מטוס בואינג אל על מטוס בואינג אל על
צילום: יחצ

הבוסט שחיכו לו באל על: עומאן התירה לחברות ישראליות לעבור בשטחה

משך הטיסה לתאילנד צפוי להתקצר בכ-2.5 שעות; אילו עוד קווים עשויים להיפתח והאם יחד עם הגזר מגיע גם המקל כאשר חברות תעופה זרות תפתחנה עכשיו קווים חדשים למזרח ותתחרנה באל על? ראש הממשלה נתניהו: "תוצאה של הביקור בעומאן ב-2018 ועוד מאמצים רבים, כולל בחודשים האחרונים"
דור עצמון | (2)

ענף התעופה הישראלי יכול לנשום לרווחה. האישור לו חיכו חודשים ארוכים - לעבור במרחב האווירי של עומאן - התקבל באופן רשמי.

עומאן, בדומה לסעודיה, לא אמרה כי היא מאשרת לחברות התעופה הישראליות לעבור בשטחה אלא "לכלל חברות התעופה". עם זאת צריך להדגיש כי ההחלטה אינה משפיעה על משך הטיסות לקוריאה, יפן וסין (מלבד דרום סין) שכן הטיסות ליעדים אלו יוצאות מישראל לכיוון צפון דרך טורקיה.

אל על: המרוויחה הראשונה והמיידית מהאירוע הזה היא אל על אל על 0% שצפויה לקצר את זמן הטיסה לתאילנד (בנגקוק ופוקט) ל-8 שעות - קיצור של כ-2.5 שעות. בנוסף אל על אמרה כי היא מחכה לאישור על מנת להשיק קו טיסה ישיר למלבורן שבאוסטרליה. לפני הקורונה אל על גם הפעילה קו טיסות ישיר למומבאי שבהודו באמצעות מטוסי הבואינג 777 (רחבי-הגוף), אך לא חזרה לפהעיל את הקו כנראה מחוסר כדאיות שנוצר עם התחרות של הקונקשנים באמירויות. כעת החברה עשויה לחזור להפעיל את הקו וכנראה שלא תצטרך את מטוסי ה-777 אלא תוכל להפעיל את הקו ע"י שימוש במטוסים צרי גוף דוגמת ה-737 שכן זמן הטיסה צפוי לעמוד על כ-4.5 שעות בלבד.

מאל על נמסר: ״חברת אל על מברכת את  ממשלת ישראל על ההישג הגדול והמשמעותי עבור עם ישראל וחברות התעופה הישראליות. הסכמי אברהם ממשיכים להביא בשורות מצוינות ואנו שמחים להיות חברת התעופה שתישא את דגל ישראל מעל שמי סעודיה ועומאן. מתן קבלת האישור ממדינת עומאן, יאפשר לחברה, לקצר חלק מנתיבי הטיסה למזרח הרחוק וכן יאפשרו לחברה לבחון פתיחת נתיבים חדשים כגון אוסטרליה, ואף לשוב ולטוס להודו״.

בהודעה לבורסה אומרת אל על כי "לקיצור נתיבי הטיסה לחלק מהיעדים במזרח הרחוק, ופתיחת נתיבים חדשים, עשויה להיות השפעה מהותית חיובית על פעילותה של החברה כאשר להערכת החברה צדדים שלישיים עשויים למתן את ההשפעה, בין היתר, על רקע התגברות התחרות".

ארקיע: גם חברת התעופה ארקיע הפעילה קווי טיסות ישירים לפני הקורונה לקוצ'ין ולגואה שבהודו ותכננה לחזור להפעיל אותם בחודש ספטמבר האחרון אך חזרה בה מכשלא התקבל האישור לעבור במרחב האווירי של עומאן. עכשיו היא מעדכנת כי היא חוזרת תלהפעיל את הקווים ושוקלת להוסיף גם ק למומבאי ולסרי לנקה.

גם החברות הזרות הולכות לחגוג

חברת אייר אינדיה ההודית היא היחידה שקיבלה לפני כ-5 שנים אישור חריג להפעיל קו טיסה בין נתב"ג לדלהי דרך המרחב האווירי של עומאן. החברה רצתה לרחיב את פעילותה בישראל עם קווים למומבאי ולבנגלור, גם הם דרך המרחב האווירי העומאני, אך טרם פתחה את הקווים בשל אי מתן האישור לכך בדומה לקו שהיא מפעילה לדלהי.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

גם חברות התעופה הזרות של סינגפור, תאילנד, הפיליפינים, וייטנאם ועוד צפויות להפעיל קווים. סינגפור והפיליפינים כבר ניסו בעבר לקבל אישור דומה לזה שקיבלה "אייר אינדיה" אך ללא הצלחה. יודגש כי סינגפור גם מסורבת להפעיל טיסה לישראל ע"י השלטונות במלזיה שלא מאפשרים לטיסה שכזו לעבור בשטחה (כל הטיסות מ/אל סינגפור עוברות בהכרח במרחב האווירי המלזי). האישור הנוכחי עשוי לרכך גם את המלזים ויתכן מאוד שנראה כאן את חברת התעופה המקומית שבמשך שנים מדורגת בטופ 5 העולמי.

