שבבים על לוח אם
צילום: pixbay

יו"ר ABB אומר שהגרוע מכל מאחורינו: "אני די אופטימי"

כשנשאל אם נפתרו בעיות שרשרת האספקה בכל הקשור למוליכים למחצה, אמר היו"ר פיטר ווסר מ-ABB כי הוא מאמין שהגרוע ביותר כבר מאחורינו; "זו באמת הייתה בעיה ב-2022, במיוחד בשני-שלושת הרבעונים הראשונים"; עם זאת, הוא הוסיף כי האטת הצמיחה סייעה לאזן בין היצע וביקוש
דור עצמון | (2)

המחסור העולמי במוליכים למחצה "סודר" לאחר שנים של שיבושים בשרשרת האספקה שהפכו אותם למשאב דל, כך אומר יו"ר ענקית הטכנולוגיה וההנדסה השוודית-שוויצרית ABB ABB LTD ADR .

כשנשאל אם נפתרו בעיות שרשרת האספקה בכל הקשור למוליכים למחצה, אמר היו"ר פיטר ווסר מ-ABB כי הוא מאמין שהגרוע ביותר כבר מאחורינו. "זו באמת הייתה בעיה ב-2022, במיוחד בשני-שלושת הרבעונים הראשונים. היה מחסור אמיתי במוליכים למחצה, שהשפיע עלינו מאוד, כי ברור שכשאתה עוסק באוטומציה וחשמול ורובוטיקה, אחד המרכיבים המרכזיים הוא מוליכים למחצה, ואנחנו משתמשים במוליכים למחצה די מורכבים, ולכן טייוואן היא מאוד חשובה אבל גם מוליכים למחצה סיניים", הוסיף. "אבל אם אני מסתכל על זה היום, אני חושב שזה מתקן את עצמו עכשיו. אני חושב שההאטה בצמיחה העולמית עזרה גם בנושא הזה, ועכשיו לגבי העתיד אני די אופטימי".

שבבים הם המוח של מכשירים אלקטרוניים וניתן למצוא אותם במגוון מוצרים ממכוניות, מכשירי חשמל ביתיים ועד סמארטפונים. הם חלק מרכזי בפעילות הכלכלית, כך שלמגבלות ההיצע הייתה השפעה על הכלכלה הרחבה יותר. שנת 2022 הייתה מאתגרת מאוד עבור ABB, אמר ווסר, כאשר נגיף הקורונה בסין והשיבושים הקשורים אליו בסחר העולמי פגעו בחברה בצורה קשה. במהלך הסגרים שנבעו מהמגפה, ABB נאלצה לסגור מפעלים בסין, בעוד שמאות עובדים נאלצו לגור במפעלים בגלל הגבלות תנועה קשות, הוא הוסיף. "עדיין סיפקנו במובן הזה אבל לא במלוא התפוקה", אמר. "עברנו את הסערות בצורה מסוימת".

עם זאת, בשנת 2023, ווסר צופה שיפור בתחזית בסין בעוד ששאר העולם חווה צמיחה נמוכה יותר. "עכשיו עם הגל האחרון של הקורונה, אני חושב שזה גל אחר ובהתמודדות עם המגיפה כפי שכולנו יודעים, הייתי מנחש שבעוד כמה חודשים זה נגמר ואנחנו נכנס לסביבה נורמלית יותר גם בסין", אמר ווסר. "הייתי צופה ששאר העולם יראה צמיחה נמוכה יותר בחודשים הראשונים של שנת 2023", אמר. "במובן הזה, אני סבור שבמחצית השנייה סין תחזור ותראה צמיחה גבוהה מהצפוי".

בתחום המוליכים למחצה, האטה בפעילות הכלכלית סייעה לאזן את המחסור, שכן עלייה ביוקר המחיה הביאה לירידה בביקוש מצד צרכנים למוצרים יקרים המצוידים בשבבים, לפי ווסר. דבר אחד שהמחסור בשבבים הדגיש הוא התלות של היצרנים ברכיבים ממזרח אסיה. TSMC TAIWAN SEMICOND MNFCG CO , ענקית המוליכים למחצה הטייוואנית, היא ללא ספק היצרנית הגדולה ביותר של שבבים. יכולת ייצור השבבים שלה מעוררת את קנאתן של מדינות מערביות מפותחות רבות, הנוקטות צעדים כדי להגביר את הייצור המקומי של השבבים.

בארה"ב, הנשיא ג'ו ביידן חתם לאחרונה על החוק על חוק השבבים והמדע, והקצה מיליארדים כדי לפתות יצרנים לייצר את השבבים בשימוש נרחב בתוך המדינה. ארה"ב גם חיפשה השקעות זרות, ושכנעה את TSMC להוציא 40 מיליארד דולר כדי לייצר יותר מהשבבים שלה בארצות הברית בשני מפעלי שבבים באריזונה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    לילי 18/01/2023 07:02
    הגב לתגובה זו
    קסם ליצרנים להעלות מחיר במקום להגביר את הייצור . עתה הם מתמודדים עם ירידה בביקוש וירידה במחיר.
  • 1.
    ב.ב 17/01/2023 19:16
    הגב לתגובה זו
    רק בישראל לא יורד צריך פיקוח
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.