תא נוסעים מטוס טיסה
צילום: Istock

מניית אלסקה אייר זוכה להמלצת קנייה; מניות חברות התעופה במומנטום חיובי

סיטי בנק מעניק למניית חברת התעופה האמריקאית מחיר יעד של 55 דולר - אפסייד של 18%; אלסקה אייר הצטרפה בשנה שעברה לברית Oneworld הפועלת להציע הטבות לנוסעים ברשת הקווים העולמית של חברות התעופה השונות החברות בה
דור עצמון | (3)

הרוח הנושבת בוול סטריט בכל הקשור לחברות התעופה הופכת להיות שורית יותר ויותר ככל ששנת 2023 מתקרבת. הראייה החיובית על מניות חברות התעופה האמריקאיות מתמקדת בדרך בשלושת החברות הגדולות - יונייטד איירליינס UNITED AIRLINES , אמריקן איירליינס AMERICAN AIRLINES ודלתא איירליינס DELTA AIR LINES - אך הפעם לא רק. גם חברות התעופה הקטנות יותר הפועלות לרוב בתוך תחומי ארה"ב זוכות להמלצות קנייה.

סיטי בנק CITIGROUP רואה את מניית חברת התעופה אלסקה אייר ALASKA AIR GROUP INC כחריגה במיוחד בקרב אותן חברות תעופה קטנות. הבנק מזהה במניית החברה פוטנציאל מיוחד ומעניק לה מחיר יעד של 55 דולר - אפסייד של 18%. "התמחור החזק של החברה, זרימת התנועה מחברות התעופה השותפות שלה וחזרת הטיסות נראים אטרקטיביים", אמרו האנליסטים של הבנק. הבנק סקר גם את חברת התעופה ג'ט בלו JETBLUE AIRWAYS CORP אך היה פחות נלהב לגביה ואמר כי היא נמצאת בסיכון גבוה מדי.

אלסקה אייר הצטרפה בשנה שעברה לברית Oneworld, הכוללת בין היתר גם את הענקיות אמריקן איירליינס, בריטיש איירווייס, קוואנטס האוסטרלית וקתאי פסיפיק מהונג קונג. הברית פועלת יחד להציע הטבות לנוסעים ברשת הקווים העולמית של חברות התעופה השונות החברות בה. אנליסטים של Citi אמרו כי החברות "יוצרת אפשרויות נוספות עבור הנוסעים המתמידים שלה", דבר שעשוי "ליצור הפתעות רווח חיוביות עבור אלסקה אייר".

חברות התעופה האהובות על האנליסטים הן דלתא איירליינס ויונייטד איירליינס, יחד עם חברת ההנחה המקסיקנית Volaris (VLRS) ו"קופה" (Copa) של פנמה. הם גם אוהבים את Frontier האמריקאית, ועכשיו את אלסקה.

אנליסטים של Cowen אמרו כי יונייטד איירליינס הייתה הבחירה הראשונה שלהם לשנת 2023. הם ציינו את הביצועים הטובים יותר שלה השנה ואת החשיפה שלה לטיסות בינלאומיות, שאמורות להמשיך להתאושש בשנה הבאה. יש להם דירוג ביצועים גבוה יותר על המניה עם מחיר יעד של 65 דולר - אפסייד של 48% נכון למחיר המניה טרם פתיחת המסחר היום.

שוק התעופה נמצא כאמור כולו בהתעוררות לאחר מגפת הקורונה ששיתקה את הענף כמעט לחלוטין. מניית יצרנית המטוסים בואינג BOEING זינקה בעשרות אחוזים בחודשים האחרונים ונראה כי טרם נאמרה המילה האחרונה. החברה מקבלת הזמנות ענק מחברות התעופה ומתקשה לעמוד בקצב. בואינג סיפקה לאחרונה תחזיות קדימה לראשונה אחרי כשלוש שנים. החברה מציגה נראות טובה קדימה, במקביל לשיפור בשוק התעופה והתיירות. הנהלת החברה מצפה לתזרים מזומנים חופשי של 1.5 מיליארד דולר עד 2.5 מיליארד דולר ב-2022, תזרים מזומנים חופשי של 3 מיליארד דולר עד 5 מיליארד דולר ב-2023, ותזרים מזומנים חופשי של 10 מיליארד דולר בתזרים מזומנים חופשי ב-2025 וב-2026. בהינתן שבואינג תעמוד בתחזית, הרי שהחברה שנסחרת בשווי של 110 מיליארד דולר עשויה להיות מעניינת להשקעה - מדובר על מכפיל תזרים (סוג של מכפיל רווח) של 10.

יונייטד איירליינס מצדה קרובה לביצוע הזמנה של יותר מ-100 מטוסים רחבי גוף כאשר היא בוחנת הצעות הן למטוס הבואינג 787 דרימליינר והן לאירבוס A350. אם יתממש, מדובר יהיה באחת מהזמנות המטוסים ארוכי הטווח הגדולות אי פעם בהיסטוריה. רק לפני קצת יותר משנה ביצעה החברה רכש של 270 מטוסים צרי-גוף. חברת אמריקן איירליינס העלתה את תחזיותיה לרבעון הרביעי של השנה ואומרת כי היא צופה רווח של בין 0.5-0.7 דולר למניה - גבוה משמעותית מהערכות האנליסטים ל-19 סנט בלבד. בנוסף, היא גם צופה שההכנסות יהיו גבוהות ב-11% עד 13% מהרבעון הרביעי של 2019.

קיראו עוד ב"גלובל"

מניית אלסקה אייר ירדה ב-13% מתחילת השנה למחיר של 46.9 דולר המבטא שווי שוק של 5.95 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    כן,גם אל על! (ל"ת)
    מפריח 05/12/2022 21:10
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    רק לונג . תזכרו לונג סנופי דאקס ונסדק (ל"ת)
    חיים הכט 05/12/2022 20:39
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    זמן מצויין למניות כמו אפל טסלה סיטי מטא (ל"ת)
    שוגי 05/12/2022 20:38
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.