טסלה
צילום: Istock

דיווח: טסלה עוצרת גיוסים ותפטר עובדים ברבעון הבא

מדובר על גל פיטורים נוסף בחברה, לאחר שלפני חצי שנה החברה החליטה לפטר 10% מהעובדים. מנגד, טסלה אמורה לגייס עובדים למפעלים החדשים שפתחה
נתנאל אריאל |
מקור שמעורה בפרטים בחברת טסלה  TESLA INC אמר לאתר אלקטרק (electrek) שהחברה צפויה להקפיא גיוס עובדים וכי היא תפטר עובדים ברבעון הבא. מדובר בגל נוסף של פיטורים, אחרי שהחברה כבר החליטה על צמצום כח האדם ב-10% לפני חצי שנה. האפשרות שזה יקרה מגיעה אחרי שמניית טסלה נמצאת במסלול התרסקות, וזו איבדה 60% מערכה ונסחרת לפי שווי של 435 מיליארד דולר בלבד, כלומר מחקה שווי של טריילון דולר. המשקיעים חוששים שהמייסד והמנכ"ל אלון מאסק עסוק יותר מדי בטוויטר ופחות מדי בטסלה, אחרי שרכש את הרשת החברתית תמורת 44 מיליארד דולר, כשעוד לפני כן הוא מוכר מניות של טסלה בעשרות מיליארדי דולרים.  בנוסף, האנליסטים חותכים את מחירי היעד שלהם למניה, בעקבות החולשה בביקושים מסין, והחשש שזה ישפיע על המסירות של החברה בשנה הבאה. הלילה צייץ מאסק שהוא יפרוש מתפקיד מנכ"ל טוויטר "ברגע שאמצא מישהו טיפש מספיק כדי לקחת על עצמו את התפקיד", וזאת בתגובה לתוצאות הסקר שערך השבוע ובו הצביעו 57.5% "כן" לשאלתו של מאסק האם לפרוש מתפקיד מנכ"ל טוויטר, וזאת מתוך יותר מ-17 מיליון מצביעים. אחד האנליסטים שעדיין שוריים על המניה הוא האנליסט ויג'יי רקש (Vijay Rakesh) מחברת מיזוהו (Mizuho). הוא הוריד את היעד שלו למחיר המניה בעוד שנה ל-285 דולר, לעומת 330 דולר באנליזה הקודמת, אבל עדיין מחזיק בהמלצת קנייה. יצוין כי מחיר המניה כעת בשוק עומד על 146 דולר בלבד, כלומר מבחינתו יש במנייה אפסייד של 95%.  לדבריו, "אנו רואים את שוק כלי הרכב מאתגר ברחבי העולם לתוך שנת 2023, מונע על ידי ריביות גבוהות, מחירי אנרגיה ושיעורי מימון גבוהים המשפיעים על סבירות השגה", כתב רקש. "זה יכול להאפיל על תחזית ייצור רכב גם אם שרשאות האספקה וצווארי הבקבוק של הייצור יקלו". למעשה, הסיבות העיקריות בדוח שלו הן הריבית, האינפלציה וזמינות. הוא הזכיר את טוויטר רק פעם אחת באנליזה שלו כאשר אמר שהוא מודאג ממכירת היתר של מניית טסלה שהגיעה בגלל מכירת המניות של טוויטר בידי מאסק, כדי לממן את ההפסדים בטוויטר. כזכור, מאסק מכר בשבוע האחרון מניות של טוויטר בהיקף של 3.6 מיליארד דולר. יעד מחיר האנליסטים הממוצע של מניית טסלה הוא כעת 258 דולר למניה, ירידה של כ-35 דולר למניה מאז השלים מאסק את רכישת טוויטר בחודש אוקטובר. יעדי מחירי האנליסטים הגיעו לשיא באפריל של 340 דולר למניה.  

טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.

המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.

במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.

במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.

למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.