן חברות תעופה זוכות פעמים רבים בפרים יוקרתיים ונחשבות לאיכותיות מאוד.
מה יקרה למחירים?
המשמעות של קיצור משך הטיסות מזרחה בכשעתיים וחצי היא שחברות התעופה תשלמנה פחות על דלק, פחות לעובדים שיעבדו פחות שעות והמטוסים יהיו פנויים ליותר שעות. כלומר, ההוצאות של החברות צפויות להיות קטנות יותר משמעותית וכך הנוסעים ישלמו פחות כסף.
בנוסף להקטנת ההוצאות, עצם העובדה שחברות חדשות תכנסנה לקווים לישראל, התחרות ביניהן תגדל – דבר נוסף שיהווה סיבה לירידת מחירים.
קיצור זמן השימוש במטוסים עשוי אפילו להוריד את המחירים בקווים לאירופה. מטוס שחוזר מהר יותר מטיסה למזרח ומקצר את הזמן בכ-5 שעות (שעתיים וחצי לכל כיוון) יכול לצאת לטיסה נוספת לאירופה ולהוסיף להורדת המחירים.
ראש הממשלה בנימין נתניהו מיהר לברך על האישור ואמר: "המזרח הרחוק הוא לא כל כך רחוק, והשמיים הם כבר לא הגבול. זהו יום של בשורה גדולה לתעופת ישראל. ישראל הופכת בעצם להיות נקודת מעבר מרכזית בין אסיה לבין אירופה. אנחנו פעלנו לפתוח את המרחב האווירי, תחילה מעל ערב הסעודית. מ-2018 כשביקרתי בעומאן, גם להוסיף את עומאן, כדי שנוכל לטוס ישירות להודו, אח"כ לאסיה ואח"כ לאוסטרליה. הדבר הזה הושג היום, אחרי מאמצים רבים, כולל בחודשים האחרונים. אז יש בשורה גדולה - ישראל נפתחת למזרח בהיקף חסר תקדים".
- 2.שלי 26/02/2023 14:37הגב לתגובה זוהחברות חוסכות 30%בדלק. האם תוריד מחיקי הטיסות??
- 1.ושוב תודה לביבי!. (ל"ת)מפריח השערוריות 24/02/2023 22:57הגב לתגובה זו

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
