יו"ר ABB אומר שהגרוע מכל מאחורינו: "אני די אופטימי"
המחסור העולמי במוליכים למחצה "סודר" לאחר שנים של שיבושים בשרשרת האספקה שהפכו אותם למשאב דל, כך אומר יו"ר ענקית הטכנולוגיה וההנדסה השוודית-שוויצרית ABB ABB LTD ADR .
כשנשאל אם נפתרו בעיות שרשרת האספקה בכל הקשור למוליכים למחצה, אמר היו"ר פיטר ווסר מ-ABB כי הוא מאמין שהגרוע ביותר כבר מאחורינו. "זו באמת הייתה בעיה ב-2022, במיוחד בשני-שלושת הרבעונים הראשונים. היה מחסור אמיתי במוליכים למחצה, שהשפיע עלינו מאוד, כי ברור שכשאתה עוסק באוטומציה וחשמול ורובוטיקה, אחד המרכיבים המרכזיים הוא מוליכים למחצה, ואנחנו משתמשים במוליכים למחצה די מורכבים, ולכן טייוואן היא מאוד חשובה אבל גם מוליכים למחצה סיניים", הוסיף. "אבל אם אני מסתכל על זה היום, אני חושב שזה מתקן את עצמו עכשיו. אני חושב שההאטה בצמיחה העולמית עזרה גם בנושא הזה, ועכשיו לגבי העתיד אני די אופטימי".
שבבים הם המוח של מכשירים אלקטרוניים וניתן למצוא אותם במגוון מוצרים ממכוניות, מכשירי חשמל ביתיים ועד סמארטפונים. הם חלק מרכזי בפעילות הכלכלית, כך שלמגבלות ההיצע הייתה השפעה על הכלכלה הרחבה יותר. שנת 2022 הייתה מאתגרת מאוד עבור ABB, אמר ווסר, כאשר נגיף הקורונה בסין והשיבושים הקשורים אליו בסחר העולמי פגעו בחברה בצורה קשה. במהלך הסגרים שנבעו מהמגפה, ABB נאלצה לסגור מפעלים בסין, בעוד שמאות עובדים נאלצו לגור במפעלים בגלל הגבלות תנועה קשות, הוא הוסיף. "עדיין סיפקנו במובן הזה אבל לא במלוא התפוקה", אמר. "עברנו את הסערות בצורה מסוימת".
עם זאת, בשנת 2023, ווסר צופה שיפור בתחזית בסין בעוד ששאר העולם חווה צמיחה נמוכה יותר. "עכשיו עם הגל האחרון של הקורונה, אני חושב שזה גל אחר ובהתמודדות עם המגיפה כפי שכולנו יודעים, הייתי מנחש שבעוד כמה חודשים זה נגמר ואנחנו נכנס לסביבה נורמלית יותר גם בסין", אמר ווסר. "הייתי צופה ששאר העולם יראה צמיחה נמוכה יותר בחודשים הראשונים של שנת 2023", אמר. "במובן הזה, אני סבור שבמחצית השנייה סין תחזור ותראה צמיחה גבוהה מהצפוי".
- אנבידיה נפלה ב-10%, האם זה הזמן לקנות? וגם על היום הקשה של עובדי אנבידיה
- סם אלטמן מחפש טריליונים במטרה להרחיב את תעשיית השבבים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתחום המוליכים למחצה, האטה בפעילות הכלכלית סייעה לאזן את המחסור, שכן עלייה ביוקר המחיה הביאה לירידה בביקוש מצד צרכנים למוצרים יקרים המצוידים בשבבים, לפי ווסר. דבר אחד שהמחסור בשבבים הדגיש הוא התלות של היצרנים ברכיבים ממזרח אסיה. TSMC TAIWAN SEMICOND MNFCG CO , ענקית המוליכים למחצה הטייוואנית, היא ללא ספק היצרנית הגדולה ביותר של שבבים. יכולת ייצור השבבים שלה מעוררת את קנאתן של מדינות מערביות מפותחות רבות, הנוקטות צעדים כדי להגביר את הייצור המקומי של השבבים.
בארה"ב, הנשיא ג'ו ביידן חתם לאחרונה על החוק על חוק השבבים והמדע, והקצה מיליארדים כדי לפתות יצרנים לייצר את השבבים בשימוש נרחב בתוך המדינה. ארה"ב גם חיפשה השקעות זרות, ושכנעה את TSMC להוציא 40 מיליארד דולר כדי לייצר יותר מהשבבים שלה בארצות הברית בשני מפעלי שבבים באריזונה.
- 2.לילי 18/01/2023 07:02הגב לתגובה זוקסם ליצרנים להעלות מחיר במקום להגביר את הייצור . עתה הם מתמודדים עם ירידה בביקוש וירידה במחיר.
- 1.ב.ב 17/01/2023 19:16הגב לתגובה זורק בישראל לא יורד צריך פיקוח
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