חברת קת'אי פסיפיק המפעילה קו ישיר להונג קונג קיבלה לפני כשלושה חודשים אישור לעבור במרחב העומאני בקווים לישראל אל לא מישראל - דבר שצפוי להשתנות.

המכשול של אל על?

אל על בוודאי מברכת על האישור המיוחל אך יודעת כי היא צפויה כעת להתמודד עם תחרות מוגברת של חברות התעופה הזרות מהמזרח שמתכננות שנים רבות לפתוח קווים מישראל ומעתה צפויות לעשות כן. החברה תצטרך לגבש אסטרטגיה חדשה על מנת לא לאבד נתח שוק שכן אותן חברות תעופה זוכות פעמים רבים בפרים יוקרתיים ונחשבות לאיכותיות מאוד.

מה יקרה למחירים?

המשמעות של קיצור משך הטיסות מזרחה בכשעתיים וחצי היא שחברות התעופה תשלמנה פחות על דלק, פחות לעובדים שיעבדו פחות שעות והמטוסים יהיו פנויים ליותר שעות. כלומר, ההוצאות של החברות צפויות להיות קטנות יותר משמעותית וכך הנוסעים ישלמו פחות כסף.

בנוסף להקטנת ההוצאות, עצם העובדה שחברות חדשות תכנסנה לקווים לישראל, התחרות ביניהן תגדל – דבר נוסף שיהווה סיבה לירידת מחירים.

קיצור זמן השימוש במטוסים עשוי אפילו להוריד את המחירים בקווים לאירופה. מטוס שחוזר מהר יותר מטיסה למזרח ומקצר את הזמן בכ-5 שעות (שעתיים וחצי לכל כיוון) יכול לצאת לטיסה נוספת לאירופה ולהוסיף להורדת המחירים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מיהר לברך על האישור ואמר: "המזרח הרחוק הוא לא כל כך רחוק, והשמיים הם כבר לא הגבול. זהו יום של בשורה גדולה לתעופת ישראל. ישראל הופכת בעצם להיות נקודת מעבר מרכזית בין אסיה לבין אירופה. אנחנו פעלנו לפתוח את המרחב האווירי, תחילה מעל ערב הסעודית. מ-2018 כשביקרתי בעומאן, גם להוסיף את עומאן, כדי שנוכל לטוס ישירות להודו, אח"כ לאסיה ואח"כ לאוסטרליה. הדבר הזה הושג היום, אחרי מאמצים רבים, כולל בחודשים האחרונים. אז יש בשורה גדולה - ישראל נפתחת למזרח בהיקף חסר תקדים".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שלי 26/02/2023 14:37
    הגב לתגובה זו
    החברות חוסכות 30%בדלק. האם תוריד מחיקי הטיסות??
  • 1.
    ושוב תודה לביבי!. (ל"ת)
    מפריח השערוריות 24/02/2023 22:57
    הגב לתגובה זו
חיים שטפלר מנכל ארית
צילום: באדיבות המצולם

3 הערות על הנפקת ארית

על "מידע פנים מוסדי", על החשיבות לעקוב אחרי הדלפות בתקשורת והאם לארית יש הזמנה משמעותית בדרך?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ארית

ארית ארית תעשיות 0%   ניסתה להנפיק את החברה הבת רשף שמהווה 99% מהפעילות שלה עצמה לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל לפני הכסף. זה ביטא שווי נמוך לארית עצמה והמניה ירדה במקביל לכתבות שפורסמו כאן: מה יודע צבי לוי שאנחנו לא? ארית מנצלת אופוריה במניה כדי להנפיק מהציבורהבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת

כשהמניה קרסה, המוסדיים אמרו לחברה - עצרו. המניה חזרה לעלות ואז המוסדיים והחברה סיכמו על סוג של הנפקה פרטית - גיוס של 550 מיליון שקל לרשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל לפני הכסף. רגע אחרי הגיוס לארית 80% מרשף שיש לה שווי אחרי הכסף של 4.15 מיליארד שקל, כשארית עצמה נפגשה עם  מעל 400 מיליון שקל כשלצד המזומנים בקופה, אפשר להעריך שיש לה סדר גודל של 1 מיליארד שקל.  אלו המספרים, עכשיו על הדרך הבעייתית שבה ארית-רשף נפגשו עם הכסף


