בנק ישראל מעלה את הריבית ב-0.5% והיא עומדת מעתה על 3.25%
בנק ישראל ממשיך להעלות את הריבית בקצב מהיר והיא עומדת מעתה על 3.25%. ריבית הפריים עלתה כעת ל-4.75%. מדובר בהעלאה שישית ברציפות של הריבית ובקצב מהיר, והרמה הגבוהה ביותר מזה כמעט 15 שנים. נכון, הבנק המרכזי האט את הקצב ל-0.5% אבל זו עדיין העלאה שנחשבת מהירה בראייה היסטורית (בעבר הבנק היה מעלה בדרך כלל ב-0.25% בכל פעם). הכלכלנים היו חלוקים הפעם לגבי עוצמת ההעלאה - אלה היו הטיעונים שלהם.
החלטת הריבית שהתקבלה כעת היא החלטת הריבית האחרונה לשנה זו. החלטת הריבית הבאה תתקבל ביום שני ה-2 בינואר 2023. מדדי המניות מגיבים ללא שינוי לעומת זמן המסחר לפני העלאת הריבית. שוק האג"ח יורד ב-0.6%.
האם בנק ישראל כבר סבור שהריבית כבר עלתה מספיק? בבנק העריכו בהעלאת הריבית הקודמת שבעוד שנה הריבית תעמוד על 3.5%, כך שסביר להניח שהריבית תמשיך לעלות, אך לאט יותר בהמשך (אלא אם האינפלציה תשתולל). יונתן כץ כלכלן ראשי בלידר שוקי הון צופה עוד שתי העלאות ריבית של 0.25% (בינואר ובפברואר) לרמת ריבית של 3.75%. עפר קליין, מהראל צופה שהריבית תעלה ל-3.75% עד 4% ברבעון הראשון של 2023, "דבר שאינו מתומחר כיום בשוק האג"ח". הבוקר הערכנו כאן בביזפורטל שהנגיד יאט את הקצב הפעם:
- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- מהאינפלציה לצמיחה: מלחמת הסחר חוזרת למרכז הבמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהחלטת הריבית מזהירים בבנק ישראל כי העלאת הריבית של הבנק ("המדיניות המוניטרית המצמצמת") וההתמתנות בפעילות בעולם "צפויים להביא להאטה מסוימת גם בפעילות הכלכלית בישראל, ומספר אינדיקטורים מצביעים על סימנים לתחילת תהליך זה. מחירי הדירות עלו בשנים-עשר החודשים האחרונים בקצב גבוה באופן משמעותי בהשוואה לקצב של השנים האחרונות. עם זאת, מספר העסקאות לרכישת דירה ממשיך לרדת והיקף המשכנתאות שניטלו בחודשים האחרונים הצטמצם מאוד".
עוד ממשיכים לציין בבנק ישראל שהאינפלציה נמצאת מעל הגבול העליון של היעד (טווח של 1-3% בשנה), ועומדת בשנים-עשר החודשים האחרונים על 5.1%, כאשר "האינפלציה נרשמת במנעד רחב של סעיפי המדד" - כלומר היא מקיפה תחומים רבים.
מנגד, אומרים בבנק שבמשק "נמשכת פעילות כלכלית איתנה", וכי האבטלה לא גבוהה ("שוק העבודה עדיין מאופיין כהדוק") וכי "רמת התוצר ממשיכה להיות גבוהה מהמגמה ארוכת הטווח".
- האם הריבית תרד בסוף החודש? זה הנתון שיקבע
- רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים -...
בכמה התייקרו היום החזרי המשכנתא שלכם?
- 16.אבל ביבי הבטיח לדפ"רים שהוא יעצור את עלית כנתאות חחחחחח (ל"ת)אביהו 21/11/2022 20:06הגב לתגובה זו
- 15.א 21/11/2022 17:41הגב לתגובה זונותן לממשלה לעלות מחירים , דלק , חשמל , מים , ארנונה , אוסם , תנובה , קמח , דיפלומט ואחר כך בא ואומר יש אינפלציה צריך לעלות את הריבית ובכך גם מייקר את המשכנתא ומחירי הדירות. זה לא במקרה בשנה האחרונה הדירות התייקרו ב-20% זה בעיקר בגללו ובגלל העלאות הריבית שלו. בואו נחשוב על מצב היפוטטי של הוזלות . נגיד הוזלת מים , דלק חשמל , מוצרי צריכה , לבוש , וכו . נכון שפתאום נראה ירידה באינפלציה. ילד בכיתה א מבין יותר מהנגיד הזה
- 14.בחודש הבא יעלב ב1 אחוז (ל"ת)lol 21/11/2022 17:31הגב לתגובה זו
- רואים שכלכלה לא למדת (ל"ת)אלון 22/11/2022 06:24הגב לתגובה זו
- 13.אנונימי 21/11/2022 17:30הגב לתגובה זובעזרת השם הריבית תגיע ל15 אחוז באמצע השנה חחחח
- 12.0.5% בשנה על מיליון ש"ח זה 416 שח בחודש תוספת (ל"ת)לילי 21/11/2022 17:30הגב לתגובה זו
- 11.אנונימי 21/11/2022 17:29הגב לתגובה זובעזרת השם תגיע ל15 אחוז ריבית השנה חחחח
- שחר 21/11/2022 17:46הגב לתגובה זומה היה נכון לדעתך לעשות בסביבת ריבית שכזו?
- 10.גולדפינגר 21/11/2022 16:45הגב לתגובה זופריסת המשכנתא לתקופה ארוכה יותר אולי מורידה את הלחץ על התשלום עכשיו אבל מיקרת את המשכנתא לאורך זמן
- רוצה להפוך לעבד ???? (ל"ת)רונן 21/11/2022 17:45הגב לתגובה זו
- 9.YOS 21/11/2022 16:36הגב לתגובה זומלחץ ציבורי ועיסקי ולא כלכלי הנגיד נילחץ ולא החליט עניינית שתפו
- 8.יעקב 21/11/2022 16:29הגב לתגובה זונגיד דפוק אין שום סיבה להעלות
- 7.יו יו 21/11/2022 16:26הגב לתגובה זואם הריבית לא תעלה תהיה פה אינפלציה של 10% (כמו שיש ברגעים אלו באנגליה וארה"ב) ואז המשכנתא תעלה בגלל הרכיב הצמוד. לא משנה מה יעשה, העיתונות תילל. די!
- 6.שילו 21/11/2022 16:19הגב לתגובה זונקווה מאוד שהוא לא התחשב בכל מיני גורמים משוק ההון אחרת מי שרוצה באמת לדכא את האינפלציה היה צריך להעלות בשיעור יותר גבוה.
- 5.רון גל 21/11/2022 16:09הגב לתגובה זואותו. הסיבה היא שאין לי הלוואות על שום דבר, גם לא על דירה. כשהיה כסף רכשתי כשלא היה לא רכשתי. מה קורה עם המשאית עם המדליות (-:
- 4.אנונימי 21/11/2022 16:07הגב לתגובה זונקווה שלא נחטוף עוד העלאות "לא צפויות" בהמשך הדרך
- 3.יש לו ביצים להעלות רר ב0.5% ולא ב0.75%, נקווה שלא נחטוף אותה בהמשך בהעלאות " לא צפויות" (ל"ת)אנונימי 21/11/2022 16:06הגב לתגובה זו
- 2.הנגיד פחדן 21/11/2022 16:05הגב לתגובה זולא נלחם באינפלציה הדוהרת
- 1.יקח אותכם אלוהים (ל"ת)21/11/2022 16:01הגב לתגובה זו

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.