1. ארית או המוסדיים סיפקו מידע לכלכליסט בכל אחת מהנקודות הקריטיות. לדוגמה - ביום שבו הוחלט על עצירת ההנפקה והמניה זינקה בחזרה, המניה אומנם עלתה, אבל כשהמידע דלף לכלכליסט היא זינקה, ורק אז החברה דיווחה על עצירת ההנפקה באופן רשמי. אתמול המניה ירדה ב-3%, המידע נמסר לכלכליסט (שעושה כמובן עבודה עיתונאית טובה) והמניה קרסה ב-6%. ורק אז הגיע הדיווח הרשמי. ההדלפות האלו חשובות למשקיעים הפרטיים - תקראו אותם ראשונים ותרוויחו. כן, זו פרסומת לכלכליסט, במיוחד לגולן חזני. אין דבר כזה מידע מושלם, לפעמים מידעים מתבררים כטעויות או בלוני ניסוי, אבל זה לא סוד שחלק מהמידע שהוא מעביר עוזר מאוד למשקיעים. 

יש כאן שאלה על המשקיעים הקטנים ועל מי עושה סיבוב עליהם דרך ההדלפות, אבל בשורה התחתונה - משקיעים צריכים לצבור מידע מכל מקור מידע. 

2. נחמיא גם לנו - היה די ברור שהמניה תיפול כי הערך שלה בהנפקה היה נמוך מהערך בשוק, והיו סימנים מקדימים לסוג של ניפוח. הצפנו את זה (ראו לינקים למעלה). מי שקרא יכול היה לברוח בזמן. הניתוחים הפיננסים לא משקרים, אבל הם לא מספרים את כל התמונה. 

3 מידע פנים מוסדי - אנחנו מאוד מעריכים את מנהלי ההשקעות שמובילים את הפניקס, מור, כלל ומיטב. אבל או שיש להם "מידע פנים מוסדי" על ארית ורשף ולכן הם קנו או שלא אכפת להם מהכסף שלכם. הם השקיעו 550 מיליון שקל ברשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל, זה לא ה-5 מיליארד שארית נסחרה, זה גם לא ה-4.3 מיליארד שרשף ביקשה לפני חודש, אבל גם 3.6 מיליארד שקל לחברה זה סכום משמעותי. נכון, היא תרוויח השנה סכום של 300 מיליון שקל (הערכה שלנו) כשהמחצית השנייה של 2025 תהיה מצוינת. הנהלת החברה מסרה שהרווחיות תהיה דומה לרווחיות במחצית הראשונה. המכירות בכל השנה יתקרבו ל-500 מיליון שקל, - כ-350 מיליון שקל במחצית השנייה. זה אומר סדר גודל של 200 מיליון שקל בשורה התחתונה במחצית השנייה. אפילו יותר. קצב רווחים של המחצית השנייה הוא כ-400 מיליון שקל.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

היום בבורסה: המשך הראלי והאם ארית תנפיק בנאסד"ק?

מערכת ביזפורטל |

אחרי העליות אתמול בתל אביב לשיא חדש ואחרי שבלילה וול סטריט סגרה בירוק, הפתיחה הבוקר צפויה להיות חיובית. המניות הדואליות חוזרות עם פער של 0.2%, כש אנלייט אנרגיה 0%  ו אלביט מערכות 0%   צפויות לעלות בכ-1.4%. הנה המניות הגדולות (הקלקה תיפתח את טבלת מניות הארביטראז' המלאה):




זוז אסטרטגיה זוז אסטרטגיה 0%  , הדואלית מודיעה כי קיבלה מכתב התראה מנאסד״ק, שלפיו מניית החברה לא עומדת בדרישת מחיר המינימום של 1 דולר ונמצאת מתחת לרף במשך יותר מ-30 ימי מסחר רצופים. בשלב זה אין השפעה מיידית על המשך המסחר, והחברה קיבלה חלון זמן של עד יוני 2026 כדי להחזיר את המניה מעל דולר לעשרה ימי מסחר רצופים. טכנית זה הליך מוכר ושגרתי יחסית, אבל הוא מצטרף לשורה של אירועים שממחישים את הלחץ שבו נמצאת המניה ואת שחיקת האמון של המשקיעים.

זוז, שפעלה בעבר תחת השם זוז פאוור ועסקה בפיתוח טכנולוגיות אגירת אנרגיה מבוססות גלגלי תנופה, זנחה את הפעילות התפעולית והפכה לחברת החזקות פיננסית שמחזיקה ביטקוין כנכס ליבה. המהלך לווה בהבטחות גדולות, סיפור חדש למשקיעים וניסיון למצב את החברה כמעין “מיקרוסטרטג’י הישראלית”, כזו שמציעה חשיפה לביטקוין דרך מניה ציבורית, עם ערך מוסף ופרמיה. בזמן שקדם להודעה הזאת המניה זינקה, אנחנו הזהרנו אתכם -